dts eller dolby digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    dts eller dolby digital?

    Har maite dvd-spiller (godt fornøyd med den i forhold til prisen), jeg bruker de analoge lydutgangene og lurer da på om det er dts eller dolby digital jeg skal krysse av i menyen på dvdene?

    Hva er egentlig forskjellen på dolby digital og dts?

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    analog? Blikke no Dolby digital da :?
    Er ikke helt sikker på hva du mener med analog.
    Du må kjøre Optisk eller coax for å kjøre Dolby Digital eller DTS.
    Forskjellen på D.D og DTS er at "lydfila" er mer komprimert på D.D enn DTS. D.D kjører på 384 kbps og DTS omtrent det dobbelte.
    Om du kan, så trykk på DTS du :-)
    Kommer nok noen meldinger til for å rette opp det jeg har skrevet :lol:

  3. #3
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matrox
    analog? Blikke no Dolby digital da :?
    Er ikke helt sikker på hva du mener med analog.
    Kanskje han bruker 5.1 utganger eller noe.

  4. #4
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men hvis han bruker analoge 5.1 utganger, så vil han ikke få DTS med mindre DVD spilleren har en innebygget DTS dekoder, noe ikke alle har. Dolby Digital bør derimot gå greit med en slik tilkobling.

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det er 5.1 utgangene jeg bruker. Har funnet ut at jeg får dolby hvisjeg vil.

  6. #6
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøv å velge DTS på en DVD, får du noen lyd da, har spilleren dekoder for DTS. Du kan også se etter DTS-logoen på fronten på DVD-spilleren.

    De fleste foretrekker DTS framfor DD, men du kan jo sammenligne og velge det du synes høres best ut.

  7. #7
    Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    De fleste foretrekker DTS framfor DD, men du kan jo sammenligne og velge det du synes høres best ut.
    Aldri hørt om noen som foretrekker DD fremfor DTS. Uansett hva man måtte mene, DTS er bedre enn DD så lenge det er fra samme kilde

  8. #8
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vet at DTS i teorien er best, men du kan allikevel ikke utelukke at DD kan høres bedre ut på en gitt utgivelse pga miksingen på plata, anlegget og anleggets innstillinger, og sist men ikke minst: lyd er en smakssak.

    Bare les denne:
    http://www.dinside.no/php/art.php?id=33439

  9. #9
    Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg vet at DTS i teorien er best, men du kan allikevel ikke utelukke at DD kan høres bedre ut på en gitt utgivelse pga miksingen på plata
    Da er det jo ikke samme lyd-kilde, hvis DD-sporet optimalisert. Men ellers så har du vel rett, synes bare det hørtes litt rart ut. Jeg har nemlig aldri hørt om noen som har testet forskjellen, og likevel foretrekker DD fremfor DTS.

  10. #10
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hører rykter om at DTS ruller av ved 15kHz, mens DD spiller hele frekvensområdet. Stemmer dette?

  11. #11
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av megavolt
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg vet at DTS i teorien er best, men du kan allikevel ikke utelukke at DD kan høres bedre ut på en gitt utgivelse pga miksingen på plata
    Da er det jo ikke samme lyd-kilde, hvis DD-sporet optimalisert. Men ellers så har du vel rett, synes bare det hørtes litt rart ut. Jeg har nemlig aldri hørt om noen som har testet forskjellen, og likevel foretrekker DD fremfor DTS.
    joda det har blitt gjennomført blindtester hvor DTS er blitt sammenlignet med DD og hvor nivåene var likt justert. Der foretrakk de fleste DD.

    Sitat Espen Braathen (hjemmekino guru)
    Introduksjon
    Påstander om at DTS har utsatt programmaterialet de har dts-innkodet for til tider omfattende modifisering (re-miksing, sweetening, nivåjusteringer, etc) har eksistert siden den første DTS-utgivelsen så dagens lys. Inntil nylig var det nemlig umulig å få kjøpt en DTS innkoder til eget bruk; dersom man ønsket å utgi en LaserDisc-, CD- eller DVD-plate med et DTS-lydspor så måtte masteren sendes av gårde for innkoding til DTS hovedkontor i Los Angeles.

    (På de første DTS-utgivelsene på LaserDisc var surroundkanalene 3 dB for kraftig og LFE-kanalen ble i enkelte tilfeller gjengitt opp til 10 dB kraftigere enn det som var korrekt. Flere av musikk-utgivelsen har blitt remikset internt av DTS for å danne en senter eller LFE-kanal, på tross av at produsenten av det originale flerkanalslydsporet hadde valgt å ikke bruke denne muligheten. I årene som har gått siden den gang har DVD overtatt plassen som entusiastens foretrukne videomedium. Og DTS har tilsynelatende blitt flinkere til å jukse…)

    Først tre år etter introduksjonen av DVD ble DTS-dekodere for første gang tilgjengelig for salg. Dette skjedde i midten av år 2000 og dette har endelig gjort det mulig for utenforstående å foreta en uavhengig dts-innkoding med påfølgende lyttetesting. Dolby ønsket naturlig nok tilgang til konkurrentenes teknologi, men møtte veggen da de forsøkte å kjøpe DTS-innkodere gjennom sine faste leverandører av profesjonelt audioutstyr. Disse hadde nemlig blitt instruert av DTS om å nekte å selge dts-innkodere/dekodere til Dolby. Først etter å ha brukt en mellommann lyktes det Dolby Laboratories å gå til innkjøp av dts-innkodere.

    Subjektive og objektive vurderinger
    I dokumentet "Dolby Evaluates DTS" beskrives resultatet etter at tre anonyme studioer har evaluert kvaliteten på Dolby Digital og DTS innkodet materiale. Begge codecer (CODEC = fellesnavnet på en koding/dekodings-prosess) ble testet på de to vanlige bithastigheten som nå er i bruk: 384 kb/s og 448 kb/s for Dolby Digital og 1536 kb/s ("full rate") og 768 kb/s ("half rate") for DTS. De subjektive evalueringene ble foretatt med det som beskrives som "codec killer" testmateriale, og musikk og filmlyd av høy kvalitet i masteringstudioer i London og Los Angeles. Profesjonelle lydteknikere ble brukt som testsubjekter. Det ble også foretatt målinger av kvaliteten til CODEC-prosessen ved hjelp av standard testsignaler. Tre forskjellige dts-innkodere ble brukt og resultatet var identisk for alle tre.

    Resultatet av testene blir oppsummert som følgende:

    Målinger av DTS på den høyeste bithastigheten viser at CODECen har en høy ytelse, men på den halve bithastigheten blir båndbredden til de fem hovedkanalene redusert til 15 kHz. I tillegg er frekvensresponsen til LFE-kanalen avrundet ved begge bithastigheter (-1 dB ved 50 Hz og -3 dB ved 90 Hz).

    Til sammenlikning opprettholder Dolby Digital en båndbredde på 20 kHz ved en bithastighet på 448 kb/s og en båndbredde på 18 kHz ved bruk av 384 kb/s. LFE responsen er flat opp til 120 Hz.

    På vanskelig testmateriale ble det funnet hørbare artifakter i den subjektive lyttetesten av begge codec-prosessene ved alle bithastigheter, men "half rate" DTS hadde fleste artifakter. De tre studioene rangerer de fire CODEC-variantene på følgende måte:

    Studio en:

    1. Dolby Digital (448 kb/s)
    2. DTS (1536 kb/s) / Dolby Digital (384 kb/s)
    3. DTS (764 kb/s)

    Studio to:

    1. Dolby Digital (448 kb/s)
    2. DTS (1536 kb/s)
    3. Dolby Digital (384 kb/s)
    4. DTS (764 kb/s)

    Studio tre:

    1. DTS (1536 kb/s)
    2. Dolby Digital (448 kb/s)
    3. Dolby Digital (384 kb/s)
    4. DTS (764 kb/s)

    Totalt sett er det Dolby Digital på 448 kb/s som kom best ut av testen, mens "half rate" DTS på 768 kb/s klart kommer dårligst ut. Den soniske degraderingen forårsaket av "half rate" DTS beskrives som "en betoning i 800 Hz til 1 kHz området; en bomullsaktig gjengivelse av den øverste oktaven, en følelse av komprimering av perkusjonsinstrumenter og en betoning av frekvenser i 8 til 10 kHz området". Lytterne beskrev også et tap av "luft" og tredimensjonalitet i sammenlikning med den ukomprimerte originalen. LFE-kanalen mistet noe av sin trøkk og subjektive lydstyrke; etter sigende på grunn av avrundingskarakteristikken til lav-pass-filteret. Disse endringene var ifølge papiret ikke tilstede i det Dolby Digital-innkodede materialet på noen av bithastigheten.

    Det er unødvendig å si at disse forskjellene mellom Dolby Digital og DTS er langt mindre en det som ofte blir hevdet i tidsskriftartikkler i "Hi-Fi pressen" og begeistrede postinger på Internett. Og for mange virker det garantert uhørt at Dolby Digital med sine 448 kb/s skal kunne gi en bedre lydkvalitet enn "full rate" DTS (som bruker over tre ganger så mange bit til å kode lyden). Hva kan forklare de ofte radikale forskjellene som blir beskrevet i tester foretatt under mindre kontrollerte forhold?

    Nivåforskjeller
    En av forklaringene er nivåforskjeller. Dolby Digital har en dialognormaliseringsfinesse som har til oppgave å sørge for at dialognivået holder seg på et konstant nivå i forhold til maksimal utstyring uavhengig av hvor mye eller lite headroom som finnes i det innspilte signalet. Finessen kommer spesielt til nytte når man svitsjer mellom forskjellige tv-kanaler og når en tv-kanal svitsjer mellom ulike programmer, reklamespotter, etc. På spillefilmer vil bruken av dialognormalisering normalt bety at lydstyrken blir redusert med 4 dB i sammenlikning med en CODEC som ikke bruker dialognormalisering. Men selv på Dolby Digital materiale som ikke bruker dialognormalisering eller de tilfeller der man har korrigert for nivåreduksjonen ved å skru opp lydstyrken så kan nivået være forskjellig på grunn av to ulike faktorer: forskjellige nivåer før innkoding og det faktum at de fleste DTS-innkodere som brukes har en innebygget nivåheving på 0,6 dB.

    Inntil nylig så hevet DTS-innkodere nivået på vanlig programmateriale med 0,6 dB. Dette til tross for at målinger med en standard 1 kHz testtone ga et resultat på 0 dB! De fleste vil ikke merke denne beskjedne nivåhevingen som en økning av lydstyrken, men vil isteden synes at det sterkere signalet har mer "trøkk" og dynamikk i sammenlikning med kilden. Denne karakteristikken har nylig blitt fjernet fra DTS-innkoderen men de fleste DVD-plater som er tilgjengelig per dags dato har blitt utsatt for denne modifikasjonen.

    Den innebygde nivåhevingen ble for øvrig oppdaget av Dolby og senere bekreftet av Warner Home Video da de holdt på med å innkode sine første fem (og så langt eneste) DVD-plater med et DTS lydspor: Interview With the Vampire, Twister og Lethal Weapon 1, 2 og 3. Både Interview With the Vampire og Twister har den beskrevne nivåhevingen da Warner allerede hadde sendt titlene til pressing da "feilen" ble oppdaget. (Det er ytterst tvilsomt om denne nivåhevingen kan tilskrives en feil i dts-innkoderen. I så fall den ikke er en feil er det et bevisst forsøk på å skaffe seg et urettferdig sonisk fordel.) DTS-lydsporet til Lethal Weapon 1, 2 og 3 ble derimot korrigert. Disse fem utgivelsene er for øvrig Warners eneste med et Dolby Digital 5.1 lydspor som bruker 448 kb/s og ingen dialognormalisering. De tre Lethal Weapon utgivelsene vil derfor være et godt utgangspunkt for lydentusiaster som vil foreta sine egen evaluering av Dolby Digital vs DTS.

    Masteringforskjeller
    Selv om lydteknikken stort sett holder til i det digitale domenet nå for tiden så eksisterer ferdig 6-kanals lydmastere for filmlyd som regel i det analoge domenet. Når disse skal overføres til et digital hjemmevideoformat som DVD-Video så blir masteren først digitalisert ved hjelp av A/D-konvertere og deretter innkodet ved hjelp av Dolby Digital eller DTS. Når man trenger en ny digital master går man som regel tilbake til den opprinnelige analoge flerkanalsmasteren. Ofte blir konverteringen gjort av forskjellige firmaer som bruker ulike typer A/D-konvertere. Dette har ofte vært tilfelle på en del separate DTS utgivelser der DTS utgaven har blitt utgitt en god stund etter den originale utgivelsen med Dolby Digital. (Det har vært praksis for DTS å kreve 20 bit konverteringer av materialet de innkodet for studioene, mens Dolby Digital utgaven som regel har kommet fra en 16 bit konvertering. Selv om støygulvet og dynamikken på den analoge masteren trolig angir at 16 bit er mer en nok til å overføre det originale signalets kvaliteter så beviser dette tydelig at forskjellige typer A/D-konvertere har vært i bruk.)

    Etter at lydsporet er konvertert til det digitale domenet blir det ofte "mastered" eller "sweetened" slik at lyden skal høres bedre ut. Dette kan gjøres ved å justere ulike aspekter av lyden ved hjelp av equalizere, modifisering av kanalbalansen, og lignende. 6-kanals lydspor som blir Dolby Digital innkodet blir i en del tilfeller remikset slik at deler av LFE-signalet blir omdirigert til hovedkanalene for å øke kompatibiliteten med 2-kanals lyttere (dette fordi LFE-kanalen ikke blir brukt i den nedmiksede 2-kanals lyden). Dette gjelder spesielt Dreamworks utgivelser, som for eksempel Saving Privat Ryan, og forklarer hvorfor det er eksisterer forskjeller i bassområdet mellom Dolby Digital og DTS-lydsporet på denne filmen.

    I ekstreme tilfeller brukes to fullstendig separate mikser av lydsporet på henholdsvis Dolby Digital og DTS lydsporet/utgivelsen. Det er tilfelle på utgivelsen av The Haunting der Dolby Digital utgivelsen inneholder det originale Surround EX lydsporet, mens den senere DTS utgivelsen inneholder et nytt lydspor mikset spesielt for å skape en separat senter surroundkanal. Det samme er tilfelle på de kommende region 1 og 2 utgivelsene av Gladiator. På disse utgivelsene er DTS lydsporet innkodet fra en master som er fullstendig remikset fra de originale lydelementene hos lydstudioet til Disney i Hollywood. Introduksjonen av DTS-ES Discrete betyr også en tilbakevending til den gamle (og uheldige) praksisene med å sende den ferdige masteren til DTS for innkoding, siden den eneste fungerende DTS-ES innnkoderen befinner seg god innelåst i hovedkvarteret til DTS i Agora Hills.

  12. #12
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Dolby Evaluates DTS" :shock: :roll:
    Bombe at DD kom best ut....

  13. #13
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denne "rapporten" er forøvrig heftig diskutert på diverse fora tidligere.

  14. #14
    Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lenge siden Espen Braathen var noe nær Guru.Var i gamle dager det.DPL 8)

  15. #15
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Lenge siden Espen Braathen var noe nær Guru.Var i gamle dager det.DPL 8)
    og det er og diskutert før;-)
    Jeg og velger automatisk dts sporene av gammel vane. har faktisk ikke giddi å hørt på DD sporet i det hele tatt på filmer med begge deler. Det tror jeg flere her gjør, og da blir det kanskje feil å si at dts er så mye bedre? får sette meg ned med optomaen i morgen og teste litt :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

    afinner@online.no

  16. #16
    Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg velger også automatisk DTS fordi dette som regel låter best,men det er unntak:enkelte filmer har DD EX lydspor i tillegg til DTS 5.1.Dette er ofte ikke kreditert på coveret.
    Fordelen med DD EX er at fordi det er matrix signal så vil det komme på DVD'en dersom filmen har det på kino.Greit å skjekke ut www.dolby.com
    Ett eksempel på dette er : "Unbreakable " med Bruce Willis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •