Har DVD blitt dårligere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Da er jeg i gang med hjemmekino etter noen år med bare to kanaler.

Jeg har satt sammen en grei miks av nytt og brukt og er ekstremt fornøyd med lyd og bilde på Bluray og musikk. Men DVD ser det ut til at produsentene har prioritert ned kraftig. Er det bare meg som er paranoid, eller er kvaliteten på nyere DVDer mye dårligere enn den hadde trengt å være? Jeg synes forskjellen er tydeligst på Disney DVD fra noen år tilbake og nyere utgivelser.

Lager de dårligere kvalitet på DVD med vilje for å få folk til å velge Bluray i stedet? Andre som har observert det samme?
    Nå har jeg vært hos min datter og lånt noen DVD som fulgte med div Disney filmer....har kikket på Princess & the Frog, High School musical # 3 og WallE.
    samt en titt på Die Hard 4(2007)....som jeg ofte bruker som en referanse (på Blu-Ray)
    På mitt anlegg så har jeg overhodet ingen ting å bemerke på DVD kvaliteten, den får 10 ut av 10 hos meg...og hadde jeg ikke visst hva Blu-Ray var så hade jeg vært meget happy med den kvaliteten som disse DVD platene innehar....så hvis noen tror at DVD har blitt dårligere, så bør de sjekke utstyret sitt og ikke glemme at Blu-Ray har fem(5) ganger så mye informasjon.
    Nå har jeg riktignok bare en 42 tommers plasma, men jeg så ikke et spor av
    noe som minnet om pixellering (kanskje ikke så lett på en plasma) eller
    VHS kvalitet som nevnt i et annet innlegg her....
    Konspirasjonsteoriene lenge leve...kan ikke skjønne hvorfor noen vil at vi skal kjøpe Blu-Ray i stedet for DVD
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det ofte har med filmens lengde å gjøre.
    Veldig mye informasjon på en dvd fører til dårligere bilde, hvis det ikke er gjort mye for å forhindre dette sef.

Det ser du jo om du brenner en film til dvd selv.. er filmen lang så blir det dårligere kvalitet, iforhold til en kort film som får excelent kvalitet.
    Iallefall ser jeg dette på NERO burn sitt program.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -------Ingen....

----------------konspirasjon,

--------------------------------... altså?

--------conspiracy-jpg

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hovedsak er lengde film (minutter film)
    Disc størelse (DVD 5 , DVD9 , DVD10 , DVD14 , DVD18 ) å hvor mye plass selve hovedfilmen tar (Mb lagring) resultat video kvalitet disc

At DVD er blitt dårligere enn før .....nei ikke fra gamledager med bare DVD5 filmer men om før menes med 3 år tilbake er det vel ganske likt ut fra dagens disc....... lengde/Mb/disctype som velges

men har man en dårlig spiller som takler lagskifte dårlig
    (feks DVD9 som er vanlig i dag der video er spredt over to lag på den ene siden av platen)
    så kan sikkert en ny DVD virke dårligere enn en gammel da DVD5 plater ikke har lagskifte siden video ligger i ett lag
    (veldig mange dvd/bd spillere har uakseptabelt høy lagskifte tid på DVD9)
    Så DVD filmene er generelt bedre men mange spillere avspiller dem ikke så godt som de bør

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    -------Ingen....

----------------konspirasjon,

--------------------------------... altså?

--------conspiracy-jpg
    Joda, det neste som kommer er Blu-Stick....fra Apple Records....som man må ha tre stykker av for å få til 3D....men får du operert inn en sånn HDUSB i nakken så går det greit med en...
    men du må ha briller istedet for skjerm....på kjøpet får du en
    hatt fra Clas Olson med innebygde surroundhøyttalere.....
    the future's so bright I gotta wear shades :-))
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    ...på kjøpet får du en
    hatt fra Clas Olson med innebygde surroundhøyttalere ...
    Inntil videre sover jeg bra i sølvpapirsoveposen min.

Men for å ro seg inn på grunna igjen: Ikke for å være paranoid, men hvorfor drive med kvalitetsheving/videreføring av et format som om få år er et tilbakelagt utviklingstrinn i historien om audioformatet? D´er bare forretningslogikk, det.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller at det er tv'ene som har blitt bedre og dermed avslører svakhetene til dvd bedre,

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har lagt merke til er hvor overlegen min tidligere Denon DVD-2930 var på dvd i forhold til min nåværende LG BD570 (har også hatt BDP2500BT og BDPLX52), og disse var også så og si like middelmådige på dvd, så det er ikke bare studioene som nedprioriterer dvd, etter min erfaring da...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av MaW
    En ting jeg har lagt merke til er hvor overlegen min tidligere Denon DVD-2930 var på dvd i forhold til min nåværende LG BD570 (har også hatt BDP2500BT og BDPLX52), og disse var også så og si like middelmådige på dvd, så det er ikke bare studioene som nedprioriterer dvd, etter min erfaring da...
    Vel nå tror ikke jeg at hverken studioene(se min kommentar ovenfor) eller de som lager Blu-ray spillere nedprioritere dvd, men faktum er jo at etter å ha sett en del tester så er noen flinkere enn andre til få mye ut av en dvd...
    hvilken er en av grunnene til at jeg bruker en Panasonic Blu-ray spiller....:-)
    og HDMI er satt til bypass på min HK.....
    PS: har ikke sett din Denon som såvidt jeg vet (som merke) er flinke med DVD i sine Blu-ray spillere....
    Men tilslutt er jo alt avhengig av hva det er som viser bildet :-) PJ, plasma, LCD/LED. og ikke minst kvaliteten på HDMI kablene

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Det er bra det er flere enn meg som har sett dette. Denon DVD spillerne var/er knakende gode dvd spillere mht skarphet og bildekvalitet.

For å få like bra dvd som bluray i dag så må du kjøpe Oppo83, Denon2010 eller Sony1000 eller hva den het... Denon2010 selger de ikke i butikkene lenger tror jeg, da Denon2011 som kommer skal erstatte denne...

Men disse koster også mer, dessuten kommer de fleste produsentene som sagt snart ut med nye spillere igjen.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt endel plass på DVDene som blir lagd nå.
    Unnskyld så mye hvis det går ut over filmopplevelsen deres, men snikreklamen min selger som **** asså..

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og ikke minst kvaliteten på HDMI kablene
    Ja, kanskje det er en nedprioritering i HDMI kabelene som følger med dagens DVD spillere som gjør at bildet blir dårligere ;-) hehe...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå tror ikke jeg at hverken studioene(se min kommentar ovenfor) eller de som lager Blu-ray spillere nedprioritere dvd, men faktum er jo at etter å ha sett en del tester så er noen flinkere enn andre til få mye ut av en dvd...
    hvilken er en av grunnene til at jeg bruker en Panasonic Blu-ray spiller....:-)
    og HDMI er satt til bypass på min HK.....
    PS: har ikke sett din Denon som såvidt jeg vet (som merke) er flinke med DVD i sine Blu-ray spillere....
    Men tilslutt er jo alt avhengig av hva det er som viser bildet :-) PJ, plasma, LCD/LED. og ikke minst kvaliteten på HDMI kablene
    Jeg er full klar over at sist stopp er det viktigste, altså tv/projektor, men kvaliteten på spilleren som sender et dvd-bilde påvirker betraktelig. Men det som ikke påvirker en drit er HDMI kablene...

Denon DVD-2930 (rein dvd-spiller til rundt 6-7000 lapper da den kom) er og blir den spileren som definitivt ga best bilde fra dvd av alle de spillerne jeg har hatt, som faktisk begynner å bli en del...

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sammenlignet mange eldre DVD titler, med nyere DVDer på samme projektor og lerret. Ingen tvil om at mange nyere DVDer er mye mer komprimert.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Jeg har sammenlignet mange eldre DVD titler, med nyere DVDer på samme projektor og lerret. Ingen tvil om at mange nyere DVDer er mye mer komprimert.
    video bitrate på DVD vil vise koprimering i forhold disc
    Lang film + disc med liten lagringsplass beregnet på selve filmen = mye komprimering = dårligere bilde
    Lang film + disc med stor lagringsplass beregnet på selve filmen = mindre komprimering = bedre bilde
    osv osv

Mediainfo......................MediaInfo

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    video bitrate på DVD vil vise koprimering i forhold disc
    Lang film + disc med liten lagringsplass beregnet på selve filmen = mye komprimering = dårligere bilde
    Lang film + disc med stor lagringsplass beregnet på selve filmen = mindre komprimering = bedre bilde
    osv osv

Mediainfo......................MediaInfo
    Og da kan det vel være forståelig at når man skal gi ut en film på 2 medier, så er det nok sånn at de ikke bruker så mye tid på å få til en "perfekt" DVD, som nå tross alt må finne seg i å bli forbigått av Blu-ray, hvor de helst bruker ressurser på f. eks alt ekstra materiale osv osv....:|

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da kan det vel være forståelig at når man skal gi ut en film på 2 medier, så er det nok sånn at de ikke bruker så mye tid på å få til en "perfekt" DVD, som nå tross alt må finne seg i å bli forbigått av Blu-ray, hvor de helst bruker ressurser på f. eks alt ekstra materiale osv osv....:|
    Konspirasjon der de svekker DVD for at BD skal fungere som enda bedre forskjell............tror ikke det

Passer vel best her---->
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-...vd-krigen.html (men vær så snill å ikke dra den igang igjen)

Stort sett er de fleste filmer vanligvis kodet fra digitalt studio master
    (for tråden omhandler nye dvd filmer dårligere enn gamle å ikke remastret gamle filmer som ny DVD )

(samme film til ulike format)
    Denne masteren kommer kinofilmen fra
    film encodet med x type codec til Blu Ray
    film encodet med MPEG2 og utgitt som DVD

Man har hatt helt elendig BD filmer
    (på samme måten som HD DVD filmer)
    å samme måte vi har hatt DVD filmer siden dvd kom
    Hovedårsak er hvor stor lagringsplass (disc) det er satt av til hovedfilm å spesielt da one layer disc (dvd , bd) .
    Man har selvfølgelig hatt uheldige filmer som ikke er bra bilde ut fra encodingsprosessen , elendig master eller deler av den men fleste opplevelser knyttet til dårlig bilde er relatert til avspiller , kabler , tv/prosjector osv

Blu Ray øker markedsandel sakte men oppover
    Ville filmselskap presse for BD økning så er det vel mest fornuftig å flytte relase dato BD til før DVD på alle produkter enn å sitte å lage dårligere kvalitet DVD
    men utnytter all plass gjør de skjelden på en DVD video da det ofte på en DVD9 kan være flere GB ledig plass men man kan jo heller ikke ha større bitrate på dvd video enn spesifikasjoner tilsier

Siden jeg la ut mediainfo så er det vel bare å poste leste DVD data (helst utvidet) (som txt) (eller fil) så er det jo enkelt å kunne se årsaker til dårligere kvalitet , kanskje gjenganger om det er enkelte filmselskap
    (er det bare PAL eller også NTSC)
    http://avforum.no/forum/dvd-filmer/

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •