ps3 vs. blu-ray spiller - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig å se hvor mange forskjellige oppfatninger det er rundt dette emnet.
    HAr selv Både PS3 Slim og den gamle modellen i tillegg til BD-60 og en HTPC med Ati Radeon 5xxx serien grafikkort i. Lydmessig klarer ikke jeg å høre forskjell på noen av de når jeg kjører bitstream. Heller ikke via PCM på den gamle modellen til PS3. På bildesiden så er det også nesten umulig å se forskjell. Iblandt så får jeg for meg at PS3 en har et litt mørkere bilde enn de andre avspillerne, men det er noe jeg er veldig usikker på. Jeg er ganske så sikker på at de fleste ikke vil se nevneverdig forskjell på PS3 og en dedikert spiller. Jeg tror generelt sett folk burde være forsiktige med å utbasunere at det er som natt og dag i forskjell. Det er det absolutt ikke. Om en mener det så kanskje en er nordfra og sitter og koser seg i fjæra under midnattsola kl 03.00. Da kan jeg kanskje være tilbøyelig å se sammenligninga

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Utrolig å se hvor mange forskjellige oppfatninger det er rundt dette emnet.
    HAr selv Både PS3 Slim og den gamle modellen i tillegg til BD-60 og en HTPC med Ati Radeon 5xxx serien grafikkort i. Lydmessig klarer ikke jeg å høre forskjell på noen av de når jeg kjører bitstream. Heller ikke via PCM på den gamle modellen til PS3. På bildesiden så er det også nesten umulig å se forskjell. Iblandt så får jeg for meg at PS3 en har et litt mørkere bilde enn de andre avspillerne, men det er noe jeg er veldig usikker på. Jeg er ganske så sikker på at de fleste ikke vil se nevneverdig forskjell på PS3 og en dedikert spiller. Jeg tror generelt sett folk burde være forsiktige med å utbasunere at det er som natt og dag i forskjell. Det er det absolutt ikke. Om en mener det så kanskje en er nordfra og sitter og koser seg i fjæra under midnattsola kl 03.00. Da kan jeg kanskje være tilbøyelig å se sammenligninga

Helt enig, PS3 har like bra bilde - og lyd som dedikerte spillere på Blu-Ray. Fordelen med den er at den i tillegg er veldig rask. Så til ren Blu-ray avspilling trenger man ikke se etter andre spillere, egentlig. Og jammen spiller den også av SACD via HDMI på den gamle modellen.

Ulempene med PS3 er at den ikke lar seg integrere med en multifjernkontroll uten IR-konverter, den har ikke dispaly, er ganske dårlig på DVD og ingen god CD avspiller, samt noe viftestøy selvsagt. Har man imidlertid av DVD spiller av god kvalitet, så er jo ikke dette noen problemstilling.

Men, som ren BD spiller er den altså fortreffelig.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Hei, jeg erfarte akkurat det samme som deg når jeg hadde Yamaha RXV661. Du verden for en bra receiver det var for pengene, men allikevel så var jeg misfornøyd når jeg kjørte HDlyd som MPCM. For min del så ble det mye bedre når jeg kjørte DD eller DTS fra receiveren.
    Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg vet det var der.

Hygen er veldig opptatt av å forklare at det ikke er noen diff kjørt som bitstream uavhengig av hvilket oppsett man har.

men jeg synes det er veldig rart at flere og flere hører slike forskjeller.
    Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, i prinsippet skulle det vært likt uansett om man kjører mpcm eller HD receiver, eller om man kjører PS3 eller en dyrere spiller.

Men det er altså folk som meg og deg som hører forskjeller fra forskjellige spillere eller receivere.

Det var som natt og dag når jeg fikk Yamaha Rxv1900 i forhold til HDlyden iallefall. Mye bedre lyd... MPCM på 661 fjernet noe av lyden.. fikk heller ikke grei nok lyd når jeg skrudde opp, så det er nok noe her i forhold til de gamle receiverne og MPCM. Er det noen som har noen grei forklaring på det som vi opplever?

Det er iallefall det jeg selv har erfart... Jeg tror nok det løser seg bedre når du får en HD receiver..
    Ja, jeg sverger på at mine negative MPCM opplevelser ikke kunne løses ved bruk av volum kontrollen. Det er nesten slik at jeg vil invitere hele Avforum hjem for å høre det med egne øre og la folket herje med alle mulige innstillinger på min RX-V1600 boks for å motbevise hva ørene mine formidler til hjernen min

Det er en festelig tråd dette! Mye hardcore AV 8)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiot
    Ja, jeg sverger på at mine negative MPCM opplevelser ikke kunne løses ved bruk av volum kontrollen. Det er nesten slik at jeg vil invitere hele Avforum hjem for å høre det med egne øre og la folket herje med alle mulige innstillinger på min RX-V1600 boks for å motbevise hva ørene mine formidler til hjernen min

Det er en festelig tråd dette! Mye hardcore AV 8)
    Så lenge recivere har variabel kvalitet hvordan de behandler /motar MPCM over HDMI så kan man ikke skylde på hvordan hd decodng gjøres eller hvor.
    Mange recivere har dårlig MPCM motak over HDMI (men mange har også bra)
    Dette er du jo blitt forklart før.

Å herje med en gammel Yamaha reciver for å høre forskjell mellom motak av decodet hd lyd (MPCM) inn HDMI v.s motak av SD (standard) bitstream av Dolby Digital/DTS har ingen mening
    Fleste hd lyder er tapfrie orginal master lyd
    Standard DD/DTS er komprimert med tap

altså en lyttetest hos deg skal bekrefte at hd lyd decodet har lavere kvalitet enn decodet sd lyd i reciver blir for dumt
    (du har jo ikke hd lyd decoder i reciver så man får sammenlignet decoding/motak/behandling hd lyd)

Sammenligne kraftig boostet DD/DTS mot kanskje dålig MPCM motak behandling i en gammel reciver er ikke bevis for decoding av lyd og kvalitet men utstyret du har hjemme

Det mange argumenterer med i denne tråden er at HD lyd decodet i reciver låter bedre enn hd lyd decodet i spiller.

å da er det i hovedsak to ting å det kan være , dårlig MPCM motak/behandling i reciver eller at man blir lurt av at codec som decodes i en reciver boostes opp i volum

Boost er ikke økt kvalitet men økt volum
    Jeg kan godt ta en DTS DVD lyd å lage en kopi der jeg tar ut DTS lyden (decoder den)setter høyere boost verdier i encoder enn det som er normalt å encoder den tilbake til DTS å legger den tilbake i filmen.
    Da vil DVD kopien spille høyere enn orginal DVD når den blir decodet men det er da ikke bedre kvalitet av den grunn.
    Jeg kan godt redusere bit/khz i kopien å sette veldig høy boost verdier i encoder så huset ditt rister på 50% volum på reciveren din men den er ikke bedre kvalitet pga høy lyd men faktisk dårligere enn orginal

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Så lenge recivere har variabel kvalitet hvordan de behandler MPCM så kan man ikke skylde på hvordan hd decing gjøres eller hvor.
    Mange recivere har dårlig MPCM motak over HDMI (men mange har også bra)
    Dette er du jo blitt forklart før.

Å herje med en gammel Yamaha reciver for å høre forskjell mellom motak av decodet hd lyd (MPCM) inn HDMI v.s motak av SD (standard) bitstream av Dolby Digital/DTS har ingen mening
    Fleste hd lyder er tapfrie orginal master lyd
    Standard DD/DTS er komprimert med tap

altså en lyttetest hos deg skal bekrefte at hd lyd decodet har lavere kvalitet enn decodet sd lyd i reciver blir for dumt
    (du har jo ikke hd lyd decoder så man får sammenlignet)
    Sammenligne kraftig boostet DD/DTS mot kanskje dålig MPCM motak behandling i en gammel reciver er ikke bevis for decoding av lyd og kvalitet men utstyret du har hjemme

Det mange argumenterer med i denne tråden er at HD lyd decodet i reciver låter bedre enn hd lyd decodet i spiller.

å da er det i hovedsak to ting å det kan være , dårlig MPCM motak/behandling i reciver eller at man blir lurt av at codec som decodes i en reciver boostes opp i volum
    Ingen grunn til panikk ! Jeg betviler ikke på noen som helst måte at MPCM på generell basis vil gi fullverdig/likeverdig HD lyd opplevelse som bitstreaming eller hva det måtte være! Min herjing med gamle Yamaha har sin motivasjon ut fra den generelle påstand om at "man ikke trenger ny reciver som støtter HD direkte så lenge man har en reciever som kan ta PCM lyd via HDMI". Dette er ikke sitert fra denne tråden, men dere skjønner sikkert poenget. Og som poengtert i tidligere innlegg er det ikke umulig at selv RX-V1600 kan på magisk vis innstilles til å håndtere MPCM bedre( ut over volum og LFE), men jeg betviler det, den er ikke spesielt avansert.

Beklager Hygen, hvis det var det du oppfattet som mitt budskap har jeg uttrykt meg upresist.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiot
    Beklager Hygen, hvis det var det du oppfattet som mitt budskap har jeg uttrykt meg upresist.
    Kanskje jeg missforsto budskapet / men uansett har lyttere full rett til å mene de hører det ene eller andre på sitt utstyr å selvsagt kan det være variasjoner på recivere.
    Det viktige er at de velger det de føler er best å forum som blir jo hvorfor å endringer som kan gjøres osv debbatert

Mye (meste) har en logisk og enkel forklaring for hvordan forskjeller kan oppstå eller oppfattes som ulikt ut fra tekniske dokumenter over spesifiksjoner ,ytelse , encoder , decoder osv

De helt små tekniske forskjeller som det har vært diskusjoner rundt i flere år men lite eller ingen fakta er dokkumentert (men som har microskopisk eller ingen hørbar forskjell men som kan være målbart med instrumenter)
    AP High Performance Audio Analyzer & Audio Test Instruments : APX
    (alle kretser som behandler mpcm / bitstream , forbedringer gjennom år siden multichannel pcm/bitstream hd lyd , fra bedre motak for høy bit/khz i nyere recivere til selve hdmi data pakkemotak osv

Selve diskusjonen startet den gangen man begynte med hd decoding da mange mente at hd lyd multichannel pcm encodet til hd codec for så decodet til multichannel pcm ikke beholdt samme kvalitet som det den orginale mpcm masteren hadde.
    Når nå x antall målinger å dokumentasjon viser at en master lyd encodet til tapfritt codec for så decodet tilbake til multichannel pcm i bd spiller ikke har lyd tap blir det rart da noen sier at hd lyd codec decodet i en reciver er bedre (bedre enn 100% er da en uttalelse som ikke er lett å godta)
    Hvorfor diskusjonen fra start var at fleste BD spillere i starten ikke kunne bitstreame hd lyd (var ingen recivere til å decode lyden) å at hd codec ble lite brukt (pga mange spillere manglet decodere til en eller flere codec) så mpcm ren master ble ofte lagt på plate og sendt hdmi som mpcm til reciver.
    (å mange tviholdt på at bd lyd måtte være ren mpcm på plate å de ikke ønsket codec)
    Når da bitstream og reciver decoding ble vanlig kom diskusjonen tilbake men der mange argumenterer for at reciver decoder bedre en bd spiller fordi de mener lyden har mere kvalitet decodet i reciver.
    Diskusjonen slutter neppe nå hverken her på av eller andre steder på samme måte som kabeldebatter som aldri tar slutt men decode hvor har avtatt med årene som diskusjon (sikkert fordi flere å flere har bitstream mulighet å driter i hele decoding til mpcm i en spiller)
    også decode til multichannel analogt v.s decode til mpcm v.s bitstream og reciver decoding har vært temaer å også der lider multichannel analogt litt på samme måte som mpcm , ikke har boost i decodingen å i tillegg får analogt -10bd lfe som ikke automatisk boostes i reciver.

men helt klart Audiot .sats på bitstream for de fordeler det er med den type overføring/decoding neste gang du skal kjøpe noe til bruk til bd hd lyd

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men si meg, er det en selvfølge at alle maskiner dekoder like bra?
    Gamle bluray spillere og 5.1receivere feks?

En ting nemlig jeg lurer på er hvordan en 5.1receiver som ikke kan dekode til høyere enn 5.1 i prinsippet... hvordan kan denne gi HD lyd, selvom det riktignok er MPCM fra en spiller???

Mulig jeg misforstår veldig nå...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En ting nemlig jeg lurer på er hvordan en 5.1receiver som ikke kan dekode til høyere enn 5.1 i prinsippet... hvordan kan denne gi HD lyd, selvom det riktignok er MPCM fra en spiller???

Mulig jeg misforstår veldig nå...
    Litt historie og fakta

gamle recivere er variable med hva de kan decode alt fra
    Bare DD eller både DD/DTS å etterhvert DTS ES (6.1) osv

så kom recivere med MPCM motak fra HDMI som mulighet der de fleste reciverene var laget for motak av 5.1 , så kom recivere med motak for 7.1
    På samme måte var BD spillere i starten uten mulighet til å bitstreame HD lyd codec fordi det ikke heller var recivere som motok og decodet HD lyd codec.
    Da decodet BD spillerene lyden /varierende hvor mange codec de greide å gjøre om til MPCM å varierende om spillerene decodet til 5.1 MPCM ut eller 7.1 MPCM.(som mulighet for antall kanaler ut)
    Så kom bitstream mulighet fra spillere å mulighet for decoding i recivere.
    I starten var det ikke alle spillere som kunne bitstreame alle format så de decodet enkete til MPCM å bitstreamet noen codec.

Slik jeg husker det har vel i hovedsak alle recivere som er blitt utstyrt med HD codec decodere da kunnet decoding for alle HD codec å ikke bare noen (slik som spillerene hadde det)
    Noen av de første recivere med HD lyd codec var Yamaha (rx-v 663 , 683 , 1800)

her er en sånn ca liste over eldre bd spillere å hva de greide eller ikke greide av type lyd
    An Updated Master List Of Players

Da PS3 kom i 2006 hadde den feks ikke decoding av DTS HD MA men fikk det med firmware oppdatering etter en tid.....hadde ikke bistream hd lyd mulighet...ble firmware oppdatert fra HDMI 1.2 til HDMI 1.3 men kan fortsatt ikke bitstreame HD lyd (bare ved kjøp av nye PS3 modellen ...slim)

Når en spiller ikke kunne decode en HD lyd ble det i DTS HD codec valgt ut en DTS Core (tilsvarer vanlig bra DVD DTS) eller Dolby (ac3) lyd (DD 5.1) som tilsvarer i noen filmer DD 448 kbps eller i noen tilfelle DD 5.1 640 kbps

Salig rot og lyd surr gjennom tidene da man ofte manglet eller ikke kunne decode ditt å datt men som endret seg med HDMI 1.3 og full bitstream decoding i reciver eller decode alle codec i bd spiller som i dag er helt vanlig.

men det var ikke historie du spurte etter men hvordan
    En decoder som decoder hd lyd decoder codec som helhet å ikke helhet/begrensning ut fra hvor mange lydkanaler som er lagt i lyden
    7.1 decodes som 7.1.........6.1 som 6.1..........5.1 som 5.1..........5.0 som 5.0 osv
    Har en spiller begrensninger med antall MPCM kanaler ut
    (noe som ikke er vanlig i dag)
    så vil jo 7.1 lyd lages som 5.1 der surround back left + right blir bakt inn i surround side lyd (altså bakt inn i bakhøytalerene som man kaller de bakerste i 5.1)

Slik blir det jo med recivere som bare motar 5.1 MPCM
    (er jo nye recivere som ikke motar 7.1 mpcm i dag å bare 5.1 så 5.1 mpcm gjelder ikke bare gamle recivere)
    Har man bare motak for 5.1 mpcm i reciver vil jo da bd spiller ta 7.1 lyd å bake surround back inn i surround sidehøytalere å 5.1 ut bd spiller
    Problemet med gamle 5.1 MPCM recivere med 7.1 høytaler utganger og bruk av 7.1 høytalere er jo at de ferreste reciverene har mulighet til å utvide motatt 5.1 MPCM til 7.1 høytaleroppsett
    da sitter man med 2 stumme surround back høytalere

Lyd i alle 7.1 høytalere med motak av 5.1 lyd enten som codec eller MPCM kan man med fleste recivere få i dag , da man utvider motatt MPCM 5.1 /5.1 codec å utvider til 7.1 med pro logic IIx i reciver
    7.1 blir jo 7.1 på nye recivere i dag for man får vel ikke kjøpt nye recivere for hd decoding men bare har 5.1 ut ?
    uansett om de skulle ha 5.1 ut bakes sirround back inn i surround side

Så har man da Panasonic BD spillere som ved 5.1 decodet til MPCM eller MPCM på disc å bruk av recivere som motar mpcm 7.1 sender 5.1 lyd på vanlig måte men dobbler surround lyden til surround back.
    (dumt å har lite med surround etter min mening men man kan jo unngå dette med å slå av eller på surround back lyden hver gang man veksler mellom 7.1/5.1 MPCM avspilling enten som decodet hd lyd codec eller MPCM rett fra plate

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om din yamaha ikke dekoder signalet riktig mangler du 10db på lfe kanalen. Kan forklare noe, orker ikke lese alle postene...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt historie og fakta

gamle recivere er variable med hva de kan decode alt fra
    Bare DD eller både DD/DTS å etterhvert DTS ES (6.1) osv

så kom recivere med MPCM motak fra HDMI som mulighet der de fleste reciverene var laget for motak av 5.1 , så kom recivere med motak for 7.1
    På samme måte var BD spillere i starten uten mulighet til å bitstreame HD lyd codec fordi det ikke heller var recivere som motok og decodet HD lyd codec.
    Da decodet BD spillerene lyden /varierende hvor mange codec de greide å gjøre om til MPCM å varierende om spillerene decodet til 5.1 MPCM ut eller 7.1 MPCM.(som mulighet for antall kanaler ut)
    Så kom bitstream mulighet fra spillere å mulighet for decoding i recivere.
    I starten var det ikke alle spillere som kunne bitstreame alle format så de decodet enkete til MPCM å bitstreamet noen codec.

Slik jeg husker det har vel i hovedsak alle recivere som er blitt utstyrt med HD codec decodere harr decoding for alle HD codec å ikke bare noen (slik som spillerene hadde det)
    Noen av de første recivere med HD lyd codec var Yamaha (rx-v 663 , 683 , 1800)

her er en nånn ca liste over eldre bd spillere å hva de greide eller ikke greide av type lyd
    An Updated Master List Of Players

Da PS3 kom i 2006 hadde den feks ikke decoding av DTS HD MA men fikk det med firmware oppdatering etter en tid.....hadde ikke bistream hd lyd mulighet...ble firmware oppdatert fra HDMI 1.2 til HDMI 1.3 men kan fortsatt ikke bitstreame HD lyd (bare ved kjøp av nye PS3 modellen ...slim)

Når en spiller ikke kunne decode en HD lyd ble det i DTS HD codec valgt ut en DTS Core (tilsvarer vanlig bra DVD DTS) eller Dolby (ac3) lyd (DD 5.1) som tilsvarer i noen filmer DD 448 kbps eller i noen tilfelle DD 5.1 640 kbps

Salig rot og lyd surr gjennom tidene da man ofte manglet eller ikke kunne decode ditt å datt men som endret seg med HDMI 1.3 og full bitstream decoding i reciver eller decode alle codec i bd spiller som i dag er helt vanlig.

men det var ikke historie du spurte etter men hvordan
    En decoder som decoder hd lyd decoder codec som helhet å ikke helhet/begrensning ut fra hvor mange lydkanaler som er lagt i lyden
    7.1 decodes som 7.1.........6.1 som 6.1..........5.1 som 5.1..........5.0 som 5.0 osv
    Har en spiller begrensninger med antall MPCM kanaler ut
    (noe som ikke er vanlig i dag)
    så vil jo 7.1 lyd lages som 5.1 der surround back left + right blir bakt inn i surround side lyd (altså bakt inn i bakhøytalerene som man kaller de bakerste i 5.1)

Slik blir det jo med recivere som bare motar 5.1 MPCM
    (er jo nye recivere som ikke motar 7.1 mpcm i dag å bare 5.1 så 5.1 mpcm gjelder ikke bare gamle recivere)
    Har man bare motak for 5.1 mpcm i reciver vil jo da bd spiller ta 7.1 lyd å bake surround back inn i surround sidehøytalere å 5.1 ut bd spiller
    Problemet med gamle 5.1 MPCM recivere med 7.1 høytaler utganger og bruk av 7.1 høytalere er jo at de ferreste reciverene har mulighet til å utvide motatt 5.1 MPCM til 7.1 høytaleroppsett
    da sitter man med 2 stumme surround back høytalere

Lyd i alle 7.1 høytalere med motak av 5.1 lyd enten som codec eller MPCM kan man med fleste recivere få i dag , da man utvider motatt MPCM 5.1 /5.1 codec å utvider til 7.1 med pro logic IIx i reciver

Så har man da Panasonic BD spillere som ved 5.1 decodet til MPCM eller MPCM på disc å bruk av recivere som motar mpcm 7.1 sender 5.1 lyd på vanlig måte men dobbler surround lyden til surround back.
    (dumt å har lite med surround etter min mening men man kan jo unngå dette med å slå av eller på surround back lyden hver gang man veksler mellom 7.1/5.1 MPCM avspilling enten som decodet hd lyd codec eller MPCM rett fra plate
    Ok takker for utfyllende svar, det klarte opp i noe av det jeg lurte på iallefall....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du ha klart for deg at det som ligger inni slike codec er i utgangspinktet sepparate discrete (mono) lydfiler å blir "pakket inn i codec" for så senere bli decodet tilbake til discrete (mono) lydkanaler

(mange tror jo at slike codec lager den surroundlyden vi hører å derfor tror at decodere på ulike spillere lager ulik surroundlyd å ikke identisk mellom spillere....jeg skriver ikke deg Danke men mange)

Se på encoding som innpakking til codec
    Decoding som utpakking
    Se på codec som en pakke
    se på meta data fra encoding som et følgebrev (til codec) over innhold å hvordan det skal brukes

Det er et pakkeprogramm å pakker ut det samme identiske som er pakket inn ved tapsfi eg med tap ved lossy codec

Det er da ulike codec som brukes...... med tap eller tapsfrie
    når man encoder discrete lyd så bestemmer den som sitter å encoder dette (pakker inn) over en del innstillinger i encoder for hvordan lyden skal pakkes ut
    (boost , drc , kanaler osv (ganske stort og komplisert med utrolig mange muligheter men det er standarder man må følge å BD standarden har max min verdier for hva en som sitter å encoder kan velge for å kunne lage et lydcodec som er innen hva som tillates for bd disc)

Mange codec har enormt med muligheter (mener dts hd har mulighet til å bringe 3000 discrete kanaler) men bd standard sier 7.1 (8 kanaler)

det som blir lagt inn i encoder fra den som bruker en slik til å lage lydcodec er beskjeder til en decoder å kalles meta flag
    Alle DTS decodere som er laget for feks vanlig DTS vil decode lyden likt enten det er i en gammel dvd spiller eller ny BD spiller
    (gamle DTS decodere taklet feks ikke DTS ES men nyere decodere takler det)
    forskjellen ligger altså i hva en decoder takler å ikke at decodere som er konstruert for å takle like codec decoder dette ulikt

Det er selvsagt ulikt hvordan decodere fungerer feks mellom Dolby og feks DTS da dolby decodere er forhåndsinnstillte til mye av decodingen å trenger ikke så mye meta flag info fra encodingen for å decode........til DTS som krever mere meta flag info for å utføre en decoding

har jo altid vært strid om dolby eller dts er beste codec å mange hendviser til bitrate forskjeller
    Blir jo ikke helt riktige forskjeller i kbps lyd da dolby trenger mindre meta flag info å bruker mere av sin kbps til lyd
    og
    dts trenger mere meta flag info å bruker mye større del av kbps til meta data og får ikke så mye lyd plass som kbps tilsier
    (resten av forskjellene ligger jo da i hvor stor er komprimeringen og ulik måte codec komprimerer osv

så lenge decodere er laget for å lese å tolke et codec likt pakkes de likt ut
    å det er ingen som lager ulike decodere i den forstand at de pakker ut samme codec på ulike måter.

Vil tro dolby og DTS hadde gått beserk om de så at noen faket til deres produkter å laget små endringer de ikke hadde råderett eller tjente penger på

du vil på dolby eller dts sine nettsider kunne finne white paper over encoder , decoding , codec osv

Google

Google

du har vel brukt WIN RAR eller WIN ZIP til å pakke inn noe på pc å dette blir på samme måte da det er samme hvem pc å hvor i verden du pakker ut en slik fil for det som blir pakket ut er 100% identisk

feks DTS HD MA kan ha 5.0 lyd , 5.1 lyd , 6.0 lyd , 6.1 lyd eller 7.1 lyd
    en DTS HD MA decoder decoder er opptil 7.1 å er innganger reciver , utganger bd spiller osv bare 5.1 så decodes lyden like herlig opptil 7.1 ved 7.1 codec men "bakes om " til 5.1
    (det er ikke noe som heter dts hd ma decoder bare opptil 5.1 lyd codec (ved 5.1 , 6.0 , 6.1 , 7.1 codec)om ut bd eller inn reciver bare støtter 5.1)
    5.1 codec blir jo til 5.1 så der er ingen ting endret

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Om din yamaha ikke dekoder signalet riktig mangler du 10db på lfe kanalen. Kan forklare noe, orker ikke lese alle postene...
    Er dette noe du vet sikkert??

I så fall er det jo ikke rart at jeg hørte såpass forskjell på det gamle systemet, var jo ikke noe jeg tenkte på å heve kun LFE kanalen heller.. hevet kun volum og det hjalp ikke så mye...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette noe du vet sikkert??
    I så fall er det jo ikke rart at jeg hørte såpass forskjell på det gamle systemet, var jo ikke noe jeg tenkte på å heve kun LFE kanalen heller.. hevet kun volum og det hjalp ikke så mye...
    Er vel ikke meg som blir spurt men kan skrive noen ord om LFE
    Automatisk boost av LFE
    Boost blir da volum økning
    LFE er da lyden som føres til subwoofer
    (men som kan ved enkelte recivere også omdirigeres til øvrige høytalere i surround om man har ekstreme høytalere som takler dypbass)

LFE blir da dybassporet som avspilles i en subwoofer men setter man delefrekvens i reciver vil også den dypeste bassen fra delefilter bli lagt til LFE lyden som en total subwoofer lyd

Mange eldre recivere booster ikke LFE med 10db ved LPCM lyd inn å dermed får man -10db LFE (må da boostes manuelt å har ikke reciver mulighet til det er volum økning på subwoofer eneste løsning)

Mange eldre recivere kan firmware oppdateres for å booste MPCM LFE riktig om de ikke gjør det

Alle BD spillere som decoder til multichannel analogt vil gi ut -10db LFE å dette boostes ikke automatisk i reciver å må boostes manuelt

Alle recivere som decoder HD lyd codec (men også sd lyd codec) booster automatisk opp LFE med 10db
    Alle nye recivere i dag booster opp 10 db LFE med MPCM lyd inn (alle fordi jeg tror ingen dropper det lengere)

Noen BD spillere boostet LFE feil
    (altså bare noen Denon spillere som var satt til å booste LFE MPCM ut fra spiller....de boostet bare 5db å manglet da 5db.
    Feil ble det også med de recivere som selv boostet MPCM da de fikk +5 db boostet fra Denon å reciveren boostet +10
    (dette ble jo totalt + 15 db boost)

På de Denon som boostet MPCM LFE +5db til eldre recivere som ikke boostet LFE ble resultetet -5db LFE
    (som måtte kompanseres i manuelle LFE instillinger å manglet man det måtte men vri volum litt opp på subeoofer for å kompansere de 5 db LFE som manglet)
    De Denon bd dette omfattet er forøvrig endret med med firmware å mpcm boost i spiller gjelder bare FÅ denon å ikke andre spillere

Hvem recivere som ikke booster LFE skal det være liste over på nettet (også hvem reciver som kan oppdateres til riktig LFE)

mangler man -10db LFE er det enormt trøkk og lydopplevelse som oppfattes som dårligere kvalitet lyd men er samme kvalitet lyd men lavere volum

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Men, som ren BD spiller er den altså fortreffelig.
    Jeg har bare PS3 som BD-spiller og sitter hver dag og irriterer meg over at det er mulig å lage en super boks med åtte CPU-er og 250GB lagringsplass og så klarer dritten ikke engang å huske hvor i avspillingen jeg er på en plate selv om jeg bare trykker på stopp knappen og så startet med en gang igjen.

I opsjons menyen får jeg valge "Play" eller "Play from beginning" men resultatet er jo det samme. Hvordan er det mulig i 2010 å lage slik skit ?

stable

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er avhengig av platen virker det som, det fungerer på mange plater men ikke alle. PS3 har forresten ikke 8 CPUer, den har 1 CPU (PPE) med en hovedkjerne og 7 SPE (Synergistic Processing Elements).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt liv med PS3 ble enklere og bedre med PS3 Remote control
    Sony Blu-Ray Disc Remote Control (PS3): Amazon.co.uk: PC & Video Games
    Vet ikke hva frakten er men du må holde deg under 200kr, ellers moms+div!Edit: 229 på cdon.com

Er forresten veldig imponert over PS3 jeg. Den har oppgradert seg selv et utall ganger etter at jeg fikk den. Du kan også få opp på skjermen hvilket type lyd spor du kjører. Den leser av hvor mange bit/mb et spor er.

Men det hadde vært ok med en cdspiller og bluray i tillegg, men det synes jeg blir smør på flesk. Har heller prioritert ting jeg trenger først. Det med prioritering hadde vel ikke helt holdt om kona satt her:-?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •