Blu-Ray-spiller i tokanals-anlegg: Taper noe på coax ut kontra analog ut?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Blu-Ray-spiller i tokanals-anlegg: Taper noe på coax ut kontra analog ut?

Driver å vurderer et oppsett med Emotiva XDA-1 som dac og digital forforsterker, samt en XPA-2 til effekt.

Denne har som andre Dac'er kun digitale innganger, og jeg lurer da på om jeg "taper noe" på å kople optisk/coax ut på BD-spiller (Sony s550) og la Dac'en ta seg av resten, kontra å la BD-spilleren dekode og sende analogt (til en analog forforsterker) ?

Mulig litt dårlig skrevet, men tenker på om BD-spilleren har tilgang på dekoding fra et bedre kildemateriale direkte fra BD-plata enn det Dac'en får tilgang til via det som blir overført via coax/optisk ?

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer en lignende kombinasjon selv (XDA-1 + 2xUPA-1) og i likhet med deg må jeg nok vente en stund før den blir tilgjengelig.

Med tanke på at dette er et oppsett til 10000 kroner er det nok tvilsomt om du er i stand til å høre noe særlig forskjell. Til den grad det er mulig er det sikkert til din fordel å kjøre digitalt og fullbalansert så langt som mulig i kjeden. Det eneste som kreves av blu-ray spilleren er vel at den kan sende 2.0 ut digitalt, noe den sikkert kan.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Jeg vurderer en lignende kombinasjon selv (XDA-1 + 2xUPA-1) og i likhet med deg må jeg nok vente en stund før den blir tilgjengelig.

Med tanke på at dette er et oppsett til 10000 kroner er det nok tvilsomt om du er i stand til å høre noe særlig forskjell. Til den grad det er mulig er det sikkert til din fordel å kjøre digitalt og fullbalansert så langt som mulig i kjeden. Det eneste som kreves av blu-ray spilleren er vel at den kan sende 2.0 ut digitalt, noe den sikkert kan.
    Ja det kan den helt sikkert..

Det jeg tenkte på var mer det at coax/optisk ikke kan overføre HD-lyd, og at Dacen da fikk dårligere utgangspunkt enn BD-spilleren internt som kan dekode fra feks DTS HD Master Audio-lydspor..

Men blir vel uansett bedre/like bra med dacen

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Denne har som andre Dac'er kun digitale innganger, og jeg lurer da på om jeg "taper noe" på å kople optisk/coax ut på BD-spiller (Sony s550) og la Dac'en ta seg av resten, kontra å la BD-spilleren dekode og sende analogt (til en analog forforsterker) ?

Jeg har hatt den S550'en og det er en bra BD spiller, men hva enn du gjør - ikke koble den til med noe annet enn digitalt. Innebygd DAC på slike billige spillere - er helt ubrukelig, så for all del bruk optisk/coax/HDMI ut til en ekstern DAC eller forsterker/receiver med DAC.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Jeg har hatt den S550'en og det er en bra BD spiller, men hva enn du gjør - ikke koble den til med noe annet enn digitalt. Innebygd DAC på slike billige spillere - er helt ubrukelig, så for all del bruk optisk/coax/HDMI ut til en ekstern DAC eller forsterker/receiver med DAC.
    Hvis han nå kjører signalet ut digitalt til en DAC og videre til en tokanalsforsterker, kan lyden fra BR-spilleren konkurere med en CD-spiller til 12-15k?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvjorge
    Hvis han nå kjører signalet ut digitalt til en DAC og videre til en tokanalsforsterker, kan lyden fra BR-spilleren konkurere med en CD-spiller til 12-15k?
    Det kommer vel helt an på kvaliteten på den eksterne DAC'en det..
    Kan ikke tenke meg at driverket er så dårlig på denne spilleren at det skal ha så mye så si når ingen dekoding skjer..
    Lyd fra drivverket høres kun idet man setter i en ny plate som starter opp, ellers er den tyst..
    I motsetning til min Samsung BD-1600 som jeg har på soverommet hvor det høres masse støy..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere vil uansett ikke få HD-lyd. HD-lyd fåes bare via HDMI og analog-surround. Coax og analog-stereo gir bare core-lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Coax og analog-stereo gir bare core-lyden.
    Ok, takker for svar. Var litt usikker på om den downmixet fra HD-lydsporet for så å sende ut maks av hva Optisk/Coax støtter..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Det kommer vel helt an på kvaliteten på den eksterne DAC'en det..
    Kan ikke tenke meg at driverket er så dårlig på denne spilleren at det skal ha så mye så si når ingen dekoding skjer..
    Lyd fra drivverket høres kun idet man setter i en ny plate som starter opp, ellers er den tyst..
    I motsetning til min Samsung BD-1600 som jeg har på soverommet hvor det høres masse støy..
    Drivverket betyr nok ikke SÅ mye i denne sammenheng. Tror DAC'en har mye mer å si. Jeg sammenlignet min Moon cd-spiller med min nye Pioneer BR til utsalgspris 6k fra Soundgarden(jeg fikk den for 3 på salg). Analog ut fra BR til min tokanals forsterker. Sammenlignet med CD-spilleren var det lowfi. Mindre kropp, dynamikk, lydbilde osv. Men hvor bra kan det bli med en sep DAC?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drivverket betyr nok ikke SÅ mye i denne sammenheng. Tror DAC'en har mye mer å si.
    Drivverket har null betydning.

Informasjonen leses fra disken med laser, og signalene bufres i DACen før de konverteres. DACen begynner jobben sin på scratch; det spiller det ingen rolle hvordan signalene har havnet i bufferen.

Ikke som med en gammeldags platespiller, der støy og vibrasjoner fra drivverket plukkes opp av pickupen og sendes ut som lyd, og hastighetsvariasjoner gir variasjoner i tonehøyde.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Drivverket har null betydning.

Informasjonen leses fra disken med laser, og signalene bufres i DACen før de konverteres. DACen begynner jobben sin på scratch; det spiller det ingen rolle hvordan signalene har havnet i bufferen.

Ikke som med en gammeldags platespiller, der støy og vibrasjoner fra drivverket plukkes opp av pickupen og sendes ut som lyd, og hastighetsvariasjoner gir variasjoner i tonehøyde.
    Nå har jeg ikke noe særlig erfaring med bruk av sep drivverk, men på hifisentralen tror jeg enkelte personer ville steile av en så bastant påstand. Særlig fra folk med lang erfaring fra spesielle DAC'er. Det er visst visse kombinasjoner med spesielt store jitterproblemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dere vil uansett ikke få HD-lyd. HD-lyd fåes bare via HDMI og analog-surround. Coax og analog-stereo gir bare core-lyden.
    Helt sikker på at dette gjelder alle spillere?
    Under coax/optisk på audio-innstillinger på min Sony s550 så kan jeg velge Downmix PCM. Men er ikke PCM HD-signalet da? Eller kalles core-lyden for PCM ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke noe særlig erfaring med bruk av sep drivverk, men på hifisentralen tror jeg enkelte personer ville steile av en så bastant påstand. Særlig fra folk med lang erfaring fra spesielle DAC'er. Det er visst visse kombinasjoner med spesielt store jitterproblemer.
    Ja. Men dette er også personer som hører forskjell på kabler...

Mulig det er bastant -- men når det gjelder hi-fi, foretrekker jeg å forholde meg til forhold det finnes teknisk kunnskap om. Teologien får prestene ta seg av.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •