Noe spesielt merke som anbefales til Epson-projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe spesielt merke som anbefales til Epson-projektor?

Skal kjøpe meg ny BluRay-spiller. Noe spesielt merke som passer bra til Epson TW4400?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merke vil neppe ha noe å si men video ytelse fra spiller

En bra spiller gjør bra jobb med feks
    Decoding
    Fargerom convertering
    lysstyrke, kontrast, metning
    PReP (Progresive reprosessering )
    deinterlacing
    støyreduksjon
    detalj , kantforbedring
    scalering
    frame rate conversion
    chroma upsampling feil detection / korrigering
    Y/C delay
    aspect ratio control
    zoom
    osv

Har man en bra Prosjector så kan en spiller med source direct være mulighet da
    Decoding
    Fargerom convertering
    lysstyrke, kontrast, metning)
    gjøres i spiller....

og recten av innstillinger (under)gjøres i Prosjector (om den har så mange eller bra funksjoner)

PReP (Progresive reprosessering )
    deinterlacing
    støyreduksjon
    detalj , kantforbedring
    scalering
    frame rate conversion
    chroma upsampling feil detection / korrigering
    Y/C delay
    aspect ratio control
    zoom

Kjøper man en billig eller dårlig spiller vil ofte mange av nevnte funksjoner mangle
    Mange som har endel funksjoner fungerer dårlig uansett hvordan man justerer

Jeg mener ikke en spiller må koste fryktelig mye men ønsker man et bra bilde bør man ta hensyn til det når man kjøper (da må man fort opp i 3500,-7 000,- kr)
    for man ser jo raskere feil / dårlig bilde med prosjector enn en tv på feks 40-50 tommer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker meg en BluRay med HDMI 1.4. Har ikke funnet mange tester av det. I Lyd&Bilde testet de noen, men de kostet bare rundt 2000 kr. Vil du si at disse er for dårlige? Virket som de fikk grei kritikk. Jeg har råd til å doble budsjettet mitt i forhold til disse. Hva anbefaler du for maks 4000,-?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen spillere som er direkte dårlige men det er forskjell på hvor bra bilde blir på feks en 32 tommer tv eller 100 tommer lerret.
    Sitteavstand , DVD eller Blu Ray osv

Hvor grensen går for akseptabelt bilde er individuelt fra person til person men
    generelt vil de fleste være fornøyd med en spiller i 1000,- til 3000,- kr klassen siden de fleste vil se dette på en tv fra 50 tommer og nedover.
    For mange med prosjektor og større flate man ser bilde vil ofte de billige modellene ha for store feil/mangler/problemer til at alle mener slike spillere er så bra som de bør.

(det har med dine krav til hva som er bra/mindre bra å det kan ikke jeg fortelle deg)

Når det gjelder tester du leser må man jo også se hvem er testet mot hvem
    (er det spillere i 1500,- til 3000,- kr klassen som er testet seg i mellom eller er det billige mot påkostede modeller)
    Vanligvis testes ikke billige mot dyre å alle tester jeg har lest (mange)
    tester man spillere i ca samme prisklasse , score bruker å blir ganske likt å ingen utmerker seg som utrolig mye bedre på bilde
    (det er ikke bare bilde som er resultatet i en test men hvor bra testeren likte brukervennlighet , design , lyd , pris , tilkoplinger osv osv)
    Mange tester utføres på tv skjermer å ikke prosjector
    Mange tester varierer også i negativt resultat pga mange ulike årsaker som ...for dårlig kompetanse innen innstillinger , gjort på meget kort tid å kanskje ikke filmer som utpeker seg som problematiske ang visning

Fleste BD spillere i den lavere prisklasse er ikke blitt stort bedre på bilde med årene men forskjell spillere går på hva de kan brukes til
    De gir ut fortløpende modeller der det blir lagt til nye funksjoner helt fra hd lyd mulighetene og nettverk i 2007/2008 å videre til wifi , stream ,quick start , for noen spillere opptaksfunksjon , for noen sacd støtte , 3D , styre spiller med mobiltlf osv osv.
    Neste år kommer sikkert flere modeller (sony , panasonic , samsung , phillips osv ) med opptaksmulighet men ytelse bilde blir neppe noen større forbedring
    (kanskje NTFS blir mere vanlig + flere får intergrert wifi istedenfor dongle , flere får sacd osv)

Her har jeg laget en liste over fleste spillere i 2010 å merket 3d spillere med 3d
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...ml#post1372448

noen priser (eller 3d spillere står ikke her men fleste)
    Blu-ray-spillere - Finn de beste tilbudene, informasjon og omtaler

Forskjell mellom en 2D spiller til under 3500,-
    Forskjell mellom 3D spiller til under kanskje 4500,-
    å de som koster mere er
    at de litt dyrere har påkostet video prosessor (som feks marvell kyoto G2 eller Ancor Bay ABTxxxx )

Det er jo i hovedsak på DVD forskjell spillere er størst
    Da er det opp til deg hvor mye DVD du avspiller
    Det er utrolig mange prosjector brukere som har brukt en forholdsvis billig Panasonic , Sony , LG , Phillips spiller men gått over til en litt dyrere spiller å opplevd enorm bedring av bilde.

Man kan redde seg med bra prosjector teoretisk men beklageligvis er det ingen billige spillere som har source direct
    (source direct er vanlig på dyrere modeller av Denon , Onkyo , Phillips osv)

Hvor dine grenser går ? kan ikke jeg svare på
    Kanskje du blir fornøyd med en spiller i 2000,- kr klassen

Jeg anbefaler deg å skrive noen ord med prosjector proffene for de kjenner sikkert din prosjector godt å har sikkert sett den i drift med ulike spillere
    (prøv feks Gorm http://avforum.no/forum/members/gorm.html )
    http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/

Eller lån deg spiller/spillere å test

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for godt svar

Hvorfor er de fleste 3D-modellene som har kommet kun "billig-modeller"? Jeg syns det virker litt merkelig. Hvis det var mulig å lage en modell med HDMI 1.4 til 4000,- som var mye bedre enn de til 2000,-, så hadde sikkert prodesentene gjort det. Dette tyder på at det ikke er store forskjeller.

Jeg ser så og si ingenting på dvd, så er kun BluRay som betyr noe. Jeg får lese og lete litt videre rundt, så får vi se hva jeg faller på. 4000,- er nok smertegrensen min. Jeg tror jeg ville fått større utbytte av bedre bilde ved å koste på 5000 kr på en dyrere projektor + spiller til 3000,-, enn å legge så mye som 8000 kr i spilleren.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit

Hvorfor er de fleste 3D-modellene som har kommet kun "billig-modeller"? Jeg syns det virker litt merkelig.

Alle påkostede modeller har ligget etter de billigere spillerene i utvikling

De billige var først ute med intern DTS HD MA decoding
    De billige var første med nettvekskontakt
    De billige var første med Quick start
    De billige var først ute med feks mp3 på disc støtte
    De billige var først ute med USB og støtte for ulike format
    De villige var først ute med WIFI
    De billige var først ute med opptaksmulighet
    De billige var først ute med 3D
    (+ uendelig andre billig var først ute enn dyre spillere ...funksjoner)

Jeg har aldri nevnt 8000.- kr
    I to år nå har man kunne kjøpt feks oppo bdp 83 levert hjemme til ca 4500,- kr
    Beste benchmark videoytelse resultater å spiller som dekker det meste
    (ikke en eneste angrende kjøper jeg har lest ) (nå heter spilleren bdp93)
    Klart det er bildeforskjell på en slik Oppo mot for en Panasonic , Lg , Samsung , Phillips , Sony osv spiller i 2000,- kr klassen

Hvis det var mulig å lage en modell med HDMI 1.4 til 4000,- som var mye bedre enn de til 2000,-, så hadde sikkert prodesentene gjort det. Dette tyder på at det ikke er store forskjeller.

Nesten alle produsenter har hatt og har både billig modeller og dyrere påkostede
    Pioneer , Sony , Denon , Marantz , Phillips osv har billige , litt mere pokostede å noen har svinedyre også (40k)

Noen spillere har evig vært billigspillere som LG , Samsung , Panasonic

De billige holder til de fleste (mye fordi de ikkefolk flest ikke har så stor tv at forskjell spillere vises godt)
    Hva som holder til deg ? finner du ut av

Det er flere produsenter som ikke har kommet med påkostet 3D spiller ennå
    Pioneer , Sony , Denon , Marantz har vel ingen ennå men flere av dem kommer snart
    Oppo BDP 93 har nettopp kommet i salg til få kunder (av alle som venter) (3D spiller)
    Oppo BDP 95 kommer til våren

3D er nytt

Hadde du hoppet over 3D så hadde du hatt mange spillere av litt påkostede (å tilogmed nedsatt i pris) å velge mellom

Bare BD spilling vil ikke bli så stor forskjell mellom spillere
    (det er DVD , spiller menyer , bd ekstramatteriale,profile 2.0 sd trailere osv , sd stream , det man motar som sd over internett ,sd fra ulike format USB /Disc spm blir største forskjell mellom spillere

Så er det vel så også at har man prosjector å ønsker å flytte txt får man denne funksjonen på flere litt påkostetde spillere enn billigspillerene (er vel bare Phillips som har denne funksjonen på sine billige modeller , men også på de litt dyrere)

I første omgang nevnte du ikke 3D å min prisanslag billigspillere / dyrere å ca 3500 kr var med tanke på at du kanskje burde prøvd Cambridge 650BD
    For når Flagenborg virker fornøyd mente jeg du burde prøve den på din prosjector
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...l-soldier.html (men har da ikke 3d)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke først og fremst på 3D. HDMI 1.4 har jo andre muligheter som gjør at det kan være greit å være føre var. Men hvis det forølig er få gode spillere å velge mellom, er det kanskje like greit å gå for HDMI 1.3, og heller evt oppgradere senere. Ellers ønsker jeg meg en spiller med enkel og stabil trådløs internett.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke først og fremst på 3D. HDMI 1.4 har jo andre muligheter som gjør at det kan være greit å være føre var. Men hvis det forølig er få gode spillere å velge mellom, er det kanskje like greit å gå for HDMI 1.3, og heller evt oppgradere senere. Ellers ønsker jeg meg en spiller med enkel og stabil trådløs internett.
    Enklest og billigst er det vel å starte med en spiller som ikke koster så mye , så får man heller selge den å bytte til annet senere om man ønsker

Noen 3D er feks
    Samsung BD-C6900 Sony BDP-S470 , BDP-S570 , LG BX580 ,Panasonic DMP-BDT100 , Philips BDP7500S2 , Pioneer BDP 430

Tar man Sony feks som har
    370 , 470 , 570 , 770 så betyr det ikke direkte at jo dyrere spilleren er jo bedre bilde .
    Det har mest med hvilke tillegsfunksjoner en spiller har eller feks
    en billig spiller som støtter wifi må man oftest kjøpe wifi dongle til , en dyrere spiller har wifi intergrert
    Det vil jo si at trenger man wifi kan utgangspunkt billig blu ray spiller bli like dyr som en som er priset høyere

Siden du hovedsakelig skal avspille BD vil jeg tro du får ok bilde med en billig spiller
    (forskjell bd spilling dyre/billige spillere er ikke stor)
    Er helt sikker på at flere spillere får 3D i 2011 om du ikke blir fornøyd å ønsker en spiller med litt bedre video prosessor enn de billige spillerene

Det med å forklare at litt påkostet gir bedre bilde var ikke ment som ...du må ha det ...men for å gi deg en pekepin på at alle spillere yter ikke samme bilde å for mange med lerret vil denne forskjellen vises godt.

Prøv deg frem

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv gikk jeg for Panasonic BT300, for da har jeg en rimelig spiller med 2 HDMI-utganger, slik at jeg også kan kjøre 3D uten å måtte bytte receiver. Den fungerer helt greit

Når det gjelder avspilling av blu-ray, så spiller det jo svært liten rolle hvilken spiller du velger, for det er ingen spillere på markedet har noe som helst å bidra med av "forbedringer" på 1080p24 kildematerialet. Det er først når du skal oppskalere DVD, hente ut analog lyd, eller benytte multimedia-funksjoner, at det eksisterer forskjeller på spillerne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •