Pioneer DV-525 tar ikke brente DVD-er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer DV-525 tar ikke brente DVD-er

Jeg har en 5-6 år gammel Pioneer DV-525. Men det virker som den ikke klarer DVD-er jeg brenner på PC'n.
    Jeg bruker Windows Live Movie maker til å brenne filmer på DVD-R plater.
    Er det noe jeg må gjøre for å avslutte brenningen, eller er det bare slik at spilleren ikke tar brente dvd-er?
    Hvis jeg må kjøpe ny spiller, hva skal jeg se etter for å få sett filmene mine på spilleren. Nå må jeg spille dem på PC'n med videokabel til TV'n.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noe tilsvarende bare DV-411 og den tar brente DVD'er. Jeg bruker Nero og Verbatim-plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Jeg bruker Live Movie maker p.g.a. formatet kameraet (JVC) bruker er litt spesiellt.
    Da skal jeg gjøre et nytt forsøk og notere meg mer info om brenningen. Fileformater m.m.
    Platene er forøvrig SONY DVD-R.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren takler -R plater (å selvsagt +R)
    Which DVD Players Can Work with DVD-Rs?

Men er det DVD du brenner eller DVD Video
    (dette tror jeg er viktig for spilleren din støtter vel bare DVD Video)

DVD Video = på samme måte som DVD filmer vi kjøper
    (ferdig brent skal plate inneholde en VIDEO_TS mappe som igjen inneholder IFO , BUP , VOB)
    dette ser du på din pc vev å gå inn på plate

Noen brenneprog legger også til en AUDIO_TS mappe
    Den er normalt ikke viktig om ikke er med men rikrig gamle DVD spillere krever både AUDIO_TS og VIDEO_TS mappe for at spilleren skal gjennkjenne disc som DVD Video (tror det holder med bare video_ts til spilleren din)

Brenner man en DVD video må også brenningen avsluttes (finalize) ellers kjenner ikke spilleren din den brente DVD platen som noen disc i det hele tatt

Siden filmen kommer fra et DV kamera må brenneprog recode dette for du kan ikke avspille formatet fra DV på spilleren din uten at det er laget for å takles av pioneer spilleren (altså lages som dvd video)

for spilleren støtter vel ikke andre format ?
    ser ikke slik ut fra manual.......http://www.mediacollege.com/equipmen.../dvd/dv525.pdf
    Er jo 11 år siden spilleren kom i salg å støtter derfor ikke mye av de ulik former for disc brenning/avspilling

Gir ikke brennesoftware(windows) deg dine valg/muligheter du trenger for å lage DVD VIDEO så bytt til et annet
    (det er mange bra å velge mellom )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for svar.
    Jeg lagde en film pånytt fra kameraklippene med Windows Live Movie Maker og lagret filmen. Deretter brant jeg den på DVD med Windows DVD Maker.
    Får nå spillt av på Pioneer-en, men lyden er borte.
    Sjekket DVD'n på pc'n med både Windows media player og med HP media smart DVD. Degge spillerne på pc'n gjenga både bilder (film) og lyd helt fint, så det ligge på DVD'n.
    Ser på DVD'n det er en mappe VIDEO_TS. I mappen ligger en VIDEO_TS file med type HPTSMSMVP.VOB.
    Har også 2 andre slike filer (type HPTSMSMVP.VOB), VTS_01_0 og VTS_01_1.
    Så er det VTS_01_0.BUP og VTS_01_0.INF filer, samt VIDEO_TS.BUP og VIDEO_TS.INF.
    Det var altså ingen AUDIO_TS file.
    Forsøkte så NERO Burner Lite 10. Den la kun ut en file på DVD'n, en .wmv file.
    Også den var ok på pc'n, men helt ukjennt for Pioneer-en.
    Men uansett er jeg mye nærmere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt sett har jeginntrykk av at sgs alle spillere klarer å spille av Verbatims DVD-R - plater. Kjempegod kvalitet på de og.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TombAb

Ditt første forsøk (windows) trpr jeg gir deg feil filstruktur
    (inni VIDEO_TS mappen skal du bare ha IFO , BUP , VOB filer)
    Doom9.net - The Definitive DVD Backup Resource

du skriver
    VTS_01_0.INF filer og VIDEO_TS.INF.
    Dette burde vært IFO

\ - Root directory

......VIDEO_TS\ - VIDEO Title Set directory
    --> VIDEO_TS.BUP - Back up of VIDEO_TS.IFO-----------------------<-------
    ......VIDEO_TS.IFO - Information of the first movie segment
    ......VIDEO_TS.VOB - Contents of the first movie segment
    --> VTS_xx_0.BUP - Back up of VTS_xx_0.IFO------------------------<------
    ......VTS_xx_0.IFO - Information of an additional movie segment
    ......VTS_xx_0.VOB - Contents of an additional movie segment: part 1
    ......VTS_xx_1.VOB - Contents of an additional movie segment: part 2
    ...
    kluss med IFO gjør at feks lyd ikke kan velges (kluss blir det vel da du ikke har IFO men INF

__________________________________________________ __________
    Forsøk 2 med Nero som prog
    NERO Burner Lite 10
    Du skriver at den laget bare wmv (windows media video) fil på disc
    Jeg er nesten sikker på at en slik begrenset prøve software (lite 10) bare gir deg mulighet å brenne som data å ikke foreta recoding

__________________________________________________ __________

Tror ikke DVD spilleren har problem med type DVD R plate
    Tror ikke du trenger noen AUDIO_TS mappe for at din DVD spiller skal lese disc riktig

Jeg tror du må finne et DVD software som recoder din filtype du skal lage dvd av + lage riktig DVD VIDEO dtruktur så du kan avspille disc problemfritt på en DVD spiller

(avspille på pc er stort sett ingen problem samme hvordan den er laget fordi pc støtter mere enn en dvd spiller)

Software du trenger
    Er lenge siden jeg har drevet med dette men skal være mange gratis software som man kan lage hele filmen
    (mange trail er begrenset til tid eller format man kan lage på dvd)
    Altså du får ikke laget dvd meny og dvd struktur med prøve software nerp lite(bare betalt nero eller andre demo versjoner)
    Trenger du hjelp så skal det vel gå å få til

Hva heter filtypen du har lagret på pc (fra dv)
    vet du ikke
    last ned MediaInfo å se på din video fil

hvem codec /container ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, min feil. du har rett i at filene er typen .IFO, ikke inf som jeg skrev.
    Så filestrukturen er slik du skriver.
    Filmklippene fra kameraet (JVC) er av typen .MOD
    Da jeg byttet pc før jul var selvsagt cd'n som fulgte med kameraet ikke å finne, så jeg kontaktet JVC support og de anbefalte meg Windows Live Movie Maker, som fungerer helt ok med det formatet (.MOD)
    Forsøker litt forskjellig her. Prøver også å spille på en annen dvd spiller.

Tom Ab.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle dvd-spilleren min likte dårlig dvd-plater som var brent på raskere hastighet enn 8x (selv om platene var "sertifisert for 16x), kan det kanskje ha noe med saken å gjøre? De fleste program har vel auto på hastighet og brenner så fort som brenneren klarer, og da som oftet 16x+, så kanskje verdt å prøve å brenne på 8x hastighet?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MOD inneholder MPEG2 på samme måte som VOB (i dvd) inneholder MPEG2
    Du må ha et prog som recoder MOD til DVD
    (best er jo alt i ett software for enkelthet skyld . et som recoder , lager dvd meny om du ønsker , lager full dvd struktur og brenner ut som dvd)
    Nero multimedia trail tror jeg du kan få gjørt det gratis med
    (gratis i 15 dager) Nero - Free Trial Version - Nero Multimedia Suite 10

er vel andre alt i ett software også som er gratis

Andre løsninger er å laste ned flere software som til sammen kan gjøre den totale jobben

Har du en formening om at du kommer til å bruke video convertering i årene fremover er det jo ikke dumt å kjøpe et

Alt du skulle savne av software (du en gang hadde på cd) til ditt kamea bør ligge på JVC hjemmesider /support sider
    Customer Support

Plater (type dvd r) kan ha noe å si da drevet er gammelt i spilleren men er jo bare prøve ulike platetyper

Brennehastighet har med brenneren din å gjøre å ikke spilleren
    selvsagt har spilleren noe å si om brenning er dårlig men om du faktisk brenner raskere enn du bør beror jo helt på ditt pc utstyr
    , du kan godt brenne sakte men får du ikke feilmeling under brenning ser jeg ingen grunn til det.
    Du brenner film å det er ikke samme som data.....data (innstalasjoner , software osv) tåler ikke feil men film kan brenne mye feil

DVD R med kvalitet er feks de aller fleste Verbatim , Tayo Yuden , Sony , Pioneer

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen feilmeldinger under brenning (og fra forskjellige brennere), og platene fungerte fint i andre og nyere dvd-spillere, og jeg har opplevd i mange andre sammenhenger at brennehastighet kan ha noe å si for enkelte av-spillere, derfor jeg nevner det, for mange overser en slik enkel og tildels lite kjent feilkilde (som jo er enkel å teste ut)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Ingen feilmeldinger under brenning (og fra forskjellige brennere), og platene fungerte fint i andre og nyere dvd-spillere, og jeg har opplevd i mange andre sammenhenger at brennehastighet kan ha noe å si for enkelte av-spillere, derfor jeg nevner det, for mange overser en slik enkel og tildels lite kjent feilkilde (som jo er enkel å teste ut)
    Joda feil kan skje men skyldes
    Veldig gammel brenner
    (uansett får man ikke brent raskt med dem , har de en maxfart må 4x kan 4 bli for mye)
    (mange brennere kan firmware oppdateres til raskere brennehastighet)

Gammel pc
    (Har med buffer , pio , dma osv , overføringshastighet blir ikke riktig å brenning blir problem)

pc med feil
    (soft/hardwarefeil)

Kjøp av elendige disc
    (som sier seg selv da helt elendig disc kan gi feil)

Med ok disk å pc uten feil så har hastighet ingen ting å si

Om man ikke vet hva feil kan være kan det å senke hastighet hjelpe noen men det betyr ikke at det kreves for brenning men at man må gjøre det av x antall andre uheldige faktorer
    (således kan man ikke utelukke at trådstarter kan oppnå bedre resultat ved lavere brennehastighet)

(men tror ikke dvd feil gjelder trådstarter da han ikke får lyd , feil på disc skal normalt ikke kunne bli borte på hele filmen samtidig som bilde fungerer , man kan miste mye lyd men at all lyd er borte å bilde ikke er ødelagt?)

TomAb
    Fortsetter du å miste lyd så bruk mediainfo jeg lenket til tidligere å post
    text ang lyd software viser
    (altså åpne en VOB fil i den brente DVD du har laget i mediainfo å post txt her)
    Audio
    ID
    Format
    Format/Info
    Mode extension
    Duration
    Bit rate mode
    Bit rate
    Channel(s)
    Channel positions
    Sampling rate
    Bit depth
    Stream size

På din MOD (lagret på oc) fra jvc har du sikkert WAV som lyd men hva du har fått på din brente dvd (i vob fil) ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar.
    Jeg tok med en brent DVD og forsøkte på en annen spiller (Pioneer surround system), og da var lyden helt ok.
    Trekker da den konklusjon at jeg likegodt bytter ut min gamle spiller.

Vedr:
    "Alt du skulle savne av software (du en gang hadde på cd) til ditt kamea bør ligge på JVC hjemmesider /support sider Customer Support"
    ... Det var det første jeg forsøkte, men fikk til svar at de ikke kunne hjelpe med det. De anbefalte isteden Windows Live Movie Maker, og det fungerte helt ok med formatet fra JVC kameraet. Eneste ulempen er at den stokker om rekkefølgen på filmklippene.
    Kameraet numrerer f.x. 60 - 61 - ... 69 - 6a - 6b -... 6f - 70 -...
    Altså hexadesimalt.
    I Windows Live Movie Maker blir de lagt inn med bokstaver sortert lavere enn siffer, så det kommer ut som:
    6a - 6b -... 6f - 60 - 61 - ... 69 - 7a - ...o.s.v.
    Det betyr litt ekstra arbeid med å flytte klippene når jeg har lagt over til Movie Maker. Litt iriterende, men overkommelig når jeg så systemet i det.

Vedr. brennehastighet på PC'n, så har jeg opplevd problemer med det tidligere. Men tror ikke min splitter nye HP til ca 9000 har problemer med det.

Da avslutter jeg tråden og kjøper en ny blue ray isteden. De skal jo også ta DVD formatene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •