Har DVD blitt dårligere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har DVD blitt dårligere?

Da er jeg i gang med hjemmekino etter noen år med bare to kanaler.

Jeg har satt sammen en grei miks av nytt og brukt og er ekstremt fornøyd med lyd og bilde på Bluray og musikk. Men DVD ser det ut til at produsentene har prioritert ned kraftig. Er det bare meg som er paranoid, eller er kvaliteten på nyere DVDer mye dårligere enn den hadde trengt å være? Jeg synes forskjellen er tydeligst på Disney DVD fra noen år tilbake og nyere utgivelser.

Lager de dårligere kvalitet på DVD med vilje for å få folk til å velge Bluray i stedet? Andre som har observert det samme?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bare blitt for godt vant til Blu ray da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pils hjelper.

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg litt enig med TS, noen utgivelser er helt forferdelig dårlige..

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Har ikke bare blitt for godt vant til Blu ray da?
    Har nesten ingen Bluray-filmer enda. Kjøpte en boks med Luc Besson-filmer bare for å komme i gang. Det jeg sammenligner her er gammel DVD med ny DVD.

Jeg ser for eksempel Prinsessen og Frosken opp mot Løvenes Konge. Prinsessen og Frosken ser jo nærmest ut som gammel video-cd sammenlignet med Løvenes Konge. Mpeg-artifakter i haugevis på den nyeste utgivelsen. Slikt burde jo ikke Disney være bekjent av...

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, jeg kan være enig i at mange av de nyeste DVDene har dårlig kvalitet. Synes derimot ikke at det er en trend at de nyeste DVD utgivelsene er dårligere en før, var mange dårlige utgivelser før Blu-ray kom også.

Skal også sies at jeg har kjøpt og sett mye mindre DVD nå siden Blu-ray kom, så jeg har ikke sett de siste "storfilmene" på DVD.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting til, kan det være de nyeste TVene som er skyldige? Hvis du har en rimelig full HD TV kan det være den ikke skalerer så godt. Eller har du sammenlignet en ny og gammel DVD på samme TV?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 720p Panasonic så spilles DVD fortsatt av med veldig bra kvalitet, intet savn der. Men ser på de nyere LCD'ene at de er litt følsome mot DVD sin lavere oppløsning, er nok viktig med en veldig god oppsampler av det formatet før det når TV'en..

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting til, kan det være de nyeste TVene som er skyldige? Hvis du har en rimelig full HD TV kan det være den ikke skalerer så godt. Eller har du sammenlignet en ny og gammel DVD på samme TV?
    Ny og gammel DVD på samme projektor, 93" lerret. Benq PE8720. Både B/R spiller og receiver er satt til 720p. Noen DVDer er "nesten outstanding", men nyere DVD fra samme selskap er altså til å grine av. Så jeg er ganske sikker på at det er DVD-kvaliteten som er avgjørende.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, ja en skal ikke se bort i fra at de legger mindre arbeid i DVD utgivelsen og prioriterer Blu-ray utgivelsen, som du sier.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg enig her. Har mange DVDer som ble utgitt mellom 1997-2002 som ser knallbra ut (hovedsaklig de som ikke har noe form for kantforsterkning, DNR o.l. Disse ser ofte meget bra ut på digitale TVer/projektorer).

Mange nye DVDer ser ekstremt komprimerte ut, og i mange tilfeller har jeg sett at DVDen er kun et lag. Helt nye filmer skal ikke se slik ut på DVD, og jeg er ikke i tvil om at dette gjøres for å skape en større forskjell i kvalitet mellom DVD og Blu-ray.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lurt på dette, men jeg tror kanskje det kan ha med å gjøre at jo mer BD du ser på jo dårligere ser DVD ut

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Sier meg enig her. Har mange DVDer som ble utgitt mellom 1997-2002 som ser knallbra ut (hovedsaklig de som ikke har noe form for kantforsterkning, DNR o.l. Disse ser ofte meget bra ut på digitale TVer/projektorer).

Mange nye DVDer ser ekstremt komprimerte ut, og i mange tilfeller har jeg sett at DVDen er kun et lag. Helt nye filmer skal ikke se slik ut på DVD, og jeg er ikke i tvil om at dette gjøres for å skape en større forskjell i kvalitet mellom DVD og Blu-ray.
    Godt det ikke bare er meg som er paranoid

Jeg tror også dette er en bevisst strategi. Ikke minst fra Disney som jo mer enn gjerne selger klassikerne gang på gang. Når man i 2010 har grå, bølgende komprimeringsartifakter i svarte områder på tegnefilmer og ikke hadde det i 2002 så er det grunn til å spørre seg om de bevisst lager utgivelsene dårligere, og tror at ingen husker hvordan det så ut før.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også det første som slo meg Men jeg hadde ikke blitt litt overrasket engang om studioene med overlegg lager dårligere DVDer for å presse mest mulig forbrukere over på Blu-ray.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig få dvd'er som kommer med dts har jeg lagt merke til, var mye mer av det før

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også det første som slo meg Men jeg hadde ikke blitt litt overrasket engang om studioene med overlegg lager dårligere DVDer for å presse mest mulig forbrukere over på Blu-ray.
    Har jo også tenkt tanken, men det blir vel litt konspirasjon over det hele. Det må vel være enkelt å avsløre dette? Er det noen som har noen konkrete filmer de mistenker dette er gjort på så skal jeg sannelig sjekke.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen konkrete eksempler på DVDer som er blitt dårligere og sier ikke at utgiverne bevisst lager dårligere DVDer enn før. Når det er sagt så ser jeg ikke det som en umulighet at dette skjer bevisst. Etter finanskrisen, milliardgaver til bankene fra oss skattebetalere osv så blir jeg ikke så lett overrasket lenger

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvd er b-vare nå som blu-ray har etablert seg, det er for folk som ikke bryr seg om blide og lydkvalitet...
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såklart Blu-ray ser og låter bedre en DVD, men det betyr ikke at DVD skal gjøres unødvendig dårlig av en grunn. Når en ser prisene en kan få DVD filmer til for på f eks Play.com forstår jeg godt folk som kjøper film på DVD enda. Jeg kjøper så og si alt på Blu-ray, men det hender også at jeg hiver med et par DVD filmer i bestillingen når de koster 20-30 kr

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel ikke være noen annen grunn til at de skal gjøre kvaliteten dårliger enn sammenligninga med BD? Det kan vel ikke være økonomi? Det koster de vel ikke mindre å gi det ut med dårligere kvalitet?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •