Blu-Ray til Yamaha dsp-az2 lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-Ray til Yamaha dsp-az2 lyd?

Går i tanker om en blu ray spiller som matcher min gamle forsterker. Denne er i titan med den lekre oransje belysningen. Har ikke tenkt å bytte ut denne men har fått ny projektor (Benq W5000). Så må vel få utnyttet denne 8) .

Noen som kan hjelpe å finne en brukende Blu ray spiller som yter bra og passer inn i racket? Har sett på yamaha sin BD-S1900. Er nykommer på forumet så har mye å lære enda.;-)

I denne forbindelse har jo ikke reciveren hdmi og støtter derfor ikke de nyeste lydformatene. Meen går det an å kjøre 6ch input på forsterkeren og la blu rayen gjøre jobben med tanke på lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evig takknemlig om noen kan svare på det siste spørsmålet om ikke annet..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jts77
    projektor (Benq W5000) (yamaha sin BD-S1900)
    Men går det an å kjøre 6ch input på forsterkeren og la blu rayen gjøre jobben med tanke på lyden?
    Ja
    Minus med S1900 tror jeg er
    mangler quick start (som gjør at den er treg i bruk)
    Er vel ikke helt god på dvd å det er jo litt viktig om man skal se dette på stort lerret.
    Ellers er vel spilleren som de fleste innen samme pris og utgivelsestidspunkt
    (mangler endel i forhold til en nyere spiller)

Er farge op spiller , kanskje farge på det som vises display viktig må du sjekke utvalg om du skulle tenke på andre spillere (ville vel sett ytelse , muligheter pris som viktigere enn farge på display osv)

Lyd er vel kanskje viktig å da bør man styre unna de billigste bd spillerene da de ikke har noen påkostet analog lyd.
    BD spilling er ikke så enorm forskjell ut fra type spiller siden du kan sende 1080 24 rett til prosjector.
    Nyere spillere vil være raskere power on , disc load osv
    Nye spillere vil hunne ha wifi , mulighet for stream fra trådløst nettvek (pc , nettverksharddisk)
    Enkelte spillere vil la deg flytte text som feks kan bli bra med prosjector.

Jeg nevner noen spillere , noen er i butikk , andre kommer snart
    Dette er spillere fra litt under 4 tusen å opp til ca 8
    Les litt om dem .
    Fleste er nye utgaver av tidligere modeller som har blitt bra omtalt for lyd og bilde.

Philips BDP9600 (forrige modell tilsvarende het bdp9500)
    Denon BDP 2011 (forrige modell tilsvarende het bdp 2010)
    Marantz UD7005 (forrige modell tilsvarende het bd 7004)
    Cambridge Azur 650BD (ingen tilsvarende)
    Yamaha BD-A1000 (usikker på hvem man skal sette som tilsvarende men tror det er S1900 eller S2900 Blu-ray Players - Audio & Video - Produkter - Yamaha Norge )

Det er selfølgelig mange andre bra BD spillere men de har feks veldig bra bilde men ikke så bra multichannel analogt å passer best for de som kopler den opp digitalt

Oppo BDP 83 er på vei ut å BDP 93 inn
    83 hadde enormt bra bilde men ikke stort til analog lyd
    (men man kunne kjøpe spiller modifisert med påkostet analog utgang)
    Om BDP 93 får noen mulighet til oppgradereing av analoglyd eller om BDP 93 bare ble kastet ut til folket for å vise at de også har 3D spiller....å da kommer med mere pokostet modell senere.

Litt spennende er Phillips BDP 9600 da den har mange muligheter men det som slo meg da jeg leste spec var 10 stk.... burr brown DAC for analog lyd......som kanskje kan bli flott lyd ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for ett meget bra svar Heller fremdeles mot s1900. Men Den philips BDP 9600 hadde nok gjort seg bedre med tanke på muligheter og ikke minst burr brown DAC..

Men når en ser bakpå Yamaha sin s1900 er det jo en nettverksplugg der og? Og usb?
    BD-S1900 - Blu-ray Players - Audio & Video - Produkter - Yamaha Norge

Skulle jo da tro at en har litt tilkoblingsmuligheter her også da? Ikke skyt meg om eg er helt på villspor men kan man koble til en nettverksHD til yamahaen? Hvis ikke hva benyttes de inngangene til?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for ett meget bra svar Heller fremdeles mot s1900. Men Den philips BDP 9600 hadde nok gjort seg bedre med tanke på muligheter og ikke minst burr brown DAC..

Men når en ser bakpå Yamaha sin s1900 er det jo en nettverksplugg der og? Og usb?
    BD-S1900 - Blu-ray Players - Audio & Video - Produkter - Yamaha Norge

Skulle jo da tro at en har litt tilkoblingsmuligheter her også da? Ikke skyt meg om eg er helt på villspor men kan man koble til en nettverksHD til yamahaen? Hvis ikke hva benyttes de inngangene til?
    Tror nettverkstolkopling (kablet) er stort sett BD live og firmware oppdatering
    Tror USB på spilleren her er stort sett for lagring av BD live data og lagring av oppgradering av firmware (software til spiller)
    Har ikke lest så nøye om BD S1900 men spilleren er vel rundt 1 år gammel + Yamaha som enkelte andre er ikke så langt i utvikling ang tilby nye funksjoner.

En ny spiller i dag er rask , den vil ha stream muligheter , den vil ha generelt ha forbedret ytelse enn fjorårets spillere eller eldre

Jeg tror bare S1900 støtter cd , dvd , bd + jpeg bilder på cd
    Er jo det viktigste for mange
    men
    en 2010 modell av de fleste merker vil støtte flere formater (mkv , divx , mp3 osv) stream over nettverk wifi/dnla eller usb avspilling av video lydformater , sacd , dvda , noen har flytting av txt , 3d spm ikke er viktig for alle men er en funksjon som er lagt til nyere spillere osv osv.

Hele tiden utvikles nye modeller , ofte bedre ytelse og muligheter....neste trinn som er kommet på enkelt billige spillere men kommer på de litt dyrere (sikkert i 2011) er opptaksmulighet.
    Spillerene blir jo ikke stort billigere for hvert år men de får bedre ytelse og flere brukermuligheter for hver år ....derfor kan man få kjøpt utgående modeller billigere om pris er mest viktig men er man ute etter ytelse/muligheter bør man kjøpe ny modell å ikke utgående

Du får jo en ny 2010 spiller for samme eller lavere pris enn s1900 å da med flere muligheter enn s1900 + flere av spillerene vil ha bedre ytelse på video og kanskje like god eller bedre på analog lyd

Skal du ha mest for pengene (å billigere enn en Yamaha) så er Oppp BDP 83 / 93 en kjempespiller , kjøper man feks en BDP 83 fra usa er den 220v og regionfri på bd dvd
    OPPO BDP-83 Blu-ray Disc Player

Det er så mange bra spillere å velge mellom til kr 4000 + så ville jeg velge en spiller som er rask , avspiller det du selv ønsker at den skal , har en kvalitet på dvd , bd og lyd du mener er bra
    (dette er jo de viktige tingene på en spiller)
    Hvordan den ser ut bør være et + om man liker en spiller men ikke første prioritet for kjøp og ytelse muligheter i andre rekke.

Du bir sikkert fornøyd med en s1900 ....det jeg gjør med min skriving er ikke å si det skal du gjøre eller ikke gjøre men siden du ikke er så oppdatert på spillere så se litt rundt på ulike spillere og hva som er bra for deg.
    (skal du avspille dvd på prosjector er du avhengig å vite at spilleren yter et bra bilde på stort lerret , om yamaha gjør det ? det er hvertfall spillere fra ilike fabrikanter som gjør det.... da er vel ytelse mest viktig å ikke hvordan en spiller ser ut)

Min anbefaling er å lese manualer og tester for spillere
    (tester sier ikka alt eller er direkt riktige)
    men jeg har nevnt de fleste bra spillere i 4-8 000 kroners klassen (nye)
    Man kan også kjøpe eldre/brukte spillere billig av høy ytelse cd , bd , dvd og analog lyd men de blir lusetrege i bruk å mange støtter ikke profile 2.0 osv

Her er manual til s1900 så kan du lese
    http://rapidshare.com/files/429763015/document.pdf

Det er altid et minus å bruke multichannel analog fremfor digitalt til reciver (hdmi)
    (dette pga -10db lfe , ferre decoder muligheter i spiller enn reciver osv)
    men skal du utføre all romkorrigering i spiller bør du vel ha en som du kan sette egene delefrekvenser på å ikke fast/fixed (alle bd spillere analogt kan man ikke sette egen delefrekvens på men deler mellom stor liten på fast hz)
    Om den gamle reciveren din greier å holde et signal analogt da...for utfører den adc-->dac på signaler ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt rundt nå og det ser for meg ut som at det er oppo som er tingen. I allefall med tanke på ytelse.

Hvis eg nå allikevel ikke kommer til å gå for yamaha s1900, Betyr det jo egentlig lite hvordan den ser ut.
    Det som eg derimot kunne tenke meg var en som hadde bra tilkoblingsmuligheter f.eks Nettverksdisk. Utifra det eg har lest til nå heter det dlna 1.5? Kan ikke se at oppo har dette. Men er den oppo spilleren så suverent mye bedre enn konkurentene? Dvd avspilling er også meget viktig. I grunn alt er viktig :-D

Budsjettet strekker seg til muligens 7-8.

Ang forsterkeren vet eg ikkje om eg er helt kompetent til å svare deg :| Men den har en knapp som heter processor direct. Men tror det du spør om er om lyden går innom en processor i det hele tatt. Det kan eg ikke svare deg på.

Skjønner jo at det ikke er så gunstig å koble opp analog lyd, du snakker om lfe problemer -10?
    På forsterkeren min mener eg den kan stilles opp.

Og en annen ting, hva skjer om eg kobler digitalt? altså coax evt optisk mellom blu ray og az2. Vil det kunne gi en bedre lyd enn analogt? går det i det hele tatt?

Har mye å lære enda, men heldigvis finnes det folk som deg som er villig til å lære bort :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jo at det ikke er så gunstig å koble opp analog lyd, du snakker om lfe problemer -10?
    På forsterkeren min mener eg den kan stilles opp.
    Ja de fleste recivere kan justere opp dette db tapet
    (men vil reciver da utføre adc-dac igjen ? ikke vet jeg)
    Ellers kan man jo justere opp volum på subwoofer.
    Dumt blir det om man også har andre kilder til reciver som fører ekte surroundlyd (optisk/coax ..avpillere , pc , kabel/satelitt tuner osv)
    For fører man surroundlyd til reciver (bitstream) for decoding i reciver vil reciver automatisk booste de -10db....
    Har man et kallibrert anlegg.......justerer opp +10db pga analogt LFE .......swicher til dd 5.1 (ac3)/dts dom automatisk booster + db så får man enoerm forskjell mellom analogt tilført og decodet i reciver som gjør at man må justere (er vel ikke større bakdel en det men etter min mening et - men gjelder jo alle spillere som sender multichannel analogt.

Og en annen ting, hva skjer om eg kobler digitalt? altså coax evt optisk mellom blu ray og az2. Vil det kunne gi en bedre lyd enn analogt? går det i det hele tatt?
    Det går å kople slik ja.
    Du får ikke bedre lyd i den forstand kvalitet men som nevnt når reciver decoder og booster også totallyden i feks dts så vil mange bli lurt til å mene at lyden optisk/coax er bedre fordi den blir litt høyere avspillt på samme volum reciver enn den analoge lyden
    (er jo bare volum så nei..optisk/coax blir ikke bedre)
    Andre årsaker til liten , ingen forskjell enkelte ganger(instrumenter , partier osv) er hva tapes i en komprimert lyd i forhold til master lyd.
    Er ikke konstant at lossy lyd vil være hørbart dårligere men med lossy lyd kan man aldri greie å få det ekstra som vil være i tapsfri lyd

hvem lyd...hvem tilkopling
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk nok en gang for svar Du har overbevist meg med tanke på type blu-ray spiller. Tenker eg venter til den nye oppo spilleren er tilstrekkelig testet og tilgjengelig.

Kommer nok til å bruke analog utgangen på denne, håper det funker tilfredsstillende. Heldigvis har min sub fjernkontroll

Apropo Den oppo spilleren finnes den i feks sølv e.l?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker eg venter til den nye oppo spilleren er tilstrekkelig testet og tilgjengelig.

Kommer nok til å bruke analog utgangen på denne, håper det funker tilfredsstillende. Heldigvis har min sub fjernkontroll

Apropo Den oppo spilleren finnes den i feks sølv e.l?
    Sølv ? vet ikke

Er vel i salg i disse dager
    Oppo BDP-93EU - HTTech

OPPO BDP-93EU Blu-ray Player

Benchmark test av tidligere BDP 83
    OPPO BDP-83 Universal Blu-ray Player - Benchmark

Bra med Oppo er oppfølgingen (firmware osv)
    Er en BDP 83 tråd her på avforum men blir litt uoversiktlig da nye endringer , retting om et problem har oppstått osv blir omtalt spredt over nesten 1000 innlegg.
    Leser du her vil du kunne få litt mere oversikt over spilleren (83)
    Official OPPO BDP-83 Owner's Thread [technical talk only] - AVS Forum

og 93 her OPPO BDP-93 Pre-release Thread - AVS Forum

Absolutt er Oppo blant toppspillere
    (det jeg ikke liker er mye plastikk og fjernkontroll som minner om en rimi dvd spiller til 300,- kr men innmaten i en oppo er høy kvalitet og ytelse og muligheter den gir)

Ikke gruble så mye over denne varianten jeg skriver under her men bare skriver en mulighet..........
    Sånn analog lyd og LFE -10db har man en mulighet til som jeg ikke har nevnt ..
    Man kan justere ned db i øvrige kanaler på BD spiller så det passer med LFE for da får man en riktig avspilling i forhold til surroundlyd/LFE dypbass.
    (hvorfor andre kanaler ned er fordi man ikke kan justere LFE db opp i bd spillere...... (+) over 0db
    Det man oppnår er at hele surround opplevelsen blir lavere volum ut reciver ved analogt overført fra spiller men kvalitet lyd er ikke nedsatt. (er jo bare øke volum i reciver) (å gjelder denne måten beskrevet her....å korrigere redusert LFE )
    Er ikke ofte jeg nevner dette da fleste som opplever lavere db mener lyden er dårligere i kvalitet men det er bare dårligere volum....
    Spilleren har (oppo) full romkorrigering og kan sette valgfrie delefrekvens for hver høytaler så man er ikke avhengig av delefrekvens/romkorrigering i reciver
    (men man bør velge å ikke kjøre korrigering i både spiller og reciver)

Skal bli spennende hvordan den blir ja (blir vel bedre utgave enn 83 men hvor mye ? skal jo noe til da 83 er utrolig bra)
    Spennede er jo mange andre nye spillere som Denon , Pioneer , Phillips men lengst i muligheter med en spiller er garantert Oppo

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •