Diverse dvd-opptakere. Hvilken er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 111
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diverse dvd-opptakere. Hvilken er best?

Noen som vet noe om den harddiskbaserte (80 GB) dvd-opptakeren til Philips, HDRW720? Bildekvalitet på tv-tuner, opptaker? Brukervennlighet? Støynivå?

Det eneste jeg vet om den er at den prismessig ligger noen lapper under konkurrentene og er derfor en god kandidat til ny opptaker..

edit: Endret tittel på denne tråden etterhvert som den skled ut i forhold til topic.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet denne litt.

Pga av at jeg ikke sammenlignet direkte mot andre og ikke i et stille rom så kan jeg ikke si noe om støy og bildekvalitet i forhold til andre.

Det jeg kan si er brukervennligheten er langt unna Pioneer sine spillere. Hele menysystemet virker amatøraktig i forhold.

I tillegg går det ikke ann å ta direkte opp på plater (såvidt jeg klarte å finne ut)

Når det gjelder pris så er vel veiledende på 8000,- så der er den vel ikke noe billigere enn konkurentene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for kjapt svar. Et dårlig gjennomført menysystem er bare noe jeg kommer til å irritere meg grønn over så da blir det vel ikke Philips. Angående pris så tok jeg utgangspunkt i salgspris og ikke veiledene pris..

Har utelukket Pioneer allerede pga deres omtale i lyd&bilde angående ren bildekvalitet så da er det egentlig bare Panasonic igjen. JVC sin 160 GB opptaker var lenge et alternativ, men denne mangler RGB-inngang og dessuten fikk den en del kritikk for opptakssystemet den også.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg vet at Sony kommer med nye modeller også - de er vel ikke kommet i butikken enda, men de skal være rett rundt hjørnet. To av de nye modellene har HD:
    RDR-HX900 160GB
    RDR-HX1000 250GB

Prisene vil trolig ligge mellom 10000 og 13000 (i følge Sony Centeret i Bergen).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony sine modeller er interessante, spesielt ettersom de er (foreløpig) eneste produsent på markedet som prioriterer skikkelige video-dac i opptakerne sine. Hvordan menysystemet deres er vet jeg ikke, men dersom de følger opp sine sedvanlige menyer behøver det ikke by på noe problemer. Eneste aberet med Sonyen er prisen. Når en kan få to Philips HDRW720 til prisen av en RDR-HX900 blir det litt tåpelig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv studert spesifikasjoner og meninger om:

Pioneer DVR-520 / 720 H
    JVC DR-MH30
    Philips HDRW-720
    Panasonic DMR-E95H / DMR-E100
    Sony RDR-HX900 / 1000

JVC og Philips er strøket fra listen ettersom modellene til Pioneer, Panasonic og Sony virker bedre "spekket". Hvorvidt bildekvaliteten på Pioneer er så dårlig L&B vil ha det til stiller jeg meg litt tvilende til. Andre brukere rapporterer det motsatte, så en liten test i L&B skal man ikke legge alt for stor vekt på. :roll:

En bonus på Pioneer 520 / 720 er at den kan kommunisere 2-veis med en PC via f. eks. Pinnacle.

Hvorvidt de andre med DV inn/ut kan det avhenger nok om programmet (MovieMaker, Pinnacle, e.l.) gjenkjenner opptakeren som et "kamera".

Sony-modellene virker som de aller beste når det gjelder bildekvalitet utifra DAC (12bit/108MHz)og dubbing HDD <-> DVD (begge veier), i likhet med Panasonic E100.

Dette blir en dyr høst...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    JVC og Philips er strøket fra listen ettersom modellene til Pioneer, Panasonic og Sony virker bedre "spekket".
    Hvilke spesifikasjoner mangler du på JVC og Philips egentlig?

Hvorvidt bildekvaliteten på Pioneer er så dårlig L&B vil ha det til stiller jeg meg litt tvilende til.
    Noen med projektor her inne som har testet de nye Pioneer spillerne sammen med andre opptakere og evt. kan bekrefte/avkrefte dette? Er ikke den som pleier og fly i taket av en god test selv, men når en test viser fram dårlige resultater pleier jeg ofte bli mer skeptisk. Testpanelet har åpenbart sett noe ettersom de kommenterer det, men det kan jo selvsagt ha vært et mandagsprodukt de testet.

En bonus på Pioneer 520 / 720 er at den kan komunisere 2-veis med en PC via f. eks. Pinnacle.
    Hmm, interessant! Hvilket pc-program benytter en til dette og hva er egentlig de største fordelene?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid ment at en HDD / DVD opptaker skal ha RGB inn. JVC mangler (som du selv sier) dette, og jeg kan ikke finn RGB inn i spesifikasjonene.

Philips-modellen kan fysisk ikke kopiere en DVD-plate til HDD. Det rapporteres at den ikke er koblet innvendig slik at dette er mulig. Mao. så er det ikke bara Macrovision som er stopperen, men fysisk oppbygging.

Drømmen hadde jo vært en opptaker som også kan benyttes på projektor. Nå er mitt primære bruk av en slik opptaker TV 32" widescreen. Derfor er Pioneeren fortsatt på "må-sjekke-ut-mer"-lista.

Pioneer-spilleren kommuniserer med Pinnacle versjon 8.5 og oppover. Med MovieMaker i XP kan man kun lese fra HDD til PC. Grunnen til dette kan være at MovieMaker ikke har rett driver (noe som nok kan fikses).

Bruksområdet kan f. eks. være å legge inn originale DVD-plater / konserter på opptakerens HDD via PC.

Egentlig ser Sony-opptakerne ut som de alller, aller beste på alt... 8)

Det er tamt med informasjon her på forumet om HDD / DVD opptakere synes jeg, så jeg legger derfor ut en link med nyttige meninger som kan være input til bedre diskusjoner på AV forum.

Bonuslink: http://www.recordere.dk/forum/default.asp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, la ikke merke til den linken din Tiger før nå. Etter som det var en horisontal strek over den trodde jeg den var en del av signaturen din (har ikke for vane å lese folks signaturer). Linken ga svært mye info om de forskjellige spillerne. Tydelig at det bor flere "inovatører" i danmark enn i norge.

I følge linken din var Philips spilleren mer laget for hele familien. Enkel å installere og enkel i bruk, men lite tekniske "finesser" (mest i softwaren). Har fått en god pris på Pioneer DVR-520 så jeg tror jeg går for denne i stedet. Eneste minuset med Pioneer spilleren i mine øynene er mangel på komponent-utgang og støynivå (dB). Forsterkeren min oppkonverterer til komponent så jeg slipper å koble to kabler til projektoren min, men helt opptimalt blir det likevel ikke. Støynivået er det lite å gjøre med.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med valget. PS: Du er klar over at det er komponent ut via scart på spilleren?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gratulerer med valget. PS: Du er klar over at det er komponent ut via scart på spilleren?
    Det er mer enn jeg vet. Hvor har du det ifra? Sist jeg sjekket kun man kun velge RGB, S-video og kompositt via scartutgangen på denne.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra L&B september 2004 (side 66): "...men paradoksalt nok for bildeentusiastene har den ingen komponentutgang. Her er det RGB på scarten for alle penga....Her er det både progressive skan på komponent og RGB på scarten. Men ikke samtidig..."

Og jeg konkluderte da med at det må være komponent på scarten, men kan scart inneholde prog scan.?

Om L&B har blandet teksten og bildene vites ikke, men det kan jo være en mulighet. :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de har rotet med teksten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye tid bruker de på produktene de tester egentlig? Når L&B og D&H greier å komme med vidt forskjellige konklusjoner på to tester av samme produkt og de samtidig roter med spesifikasjonene kan en jo begynne å lure :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt rykter om at han som tester projektorer for DVD & Hjemmekino kun leser brosjyrene pga at han ikke har tid til annet siden han sitter og surfer på nett hele tiden. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentarene til Beach og Peakman i den tråden her gjør at jeg foreløpig legger Pioneer-planene på hylla. Det som står igjen nå er Sony og Panasonic. Panasonic sin aktuelle modell (DMR E95H) er skikkelig overpriset og samtidig nesten umulig å få tak i, så da gjenstår egentlig bare Sony HX900. Håper jeg ikke finner noen åpenbare feil ved denne også..

edit: Burde kanskje endret navnet på denne tråden til "hvilken dvd-opptaker" eller noe, da den er litt misvisende nå..

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irriterer meg grønn på disse DVD-opptakerne og klarer ikke å se det store bildet. Går det an å bruke disse modellene sammen med prosjektorer som InFocus X1 med godt resultat? Hvilket prisnivå på "rene spillere" tilsvarer DVD-oppdakerne?

Vurderer å kjøpe en av hver for å si det slik, men komponent ut er et must.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Hvilket prisnivå på "rene spillere" tilsvarer DVD-oppdakerne?
    Min rene personlige tipping blir rundt 1000-2000 kr. Skal jeg ha en opptaker vil det uansett komme som et supplement til en ren avspiller.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •