Hva er best? Samme merke som Blu-Ray på TV eller Reciver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er best? Samme merke som Blu-Ray på TV eller Reciver?

Jeg har nettopp kjøpt meg en Pioneer VSX-920 og har en Samsung TV 46` fra før.

Jeg skal nå kjøpe en BluRay-spiller til +/- 2000 kr.

Det jeg lurer på er om det er en fordel å velge Pioneer eller Samsung når jeg skal velge meg ut en BluRay-spiller? Er det større fordeler å hente på samspillet mellom BluRay-spillern og Reciver`n av samme merke, enn BluRay-spiller`n og TV av samme merke?

Eller, er det helt likegyldig om jeg velger et helt annet merke (se bort i fra fordelen med færre fjernkontrollere).

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel egentlig det samme siden du ikke bryr deg om fordelen med fjernkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Er vel egentlig det samme siden du ikke bryr deg om fordelen med fjernkontroll.
    Ser at Pioneer eksempelvis skriver om "jitterfri overføring" både i spekken på BluRay og Reciver`n, så dette er er altså ikke noe å jeg bør vektlegge?

Denne nydelige jitterfriheten får jeg altså uansett gjennom reciveren, da den kun er avhengig av et HD-signal for å fungere. Da har jeg forstått det rett?

(og joda, jeg bryr meg om antall fjernkontrollere, vill bare ikke at et så opplagt poeng skulle komme i veien for andre poenger)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når man ikke tar med fjernkontroll , syncronisering

Må være feks lyd (om du merker forskjell)

Pioneer har PQLS
    Sony har HATS
    noen Denon har feks 4 th link

feks
    Pioneer PQLS er jitterfri sending av PCM over HDMI å krever både reciver / spiller har støtte for PQLS
    man har 2 channel PQLS og 7.1 PQLS
    av de spillere/recivere som støtter PQLS støtter noen bare 2 ch (stereo) PQLS men mange støtter både 2 og 7.1 PQLS
    Precision Quartz Lock System Pqls

men
    jeg ville vektlagt video ytelse ut fra x kroner fremfor om spiller har den ene eller andre fordelen ved lydoverføring

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    når man ikke tar med fjernkontroll , syncronisering

Må være feks lyd (om du merker forskjell)

Pioneer har PQLS
    Sony har HATS
    noen Denon har feks 4 th link

feks
    Pioneer PQLS er jitterfri sending av PCM over HDMI å krever både reciver / spiller har støtte for PQLS
    man har 2 channel PQLS og 7.1 PQLS
    av de spillere/recivere som støtter PQLS støtter noen bare 2 ch (stereo) PQLS men mange støtter både 2 og 7.1 PQLS
    Ok..

Jeg kommer til å sette opp annlegget i 5.0 til å starte med. Betyr det at jeg ikke får glede av 7.1 PQLS før jeg lagt til 2 satelitter og sub?

Så det er altså samarbeidet mellom reciver og BDspiller jeg bør vektlegge hvis lyden er viktigst, hvis bilde er viktigst er det BRspiller/Tv som er viktigst.

Pussig nok så er jeg mest opptatt av lyd, da jeg ser i overkant mye konsert-(br)dvd`er

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens Wildman
    Ok..

Jeg kommer til å sette opp annlegget i 5.0 til å starte med. Betyr det at jeg ikke får glede av 7.1 PQLS før jeg lagt til 2 satelitter og sub?
    Jo
    men ser ikke helt nødvendighet av PQLS
    (men det er meg å andre kan sikkert kunne høre forskjell?)

Mange hundre tråder i forumet her omhandler jitter
    (optisk/coax /HDMI) å hvor viktig lavest mulig jitter er for lyd
    Andre mener de ikke hører jitter forskjell

Meneingen med å nevne feks PQLS er at den garanterer 0 jitter
    (men du kan alikevel få lagt til jitter i reciver)

Så når du spør om forskjeller nevner jeg det men om du vil faktisk høre forskjell hjemme hos deg ?

Stereo er vel den måten jeg kan se PQLS har mest mening

PQLS betyr i 5.0 , 5.1 , 6.0 , 6.1 , 7.1 codec at BD spiller må decode lydcodec
    Dolby Digital , DTS , Dolby Digital+ , Dolby ThrueHD , DTS HD , DTS HD MA
    til multichannel PCM (fordi PQLS fungerer med PCM)
    Man har selvsagt enkelte BD disc med Multichannel PCM på plate
    Så har man der man ønsker å legge til sekundærlyd osv spm man kan decode hd lyd i spiller til multichannel PCM og blandes med andre lyder for så sende til spiller

HD lydcodec er jitterfri over HDMI så her faller PQLS mening bort etter min mening.
    DD/DTS vil ved decoding til multichannel PCM for å kunne sende som PQLS bli større tap av lyd enn fortjeneste
    (min mening)
    for decoder spilleren til multichannel PCM går man glipp av decoder boost i reciver osv som ofte gir den lille ekstra opplevelsen
    (dette gjelder også decode hd lyd i spiller)
    Jeg ser fordelen om PQLS skulle gjøre lyden bedre men selv med Pioneer kan jeg ikke si jeg har opplevelsen.

Så har man BD spillere med SACD spiller mulighet der jeg ikke er for at man gjør om DSD SACD i spiller til PCM overføring (som også ville kunne blitt PQLS) men heller bør bitstreame DSD SACD til reciver (såfremt reciver har DSD mulighet)

bilde man ser er vel viktig
    du har jo tv (den får du ikke gjort bedre med mindre du bytter)
    da blir det dine krav til video ytelse i forhold til kroner ved spiller kjøp jeg mener du bør være mest fokusert på
    Det er forskjeller på bilde mellom spillere å størst forskjell ved dvd avspilling

selvsagt kan man både få PQLS , bilde man(kanskje) liker , valg til andre lydoverføringsmuligheter enn PQLS samtidig med en Pioneer spiller

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PQLS høres ut som et salgstriks for å selge mer av samme merke.

Når det er sagt, så har jeg aldri hørt med og uten noen av disse systemene.
    Er vel alltid noen som hører forskjell

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ekstremt opptatt av lyddetaljer Wildman kan du jo ha PQLS i bakhodet.

Leste en test på hjemmekino.no for en stund siden (PQLS/eller ikke) ved stereo test...........å de hørte ikke forskjell

Selv har jeg PQLS mulighet å testet men hørte ikke forskjell...å bruker det derfor aldri

men man har alt fra de som taper småstein til kabler osv å mener lyden blir bedre

Så kan ikke jeg skrive at ingen drar nytte av PQLS

Prøv om du er interesert

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Skal lete litt rundt i trådene. Ekstremt opptatt av lyd er jeg vel ikke tatt i betraktning av selskapet her inne, men mine venner ville nok sagt at jeg er det.

Da blir konklusjonen som følger. Det blir en Samsung eller Pioneer BR-spiller for å spare meg en fjernkontroll. Så får jeg lete meg frem til den som lover best i prisklassen +/- 2000. Av det jeg kan se så langt ser det ut til at Samsung virker noen hestehoder forann i dette segmentet akkurat nå.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får følge med på salg
    Så pioneer bdp lx53 ny til 1999 ,- her om dagen på elkjøp å da er jeg skeptisk til at Samsung i samme prisklasse er noe bedre
    BDP-LX53 Blu-ray-spiller i LX-serien med interaktiv BD, PQLS Multi surround og kontroll med HDMI og nettverksfunksjoner - Pioneer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •