Blu Ray som CD-avspiller - blir resultatet bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu Ray som CD-avspiller - blir resultatet bra?

Edit: Tittel er endret - litt mer meningsfullt nå, i alle fall for min del.

Er det noen som har erfaringer med hvordan Blu Ray-spillere kan fungere som "kombinasjonsspillere" og kan si noe om dette? Det gjelder selvsagt kvalitet på bilde og lyd på film, men jeg er også veldig interessert i erfaringer når det gjelder avspilling fra CD. Jeg vurderer nemlig å bytte ut CD-spilleren med en dedikert Blu Ray-spiller som også er god på CD-avspilling, dette ikke minst for å begrense antall "bokser".

Er det andre alternativer som kan anbefales i prisleiet rundt 4000, eller for den saks skyld lavere? Cambridge 650BD ser også ut som et interessant alternativ. Som sagt vil kvalitet på avspilling fra CD være viktig når en avgjørelse skal tas Hvordan fungerer disse mot dedikerte CD-spillere som for eksempel Marantz CD5003? Kommende Denon DBP-1611UD er også veldig interessant.

DENON DBP-1611UD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

CAMBRIDGE 650BD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

Marantz Europe

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz UD9004 har fått veldig gode tilbakemeldinger for avspilling av både Blu Ray og CD, men denne koster jo en vanvittig formue. Derfor, er det noen rimeligere alternativer som også er i stand til det på en god måte i dag?

Marantz UD9004 - Lyd og Bilde

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god på CD-avspilling
    Mener du der spilleren converterer til analog lyd ut
    (eller bruker du digital overføring)

Prisleie 4000
    Hvor langt kan du strekke deg ?
    Marantz UD7005

En Marantz UD5005 vil tilsvare en Denon DBP-1611
    En Marantz UD7005 vil tilsvare en Denon BDP-2011

Tror jeg ville droppet de minste denon/marantz spillerene
    (fordi tidligere har de minste modellene ikke vært så god i ytelse som pris tilsier
    å man har gjort bedre kjøp med sony , panasonic osv til mye lavere pris.

Phillips BDP 9600

Cambridge Azur 650BD

Pioneer BDP LX54

Oppo BDP 83 / BDP 93

osv

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    god på CD-avspilling
    Mener du der spilleren converterer til analog lyd ut
    (eller bruker du digital overføring)

Prisleie 4000
    Hvor langt kan du strekke deg ?
    Marantz UD7005

En Marantz UD5005 vil tilsvare en Denon DBP-1611
    En Marantz UD7005 vil tilsvare en Denon BDP-2011

Tror jeg ville droppet de minste denon/marantz spillerene
    (fordi tidligere har de minste modellene ikke vært så god i ytelse som pris tilsier
    å man har gjort bedre kjøp med sony , panasonic osv til mye lavere pris.

Phillips BDP 9600

Cambridge Azur 650BD

Pioneer BDP LX54

Oppo BDP 83 / BDP 93

osv
    Jeg vil nok stort sett bruke digital overføring. Jeg har sett på de kommende Marantz-alternativene, og det ser absolutt spennende ut. Men den største modellen, 7005, ser ut til å komme på nærmere 10000, og det er langt over hva budsjettet mitt kan klare. Det er derfor jeg ønsket å legge meg ned mot 4000, og også der jeg fant alternativene med Denon 1611 og Cambridge. Marantz 05 vil ligge på ca 5000 ser det ut til. Det viktigste spørmålet for meg nå er om disse rimeligere variantene, ta da for eksempel nevnte Denon og Cambridge kan levere god nok lyd fra CD til å matche Marantz CD5003 som jeg har nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke mange som kan ha erfaringer når spilleren ikke er lansert enda (1611). Har hørt at 11-serien skal være mye raskere enn tidligere denonspillere.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av streeter
    Er vel ikke mange som kan ha erfaringer når spilleren ikke er lansert enda (1611). Har hørt at 11-serien skal være mye raskere enn tidligere denonspillere.
    Jeg ser jo den, så tenker nok mer generelt på hvorvidt man opplever Blu Ray-spillere som gode nok også som dedikert CD-avspilling i det prissjiktet det her er snakk om. Jeg leser jo at for eksempel Marantz UD9004 får kjempekritikker for både bilde og lyd, også fra CD, men denne koster jo opp mot 50.000.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av streeter
    Angående lansering av 1611 (jeg ser jo at overskriften med "erfaringer" blir veldig missvisende) så fikk jeg beskjed på HiFi-klubben i dag at den forventes lansert i midten av desember.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgende er klippet ut fra HiFi-klubbens hjemmsiden; om Blu Ray-spillere på CD ol.:

Det er ikke – absolutt ikke – mulig å bygge en Blu-ray spiller, en DVD-spiller og en CD-spiller inn i ett apparat og få den samme lydkvaliteten som fra en separat CD-spiller til den samme prisen. Alle funksjonene og lisensene står i seg selv for mye av kostnadene, og driver, laser, elektronikk og betjening er optimert for Blu-ray – ikke for CD. Samtidig rommer Blu-ray maskinene et hav av videokretsløp som står i kø for å forurense musikksignalet med digital støy.

En separat CD-spiller er skapt for en ting, nemlig å spille musikk-CD’er i høyest mulig kvalitet. Her går alle pengene dine direkte til lyden, og du vil kunne høre tydelig forskjell selv på et billig anlegg. Musikken fremstår som ren, veloppløst og dynamisk, og oppstart og betjening går svært raskt i forhold til hos Blu-ray spillerne, og displayet og funksjonene gir deg optimal navigasjon på CD’ene. Hvis musikksamlingen din i det hele tatt betyr noe for deg, bør du tenke deg godt om før du skroter den gamle CD-spilleren din til fordel for en billig ”universalspiller”. En løsning med separat Blu-ray og CD-spiller vil gi deg langt bedre opplevelser, og dette kan faktisk gjøres til en fornuftig penge.

"Til samme pris", ja jeg ser det. Og jeg vet også at HiFi-klubben er en kompersiell aktør. Men er det sant? Gjør jeg noe vanvittig tåpelig hvis jeg selger min Marantz CD-spiller for å kjøpe en Blu Ray-spiller som også kan være dedikert CD-spiller? Jeg har fått høre at hvis jeg kjører digitalt til reciever (eller pre da, Marantz AV7005 i mitt tilfellet), så vil dacen i denne bli brukt, og lydkvaliteten vil ikke nødvendigvis lide noen nød i det hele tatt. Er det noen inspill på dette? Med i betraktningen bør vel også det stadig minkende spillerommet CD-spilleren allerede har komme, da andre kilder og overføringer bir viktigere og mer flittig brukt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes bluray spillere som spiller cd'er bra også, men er nok som vanlig ikke like gode som dedikerte spillere. Uansett løses dette med en ekstern DAC uansett . Kjøper du f.eks denne:
    PANASONIC DMP-BD65 Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben
    +
    Arcam rDAC eller abrahamsen DAC etc.. så får du jo knall lyd av den også .

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Det finnes bluray spillere som spiller cd'er bra også, men er nok som vanlig ikke like gode som dedikerte spillere. Uansett løses dette med en ekstern DAC uansett . Kjøper du f.eks denne:
    PANASONIC DMP-BD65 Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben
    +
    Arcam rDAC eller abrahamsen DAC etc.. så får du jo knall lyd av den også .
    Det ville utvilsomt vært lekkert, og takk for tips Men med utgangspunkt i komponentene jeg allerede har, har jeg forstått det rett at det er slik at hvis en Blu Ray overfører CD digitalt til Pre så bli dacen i denne brukt, og kvaliteten blir dermed avhengig av dac i pre, altså Marantz AV7005? Eller noe i den duren?

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Jeg har fått høre at hvis jeg kjører digitalt til reciever (eller pre da, Marantz AV7005 i mitt tilfellet), så vil dacen i denne bli brukt, og lydkvaliteten vil ikke nødvendigvis lide noen nød i det hele tatt. Er det noen inspill på dette? Med i betraktningen bør vel også det stadig minkende spillerommet CD-spilleren allerede har komme, da andre kilder og overføringer bir viktigere og mer flittig brukt.

Det er riktig at dersom du kjører digitalt så vil dacen i din AV7005 gjøre dekodingen. Dersom det er sånn du har koblet cd spilleren din i dag så vil du neppe høre merkbar forskjell fra cd spilleren din og en blu-ray spiller i den prisklassen du leter i.

Jeg vill bli overrasket dersom en forholdsvis billig ekstern dac gir bedre lyd en den som sitter i din AV7005 (men den kan jo fort gi en annerledes lyd od da er vi tilbake til det der med smaken da..............).

Mvh
    Peter

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Det er riktig at dersom du kjører digitalt så vil dacen i din AV7005 gjøre dekodingen. Dersom det er sånn du har koblet cd spilleren din i dag så vil du neppe høre merkbar forskjell fra cd spilleren din og en blu-ray spiller i den prisklassen du leter i.

Jeg vill bli overrasket dersom en forholdsvis billig ekstern dac gir bedre lyd en den som sitter i din AV7005 (men den kan jo fort gi en annerledes lyd od da er vi tilbake til det der med smaken da..............).

Mvh
    Peter
    Takk for svar! Jeg kjører i dag analogt fra CD-spiller til pre, så spørmålet er dermed om dette oppsettet vil gi bedre lydkvalitet enn en digital overføring fra en Blu Ray spiller til pre (som dac) eller om sistnevnte kan bli vel så bra. Med nevnte Blu Ray-spillere vil forøvrig muligheten for avspilling av SACD åpne seg, en mulighet jeg ikke har nå, hvis det kan ha noen betydning. Uansett, det ville vel nesten være rart om dac fra AV7005 ikke vil være i stand til å yte vel så bra som den som sitter i min CD5003, vil det ikke?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok stort sett bruke digital overføring.
    Kjører du digitalt signal til receiver (HDMI/optisk/coax) så vil det overraske meg om du vil høre forskjell på BD/CD spillere - såfremt innstillingene er de samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Til samme pris", ja jeg ser det. Og jeg vet også at HiFi-klubben er en kompersiell aktør.
    Jeg har ingen tillit til hifi-klubbens kompetanse. Det finnes sikkert interesserte, ærlige sjeler ansatt der, men inntrykket generelt de gir utad er av en bedrift som er ute etter å få kloa i Visa-kortet vårt og som har lite å bidra med av innsikt.

Jeg bruker et combo Bluray/HD-DVD/DVD/CD-drev i PC-en min til å spille av CD. I følge accurate-rip databasen så gjør jeg det feilfritt for de fleste CD-ene mine.

-k

Newcomer Jackx_krell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Til samme pris", ja jeg ser det. Og jeg vet også at HiFi-klubben er en kompersiell aktør. Men er det sant? Gjør jeg noe vanvittig tåpelig hvis jeg selger min Marantz CD-spiller for å kjøpe en Blu Ray-spiller som også kan være dedikert CD-spiller? Jeg har fått høre at hvis jeg kjører digitalt til reciever (eller pre da, Marantz AV7005 i mitt tilfellet), så vil dacen i denne bli brukt, og lydkvaliteten vil ikke nødvendigvis lide noen nød i det hele tatt. Er det noen inspill på dette? Med i betraktningen bør vel også det stadig minkende spillerommet CD-spilleren allerede har komme, da andre kilder og overføringer bir viktigere og mer flittig brukt.
    Før jeg kjøpte min Marantz UD9004 eide jeg Pioneer BDP LX-91 en kort periode. I ett og alt var Marantzen bedre enn Pioneer: hurtigere oppstart, bedre lyd i både CD, DVD og BR. I tillegg har jo UD9004 SACD-muligheter.

Jeg har kjørt UD 9004 i sammenligning med Krell's EVO 505, en dedikert CD/SACD-spiller. Det er 2 ulike prissegmenter og "kan" egentlig ikke sammenlignes, men min erfaring er den at UD9004 faller totalt sammen i direkte sammenligning. Jeg har benyttet DAC i Krell's EVO 707

Krell Industries, Incorporated, America's premiere manufacturer of high-end audio equipment: award-winning amplifiers, preamplifiers, CD players, DVD players, surround/sound processors, loudspeakers

Min erfaring er at skal du ha optimal lyd fra CD/SACD, og også ønsker optimal lyd og bilde fra DVD/BR må du ha 2 ulike spillere, hvis du da ikke har anledning til å gå for Krells nye EVO 555. I dine sko hadde jeg derfor gått for å beholde min nåværende CD/SACD(?)-spiller, og deretter funnet en grei BR-spiller. Hva med å se etter en 3DBR-sak? Et meget potensielt format i min bok!

=======
    http://avforum.no/forum/1316440-post64.html

Jeg vil bytte den ut med Krells kommende EVO 555 (4.kv 2010)

Krell Industries, Incorporated, America's premiere manufacturer of high-end audio equipment: award-winning amplifiers, preamplifiers, CD players, DVD players, surround/sound processors, loudspeakers

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •