LipSync, hdmi-versjon, kabelkvalitet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LipSync, hdmi-versjon, kabelkvalitet.

Jeg oppretter en egen tråd for dette spørsmålet siden jeg blandet det inn i en tråd som omhandler en spesifikk Pioneer bd spiller.....

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    så er man sikker på at man bruker HDMI versjon som støtter automatisk lip sync hele veien frem så man ikke bruker kabler uten lipsync støtte
    eller
    Enkelte HDMI lavkvalitetskabler /kabler med feil/skade kan gI lipsync feil så
    Hvilken hdmi-versjon snakker vi om her? Jeg har en Panasonic bd80 koblet via hdmi til en Sony Bravia 40W5500. Opplever at lyden er ørlite usynkron. Noen som vet om denne bluray spilleren og tv'en er utstyrt med den hdmi-versjonen som støtter automatisk lipsync?

Bruker følgende hdmi-kabel: HQ HQ HDMI male 1,5m HDMI-Kabel 19p Han - 19p Han 1,5 m av høy kvalitet - TV OG BILDE - Kabel og kontakt - HDMI - HDMI-kabel

Er dette en "lavkvalitetskabel" som kan gi lipsync feil? Trenger i såfall tips om en bedre kabel som ikke er for dyr.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men man må sjekke sitt eget utstyr om det støtter auto lip sync
    å om det støtter må man sjekke om det står satt som auto eller manuelt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk. Men er det noen som vet om min Panasonic bd spiller og Sony tv støtter v. 1.3? Det virker jo ikke slik siden lyden er litt usynkron.

Jeg ser at min hdmi kabel er merket 1.3a i produktbeskrivelsen hos Netonnet, så da er vel selve kabelen grei?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av Svein4
    Takk, takk. Men er det noen som vet om min Panasonic bd spiller og Sony tv støtter v. 1.3? Det virker jo ikke slik siden lyden er litt usynkron.

Jeg ser at min hdmi kabel er merket 1.3a i produktbeskrivelsen hos Netonnet, så da er vel selve kabelen grei?
    Om utstyret støtter HDMi v. 1.3 betyr lite (som tidligere nevnt) siden vi snakker om en HDMI opsjon (auto lipsync). Denne opsjonen kom riktignok med spesifikasjonen av HDMI 1.3, men er valgfri å implementere...

Ideen med auto lipsync var jo god. Hvis produsentene av utstyr hadde klart eller prioritert å implementere dette også, så hadde det jo vært enda bedre...

Konseptet er egentlig mer at auto lipsync benyttes eksempelvis på en receiver, som spør tilknyttet skjerm hvor lang tid skjermen vil bruke på å vise en viss type bilder (oppløsning, fps, osv.) og mottar svar tilbake fra skjermeen (i antall ms, typisk). Så innfører receiveren en tidsforsinkelse av audio signalet tilsvarende dette. Og alle lever lykkelig alle sine dager...

Det er sikkert noen som har implementert dette, men jeg har ikke sett et slikt produkt. Men de finnes sikkert... :-?

Det du kunne ha gjort var å legge inn en manuell tidsforsinkelse for audio hvis noe av utstyret ditt hadde støttet det. Så vidt jeg vet så har ikke BD80 støtte for dette, og for TV'en er det typisk ikke veldig mye poeng i å ha støtte for det (siden det er video som er forsinket og det eneste du da kunne gjort var å forverre situasjonen ved å forsinke video ytterligere). Eneste mulighet er en event. receiver du har mellom... Du får ta en titt på funksjonaliteten til denne (gitt at du har en)...

Det finnes jo bildebehandlingsbokser som gjør dette, men det er vel neppe noe som er aktuelt å kjøpe inn...? Har heller ikke så god oversikt over det markedet... Men det koster vel noen tusenlapper i alle fall...?

Det eneste fornuftig rådet jeg vel kan gi (gitt at du neppe ønsker å bytte ut TV eller BD spiller) er å oppgradere firmware i BD80 (siden det var noe lipsync problemer i en tidl. firmware versjon). Hvis du er fullt oppgradert, så sorry...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobbes
    Om utstyret støtter HDMi v. 1.3 betyr lite (som tidligere nevnt) siden vi snakker om en HDMI opsjon (auto lipsync). Denne opsjonen kom riktignok med spesifikasjonen av HDMI 1.3, men er valgfri å implementere...

Ideen med auto lipsync var jo god. Hvis produsentene av utstyr hadde klart eller prioritert å implementere dette også, så hadde det jo vært enda bedre...

Det er sikkert noen som har implementert dette, men jeg har ikke sett et slikt produkt. Men de finnes sikkert... :-?
    Auto Lip-Sync Support
    Er mere og mere vanlig.
    Pioneer , Denon , Marantz og flere spillere har hatt auto som mulighet lenge.
    Mange tv*r har også auto lip sync (mange Panasonic , Pioneer osv)

Nesten alle recivere produsert etter 2007 har automatisk lipsync

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Auto Lip-Sync Support
    Er mere og mere vanlig.
    Pioneer , Denon , Marantz og flere spillere har hatt auto som mulighet lenge.
    Mange tv*r har også auto lip sync (mange Panasonic , Pioneer osv)

Nesten alle recivere produsert etter 2007 har automatisk lipsync
    Ser at en av mine egne receivere (Onkyo NR-807) faktisk har HDMI auto lip-sync... ops:

Men HDMI auto lip sync funksjonen er avhengig av at videopresentasjonsutstyret (TV/PJ) faktisk også støtter dette, og ingen av mine nåværende TV modeller eller PJ gjør dette. Inkl. Pioneer TV 428XD som er innkjøpt i 2008...

I den sammenheng er det interessant at du hevder at eksempelvis Panasonic TV støtter dette, siden jeg også har bestilt en VT20 og ikke finner et ord om at HDMI auto Lip-sync er støttet...? Har du noe informasjon som tilsier at den har det, eller må jeg bare vente til jeg får den og se hva den svarer?

Ser for øvrig at VT20 kun er villig til å motta lyd i 2 kanals LPCM med 48/44,1/32 KHz samplingsfrekvens, og ikke DD/DTS... Og det selv om den har mulighet til å sende ut DD/DTS via S/PDIF utgangen, men sannsynligvis bare for audio som mottas via DVB...?

Den har en manuell lip sync funksjon for S/PDIF utgangene, men kun for innhold mottatt via DVB...

Ser også at en Panasonic BD80 spiller jeg har, heller ikke har HDMI auto lip-sync funksjon, og den er ikke veldig gammel... Det samme gjelder for en PS3 jeg har...

P.S. Jeg skiller mellom manuell eller automatisert lip-sync (eksempelvis internt på en spiller) og HDMI auto lip-sync, som jo er noe annet. Noe annet er at HDMI.org krever at opsjoner skal listes som HDMI funksjoner, men jeg har ikke sett HDMI auto lip-sync listet på noe jeg har vært innom...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •