Sender billige og dyre CD-spillere med digital utgang ut det samme? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    litt forvirrende forklaring på oppsettet ditt du kommer med her. Dersom jeg forstår deg riktig sammenligner du to dacer. Det er forskjellpå DA-konvertere, det er det vel ingen som betviler. Det spørsmålet denne tråden omhandler er om det er forskjell på digitalsignalet fra ulike drivverk.
    Beklager, jeg forklarte meg nok klønete! Begge oppsettene kjører gjennom DAC-en (DA9). I det ene tilfellet blir DAC-en forsynt via SPDIF fra eksternt lydkort (M-Audio-en) og i det andre tilfellet blir DAC-en forsynt rett fra PC-ens innebygde digitalutgang (også en SPDIF). Med den samme DAC-en kan jeg høre forskjell på om signalet kommer via eksternt lydkort eller rett fra PC-en.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting dere ikke har tatt hensyn til er f.eks kvaliteten på referanseklokka til digitaldelen på cd-spilleren, en annen ting er feilkorrigering...selv om det hele tiden er snakk om 0 og 1, så spiller det vel rolle i hvilken rekkefølge dem kommer i og at avstanden mellom hver bit er riktig

jeg fikk selv montert LClock og Zapfilter fra LC Audio i en gammel Phillips DVD her for mange år siden, og forskjellen var formidabel.

så jeg er også av den oppfatning at en dyr cd-spiller gir bedre lyd som drivverk enn en billig

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at klokke er viktig. Og så er det dette med sanntids feilkorrigering i en cd-spiller. Her er det kanskje flere ulike teknikker og algoritmer ute og går (dvs kvalitetsforskjeller)? Det er dette leddet man kan skippe når man ripper cder med EAC, ettersom den tar seg av bit for bit korrekt avlesing en gang for alle.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    så jeg er også av den oppfatning at en dyr cd-spiller gir bedre lyd som drivverk enn en billig
    Jeg er av den oppfatning at en dyr cd-spiller ikke gir bedre lyd enn en billig som drivverk, men at det likevel finnes gode og dårlige drivverk...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvordan det å montere LClock kan gjøre en formidabel forskjell. Du har jo ikke endret et eneste bit i bitstrømmen som tyter ut av SPDIF-utgangen. Du kan ha endret mengden jitter, men hvor mye av det er hørbart ?

Kvalitetsforskjell på feilkorrigering ? Vi snakker vel om å spille av en CD som
    er behandlet fornuftig ? Da jobber ikke den modulen på høygir akkurat, men klarer å rette opp alle avlesningsfeil.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hvor mange produsenter av drivverk finnes det egentlig? Jeg trodde at det kun var veldig få, og at dyre som billge spillere gjerne har akkurat den komponenten felles?
    Det var en sak om dette for en stund siden, erindrer jeg. Da ble det avdekket at en CD-spiller i absolutt toppklasse deler mekanikk med en helt ordinær budsjettklasse.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig det. Det var Edges CD-spiller (til 55.000 kroner) med DVD-spiller innmat. Den ble en stund omtalt som "verdens beste CD-spiller".

S/PDIF-utgangen står på kortet, men er ikke tilgjengelig på utsiden / chassis. SÅ slik sett er den spilleren offtopic i denne tråden...

Bottomline: Pris, som standalone parameter, er ikke nødvendig en god indikator.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spilleren var jo tidenes "bargain", tiger

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er store forskjeller i drivverk som påvirker lyden er jeg blir jeg nesten litt redd når jeg tenker på alle som har rippet cdsamlingene sine inn på en pc/harddisk.

Ingen av disse kan vel da ha fått lagret den samme fine kopien som ligger på cdplata siden drivverket på en vanlig dvd-rom på en pc neppe kan sammenlignes med en hifi cdspiller av ok kvalitet..

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor må man ha "referanseklokke" i en cd spiller når timingen på signalet bestemmes av spinraten til selve platen?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hvis det er store forskjeller i drivverk som påvirker lyden er jeg blir jeg nesten litt redd når jeg tenker på alle som har rippet cdsamlingene sine inn på en pc/harddisk.

Ingen av disse kan vel da ha fått lagret den samme fine kopien som ligger på cdplata siden drivverket på en vanlig dvd-rom på en pc neppe kan sammenlignes med en hifi cdspiller av ok kvalitet..
    Lydmessig kan vibrsjoner i et drivverk kunn ha innvirkning på dac, når du ripper en cd kopierer du data fra pcens drivverk å over til harddisk med en hastighet på eksempel 52 ganger høyere enn cd lesehastighet (derav 52x), man ville aldri klart å spille av denne bitstrømmen, det er derfor cd/dvd rom lager så mye lyd... de spinner som regel bare opp medium 1 gang så lagres data i ram/swapspace, maskiner med lite ram må dele denne prosessen opp i flere deler noen cder å de fleste dvder har kopibeskyttelser som gjør at det kun kan spinnes opp en "track" av gangen

Noen som har spilt playstation1 å tatt ut disken under spilling? da vil spillet fortsette helt til neste load screen da forige sekvens ligger lagret i playstationens ram modul...

Playstation 1 er foresten en forferdelig god cdspiller jeg vil anbefale alle å prøve

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timingen på SPDIF-signalet bestemmes overhodet ikke av spinnraten på selve platen. Motorhastigheten varierer etter hvor på platen man leser fra.

Tenk på et badekar. Inn kommer det bits i en hastighet bestemt av motorhastigheten. Ut går det bits i en fast takt betemt av et krystall (slik at vi får 44100 punktprøver per sekund). Logikken driver hele tiden med å hindre at badekaret går fullt eller tomt for bits ved å justere motorhastigheten.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Badekar?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle skjønner hva en FIFO er :-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Timingen på SPDIF-signalet bestemmes overhodet ikke av spinnraten på selve platen. Motorhastigheten varierer etter hvor på platen man leser fra.

Tenk på et badekar. Inn kommer det bits i en hastighet bestemt av motorhastigheten. Ut går det bits i en fast takt betemt av et krystall (slik at vi får 44100 punktprøver per sekund). Logikken driver hele tiden med å hindre at badekaret går fullt eller tomt for bits ved å justere motorhastigheten.
    hastigheten på skiven i en audio cdspiller går fra 500rpm innerst på platen til 200rpm ytterst, grunnen til at den gjør det er fordi platen spinner fortere ytterst enn innerst siden den er rund, så vist cdplaten hadde gått på 500rpm når laseren leste av ytterste delen av "sporet" ville "bitstreamen" kommet med mye høyere hastighet.. 44100samples per sekund per kanal er allerede stemplet inn på platen et sample "veier" 2 bytes det er 2kanaler i stereo, cdplaten har en kapasitet på 70 min da blir regnestykket
    44100samples X 2byte pr sample X 2kanaler X 70min x 60sec pr min = 74088000bytes - ca700mb
    44100 "punktprøver" pr sekund er en cdstandard å betyr at laseren leser 44100 I/O signaler pr sekund per kanal (tar forbehold om skrivefeil)

vilken bergart kommer dette krystallet fra i en ordentlig kvalitets cdspiller da?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Ikke alle skjønner hva en FIFO er :-)
    hva er det? :S

edit: fant ut av det :P

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen er altså at hvis man kun tenker lyd, så må man forsikre seg om at den dyre CD spilleren har en bedre DAC enn forsterker/receiver, hvis ikke er det bortkastede penger investert.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved avspilling av CD er det vel ingen for m for verifisering, så da kan det være tap i det digitale signalet, men jeg tviler på at selv de billigste cd-spillerne på markedet har merkbart tap ved avlesning. Det blir litt som å betale 1 million ekstra for en bil fordi den har 1 ekstra hestekraft.

Prøv å frys cd'ene i fryseren før avspilling, det hjelper sikkert

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Lyngdorf TDAI 2200 forsterker. (Denne er som kjent digital) Jeg har prøvd syv forskjellige digitale avspillingsenheter med coax for avspilling av eksakt samme CD.

Denon BDP 2010, Denon DVD 1930, Teac DVD xxx, en helt lydløs / vifteløs HTPC med SSD disk og ett Asus Xonar Essence STX lydkort, en laptop med HagUSB, Qnap NMP 1000 og en Squeezebox (trådløst).

De to som utemerket seg var lydløs HTPC og Squeezebox. Resten av avspillerne støyet mye fra drev og / eller vifter.

Qnap er uegnet som CD spiller da den ikke leverer noe som ligner ett korrekt signal. Det er ikke jitter, men det er noe som ikke er korrekt, uten at jeg klarer å sette fingeren på det.

Så ja, det er forskjell. Skulle jeg hatt en CD-spiller i stua, og brukt kun digitalutgangen, ville jeg leita etter en med ett CD drivverk. Og gjerne en solid kabinettkonstruksjon. Ene og alene pga mindre støy fra drivverket.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det blir litt som å betale 1 million ekstra for en bil fordi den har 1 ekstra hestekraft.
    Dette blir gjort i motorsport

Alt for den siste 1 hk..

Men gjør ikke vi det å?
    HT B låt bittelitt mer åpent enn HT A. Da bruker jeg heller "15 000,-" ekstra :twisted:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •