Sender billige og dyre CD-spillere med digital utgang ut det samme? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kvaliteten på drivverket er nok det som skiller mest, vil jeg tro. Enig i det. Denonspilleren jeg refererte til på forrige side var / er ikke den beste der, for å si det meget forsiktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare å ringe leverandøren å spørre det om modulen har SPDIF "passthrough"?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iskrem
    Det er vel bare å ringe leverandøren å spørre det om modulen har SPDIF "passthrough"?
    hehe, fancy ord :P er det det samme som "pure direct" ? gjelder vel kun på dvdspillere detder?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bitstrømmen på cd-platen må vell fremdeles dekodes?
    Og så igjen kodes til å sendes ut via s/pdif ?

Skal man sende ut signalet direkte, så må man jo ha en dekoder en annen plass, som dekode innholdet på cd-platen.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    Om man bruker CD/DVD-spiller i kombinasjon med en ekstern DAC, er det da helt likegyldig om man har en CD-spiller til 200 eller 20 000, hvis man kun bruker den digitale utgangen direkte til en DAC?

(Forutsetter at de klarer å lese informasjonen på CD'ene uten videre problemer)
    For de fleste moderne DACer - type Beresford, Abrahamsen, DacMagic, RME, Benchmark, Hegel, bare for å nevne noen - er drivverket av helt underordnet betydning. Etter min erfaring. Noen DACer er mer følsomme for drivverkets kvaliteter. F.eks. er AudioNote velkjent i hifikretser for å være kresent i så henseende.

Jeg bruker en Weiss DAC sammen med en Squeezebox via trådløst nettverk hjemme hos meg - og verken jeg, eller andre hifi-gærninger som har vært innom, har vært i stand til å høre forskjell på mitt trådløse oppsett og langt dyrere dedikerte CDspillere. Før Weiss'en brukte jeg Benchmark og DacMagic - men heller ikke her klarte noen å høre forskjeller.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

Skal man sende ut signalet direkte, så må man jo ha en dekoder en annen plass, som dekode innholdet på cd-platen.
    Sender man signalet ut digitalt er det jo ikke spilleren der dekoder signalet, det er digital til analog konverteren der gjør dette.
    Men skjønner kanskje hvor du vil hen, med noen spillere kan man velge om man vil sende ut pcm eller bitstream data. Jeg har en Macbook Pro, en Squeezebox, en Philips dvd 963 SA og en 20 år gammel Sony walkman cd spiller, hører ikke forskjell på noen av de som drivverk.
    Var det ikke Tangen AVDesign der brukte en Coop dvd spiller til 400,- som drivverk i hans private system, det tror jeg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

cdspilleren leser cden på samme måten som reciever/dac leser fiberoptisk kabelsignal, laseren sender en stråle opp i cdplaten som reflekteres tilbake i en optisk "mottager" et "på" signal som vil være en "bump" i sporet treffer den optiske mottakeren alt annet "bommer" å vil da bli lest som et "av" signal, dette lyssignalet kan du enten sende direkte via fiberoptisk (toslink) kabel til dac så konverterer den av/på signalet som kommer i form av av/på lys eller signalet kan bli gjort om til spenning av/på igjennom coaxial kabel (spdif) signalet er det samme det bare endrer "reisemåte" er litt vanskelig å forklare :S av/på kalles I/O eller 0/1 i dataverdenen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At drivverket er helt underordnet betydning for DAC-en er riktig, men hvorfor blande inn drivverk i det hele tatt ? DAC-en ser kun på bit-strømmen, og den er jo den samme uansett drivverk. Den eneste måten jeg kan se et drivverk påvirke bit-strømmen på er at den kan lage spennings-variasjoner i strømforsyningen som igjen kan påvirke SPDIF-modulen til å lage en anelse mer jitter. Hvis det blir bitfeil så har vel ingeniøren driti på draget ?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange produsenter av drivverk finnes det egentlig? Jeg trodde at det kun var veldig få, og at dyre som billge spillere gjerne har akkurat den komponenten felles?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer er at det er forskjell på enere og nuller. Jeg har en DAC, Harmony Design DA9 og spiller av FLAC fra PC. Jeg har SPDIF ut fra PCen (dell m65). Det høres bra ut. Jeg har også et eksternt M-Audio Firewire Solo med ASIO drivere. Når jeg bytter til SPDIF-utgangen på lydkortet blir lyden mer oppløst og stereobildet virker bredere. Dette kan være innbiling/placebo og ørene mine som blir lurt ;-) Allikevel så tror jeg at prosseseringen av signalet via M-Audioen er bedre enn prosseseringen fra pc-en. Tilsvarende kan det vel være fra en cd-spiller til en annen?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    Om man bruker CD/DVD-spiller i kombinasjon med en ekstern DAC, er det da helt likegyldig om man har en CD-spiller til 200 eller 20 000, hvis man kun bruker den digitale utgangen direkte til en DAC?

(Forutsetter at de klarer å lese informasjonen på CD'ene uten videre problemer)
    Nå har jeg lest gjennom alle innleggene her.....og de fleste ser ut til å glemme feilkorreksjonen og klokkefrekvensen.....
    Så en ekstern DAC er en ting...hva skjer med det digitale signalet før det kommer fram dit....dårlig drivverk er en feilkilde....en annen kan være
    god/dårlig strømforsyning....osv osv.
    For 30 år siden uttalte en meget kyndig mann at alle CD spillere ville være like fordi det bare handlet om 1 tall og nuller....i dag vet vi hvor feil han tok....og ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd....
    Og til slutt så kommer det store spørsmålet: Hvem hører disse fosrkjellene??
    De fleste vil ikke det....Have a nice:razz: evening
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hvor mange produsenter av drivverk finnes det egentlig? Jeg trodde at det kun var veldig få, og at dyre som billge spillere gjerne har akkurat den komponenten felles?
    et mer presist drivverk gjør at spilleren (selve boksen) lager mindre lyd, jo bedre balansert drivverket er å jo bedre gli det er lageret (den som snurrer, fant ikke noe bedre ord) jo mindre vibrasjoner er det i spilleren (selve boksen), ingen som ønsker en cdspiller som høres ut som en en boeing 787 når den går

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg vil fram til er også det at det ikke trengs et himla dyrt drivverk for å kunne lage en perfekt kopi av bit-strømmen som ligger på CD-en.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kvaliteten på drivverket er nok det som skiller mest, vil jeg tro. Enig i det. Denonspilleren jeg refererte til på forrige side var / er ikke den beste der, for å si det meget forsiktig.
    Enig med deg der!

Har testa ut mange drivverk hos meg og ingen tvil om at de dyreste på mange måter var de beste. Eneste som kunne måle seg var en Onkyo DVD.

Men så har Audio Note DAC'ene ett rykte på seg for å være kilne med drivverk. Spesielt siden de er følsomme for støy.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Det som jeg vil fram til er også det at det ikke trengs et himla dyrt drivverk for å kunne lage en perfekt kopi av bit-strømmen som ligger på CD-en.
    det er helt riktig, vist spilleren ikke klarer å gjøre en perfekt kopi av "bitstrømmen" er den defekt

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere ikke hørt om skjeve ettall og urunde nuller?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Har dere ikke hørt om skjeve ettall og urunde nuller?
    Det måtte komme... satt å ventet på det hehe :P

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Det måtte komme... satt å ventet på det hehe :P
    Det var faktisk bare ment som en spøk slik halvveis. Mener jeg har lest om det her på forumet. Var det jitter det heter? Nordenstam kan sikkert forklare nærmere om noen gidder å sende han en pm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På CD-en er både enerne og nullerne flate, de ligger bare i forskjellig høyde :-)

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av azzawaba
    Mine erfaringer er at det er forskjell på enere og nuller. Jeg har en DAC, Harmony Design DA9 og spiller av FLAC fra PC. Jeg har SPDIF ut fra PCen (dell m65). Det høres bra ut. Jeg har også et eksternt M-Audio Firewire Solo med ASIO drivere. Når jeg bytter til SPDIF-utgangen på lydkortet blir lyden mer oppløst og stereobildet virker bredere. Dette kan være innbiling/placebo og ørene mine som blir lurt ;-) Allikevel så tror jeg at prosseseringen av signalet via M-Audioen er bedre enn prosseseringen fra pc-en. Tilsvarende kan det vel være fra en cd-spiller til en annen?
    litt forvirrende forklaring på oppsettet ditt du kommer med her. Dersom jeg forstår deg riktig sammenligner du to dacer. Det er forskjellpå DA-konvertere, det er det vel ingen som betviler. Det spørsmålet denne tråden omhandler er om det er forskjell på digitalsignalet fra ulike drivverk.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •