Hvor god er egentlig en blu-ray spiller på cd avspilling? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg ville kanskje ha sett på muligheten for å beholde Marantzen og eventuelt gå til innkjøp av en separat DAC. Drivverket er jo bra på den etter hva jeg har skjønt, den har digitale utganger og du er fornøyd med den daglige bruken av den. Koble signalet digitalt ut til en separat DAC, og du vil antagelig oppnå en kvalitetsheving. I tillegg vil du få mulighet til å oppgradere lyden i flere komponenter dersom dette skulle være ønskelig (TV, tuner what ever).

Det er jo først og fremst lydkvaliteten i stereo du er på jakt etter å forbedre. Da er det kanskje ikke nødvendig å oppgradere "hele spilleren" om du skjønner hvor jeg vil.

Når det gjelder hva slags DAC; ja det er en annen sak. Rega DAC, Hegel HD10/20, Cambridge. Det er en jungel der ute.

Det er absolutt en mulighet, og noe jeg kanskje ikke har tenkt på. Lydkvalitet i stereo står høyt i kurs, sammen med ytterligere forbedring i bilde samt lyd på dvd/blu-ray konserter også. Men det haster ikke med en ny spiller, den jeg har per idag er forholdsvis nylig kjøpt inn og gjør såvidt jeg kan bedømme en god jobb. Og jungel er det på det meste der ute nå virker det som, produktkonkurransen blir jo bare større og større får jeg inntrykk av:-D Men det kommer vel oss forbrukere tilgode gjennom bedre produkter generelt over linjen får vi tro!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg ville kanskje ha sett på muligheten for å beholde Marantzen og eventuelt gå til innkjøp av en separat DAC. Drivverket er jo bra på den etter hva jeg har skjønt, den har digitale utganger og du er fornøyd med den daglige bruken av den. Koble signalet digitalt ut til en separat DAC, og du vil antagelig oppnå en kvalitetsheving. I tillegg vil du få mulighet til å oppgradere lyden i flere komponenter dersom dette skulle være ønskelig (TV, tuner what ever).

Det er jo først og fremst lydkvaliteten i stereo du er på jakt etter å forbedre. Da er det kanskje ikke nødvendig å oppgradere "hele spilleren" om du skjønner hvor jeg vil.

Når det gjelder hva slags DAC; ja det er en annen sak. Rega DAC, Hegel HD10/20, Cambridge. Det er en jungel der ute.
    Men da vil vel litt jitter-problematikk slå til, siden de ikke har felles klokke?

Har ikke testet dette veldig mye enda, så vil ikke uttale meg om kvaliteten går opp eller ikke.

Geir Arne

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Vel, min tidligere Primare CD21 (dedikert CDspiller) ble regelrett grust av min gamle DVD-spiller SONY DVP-NS900 QS, som jeg hadde kjøpt brukt for 700 spenn.

Både byggekvaliten, støy fra drivverk og lyden var meget bedre på Sonyen.
    Primaren var bygget på et CD-romdrev, og den hadde riktignok et flott utseende.

Når jeg oppdaget dette ble jeg mildt sagt MEGET skuffet. Både tester, pris (10 000 veil) og rykte tilsa at Primaren skulle være bedre. Ikke sjanse....

Så, den ble solgt ja..!

Moralen (min) er:
    - Dedikert CD-spiller er ikke nødvendig bedre enn "multispiller".
    - Dyrere betyr ikke nødvendigvis bedre.

Og sist, men MINST like viktig:
    - Nytt er ikke alltid bedre enn gammelt
    Når det gjelder CD-spillere er teknologien ganske gammel.
    Det er fullt mulig å få en "gammel" knallgod spiller til prisen av en (litt heftig) tur på byn.

Mao, gammelt og "rimelig" KAN gjerne spille bedre og være bedre bygget bedre enn dyrt og nytt.
    Ja, må si at jeg ble litt overrasket her For 3,5 år siden gikk jeg en liten bjørnehandel med en kjenning av meg siden jeg trengte penger så jeg overtok en Sony DVD som visstnok var en toppmodell. Siden jeg hadde hørt om Sony's gode drivverk.. For å si det som så: Den låt fullstendig elendig som drivverk og for seg selv, og er vel tdd det dårligste drivverket jeg har brukt.

Primare var vel ikke blandt de beste, men den CD'n berga en fullstendig begredelig seanse hos en kjenning av meg der vi skulle teste SB med og uten DAC. Primaren låt merkbart bedre enn SB'n med og uten, som låt relativt likt.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, må si at jeg ble litt overrasket her For 3,5 år siden gikk jeg en liten bjørnehandel med en kjenning av meg siden jeg trengte penger så jeg overtok en Sony DVD som visstnok var en toppmodell. Siden jeg hadde hørt om Sony's gode drivverk.. For å si det som så: Den låt fullstendig elendig som drivverk og for seg selv, og er vel tdd det dårligste drivverket jeg har brukt.

Primare var vel ikke blandt de beste, men den CD'n berga en fullstendig begredelig seanse hos en kjenning av meg der vi skulle teste SB med og uten DAC. Primaren låt merkbart bedre enn SB'n med og uten, som låt relativt likt.
    Fikk du penger for å ta i mot en Sony? :wink:

Men det understreker vel bare poenget mitt:

En toppmodell trenger ikke låte topp.
    En kostbar spiller trenger ikke låte topp.
    :-)

Edit: Og det var ikke min mening å forelede noen til å tro gamle Sony'er ALLTID låter topp. Antagelig ikke.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Nice den spilleren der, liker så godt byggekvaliteten til Marantz. Herlig finish og sans for detaljer. Og UD 7006 som du linker til ser ikke ut til å være noe unntak i så måte Jepp, de estetiske hensynene er viktig for meg,- spesielt mtp at jeg elsker utseende på forsterkeren min og ønsker en viss helhet i det. Vurder du seriøst å gå for innkjøp av UD7006 eller er det oppgraderingsdrømming foreløpig?:-D
    Den er flott ja, og jeg liker også veldig godt byggkvalitet og finish på Marantz-produktene, spesielt de nyeste. Jeg vurderer det forsåvidt seriøst, men samtidig er jeg midt i oppgradering på flere fronter, så bluray/multispiller er nok litt bak på prioriteringslista. Enn så lenge gjør PS3 bluray-jobben, og det fungerer forsåvidt bra. Men jeg ønsker meg en dedikert bluray-spiller som også kan fungere godt som cd-spiller (selv om jeg sjelden bruker cd lenger). Jeg holder nok selv en knapp på Marantz, men det blir spennende å følge med på eventuelle erfaringer du gjør deg.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste e-post nyhetsbrev fra Axiom Auido v/Alan Loft kom trådens spørsmål opp og her er svaret:

AV Question of the Month: Blu-Ray To Play CDs?
    Q. I have a Sony BDP 350 that I use to watch Blu-ray movies and to play music CD's. Is this a good unit for music CD's or should I get an Oppo Blu-ray Disc player? (I don't want 3D as we don't like it and it seems to be the latest gimmick.) My stereo upstairs has a Sony 5-disc carousel changer CDP 69 ES. It works well and seems to have superb sound quality. Five-disc CD players are getting hard to find and most seem to be rather flimsy. Any advice would be appreciated.--R.H.

A. The DACs (digital-to-analog converters) used in the Sony and other Blu-ray and CD/DVD players have been a mature technology for many years and there are no audible differences in sound quality between them. Of course I have not listened to every DAC but I've conducted enough carefully controlled comparisons using synchronized playback of source material through different DACs to come to the conclusion that differences in DACs are not detectable with music playback. Moreover, several PhD scientists and former presidents of the Audio Engineering Society (Dr. Stan Lipschitz and Dr. Floyd Toole) agree with me.

On the test bench, there often are measurable differences in DACs, especially in the region of low-level linearity, though typically these occur at levels buried in the noise floor (-80 to -90 dB) and are simply not audible with music playback. I do not believe there will be any improvement in sound quality with the Oppo over the Sony you are now using. If the Oppo is a "universal" player, like my own Oppo, it will play high-resolution SACD and DVD-Audio discs if those are of interest. (The Oppo also might have slightly superior video up-conversion of standard DVDs compared to your Sony Blu-ray.)

I have several Sony 300-CD mega-changers in my system, and they are fine in terms of sound quality, indistinguishable from my own Oppo and from a high-end Rotel CD player. Sometimes the Sony changers act up, but that comes with the territory because CD changers are highly mechanical devices and so are prone to mechanical quirks in changing discs. Alternatives to CD changers exist in the form of large hard drives onto which you'd need to transfer all of your favorite music (a big investment of time) or you could consider creating compressed files of music (using "lossy" or lossless codecs) stored on flash cards MP3-style. Luddite that I sometimes am about new technology, I do have a tiny MP3-type player to which I've transferred all kinds of favorite music, including a variety of jazz and several complete operas. Playback is super-convenient and the unit searches the internet for album, artist and track details.- A.L.

Han skriver da ingenting om ekstern dekoding; at man kjører det digitale signalet til receiver/ekstern DAC med HDMI/optisk/coax da dette vel er ganske irrelevant.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •