Bluray som spiller SACD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bluray som spiller SACD?

Heisann! Jeg lurer på om det finnes noen "rimelige" bluray-spillere som spiller SACD? Min gamle DVD/SACD spiller har ikke HDMI utgang, så da får jeg ikke spilt av SACD med Onkyo SR-608.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Mulig dette er ett veldig dumt spm, men hva vil det si at spilleren spiller HD-materialet og SACD som Multi-LPCM?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det er at lydsporet blir dekodet i spilleren og så sendt til receiveren. Ved bitstream blir lydsporet dekodet i selve receiveren.

Andre får evt arrestere meg hvis jeg har misforstått dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det i mitt tilfelle da være hipp som happ hvor lyden blir dekodet?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle Sony bluray modeller fra 2010 støtter SACD avspilling

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nybegynner
    Vil det i mitt tilfelle da være hipp som happ hvor lyden blir dekodet?
    Så lenge receiveren din kan dekode de lydformatene du ønsker, skal det være liten forskjell på hvor dekodingen skjer. Det er snakk om en standard på kodingen, så jeg ser ingen reell grunn til at det skal være forskjell. Har lest om enkelte som mener det ene er bedre kontra det andre grunnet jitter og kvalitet på dac osv, men personlig har jeg ikke latt meg overbevise.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vurderer å kjøpe den blu-ray spilleren de har på hifiklubben, koster 1800 ca. skal være ganske ok visstnok.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter din reciver DSD
    Spiller kan bitstreame DSD
    ville jeg valgt det fremfor at spilleren gjør om SACD tol LPCM

(ikke la spiller gjøre om til LPCM om du ikke må , fordi det er ingen ting som gjør at LPCM blir bedre valg men mange årsaker kan gjøre at LPCM blir et dårligere valg)

Om du å ditt utstyr vil merke forskjell (bistream eller ikke) ? ja/nei + kan variere om sacd er pcm eller dsd opptak osv
    Sikkert er det at bitstream DSD vil redusere mulighet for de reduksjoner/lydtap man kan få ved å velge spiller til å endre det til LPCM

(sony er vel billigste bd spillere som støtter sacd å billigste modell er vel Sony BDP-S370)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar alle sammen! Det var til stor hjelp. Ser at min reciever støtter DSD, så da har jeg begge muligheter. Har sett litt på sonys spillere, og det blir nok det, selv om de får dårlig score på DVD-avspilling....

Newcomer sringstad sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BluRay + SACD

Hei.
    Jeg har en OPPO BDP-83 Special Edition. Den spiller fremragende på alle format - inklusive DVD Audio. Special Edition har ekstra kvalitet på analogutgangene, siden det er få forsterkere som dekoder SACD. Jeg spiller den derfor med dekoding på SACD til 5-kanals og Coax digital på DVD, CD og BluRay.

Spilleren er kjøpt gjennom eBay fra USA. Sonefri for både BluRay og DVD (samt at den går på norsk strømkilde (230/50)), kostet den med frakt (båtfrakt med JetCarrier) 8000 kroner pluss mva.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sringstad
    Hei.
    Jeg har en OPPO BDP-83 Special Edition. Den spiller fremragende på alle format - inklusive DVD Audio. Special Edition har ekstra kvalitet på analogutgangene, siden det er få forsterkere som dekoder SACD. Jeg spiller den derfor med dekoding på SACD til 5-kanals og Coax digital på DVD, CD og BluRay.
    Klask opp med HDMI, evt bruk 5-kanals til BluRay og, så du får utnyttet HD-formatene!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BluRay - HDMI

Det er ikke HDMI-inngang på min forforsterker (Thule PA 350 B MkII). Men den dekoder 5-kanals digitalsignal med sampling rate 192 kHz. Hva oppnår jeg da med å kjøre signalet fra spilleren analogt?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke HDMI-inngang på min forforsterker (Thule PA 350 B MkII). Men den dekoder 5-kanals digitalsignal med sampling rate 192 kHz. Hva oppnår jeg da med å kjøre signalet fra spilleren analogt?
    Nå heter vel ikke forforsterker Thule PA men kanskje PR eller noe ?
    Uansett decoder den garantert ikke 192 kHz

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thule

Du har nok rett. PR er navnet. -- men 192 kHz.

Car Hifi Studio Villach - CAR-HIFI & HOME-HIFI

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett. PR er navnet. -- men 192 kHz.

Car Hifi Studio Villach - CAR-HIFI & HOME-HIFI
    Tror du blander litt
    Er det 24bit/192kHz D/A converters du mener er det digital til analog lyd convertere
    Digital-to-analog converter - Wikipedia, the free encyclopedia

slik lyd du mener forforsterker decoder eksisterer ikke over optisk/coax
    (største bit khz over optisk/coax er DTS 24/96 (lossy DTS...altså DTS lyd med tap..samme man kan finne på enkelte dvd plater)

Den kan kanskje mota stereo pcm 24 bit 192 khz optisk / coax for allt jeg vet men du får knapt en spiller som sender stereo pcm 24 bit 192 khz optisk / coax ut
    Å for de som gjør det blir copibeskyttet disc downsamplet (så du må avspille slik lyd ut fra noe som ikke er kopibeskyttet for å oppnå 24/192)
    (SACD er copibeskyttet å man kan ikke bryte beskyttelsen , som igjen gjør at man kan ikke få annet enn degradert lyd ut optisk/coax.......var det så enkelt at man fikk full kvalitet ut optisk/coax er jo SACD beskyttelsen en vits)
    (en oppo bdp 83 har 192 khz mulighet ut coax men leser du manual til spilleren vil du finne ut at den ikke gir ut dette ved copy protected disc.....tror den vil gi ut 16 bit 48 kHz og max kanaler i pcm er 2)

Min mening
    HDMI og DSD i reciver er best både for transport av lyd , unngå å gjøre om til PCM i spiller , enkelt og brukervennlig i en reciver
    Over HDMI blir ingen ting degradert pga HDMI har HDCP

Analogt nest best
    (nest best gjelder ikke alle fordi det har med brukerens innsikt og utstyr som gjør at man må vite hva man driver med å mange kan oppnå bra lyd analogt (like bra som hdmi) men det er langt fra auomatisk å krever jobb)
    Det vil si at det kreves fordyrende spiller i motsettning hdmi.
    Man får med surround - 10 db LFE som man må ha utstyr til å kunne booste (å selvsagt gjøre det)
    Man får ikke den fulle + x db som blir lagt til i feks DTS decoding som en rexiver eller prosessor vil gi
    Få spillere har så bra bass manegment muligheter som en reciver/prosessor har.
    Fordyrende analogkabler

nr 3
    Der spiller gjør om til PCM (multichannel PCM) HDMI / optisk/coax (optisk/coax bare max stereo)
    Noen disc er DSD opptak andre er PCM men ser ingen grunn til at DSD opptak skal gjøres om til PCM i spiller da dette kan foringe lyd + PCM over HDMI er jitter utsatt

nr 4
    Optisk/coax
    Ser jeg på som en ren nødløsning da dette ikke vil gi lyden SACD fortjener

Med din forforsterker bør analogt bli valget (til bd , sacd , dvda og valfritt analogt , optisk/coax til dvd)
    En oppo bdp vil ha bra bassmanegment
    ved multikanals lyd analogt bør LFE bosstes i forforsterker (har du ikke mulighet bør volum subwoofer litt opp)
    Analogt er litt tungvint å spesielt om du kombinerer analogt og digitalt avspilling fra en spiller eller flere
    (for med feks dts optisk/coax inn fra en spiller vil LFE bostingen analogt innstillt bli for høyt så da må du jestere LFE ned for å passe med dts/dolby decoding)
    (altså en analog boost innstilling passer ikke avspillingsmessig med dd/dts fordi dd/dts decoder booster automatisk opp lfe)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thule

Hei igjen,
    Takk skal du ha!

Jeg driver nok litt begrepsforvirring - med bakgrunn i delvis/manglende kunnskap.

Jeg bruker konverteren i OPPO'en til SACD. Dette signalet kjører jeg da via analogkabler til Thule og videre til en Denon M25. Der kjører jeg biwirering til hovedhøyttalerne og ellers enkelt til surround og center. Jeg har 2 stk Dynabel Brontes (aktiv sub.) som er koblet på Thule'n.

Dette er slik min spiller er beskrevet:
    # Dolby® TrueHD - Dolby TrueHD delivers lossless studio master quality audio designed specifically for high definition entertainment. The BDP-83 supports bit-stream output of Dolby TrueHD via its HDMI 1.3 output. It can also internally decode Dolby TrueHD into LPCM and output via HDMI or the 7.1ch analog audio output terminals. (Dolby Digital and Dolby Digital Plus audio formats are also supported.).
    # DTS-HD Master Audio™ - DTS-HD Master Audio delivers an auditory experience that matches the lifelike images of high-definition video with up to 7.1 channels that are bit-for-bit identical to the studio master. The BDP-83 supports bit-stream output of DTS-HD Master Audio. It can also internally decode DTS-HD Master Audio and output via HDMI or the 7.1ch analog audio output terminals. (DTS-HD High Resolution Audio and DTS Digital Surround are also supported.)
    # 7.1-Channel Analog Output - Individual analog 7.1-channel surround outputs are ideal to connect to a 7.1-channel or 5.1-channel surround sound system. The BDP-83 delivers an incredible sound stage and an immersive surround experience.
    # Dedicated Stereo Output - The BDP-83 features a dedicated 2-channel analog output with specially optimized Digital-to-Analog Converters and output driving stage.

Jeg bruker anlegget mest til musikk. Også prosjektoren brukes for det meste til konsert-DVD-er. Når jeg ikke ser på film - eller stadionkonserter (eller musikk-DVD'er på BluRay), kjører jeg stort sett med 2-kanal stereo over hovedhøyttalerne.

Hvis jeg forstår deg - og det som står her - riktig, bør jeg helst bytte til en god forforsterker med HDMI og decoding eller kjøre alt analogt?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kjøre SACD , DVDA , BD analogt (ved surround bruk)
    for med optisk/coax får du bare downsamplet eller lossy surroundlyd å ikke hd

Hva du gjør med DVD er valgfritt (dvd har sd lossy lyd som Dolby Digital eller DTS)
    Lar du BD decode DVD lyden å sende multichannel analogt vil du normalt miste litt av boost effektene som kan være lagt inn i dd/dts
    men helt sikkert er det at du får et LFE tap på -10db
    (altså dypbass sporet på dvd disc blir lavere)
    Men som nevnt så er jo denne -10db LFE manuelt kompansert (av deg)for om du velger HD lyd og multikanals analogt (BD , SACD , DVDA)
    som jeg anbefaler deg å bruke med ditt utstyr

Som jeg tidligere nevnte vil multichannel analogt ha -10db LFE som må boostes forforsterker for å bli riktig
    men velger du noe lyd multichannel analogt å noen lyder som feks DD/DTS (DVD) digitalt får du et problem da DD/DTS automatisk blir boostet + 10 db i forforsterker decoder)
    Problem er ikke annet enn blander du digitalt og analogt må du justere ettersom kilde onn er
    Velger du bare analogt slopper du denne justeringen
    (hadde du hatt mulighet til hdmi å brukt hdmi til alt hadde du sluppet justeringer etter hva som er kilde inn fordi du kunne sndt allt hdmi)

-----------> Nei jeg mener ikke du MÅ ha HDMI
    HDMI ville forenklet mye for en som ikke er helt inn i innstillinger , lyd , valg osv
    ved surround fra disc, stereo

men du kan få like bra analogt (lydmessig)
    men er du ute etter best utnyttelse av analoge lyden bør den jo holdes analogt å ikke bli digitalisert igjen i forforsterker.
    Det krever innsikt i avspiller innstillinger og muligheter/innstilling forforsterker for best lyd
    Er jo en utfordring med analog lyd men er jo også det mange ønsker , selv å være delaktig i resultatet
    (romkorrigering , drc , bassmanegment , lydinnstilliger i spiller osv)
    (man slipper jo å bruke hodet i stor grad med HDMI for HDMI er nær sagt idiotsikkert)

Så er det en bakdel med analogt vanligvis med spillere (multikanals lyd)
    (som jeg også tror gjelder oppo)
    å det er DTS HD MA "essential" decoding
    som vil si at spilleren decoder ikke DTS 24/96
    den vil heller ikke for 6.0 , 6.1 , 7.1 høytalerbrukere ikke decode DTS ES eller DD 5.1 EX eller utvide 5.1 lyd på disc til flere høytalere
    (det blir bare gjort med digital overføring (hdmi/optisk/coax da recivere har decodere som greier flere arbeidsoppgaver + utvidelses codec )

Så til din stereo spilling
    Her kan du bruke optisk/coax , analogt hva du mener låter best
    (eller hdmi om du hadde hatt)

Unntaket blir der din stereo lyd på copibeskyttet disc er high def (high res) musikk (altså bedre enn sd lyd som vanlig cd er)
    optisk/coax vil degradere copibeskyttet lyd som nevnt
    (stereo spor på sacd , dvda , bd , MVI DVD)
    skal man få utnyttelse av high res lyd bør du bruke analogt (eller hdmi om du hadde hatt)

Avspiller du SACD , DVD A , BD , MVI DVD, DVD Video (multikanalslydsporet)
    feks DTS , DTS HD MA , Dolby ThrueHD osv
    men velger stereo som avaspilling (2 høytalere) vil du uansett optisk/coax /analogt få en downmix
    (den vil flate ut lyden litt så den blir like tamm som cd lyd + man mister dypbass)
    selv om man spiller feks DTS HD MA 24 bit 96 kHz på feks BD disc vil lyden i stereo bli (normalt 16 bit 48 kHz)
    Spiller vel liten rolle hva du bruker av optisk/coax/analogt til denne stereo lyden men vil være DAC og hvor som du selv må avgjøre gir beste lyd

unntak ville vært HDMI som normalt på enkelte spillere kan downmixe til stereo 24 bit 48 kHz å sende HDMI

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thule

Igjen, takk!
    Når jeg kjører analogt, kjører jeg også analogt på forforsterkeren, der jeg bruker Pure Audio-funksjonen. Den kjører signalet rett gjennom med kun volumkontroll. Romkorreksjon gjøres i spilleren - før konvertering. Der velges lipsync, høyttaleroppsett, avstand og størrelse. Bildet går direkte til projektoren.

Subwooferne kan stilles på mange parametere. Også effektforsterkeren, som har 7 parallelle forsterkere, har individuell volumjustering.

Jeg har ellers en Sony PS1 SCPH1002 til CD. Den går også til analoge innganger uten mer konvertering. Platespilleren, Linn Sondek LP12, går tilsvarende til analoge innganger via en Cambridge RIAA-forsterker.

Jeg har også en HD-Decoder fra Canal Digital til fjernsyn via anlegget

Hvis jeg skulle bytte forforsterker, kan jeg spørre om hva vil du foreslå - billigst mulig og maks 15 K?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skulle bytte en dag

Er en reciverbruker jeg sringstad så jeg har ikke fulgt så godt med at jeg kan anbefale
    (men er mange prosessor/forforsterker brukere her på avforum)

En eller annen prosessor/forforsterker
    med HDMI og HD lyd decoding
    + alle funksjoner du selv mener den bør ha (feks dsd til sacd spilling osv)
    trenger den balanserte utganger/ikke osv osv

bare et eksempel på splitter ny i butikk i disse dager.. ca 15 lapper (ved kjøp i Norge)
    Marantz UK | AV7005

Mange her på avforum har kjøpt en slik som ikke er dyre greiene (om de duger?)
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor

http://avforum.no/forum/receivere-fo...prosessor.html

er du en som tenker 3D skal aldri brukes så behøver man jo ikke nyeste modeller med HDMI 1.4 men kan fint kjøpe de med HDMI 1.3 (som kanskje er billigere)
    (HDMI 1.3 må du ha for å bitstreame hd lyd hdmi for decoding i feks prosessor for hd lyd)

Om du skal bytte en dag så ta deg god tid , lag gjerne en anbefaling til kjøp tråd/eller bare for lage en tråd for å se ulike løsninger , se om bytte er noe for deg.
    http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/
    så vil garantert anbefalinger komme .
    Det er jo endel å velge mellom Denon , rotel , nad , marantz , onkyo , emotiva , meridan , lexion , primare osv osv

Selv bruker jeg pløye meg gjennom manualer som man henter på hjemmesidene til produsenter over produkter jeg ønsker å vite mere om.
    her er feks manualen til marantz av7005 http://www.marantz.eu/DocumentMaster/UK/dfu_AV7005N.pdf

og info Google

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •