Anbefaling BD-spiller PCM stereodigital ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling BD-spiller PCM stereodigital ut

Hei. Min dvd-spiller er nesten død og ny spiller må skaffes. Da blir det blueray.
    Denne skal spille litt film, men mest musikk.
    Lyden kobles med digital coax til stereodac. Det viktigste for meg er da:

Bra drivverk
    Lav jitter
    rask load-tid

Egentlig hadde denon sin bd-transport vært perfekt hvis den hadde hatt digital lyd ut av noen annet enn hdmi..

Noen forslag under 5000?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppo Bdp83 skal kunne gjøre det, men denne koster 6000. Det er mulig Cambridge Audios tilsvarende blu-ray spiller også har muligheten. Skal prøve å koble opp Oppoen til en dac senere i dag, for å se om jeg får ut sacd stereo som pcm over optisk kabel.

Edit. Oppo har også digital coax

Oppdatering: Oppo spiller cd og 2 kanal dvd-audio (24bit) over digitalutgang (optisk) til DAC. Sacd fungerte ikke, sikkert pga av kopibeskyttelsen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til stereo digitalt ut vil jeg tro det ikke spiller noen rolle hva spilleren heter eller pris. (som cd spiller)
    Drev er bra på nye spillere å jitter er minimal , rask load er det på de aller fleste også.
    Ta heller hensyn til oppscalering av DVD /innstillingsmuligheter bilde BD/DVD , video pure direct eller ikke , stream , osv som viktige/ikke viktige poeng ved valg av spiller

Er man ute etter minst mulig jitter må man velge HDMI eller Denon Link å selvsagt ha motaker som støtter motak av jitter free sendinger
    Pioneer (PQLS) over HDMI
    Sony (H.A.T.S) over HDMI
    Denon (Denon link / 4th link)

HDMI eller Denon link system er også HDCP så man får mye bedre lyd overført som downmix fra surround til stereo osv enn optisk/coax vil kunne gi fordi copyprotection begrensninger ligger i optisk/coax utgang som gir downsample med hi res lyd

Nest best etter PQLS/HATS/Denon link over HDMI er vanlig overføring HDMI
    (veldig lav jitter med vanlig HDMI å neppe hørbart) (vanlig HDMI støtter også HDCP å bedre bitrate hi res enn optisk/coax)

Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Skal prøve å koble opp Oppoen til en dac senere i dag, for å se om jeg får ut sacd stereo som pcm over optisk kabel.
    Spiller det noen rolle å bruke SACD ?
    Oppo omgår vel ikke
    Digital Transmission Content Protection
    å sender annet enn 16 bit 44,1 kHz stereo ut å da kan man vel teste med vanlig cd (som forøvrig er bortkastet da man selvsagt skal kunne overføre cd med optisk/coax)

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Spiller det noen rolle å bruke SACD ?
    Oppo omgår vel ikke
    Digital Transmission Content Protection
    å sender annet enn 16 bit 44,1 kHz stereo ut å da kan man vel teste med vanlig cd (som forøvrig er bortkastet da man selvsagt skal kunne overføre cd med optisk/coax)
    Hadde et visst håp om det da Oppo har et valg om å spille sacd som pcm (tydeligvis bare over hdmi).

Grunnen til at jeg svarte såpass spesifikt på tråden er at jeg fikk i hus en Logitech Transporter i dag, og driver og utforsker mulighetene med bla. den digitale inngangen.

2 kanal dvd-audio fungerte glimrende via transporteren, får lyden til Primare Pre30 istedet for surroundrecieveren, og bruker Transporterens DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. mulig hdmi er bedre. et alternativ er å ta lyden ut av tven og optisk fra tven til dacen. dette vil vel bare være et alternativ for film og slikt siden tven må være på. Skal bli spennende å høre om det er forskjell på dette i forhold til rett i dacen med coaxdigital.

Det er vel ingen bd-spiller som har bncplugg forresten?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Hadde et visst håp om det da Oppo har et valg om å spille sacd som pcm (tydeligvis bare over hdmi).

Grunnen til at jeg svarte såpass spesifikt på tråden er at jeg fikk i hus en Logitech Transporter i dag, og driver og utforsker mulighetene med bla. den digitale inngangen.
    Optisk / Coax

Tror oppo støtter 24 bit 192 kHz med DVDA
    Vil vel også støtte hjemmebrente disc med high resolution stereo
    (opptil 24 bit 192 kHz)

Downmix til stereo fra DVD/BD tror jeg ligger på 16 bit 48 kHz
    også stereo spor fra DVD/BD vil pga copyprotection ligge på 16 bit 48 kHz men selvsagt høyere bitrate stereo mulighet på hjemmelaget DVD/BD med stereo spor

Stream fra oppo aner jeg ikke

Oppo er ganske unik da det gjelder 24 bit 192 kHz ut optisk/coax (er ikke mange bd spillere med mulighet til så høy kHz) men dumt det ligger så mange begrensninger i å kunne overføre det
    (på fleste andre bd spillere er 24/48 eller 24/96 det meste man kan få ut.....å 16/48 ved copyprotect selvsagt)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rockefoten
    takk for svar. mulig hdmi er bedre. et alternativ er å ta lyden ut av tven og optisk fra tven til dacen.
    HDMI bedre i fleste tilfeller til en reciver eller prosessor ja
    men
    ikke ut optisk / coax fra en HDMI matet tv
    for da vil det bli downmix deluxe /endret lyd å som oftest sync problem
    (optisk/coax fra tv er værste valg med mindre man ikke har en tv som passthrough ubehandlet lyd.....jeg vet ikke om noen)
    Selvsagt kan man korrigere sync i de fleste bd spillere men optisk/coax ut tv er dårlig valg)

Hvorfor jeg nevnte HDMI som bedre er fordi man ikke har så mye begrensninger som optisk/coax

Er vel ingen DAC med HDMI å mange brukere har ikke HDMI reciver eller prosessor å da er jo optisk/coax helt ok å eneste valg digitalt (foruten denon link)

Det jeg i hovedsk mente var at selve spilleren ikke betyr noe spesielt (optisk/coax) i forhold til hvem du velger men kanskje burde ta mere hensyn til spillerens andre ytelser som du ønsker/eller kunne passe deg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk for veldig gode svar. Dacen min (bel canto dac 3) tar imot 24/192 på både optisk og coax så da er de tjo litt artig med oppoen. Dumt den har så stygg fjernkontroll.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rockefoten
    Dumt den har så stygg fjernkontroll.
    Minner vel litt om slike man får med 300 kroners DVD spillere i matvarebutikker ja.
    Digital ytelse (bilde/lyd) er spilleren en toppspiller
    OPPO BDP-83 Universal Blu-ray Player - Benchmark

Er jo mange andre bra spillere også men generelt har de litt påkostede spillerene
    (Denon , Yamaha , Marantz) vært lusetrege i power on , eject, load men er jo nye modeller på gang som nå har Quick start å er raske
    (noen litt over din pris / andre under)
    Pioneer BDP LX53
    Denon DBP 2011
    Marantz UD 7005
    andre nye spillere
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...ml#post1372448

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony sine spillere (BDP-S370 og oppover) gir PCM 44,1 over optisk/coax ved avspilling av SACD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •