Diverse dvd-opptakere. Hvilken er best? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 111
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg også har begynt å komme frem til.. Men hvorfor skal man da kjøpe opptakere i de øverste prisklassene?

Personlig trenger jeg bare tuner, harddisk og komponent ut for det meste?!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Det jeg også har begynt å komme frem til.. Men hvorfor skal man da kjøpe opptakere i de øverste prisklassene?
    Finnes det noen nedre prisklasse for opptakere med innebygget harddisk? Synes egentlig de stort sett ligger i samme prisklasse hele bunten, hvor harddiskstørrelsen definerer prisen

(hvorfor en maskin med 160 gb harddisk skal koste 3000 kr mer enn en 80 gb maskin kommer jeg aldri til å skjønne).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklaringen er ganske enkel. Det kalles segmentering som repressentanten fra en av de store leverandørene så fint kalte det.

Så lenge det finns folk som er villig til å betale det så kommer prisen til å være slik. Selvsagt tjener produsentene ufattelig mye mer på de spillerene med 160GB.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har måttet omformulere dette innlegget i hodet mitt minst 10 ganger for å unngå prisdiskusjon nå..

Får man egentlig noe mer enn større harddisk i dyrere spillere, altså i all hovedsak?

Og kan virkelig ikke en DVD-opptaker til rundt 10k+ (veiledende) som de nye modellene fra Sony ikke engang være likeverdig med en vanlig DVD-spiller rundt 4-5000,-?

Hvorfor kan man aldri få i pose og sekk.. :cry:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet om man kan bytte disk i spillerene?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    noen som vet om man kan bytte disk i spillerene?
    http://www.recordere.dk/forum/forum_...TID=762&KW

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    typisk kapitalistiske møkkabransje
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men her er infor / tips til de som nekter å gi opp:

http://www.recordere.dk/forum/forum_...TID=357&KW

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MAXcpu skrev:

Og kan virkelig ikke en DVD-opptaker til rundt 10k+ (veiledende) som de nye modellene fra Sony ikke engang være likeverdig med en vanlig DVD-spiller rundt 4-5000,-?
    Les papir utgaven av "What Hi-Fi? Sound and Vision", November 2004. Her har de testet Panny DMR-E95H, Pioneer DVR-720H og Sony RDR-HX900. Sony stikker av med seieren og blir plassert i toppen av DVD-avspiller klassen opp til £500 (NOK 6000,-). Ikke verst?

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-opptakerne med 400 GB er rett rundt hjørnet

Dermed kan jeg kanskje kjøpe en billig hyllevarmer med 80 GB ved juletider?

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er RDR-HX1000 bestilt ! Levering om en uke! Dette tror jeg blir tøft, selv om det sikkert kommer en ny modell neste uke......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående dvd-spiller ble det til slutt en Sony HX900. Lovte å si noen ord om denne spilleren så her kommer det. Dette er kun mine førsteinntrykk, da jeg bare har hatt denne spilleren i eie siden i går. Spilleren er testet med en Loewe Aventos 32” TV og en Sony DVP-S725D dvd-spiller. Lyden fra spilleren har jeg ikke testet da jeg har koblet opp lyden digitalt til forsterker.

Design
    Spilleren er hentet fra Sonys QS-serie og de som kjenner den vet at dette er bra. Svært bra. Børstet stål i front og solid oppbygging. Den har et stort deksel i front som skjuler diverse innganger og noen knapper. Spole- og skippe-knappene for dvd og cd avspilling er også gjemt under her, noe som kan være irriterende for de som ønsker å bruke den som cd-spiller. Det er heller ingen mulighet for å dimme lyset fra lcd-displayet helt ned, men det er i alle fall ingen irriterende LEDs som lyser opp.

Tilvenning/brukervennlighet
    Det første som skjedde da jeg koblet spilleren opp til tven var at det spratt en melding opp på tv-skjermen som fortalte meg at en dvd-opptaker var koblet til. Ettersom jeg satt bak tven og forbannet meg over tusen kabler som skulle kobles mellom tv, forsterker og opptaker greide jeg og nappe ut strømkabelen før jeg fikk lest hele meldingen og siden kom aldri denne meldingen fram mer. Resultatet var at alle kanaler på spilleren måtte søkes inn og lagres manuelt. Å finne fram i menyene var i første omgang ikke alt for lett, men heldigvis kom den med en "Easy Setup" meny.

Når det gjelder brukervennlighet er dette veldig bra. Når man først har lært seg hvordan menyene fungerer er alt veldig fornuftig oppbygget, men det tar litt tid å venne seg til. Menyene er svære pene med mye fancy datagrafikk, det eneste minuset er at de enkelte ganger kan bruke litt lang tid på å skifte. I kjent Sony-stil kommer dessuten spilleren med en 120 siders bruksanvisning hvor alle funksjoner ol. i spilleren er bra forklart. Til sammenlikning kom min Loewe tv med en 8 siders bruksanvising hvor kun det enkleste er forklart og med andre ord, det man visste fra før.

Fjernkontroll
    Som min andre Sony dvd-spiller er fjernkontrollen enormt bra. I tillegg til spilleren kan du styre både tven og recieveren med denne og de behøver ikke å være fra Sony engang. Pent design og intuitivt oppbygget. Eneste minuset er at IR-mottakeren i spilleren har en noe lav følsomhet, slik at en må holde den rett mot spilleren for at den skal fungere. Det går med andre ord ikke an å peke via et bord eller vegg for å komme forbi hindringer.

Støynivå
    Det var dette punktet som bekymret meg mest før kjøp av denne spilleren da jeg er personlig er ganske følsom for bakgrunnsstøy. Har bl.a. brukt flere tusenlapper på støydemping av pcen min, som asfaltplater, brytere og vridere til vifter, harddiskoppheng osv. Da jeg skrudde denne spilleren opp for første gang synes jeg noe var rart. Spilleren ga faktisk ikke fra seg hørbar lyd overhodet! Viften bak spilleren er temperaturregulert og går stort sett bare når det trengs. Lyden fra harddisken er så lav at du kun hører den når du legger øret helt inntil kabinettet. Ingen lavfrekvent during, kun svake tikkelyder som er så lave at en skulle tro Sony har lagt de til i ettertid for at folk i det hele tatt skal vite at det sitter en harddisk der. Utrolig bra!

I bruk
    Som opptaker fungerer den ok. Å legge til nye opptak gjøres enkelt via timer eller showview eller rett og slett ved å trykke på rec. Når opptaket er ferdig henter den ut programinfo fra tekst-tv og lagrer opptaket med det som tittel. Chasing playback fungerer knirkefritt, men noen funksjoner for å skippe reklame eller for å enkelt pause live-tv har jeg ikke funnet.

Dersom en har tenkt å bruke denne spilleren som en cd-spiller er det litt irriterende at det ikke er mulig å bruke tv-tuneren i spilleren under avspilning da det kommer opp en "fancy" blå sony bakgrunnsbilde opp på skjermen.

Bildekvalitet fra tv-tuner
    Dette har jeg testet ved å fort skifte mellom bildene rett fra Loewe tven og opptakeren. Bildene er veldig bra, dog noe mer grovkornet enn fra tven. Det er også noe mer snert i fargene fra tven, men ikke mye. Alt i alt er dette veldig bra. Ved opptak skulle en ikke tro det var opptak i hele tatt. Holder en seg til en normal bitrate er det ingenting å utsette på kvaliteten her.

Bildekvalitet fra dvd
    Dette punktet overrasket meg i grunn. Bildene her hadde en dynamikk og en 3d-dybde jeg ikke hadde regnet med. Jeg har tidligere skrevet at jeg misliker unaturlig skarpe bilder. Bildene fra denne spilleren er svært skarpe, men samtidig virker de veldig levende. Hudtoner blir perfekt gjengitt og det er bra med detaljer. Helt i den nederste delen av gråskalaen kunne det likevel vært bedre, men uansett ikke dårlig. Sammenliknet med min Sony dvd-spiller var dette et kvalitetshopp i riktig retning. Før jeg kjøpte Loewe tven fikk jeg den demonstrert med en Denon DVP2900 og uten å kunne foreta en direkte sammenlikning synes jeg ikke bildene fra HX900 henger noe tilbake. Skal det trekkes for noe må det være litt hakking ved rolig panorering, men jeg har til gode å se dette gjengitt perfekt på 50 Hz PAL materiale.

Irriterende ting
    Fjernkontrollen har en knapp som heter TV/DVD. Jeg regner med at denne knappen gjør at TVen automatisk skal skifte over til scart inngangen, men denne funksjonen har jeg skrudd av på Loewe tven da jeg bare finner det irriterende. Hva som er verre er at bildene fra tv-tuneren på min Loewe tv blir skurrete og bevegelige når denne knappen trykkes inn og hver gang spilleren skrus på skjer det samme. Med et nytt trykk på knappen blir ting bra igjen men likevel et minus.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres flott ut, bra jobbet! Du hadde ikke hatt mulighet til å ta et bilde av fjernkontrollen og legge ut her?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke tilgang på et digitalt kamera. Alt jeg kan si er at fjernkontrollen heter RMT-D206P, ved et kjapt søk på google fant jeg ikke noe der heller desverre. Laster du ned bruksanvsingen til spilleren ligger det et sorthvitt bilde av fjernkontrollen der i alle fall.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra review. Har merket meg at du har vært fornuftig kritisk i din søken etter DVD/HDD opptaker. Tror jeg skal vurdere HX900 (1000) jeg også.

PS: kjekk TV du har skaffet deg. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk. Fornøyd med TVen ja, det eneste irriterende med Loewe er at de skal være så enkle i bruk at det går utover brukervennligheten. En må trykke så mye fram og tilbake i menyene at en blir smårar. På dette området er faktisk Sony opptakeren stikk motsatt. Det tar litt tid å venne seg til den, men samtidig er brukervennligheten veldig bra.

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres veldig bra ut, har selv bestilt en slik en..... Hva mener du med normal bit rate på tv opptak, hvilken bit rate brukte du og hvor langt ned kunne du gå før bilde ble dårligere.

mvh

lflemming

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ypperlig review! Du kunne ikke tenke deg å legge den opp på AVnytt da, Brannslange? (hadde vært veldig takknemlig i så fall!)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    høres veldig bra ut, har selv bestilt en slik en..... Hva mener du med normal bit rate på tv opptak, hvilken bit rate brukte du og hvor langt ned kunne du gå før bilde ble dårligere.
    Med normal mener jeg SP (standard innstilling). Hva slags bitrate dette tilsvarer vet jeg ikke, men det gir 67 timer på 160 GB disken og 107 timer på 250 GB disken. Det finnes en HQ (High Quality) innstilling også som mer enn halverer antall timer opptak, men merket ikke noe særlig forskjell i kvalitet kontra SP. Hvor mye lenger ned enn SP en kan gå før det går utover kvaliteten vet jeg ikke. Har ikke hatt tid til å teste dette så mye ennå, men kan komme tilbake med mer i morgen.

Lygren: Når det gjelder AVnytt kan jeg sikkert prøve å legge dette opp der i morgen. Har lyst til å renskrive det litt først i så fall.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •