Sender billige og dyre CD-spillere med digital utgang ut det samme?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sender billige og dyre CD-spillere med digital utgang ut det samme?

Om man bruker CD/DVD-spiller i kombinasjon med en ekstern DAC, er det da helt likegyldig om man har en CD-spiller til 200 eller 20 000, hvis man kun bruker den digitale utgangen direkte til en DAC?

(Forutsetter at de klarer å lese informasjonen på CD'ene uten videre problemer)

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt på det samme og min konklusjon er utelukkende; nei.
    En DAC er vel fortsatt avhengig av at signalet den får fra en gitt kilde (PC, DVD, CD) er så likt som informasjonen på CD-platen er. Om man da har en billig spiller hvor man kan risikere tapt informasjon i avspilling så vil man få dårligere kvalitet på musikken, uavhengig om man har DAC eller ikke. En DAC konverter et digitalt signal til analogt, den kan ikke erstatte manglende informasjon som kommer fra en kilde.
    Om jeg har rett får bli en annen sak, men det er iallefall min konklusjon til noen har bevist meg det motsatte

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sender neppe ut eksakt det samme men det behøver ikke være en dyr spiller som sender ut mest korrekt .
    (hørbart er det som er viktig å her vil du neppe høre forskjell)

Vi lytter med ørene våre, ikke oscilloskop eller andre test instrumenter i et laboratorium som brukes til å måle forskjeller.

Med vanlige ører , normalt av utstyr
    Nei du hører ikke forskjell
    men
    Det vil altid eksistere en debatt som det gjør ellers med kabler , drev , komponenter osv
    alt fra de som smører ledningene med honning til de som mener at beste lyden er ved halvmåne

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HowStuffWorks "How CDs Work"

så nei, det er ingen (EDIT:hørbar) forskjell. evt er cd-spilleren mekanisk defekt.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Musikken på platen må oversettes til et digitalt eller analogt utsignal. Begge prosesser er avhengig av stødig elektronikk og mekanikk.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=hygen] som smører ledningene med honning QUOTE]

Såklart. Honning kommer fra bier. Derav uttrykket bi-wiring. Visste dere ikke det da?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Nei.

Musikken på platen må oversettes til et digitalt eller analogt utsignal. Begge prosesser er avhengig av stødig elektronikk og mekanikk.
    Det er ikke musikk på platen, det er ener og nuller.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Nei.

"musikken" på cdplaten er lagret digitalt så i teorien skal man få "ubehandlet" digital informasjon ut av en cdavspiller, i og med at det ikke kan måle noe mer kvalitet på et digitalt informasjonsignal enn om all info når frem eller ikke så vil jeg påstå at alle spillere som ikke er defekt skal klare å levere et digitalt signal av akkurat samme "kvalitet" (lavere kvalitet vil si tap av informasjon) innebygget/extern dac vil være den avgjørende faktor for tap av lydkvalitet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er ikke musikk på platen, det er ener og nuller.
    er jo ikke alle som forstår det

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg bare ventet på et svar i den gaten. Det er bare nuller og ett-tall. Klassisk og bi-llig. Skjønt svaret av Tronic tilførte debatten brodd.

Nei da, jeg personlig hører vanligvis ikke forskjell på dyrere spillere og billige med ekstern DAC. Selv bruker jeg Dune HD Base til all film og musikk, og det fungerer utmerket.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppfordring til et eksperiement: Ta å spill av en CD-plate fra en ordinær DVD-spiller og gjør det samme etterpå fra en BR-spiller. Tapp signalet fra coax.

Hørte du forskjell?

På en Denon 1930 og en Sony BDP-S350 tolker mine ører at det er forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo ????? Dersom ingen av spillerne må ty til interpolering (på grunn av lesefeil som feilkorrigeringssystemet ikke klarer å fikse) så er bit-strømmen fra spillerne identiske. Hvis ikke så følger de ikke standarden.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Oppfordring til et eksperiement: Ta å spill av en CD-plate fra en ordinær DVD-spiller og gjør det samme etterpå fra en BR-spiller. Tapp signalet fra coax.

Hørte du forskjell?

På en Denon 1930 og en Sony BDP-S350 tolker mine ører at det er forskjell.
    vil tro en dvd spiller kjører all lyd igjennom egen prosessering med tanke på at lyden skal sammsvare med bildet, har ikke helt peiling på hvordan dvd plater er laget med tanke på lagring av data men tror det skal være flere "lag" med informasjon, derfor vil det være mest gunstig å kjøre lyd og bilde igjennom innebygget dekoder for så å "route" signalet ut de forskjellige tilkoblingsmulighetene, vist ikke ville ikke dvdspillerne vert kompatible mot vanlige tv apparater. det er hvertfall min teori, jeg har ikke satt meg så veldig inn i dvd verdenen i og med at jeg er mer entusiast på musikk biten

Jeg har hørt dvd spiller til ca 3lapper å cd spiller til ca 20lapper å må innrømme jeg ikke hørte mye forskjell på disse wiret digitalt... annet enn at 3lappspilleren bråkte noe helt forjævligt (selve spilleren)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi ikke om en CD som blir avspilt på en ren CD-spiller kontra en DVD-spiller ? DVD-spilleren skal da ikke tukle med bit-strømmen som ligger på CD-en ?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi diskuterer egentlig om en dyr cdspiller har store hørbare fordeler kontra en rimeligere vist begge er kablet digitalt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom alle komponenter følger standarden, så skal det jo ikke spille noen som helst rolle om man benytter CD-spiller, DVD-spiller, HD-DVD-spiller eller en BR-spiller. Uansett merke. SÅ; vil alle avspillere i "hele verden" låte identisk via en DAC og videre til høyttalerne? DET tror ikke jeg.

Objektivistene tar alltid et forbehold; "...ved fornuftig konstruerte kabler...", "..dersom spilleren følger standarden...", o.l.

Vel, nå er det vel ikke nødvendigvis slik at alle kabler er konstruert fornuftig. Og, ditto med CD, DVD, BR-spillere. SÅ; derfor kan avvik i lyd forekomme, da forbeholdet ikke alltid eksisterer i real life.

Just my $0.02

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    Om man bruker CD/DVD-spiller i kombinasjon med en ekstern DAC, er det da helt likegyldig om man har en CD-spiller til 200 eller 20 000, hvis man kun bruker den digitale utgangen direkte til en DAC?
    I teorien; ja.

I real life; nei, fordi:

- Det er ikke nødvendigvis gitt i realiteten at disse to ulikt prisede spillerne er konstruert riktig og følger en standard
    - Det er heller ikke gitt at det man tror er en CD-spiller til over 50.000 kroner, ikke har innmat hentet fra en "billig" DVD-spiller *)

*) Nå kan det jo være at den DVD-spilleren (drivverk og kort) som er satt inn der er OK. Men altså ingen garanti...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg forstår fortsatt ikke hvor de skal klare å lappe inn en eller annen dings i en cdspiller som skal klare å gi digital data høyere kvalitet? for at du skal klare å endre digital informasjon må du inn å enten forandre på "koden" eller decode til et analogt signal. endres koden spiller ikke spilleren informasjonen som ligger lagret på cden å det kan ikke jeg se for meg blir et bra resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen grunn til at noen spillere ikke skulle følge standarden ? Å lese bit-strømmen fra CD-en og få den feilfritt er da ingen heksekunst nå til dags ? Dataene som forlater SPDIF-utgangen skulle da etter alle solemerker være den samme, uansett spiller-type og -merke.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med separat Dac og en skal velge seg en Cd-spiller til å være drivverk, så er det bare å velge en spiller med lavt eller ingen drivverk støy. Optisk/coax ut er av samme antall nuller og enere, om spilleren koster 129.- eller en mill

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •