ps3 vs. blu-ray spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ps3 vs. blu-ray spiller

hei folkens, jeg har i kinoen min en sony vw60. som signalkilde bruker jeg ps3, men merkelig nok så har jeg lyst å kjøpe noe nytt :P da lurer jeg på om det har noe å si på bilde/lydkvaliteten til å oppgradere til f.eks pioneer lx51 eller lignende spiller? eller er ps3 plenty god nok?

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmmfilm
    hei folkens, jeg har i kinoen min en sony vw60. som signalkilde bruker jeg ps3, men merkelig nok så har jeg lyst å kjøpe noe nytt :P da lurer jeg på om det har noe å si på bilde/lydkvaliteten til å oppgradere til f.eks pioneer lx51 eller lignende spiller? eller er ps3 plenty god nok?
    Jeg kan kun legge ut om mine egne erfaringer, men jeg byttet fra en PS3 til en Denon BD spiller, og det var som natt og dag.. spesielt på lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Playstation 3 Slim fikk mye skryt i denne testen.
    Blått er rått! - Lyd og Bilde

Jeg er veldig fornøyd med den, men har ikke noe å sammenligne med ...

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon

Yes.. og i den testen står det samtidig : "Hvis absolutt høyeste bildekvalitet er det viktigste for deg, er Denon DBP-2010 spilleren du bør velge. Testens dyreste spiller har en bildekvalitet som overgår vår referanse, og kan i tillegg by på svært god lydkvalitet fra CD. Det er nok til at den får en velfortjent ”Best i test”!"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

natt og dag

såpass forskjell på ps3 og en god bd spiller altså? er det forskjell på bildekvaliteten på slim og den gammle ps3 også ? isåfall blir det ikke innkjøp av ny ps3, da blir det heller en lekker bd spiller siden ps3 slim er kjip å se på. den gammle er mye penere

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man får vel ikke bedre lyd eller bilde, om man lar forsterkeren ta seg av lyd og bilde behandling? Da blir det vel ett fett hva som er kilde?

Kilden har vel bare noe og si så lenge den styrer?

Edit: minus er kanskje fravær av analog utg. men de som har ps3 kjører vel hdmi? Skalering fra dvd til "blu-light" er kanskje bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet ps3 opp i mot sony bdp350 , Pioneer bdp 320 og nå Panasonice dmp60

Er ikke tvil om at PS3 er en fleksibel maskin , men både Pioneeren og Panasonicen er meget skarpere i bildet , samt litt bedre farge spekter i mitt syn. så om du har mye hovedfokus på film vil en stand alone spiller lønne seg , ellers for familie med ps3 i stua så holder den i masseviss.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk

og jeg bruker kinoen 90% til film så det blir ikke så mye spilling. tror jeg får ta meg en tur å få testet dette ut hjemme hos meg selv for å se om mine øyne klarer å se forskjellen på bildekvaliteten, eller om det er kun dere med trente øyne som ser dette?. hvem vet?

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et spørsmål jeg har lurt på lenge jeg også, har hatt en PlayStation3 Slim koblet opp mot Yamaha RX-V3900 opp til min Pioneer LX5090H en god stund nå og har egentlig aldri helt tenkt på å bytte ut PlayStation3 Slim som kilde?

Så lenge ALT går igjennom RX-V3900 så har jeg alltid trodd at kvalitetforskjellen på low-end, mid-range og high-ende Blu-Ray spillere var mer eller mindre minimal? Det må vell investeres i en spiller som har bedre lyd og bilde funksjonalitet og muligheter som da overgår AV-receiveren før du ser noen voldsomme forbedringer? Eller er jeg helt på bærtur her nå?

Tviler ikke på at det er er mulig å få en bedre løsning, men den vil vell også koste ganske mye? Eller vil det faktisk være mulig å oppleve forskjell på dedikerte Blu-Ray spillere til 3'000 - 5'000kr og PlayStation3 Slim til tross for alt går igjennom RX-V3900 uansett?

Må understreke at hovedfokuset mitt er 100% film og ikke musikk, det er stort sett kun Blu-Ray filmer det går i også og ikke DVD.

Har aldri sett noen grunn til å anskaffe dedikert Blu-Ray spiller før utvalget av Blu-Ray med 3D-støtte blir litt bedre, ettersom PlayStation3 Slim vil falle litt tilbake på denne fronten på grunn av HDMI1.3 begrensinger osv.. Men da må det investeres i noe dyrere som har mulighet for å sende lyden separat til forsterker ettersom RX-V3900 ikke har HDMI1.4 eller 3D-støtte, alternativt må jeg investere i en av Yamaha sine kommende Receivere med 3D-støtte noe som fort blir dyrt..

Nå har jeg uansett ikke de største planene om å anskaffe 3D-TV med det første, min LX5090H kjører fint, fint enda så ser ingen grunn til å bytte den og det er først når den tar kvelden eller det kommer noe merkbart bedre på markedet at en 3D-TV uansett blir aktuelt for min del hvert fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har idag PS3 slim og hadde BPD51 før denne. Tok å målte begge spillerne med test plate og målte gråskala, fargerom via kalibrerings utstyret. Fikk meget små forskjeller. Jeg klarte ikke å se at BDP51 var noe vesentlig bedre på BD enn PS3 på min daverende PS50A456.

Bilde så kliss likt ut noe som stemte med målingene. Så PS3slim sørger idag på BD her og synes den er suveren med hastighet o.l. som var treegt på PIO.
    Men her har jeg egne cd spiller.

På DVD og særlig Cd er det ikke noe snakke om. Pioneer var overlegen PS3 synes jeg. Særilg på analog utgang på BDP51 som er meget bra på ren CD avspilling.

Kjører alt gjennom LX82 uscalert og ubehandlet.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Så lenge ALT går igjennom RX-V3900 så har jeg alltid trodd at kvalitetforskjellen på low-end, mid-range og high-ende Blu-Ray spillere var mer eller mindre minimal? Det må vell investeres i en spiller som har bedre lyd og bilde funksjonalitet og muligheter som da overgår AV-receiveren før du ser noen voldsomme forbedringer? Eller er jeg helt på bærtur her nå?
    Bilde er den store forskjellen
    Noe av behandlingen gjøres altid i en BD spiller å ingen andre steder , mulighet til å justere/filter/korrigere bilde ut fra BD spiller kan bare gjøres ut fra BD spiller + variasjoner muligheter mellom spillere der noen har null korrigeringsmuligheter til de som har veldig mange , så har man spillere der korrigeringer nærmest er en vits til de spillere som har gode korrigeringer som faktisk fungerer godt.
    Decoding og da variasjon på decodere og komponenter gir variasjon på bilde.
    Så har man BD spillere som gjør all bildebehandling med varierende resultater.
    Så har man de spillere som kan sende source direct (minimal bildebehandling i spiller) for å la extern komponent ta endel av bildebehandlingen (reciver , tv , projector , videoprosessor) eller gjør all behandling i BD spiller ..til BD spillere som ikke har source direct mulighet men er bundet til video behandling i spiller å de variasjone mån får ut fra type spiller man kjøper.
    + + +

AV reciveren er for de fleste satt til ingen bildebehandling
    AV reciveren er av få satt til scalering men det er bare en liten del av bildebehandling å BD spiller må utføre en del bildebehandling uansett

Hvor stor eller minimal en forskjell er har jo med hvor stort bilde man har og avstand man sitter unna også

Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Yes.. og i den testen står det samtidig : "Hvis absolutt høyeste bildekvalitet er det viktigste for deg, er Denon DBP-2010 spilleren du bør velge. Testens dyreste spiller har en bildekvalitet som overgår vår referanse, og kan i tillegg by på svært god lydkvalitet fra CD. Det er nok til at den får en velfortjent ”Best i test”!"
    Men det er spiller testet mot andre billigere modeller
    Denon BDP 2010 testet mot andre spillere med ca samme pris er 2010 danket ut ang bilde i tester.
    Men en test er en test å BDP 2010 er historie da BDP 2011 kommer om noen dager

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS3 HD lyd

Sitat Opprinnelig postet av mmmfilm
    Og som et innspill, muligens litt på siden , kan det nevnes at bruk av MPCM via HDMI til eldre reciver som ikke støtter HD codecer , IKKE gir noe særlig bra resultat sett opp mot bitstream av "ikke HD" varianten av lydspor. Det gjelder i all fall for meg med en PS3 Fat og en Yamaha R-XV1600 reciver. Ser at det av og til blir påstått at dette er en god løsning for eldre recivere uten HD lyd support, men har lest mange debatter rundt om på nettet som støtter mine opplevelser ( ble ganske skuffet, skal snart ha meg en ny reciver og mest sannsynlig en mer high end BR spiller i tillegg til PS3'en).

Så jeg støtter innspillene om at PS3 gir en god bilde opplevelse og er en glimrende allround maskin, men på lyd kan det nok oppnåes bedre resulater med andre løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du PS3 Slim så får du HD lyd, da er den ikke sløvere enn dedikerte spiller på lyd lengere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiot
    Og som et innspill, muligens litt på siden , kan det nevnes at bruk av MPCM via HDMI til eldre reciver som ikke støtter HD codecer , IKKE gir noe særlig bra resultat sett opp mot bitstream av "ikke HD" varianten av lydspor. Det gjelder i all fall for meg med en PS3 Fat og en Yamaha R-XV1600 reciver. Ser at det av og til blir påstått at dette er en god løsning for eldre recivere uten HD lyd support, men har lest mange debatter rundt om på nettet som støtter mine opplevelser ( ble ganske skuffet, skal snart ha meg en ny reciver og mest sannsynlig en mer high end BR spiller i tillegg til PS3'en).

Så jeg støtter innspillene om at PS3 gir en god bilde opplevelse og er en glimrende allround maskin, men på lyd kan det nok oppnåes bedre resulater med andre løsninger.
    Har også prøvd og lese noen sider ang. HDlyd8) Og min konklusjon er at 8) MPCM/LPCM er like bra som HDlyd. Nå har jeg ps3fat og en HDreciever men kjører MPCM. Hadde kjøpt ny spiller for lenge siden om den hadde gitt meg 5% bedre lyd:twisted:
    MPCM virker ikke like bra for HDlyden sies og spille ca.3db høyere. Har aldri målt dette....Men ok, 3db skal vissnok være dobbelt så mangen watt på forsterkeren.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell er i hovedsak volum å har ikke noe med kvaliteten.
    Så har man alle innstillinger for lyd i avspiller (da decoder) som påvirker lyden og reduserer dynamikk osv og da vil påvirke den totale opplevelsen
    (feks dialogue normalization (dialnorm), dynamic range compression (DRC) og ulike mix / downmix i avspillere og typr lydcodec

Så har man mange gamle HDMI LPCM recivere som ikke automatisk booster -10db LFE som de skal å dermed får en dårligere bassopplevelse
    (jeg skriver ikke at ikke 1600 booster riktig for det vet jeg ikke men nevner det som vanlig på gamle HDMI recivere som motar multichannel PCM)
    Så har man den generelle boost av div codec i recivere som ikke vil bli gjort i en avspiller som decoder (da man selv må booste)

Har gjort allt for å få best lyd ?
    dvs kallibrere opp en reciver , plassert høytalere riktig i forhold til anbefalt oppsett , innstillt decoder innstillinger osv BD spiller for best og mest ultimat lyd uten reduksjoner.
    Det er jo forskjell på høytalere /typer/valg/plassering osv som gjør at noen fremhever/minimerer forskjell lyd bedre osv

Veldig mange har feil innstillinger å sammenligner man feks bitstream lyd til reciver med riktig innstillinger til decoding for best lyd mor decoding i BD spiller med feil innstillinger til best lyd så er jo selvsagt bitstream overveldende bedre
    Stol ikke på andre sine lyderfaringer med mindre du vet at de har riktige innstillinger osv for å kunne sammenligne lyd.
    Har de riktige innstillinger bør forskjellen stort set være volum forskjell å er da noe man enkelt bare øker i reciver

Så da tro eller mene------> MPCM via HDMI til eldre reciver som ikke støtter HD codecer , IKKE gir noe særlig bra resultat
    Er vel ikke direkte fakta men en opplevd ytelse da man betegner ulik volum som kvalitetsforskjell
    (lydkvalitet og volum er to helt ulike ting etter min mening )

men praktisk er bitstream , dekker alle codec i reciver noe ikke BD spillere gjør , kjekt å se i display reciver type lyd man avspiller , selvsagt litt ekstra effekt ut av x voluminnstilling da div codec kan bli boostet opp (om man ikke dreper muligheten med reciverinnstillinger)bitstream kan sende 100% lyd i overføring men mange BD spillere begrenser LPCM bit / kHz

joda bitstream er beste valg men er ingen revolusjon ang lydkvalitet fremfor multichannel pcm

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med min brors Panasonic og min egen Dune HD Base (DVD og Blu-ray på HDD) er PS3 noe tammere på bildesiden. Blu-ray er synlig bedre på referansene, mens DVD er voldsomt mye bedre. Av PS3 fremstår alle kilder som noe mattere. Som å legge blur og softness-filter på bilder i Paint Shop. Hva angår lydkvalitet vil jeg ikke konkludere i noen retning. Jeg har ikke foretatt en god nok sammenligning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Forskjell er i hovedsak volum å har ikke noe med kvaliteten.
    Så har man alle innstillinger for lyd i avspiller (da decoder) som påvirker lyden og reduserer dynamikk osv og da vil påvirke den totale opplevelsen
    (feks dialogue normalization (dialnorm), dynamic range compression (DRC) og ulike mix / downmix i avspillere og typr lydcodec

Så har man mange gamle HDMI LPCM recivere som ikke automatisk booster -10db LFE som de skal å dermed får en dårligere bassopplevelse
    (jeg skriver ikke at ikke 1600 booster riktig for det vet jeg ikke men nevner det som vanlig på gamle HDMI recivere som motar multichannel PCM)
    Så har man den generelle boost av div codec i recivere som ikke vil bli gjort i en avspiller som decoder (da man selv må booste)

Har gjort allt for å få best lyd ?
    dvs kallibrere opp en reciver , plassert høytalere riktig i forhold til anbefalt oppsett , innstillt decoder innstillinger osv BD spiller for best og mest ultimat lyd uten reduksjoner.
    Det er jo forskjell på høytalere /typer/valg/plassering osv som gjør at noen fremhever/minimerer forskjell lyd bedre osv

Veldig mange har feil innstillinger å sammenligner man feks bitstream lyd til reciver med riktig innstillinger til decoding for best lyd mor decoding i BD spiller med feil innstillinger til best lyd så er jo selvsagt bitstream overveldende bedre
    Stol ikke på andre sine lyderfaringer med mindre du vet at de har riktige innstillinger osv for å kunne sammenligne lyd.
    Har de riktige innstillinger bør forskjellen stort set være volum forskjell å er da noe man enkelt bare øker i reciver

Så da tro eller mene------> MPCM via HDMI til eldre reciver som ikke støtter HD codecer , IKKE gir noe særlig bra resultat
    Er vel ikke direkte fakta men en opplevd ytelse da man betegner ulik volum som kvalitetsforskjell
    (lydkvalitet og volum er to helt ulike ting etter min mening )

men praktisk er bitstream , dekker alle codec i reciver noe ikke BD spillere gjør , kjekt å se i display reciver type lyd man avspiller , selvsagt litt ekstra effekt ut av x voluminnstilling da div codec kan bli boostet opp (om man ikke dreper muligheten med reciverinnstillinger)bitstream kan sende 100% lyd i overføring men mange BD spillere begrenser LPCM bit / kHz

joda bitstream er beste valg men er ingen revolusjon ang lydkvalitet fremfor multichannel pcm

Takker for godt innpill ! Dette med volum har jeg blitt konfrontert med før i en slik diskusjon. Jeg tør påstå at i mitt tillfeller løses ikke noe med "bare" å skru opp lyden. Slike betrakninger må bli litt subjektive , men det er mer som det "forsvinner" noe fra lydbildet når jeg benytter MPCM, uansett volum ( tro meg, jeg har skrudd en del opp på volum knotten :-D ). Men skal være den første til å innrømme at det er meget mulig at Reciveren ikke er satt opp optimalit i forhold til MCPM bruk.

For info har jeg følgende , ( alt fra B&W) , CM4 som front, DM 601 S3 bak , CMC (center) og PV1 sub. Og altså en R-XV1600 reciver fra Yamaha. Benytter YAPO kalibrering og skrur sub'en opp noen hakk, synes den blir alt for tamm ved å godta YAPO sine valg direkte. Og høyalerene er så optimalt plassert som de kan bli ( har det hele i stuen)....tror jeg....

Mulig jeg får ta fatt på manualen . skal ta en ny runde og forske litt, artig det.
    Men i rein Heyerdal stil vet jeg at jeg kommer til å bevise at MPCM ikke blir best i mitt oppsett...hehehe.... flere innspill på innstillinger er blir mottatt med takk!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg får ta fatt på manualen . skal ta en ny runde og forske litt, artig det.
    Men i rein Heyerdal stil vet jeg at jeg kommer til å bevise at MPCM ikke blir best i mitt oppsett...hehehe.... flere innspill på innstillinger er blir mottatt med takk!

Du får ta en heyerdal.
    Ser vel ikke helt at du kan teste forskjell da du ikke har decoder til hd lyd i reciver å kan sammenligne bitstream v.s decodet i spiller.
    Mulig du kan teste det med vanlig dd 5.1 og dts om reciveren din motar bitstream dd 5.1/dts over HDMI og man prøver valg for decode dd 5.1/dts i avspiller hdmi ut v.s sende lyden som bitstream hdmi til reciver men sd lyd behandling og decoding har ikke samme korrigeringer og feilretting som hd lyd å resultat kan bli langt fra hverandre i kvalitet. (før så anbefalte faktisk ps3 å bitstreame sd lyd over optisk kabel fremfor hdmi ...hva de gjør nå ?)
    men forskjell bitstream v.s decoding er ingen fornuftig sammenligning om man bruker bitstream over optisk/coax og multichannel pcm over hdmi eller sitter å sammenligner sd codec da min forklaring ang lyd gjelder tapsfi hd lyd som er mest relevandt å sammenligne med da dette er mest brukte lyd på bd
    (Dolby ThrueHD , DTS HD MA , Multichannel PCM) (eller lossy DTS HD bør man også ta med i sammenligning)

Skal ikke være noen årsaker i en PS3 decoder til at lyd endres , mindre bit , mindre khz .(ved riktig innstilling)
    Vitsen med decoding av HD lyd er jo at lyden skal bli bit for bit identisk med masterlyden slik den var før den ble encodet til codec å lagt på plate.(de codec som er tapsfrie)
    En decoding som Dolby feks beskriver av Dolby ThrueHD skal være 100% identisk med master , Roger Dressler, Dolby Labs har feks med PS3 flere ganger utalt at PS3 decoder 100% riktig + PS3 behandler dial norm 100% riktig .
    Første jeg ville sett på var om DRC var skrudd av i BD spiller(som er riktig for best lyd) for feil innstilling her tar jo bort mye av lyden i alle Dolby Codec (fleste bd filmer er jo dolby thruehd)
    Så ville jeg sjekket reciver om den har noen innstilling som dynamisk komprimerer lyd (å slå det av)

Det er 1 gjenganger i hvorfor forskjell decoding spiller/reciver har kvalitetsforskjell.
    PCM motak (LPCM/Multichannel PCM) recivere er forskjellig
    (dvs ulik kvalitet motak og behandling i recivere av multichannel pcm lyd)
    Forskjell decoding i reciver til multichannel pcm og behandling V.S motak/behandling multichannel pcm kan være helt ulik på en reciver der bitstream lyden behandles mere perfekt etter decoding enn ren multichannel pcm lyd inn

(så decoding er likt og uten tap men recivere blir årsak til ulik opplevd lyd)

Decoding hvor har vært tema i mange år.
    Målinger viser vel generelt ca 3db lavere lyd ved samme volum reciver ved lyd decodet i spiller fremfor decodet i reciver .
    (altså volum tap )

Så har man de uendelige begrensninger mange recivere har på multichannel pcm (men ikke alle å jo nyere reciver er jo bedre multichannel pcm støtte)
    (alt fra feil boost av lfe , ikke rom korrigering for multichannel pcm , ingen farging av multichannel pcm i reciver på samme måte som ved bitstream , bit/khz begrensning for motak multichannel pcm i reciver osv osv
    (altså noen recivere mangler noen/flere/alle disse punktene )

men multichannel pcm er noe man må bruke avogtil da enkelte bd disc har multichannel pcm som beste lyd på disc + ønsker man å blande interaktiv , sekundær lyd med hovedlyd må dette sendes som multichannel pcm fra reciver

men for all del
    Praktisk er bitstream å har man satt seg det i hodet at bitstream er bedre kvalitet lyd enn decodet i spiller så er det jo ingen ting å lure på.....da går man for bitstream lyd ved innkjøp/oppgradering

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Du får ta en heyerdal.
    Ser vel ikke helt at du kan teste forskjell da du ikke har decoder til hd lyd i reciver å kan sammenligne bitstream v.s decodet i spiller.

Nei, men greien er jo at for en med reciever UTEN HD støtte skal MPCM være en mulig vei til HD-lyd-himmelen. Altså en grei vei til opplevelsen av den ultimate HD lyd opplevelse uten å kjøpe ny hardware. Man leser jo stadig vekk at HD lyd er et kvantesprang i forhold til non-HD lyd ( underforstått : løp og kjøp ny reciever!!)
    Og når opplevelsen (subjektivt?) da er at MPCM i beste fall lyder noenlunde det samme som non-HD lydspor , med forbehold om rett oppsett av reciever, så begynner man å lure på om gevinsten er så stor som de som lever av å hype/selge slikt vil ha det til.....

Prøvde meg litt med med oppsettet mitt i går, tydelig at sub'en blir fratatt litt punch i MPCM mode fra PS3'en. Så det er helt klart at reciveren må tweakes til å yte på rett måte når man skifter fra bitstream til MPCM i mitt tilfelle.

Men nå hiver jeg på en god film og nyter den, så får vi se om jeg velger bs eller pcm og lar det stå til !!!

Men R-XV1600 reciveren min står på topp av bytte listen, jeg skjønner jo at det går an å fremskaffe den gode HD lyd opplevelsen , tror jeg konkluderer med at jeg ikke får den med dagens hardware i heimen. Grei nok unnskyldning det :-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men greien er jo at for en med reciever UTEN HD støtte skal MPCM være en mulig vei til HD-lyd-himmelen. Altså en grei vei til opplevelsen av den ultimate HD lyd opplevelse uten å kjøpe ny hardware. Man leser jo stadig vekk at HD lyd er et kvantesprang i forhold til non-HD lyd ( underforstått : løp og kjøp ny reciever!!)
    Og når opplevelsen (subjektivt?) da er at MPCM i beste fall lyder noenlunde det samme som non-HD lydspor , med forbehold om rett oppsett av reciever, så begynner man å lure på om gevinsten er så stor som de som lever av å hype/selge slikt vil ha det til.....
    Fordelen med HD lyd er at man har mulighet til det lille ekstra som ligger i slik lyd.
    Hvor stor forskjell sd/hd /tapsfi lyd/ lyd med tap å hvor mye tap vil jo variere å har med type lyd/samtidig lyd/mengde lyd å hvem codec lyd encodes til + innstillinger i encoder til den som lager lyden som codec , på samme måte som det ikke altid er lett å høre forskjell på CD v.s mp3 eller CD v.s high def stereo.

Forskjell mellom HD lyd tapsfri(DTS HD MA , Dolby ThrueHD , Multichannel PCM)
    kan jeg ikke si da jeg aldri har hørt samme master fordelt til de 3 lydene , mange mener DTS HD MA disc har bedre lyd enn Dolby ThrueHD men dette har jo med mixing og hvordan lyden lages i studio + meta info som legges til i encoder for hvordan lyden skal decodes å påvirkninger ved innstillinger i decoder for lytteren.

Komprimering og lydcodec har jo vært på DVD film i mange år der codec har hatt ulik bitrate der
    Dolby Digital har hatt 384 kbps , 448 kbps og veldig få DVD som feks Pink Floyd Pulse har hatt 640 kbps
    fleste DTS har hatt 768 kbps (half rate) , enkelte DTS DVD har 1536 kbps
    Om DVD lyd har lik lyd uansett codec eller bitrate......nei selv ikke der lyden er encodet ut fra samme discrete master lyd men hvor mye forskjell varierer selvsagt med type/mengde/samtidig lyd på fimen.
    (jo mere lyd en disc inneholder jo bedre codec /bitrate eller tapsfitt må til for at ikke hørbar lyd skal forsvinne)

Er en tråd her på av for BD film med bra lyd

Nå selges vel ikke reciver med hd lyd decoder som noe eksklusivt , man får vel knapt kjøpt reciver uten
    At du opplever LPCM på RX-V1600 som lite oppløftende kan jo ha med LPCM motak og dårlig behandling i en gammel reciver å kan bedres mye ved kjøp av nyere reciver + den vil ha valg for decode hd lyd.
    Er jo mange som ikke hører HD lyd som stort løft av ulike årsaker.....på samme måte som mange ikke ser hd film som forbedring av DVD film

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •