Bluray som spiller SACD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer sringstad sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk skal du ha.
    Jeg har stilt inn OPPO'en på DSD for SACD og 192 kHz for coax, som jeg da bruker på CD.

Jeg skal sjekke de produktene du nevner. Den forrige spilleren min var en Onkyo SP 1000E. Den fikk trøbbel med hovedkortet i sommer, i følge Dalens, så det ble OPPO som også spiller BluRay. Jeg kjøpte SE-utgaven fordi den har veldig bra DA-konvertering og jeg ikke hadde HDMI og HD på forforsterkeren. (Jeg hadde PA350 også, men etter å ha vært i Danmark tre ganger på tre måneder med defekt centerkanal, fikk jeg byttet den inn med en NAD M25.

Siden de meste av det jeg spiller er Jazz Icons fra '5 og '60-tallet, er ikke 3D helt min gate ennå. Det er også sjelden andre konsertopptak egner seg i surround. Men det okay å ha god kvalitet som ivaretar verdiene og muliggjør bruk gjennom det hele.

Har du sett på OPPO BD-83SE? På OPPOs hjemmeside er det både mye informasjon, manual i PDF og referanser.

OPPO BDP-83 Blu-ray Disc Player

Hilsen
    Svein

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel studert spillerene endel ganger ja
    Lydmessig er SE utgaven betydelig mere påkostet lyd
    8-kanals Sabre Premier (ES9006) DAC chip for sine 7,1 multi-kanal utgang.
    (en 8 kanals dac brikke , single chip 8 channels)
    Den dedikerte stereo utgangen bruker en 8-kanals Sabre32 Ultra (ES9016) DAC brikke (fire DACs for hver av Venstre og Høyre kanal )
    Forbedret strømforsyning osv
    Er en bra spiller for analog lyd

DSD SACD--------->any – SACD is not available through the
    optical/coaxial output (ref oppo bdp manual)
    Så da er det vel bare vanlige CD sporet på hybrid plater du spiller (eller hører..altså 16 bit 44,1 khz stereo)
    (er samme som en vanlig kjøpe cd)

SACD må du sette som analogt og bruke analoge kabler (siden du ikke har HDMI)

å sette 192 kHz ut optisk/digitalt oppo blir først riktig om din forforsterker støtter 192 kHz inn optisk/coax
    Det gjør den vel ikke ? den støtter max 96 kHz så da setter du ikke oppo høyere enn det
    .........om jeg har lest riktig manual da http://dl.owneriq.net/9/90dbc501-946...3960643027.pdf

du har jo påkostet analog spiller så da bør du bruke analogt
    analogt til cd , dvd , bd , sacd , dvda , mvi dvd , dts cd .......osv

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg kjører SACD analogt med DSD som valg. Siden min Thule er av den nyeste utgaven, tar den 192 kHz. Jeg har okay kabler - fra Blue Jeans. Siden OPPO'en dekoder alle aktuelle formater, har gode analogutganger og både den og forforsterkeren kjører 192 kHz fr coax/optisk, er det da noe å hente på HDMI?

Her er det de anbefaler i manualen:
    Multi-Channel Analog Audio to Receiver
    If the player is connected to an A/V receiver through the 7.1ch or 5.1ch analog audio jacks using 8 or 6 RCA
    cables (as described in “Method 5” on page 14), you can play all supported audio formats and listen to them
    with your A/V receiver and surround sound systems. The following audio format setup options are
    recommended:
    o Secondary Audio: Off (or On if you need secondary audio)
    o HDMI Audio: Off
    o SACD Output: PCM or DSD (depending on your listening preference)
    o Coaxial Optical Output: (any – not in use)
    o LPCM Rate Limit: (any – not in use)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å oppsummere
    Det du tjener med HDMI er
    Enklere bruk
    Du kan oppleve litt kraftigere lyd (pga boost) men dette er volum å ikke kvalitet (surroundlyd)
    Har man 6.0 , 6.1 , 7.1 høytaleroppsett vil du tjene på utvidelsen en reciver , prosessor kan gjøre.
    Det man også tjener er å slippe LFE boost (går vel også inn under enklere bruk)
    (enklere bruk) er ganske mange ting men i hovedsak skal du kunne avspille det samme med en Oppo BDP 83 anaolgt/optisk/coax men man må vite lyd man spiller å veksle mellom digitalt og analogt til riktig lyd for best lyd (mye pga at spiller ikke decoder feks DTS | 96 /24, ES, ES Matrix , DD EX så derfor må man ha optisk coax for dette
    Avspiller du bd , dvd osv med surroundlyd men som stereo (downmix)vil du normalt tjene på HDMI (men taper jo igjen om hdmi motaker har dårlig dac)

Det man også kan tjene med HDMI er om en prosessor/reciver har bedre DAC behandling enn BD spilleren

Det du kan tape med HDMI er der prosessor, reciver ikke har så bra DAC behandling som spiller

Analogt er bra men mye jobb , man må passe på at den flotte analoglyden man har påkostet ikke degraderes eller ikke blir digitalisert igjen i reciver , prosessor for da er påkostet analogt nær sagt bortkastet
    Analogt kan bli mye knotting men lidenskap for mange

Når man ønsker beste lyd
    Er man oppegående eller i det minste interesert i å lære er analogt bra

Er man ute etter bra lyd men ikke henger med teknisk (eller ønsker enkelt bruk ) er HDMI bra (som nevnt nær sagt idiotsikkert )

192 khz
    Hva og om som går 192 kHz optisk / coax ut ?
    Får du 192 ut spilleren optisk/coax er det i såfall stereo å der lyden er stereo spor på disc å orginalt med 192 kHz
    Du vil ikke få flerkanalslyd i kvalitetslyd lyd ut optisk/coax ..du vil få en downmix stereo eller ved surround bitstreamet > DD og DTS > som er det samme som beste man kan få på DVD

sringstad....for best lyd med dvd , bd over surround enten bitstream codec optisk/coax til forforsterker eller decodet i spiller til multichannel analogt...sett drc som off i både spiller og reciver
    Dynamic range compression - Wikipedia, the free encyclopedia

Sitat Opprinnelig postet av sringstad
    Når jeg kjører analogt, kjører jeg også analogt på forforsterkeren, der jeg bruker Pure Audio-funksjonen. Den kjører signalet rett gjennom med kun volumkontroll. Romkorreksjon gjøres i spilleren - før konvertering. Der velges lipsync, høyttaleroppsett, avstand og størrelse.
    bass management ?

jeg skrev ganske generelt tildliger men husk
    Spiller du multichannel SACD ........multichannel analogt ut bdp 83 vil du få riktig LFE boost

Spiller du DVD , BD multichannel analogt ut BDP 83 vil du få - 10db LFE om dine høytalere står som store i spiller
    LFE er dybass sporet i surround på DVD,BD å er lyden som sendes til subwoofer (normalt når man har subwoofer)
    Det vil si at digitaliserer forforsterker en LFE boost (justere lfe opp +10db i forforsterker) må du heller velge å justere opp volum på selve subwoofer

Spiller du DVD , BD multichannel analogt ut BDP 83 vil du få -15 db LFE om dine høytalere står som små i spiller.
    Små blir der du ikke ønsker den dypeste bassen bli tilført fronter , surround , center men heller deligerer denne til subwoofer (den deligerte dypbassen blir lagt til LFE som totalt blir din subwooferlyd)
    Det vil si at digitaliserer forforsterker en LFE boost (justere lfe opp +15db i forforsterker) må du heller velge å justere opp volum på selve subwoofer

Dett er er for å få riktig lyd (den lyden som er ment riktig) men selvsagt ikke dermed sagt at riktig lyd er lyd som du liker , så du fin innstiller selv om du føler at"riktig lyd" blir litt lite eller mye.
    (med hdmi som eksempel vil man slippe alt dette med boost her og der)
    Viser vel også at analogt er tungvint men så lenge man er obs på det å hele tiden justerer seg etter lyd avspilling skal resultatet bli samme som om du hadde brukt HDMI

(det vil si at multichannel analogt ut spiller vil multichannel SACD ha samme LFE db som om du bitstreamer Dolby Digital 5.1 og DTS over Coax/optisk.......for decoding i forforsterker .....ikke booste LFE så lenge man bytter mellom disse lydene)

men bytter man fra sacd multichannel analogt /dd/dts optisk,coax ....til dvd/bd analogt så må man justere lfe db etter store/små (eller motsatt fra dvd,bd analogt til ....sacd multichannel analogt eller dd/dts bitstream)
    Bytter man mye frem og tilbake har man en fin jobb men er jo sjarmen med analogt

Du ser kanskje differanse lfe
    når riktig er +10db og værste avik er -15db er dette 25 db som er enorm lytteforskjell og lydopplevelse om man ikke er våken og korrigerer

(om andre enn sringstad leser dette med riktig boost på multichannel analogt sacd gjelder det bare oppo bdp 83....andre sacd spillere har -10db lfe...å samme -db med store / små høytalere)

Selv har jeg multichannel analogt oppkoplet for dvd , sacd , dvda , bd osv men har vel ikke brukt det etter jeg fikk HDMI for noen år siden , man skal jo nyte lyd å ikke få skallebank av alle forberedelser så HDMI er enkelt og bra for meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Nyttig informasjon.
    Nå som jeg kjører alt analogt via Pure Audio-inngangene på forforsterkeren, er det innstillingene i OPPO'en som gjelder. Der er alt stilt inn slik at det gir et riktigst mulig lydbilde. Jeg har jobbet mye med å justere høyttalerplassering. Siden hovedhøyttalerne veier 85 kilo hver, er det mye jobbing. Ved siden av å lytte selv, har jeg testplater både for surround og stereo - samt vinyl, slik at jeg kan få mest mulig likhet mellom det som er spilt inn og det som kommer ut. :-)

Dette er justert også med volum, kuttfrekvens og fase på subbene. Når det gjelder CD, kjører jeg digitalt inn på Thule'n. Jeg opplever så godt lydbilde med hovedhøyttalerne at det er stereo som gir mest konsertopplevelse. Særlig på akustisk musikk med topp innspilling. På enkelte innspillinger kan jeg høre lyden flytte seg med tangentene på pianoet. :-)

Takk igjen for gode råd!

Hilsen

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •