Analog 7.1 fra BD kontra bitstreaming til HD-receiver. + bitstreaming av HD fra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analog 7.1 fra BD kontra bitstreaming til HD-receiver. + bitstreaming av HD fra HTPC

Så var det oppgradering på forsterkerfronten. Yamaha RX-V 1800 kom i hus i går. 4500,- pluss frakt her på avtorget. Tror det var en grei deal.

Iallefall så hadde jeg analogkabler fra 7.1-utgangen fra Panasonic BD-80 tidligere til Rotel RSX-1057. Nå vet jeg at dette er en budsjett-BD-spiller.

MEN HVILKEN FORSKJELL I LYDEN Å GÅ OVER TIL DEKODING I AMP!!!!!

Alt henger bedre sammen, man sitter mye mer i lyden. YPAO (romkorreksjonen) fungerer utmerket og kompenserer for mitt dårlige lytterom som er stua i leiligheten. Det skjer mye mer i alle høyttalere i mitt 6.1 oppsett, + at ES-Matrix får med den 6. CB-høyttaleren i motsetning til bare 5.1 som de fleste spor er kodet i.

Jeg har ikke erfaring med high-end-BD-spillere som Pioneers, eller f.eks. Philips BD-9500 som skal være bra, men til alle der ute med analog HD-lyd fra budsjett BD: her er det mye oppgradering å hente med å go over til en god forsterker!

Nå kostet jo denne ampen over 10k når den var på markedet, så det er ikke noen lettvekter.

Noen som har lignende erfaringer her inne?

Forresten: har fått til å bitstreame DTS-HD og TrueHD via Media Player Classic-Home Cinema, ffdshow BETA som audio filter, dette via HDMI på min budsjett ACER 5738Z som har ATI 5470 skjermkort. (Første serie fra ATI som støtter bitstreaming av HD-formater...) PC til 5k som HTPC i toppklassen. Nice. Om noen lurer på framgangsmåte, ta kontakt. Jeg ble fornøyd. Nå vet jeg at ripper av BD-materiale kanskje ikke er helt kosher her på forumet? Men hvem vet, kanskje jeg har originalen på disc her hjemme?

Jeg er iallefall fornøyd nå...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det jeg alltid har trodd....så hvorfor får enkelte BD spillere pepper og negativ omtale fra anmeldere fordi de IKKE har analog 7.1 ut....alt som foregår på en blu-ray er jo digitalt...og det er jo i receiveren dekoding bør foregå...ikke i blu-ray spilleren...men det er det ingen anmeldere som tester..
    men klage gjør de....
    snåle greier :-))))
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer Norman sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det er jo det jeg alltid har trodd....så hvorfor får enkelte BD spillere pepper og negativ omtale fra anmeldere fordi de IKKE har analog 7.1 ut....alt som foregår på en blu-ray er jo digitalt...og det er jo i receiveren dekoding bør foregå...ikke i blu-ray spilleren...men det er det ingen anmeldere som tester..
    men klage gjør de....
    snåle greier :-))))
    Hei

Her er det vel nærliggende å tro at det i dyrere BD spillere sitter bedre lyd-og bildedekodingsutstyr enn i en helt ordinær receiver.
    På samme måte som med dyrere CD spillere hvor DAC er bedre enn det man finner i en gjennomsnittelig receiver/forsterker.

vh Norman

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at mange der ute kanskje ikke er så overveldet over HD-lyden sin. Jeg vet ikke. Men å lage surroundlyd handler jo også om å mikse sammen lyden til et sammenhengende lydbilde. Og det er der jeg syns HD-receiveren danker ut BD-spilleren. Det er mye mer sammenheng i det som skjer. DAC'ene var forsåvidt bra i BD-spilleren også, lyden var klar og fin, men det engasjerte liksom ikke.

Det er mer til lyd en samplingsrater, bitdybde og D/A-konvertering. Det må settes sammen til noe. Noe jeg som jobber som musiker liker å sette pris på i hjemmekinoanlegget. Uttrykk er stikkord.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Som regel så er det vel sånn at BD spilleren dekoder bildet og receiveren lyden....via HDMI...og det er jo det som fungerer best....
    og da trenger man jo ikke analog ut...
    hvis man ikke har en gammel receiver som trådstarter hadde...og det var jo helt klart at det ikke var greia..:-)
    Og HD lyden er HELT KLART bedre enn vanlig DD og DTS :-))
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen årsaker

BD spiller decoder lyd til analogt..............
    BD spiller innstillinger for db pr kanal , delefrekvens osv (innstillinger) manuell romkorreksjon eller man kan sette alt som 0db i bd spiller pr kanal da de fleste recivere har romkorreksjon som også omfatter den analoge lyden inn.
    BD spiller er satt til best lyd analogt ut så man ikke får downmix/reduksjoner pga innstillinger.
    Dynamisk koprimering om DRC står som ...on
    Enkelte BD spillere har mulighet til å farge lyd (innstillinger)
    BD spiller decoder og sender LFE med -10db som oppfattes som mindre trykk og må økes i reciver (ikke alle recivere har denne muligheten eller øke vulum på selve subwoofer
    for å få samme effekt som om en reciver decoder lyden for ved en decoding i reciver booster reciveren automatisk opp de -10 db LFE.
    BD spilleren og type DAC vil gi egen signatur på lyd.
    Beholder man analoge lyden i reciver fra BD spiller eller vil den analog til digital converteres for så digital til analog converteres i reciver........dette kan skje ut fra innstillinger man velger i reciver.
    Beholder man ganske rent analogt signal fre BD spilleren eller blir den analoge lyden påvirket av støy osv i spilleren + valg av kabler.

Reciveren decoder lyd til analogt
    Her vil LFE bli boostet riktig.
    Reciverens DAC vil gi egen lydsignatur
    (det er stort sett forskjellig signatur ut fra DAC i de ulike reciverene , BD spillerene osv + hvordan lydsignaturen kommer ut
    vil jo også være slik at noen signaturer passer bedre til x høytalere enn andre + også lytterens rom , oppsett og ører man hører med)
    Hvordan reciveren farger lyd ut fra innstillinger (movie , entertaunment , theater osv) + bruk av THX eller andre innstillinger som bredding av dialog osv.
    Romkorreksjonen vil bli enkel for de som bruker mic

Fordelen med en reciver er at den takler mere ang decoding og også er laget for utvidelser for de med flere høytalere enn 5.1 oppsett.
    (decoding....en reciver vil decode DTS 24/96 , vil decode DTS ES (6.1) vil kunne utvide Dolby Digital 5.1 EX , og selv om HD codec tidligere ikke har hatt utvidelse
    er det mye som tyder på at også enkelte BD filmer har fått utvidelse som feks LOTR som sansynligvis har DTS HD 5.1 ES pg ikke DTS HD 6.1 som de er merket)
    Uansett vil en reciver kunne utvide 5.1 til flere høytalere ved bruk av feks Dolby Pro Logic IIx noe en BD spiller ikke kan.
    En reciver som decoder må også settes som DRC off , normalt sette delefrekvens og ellers stilles inn riktig.

Panasonic er litt spesielle spillere i forhold til andre fordi den utvider feks HD lyd decodet til multichannel PCM.
    altså har man 5.1 lyd på disk og feks 7.1 høytalere legger Panasonic spilleren til de to ekstra kanalene......
    men langt fra så bra som om en reciver utvider med Pro logic IIx og ødelegger muligheten for de som ønsker å utvide med reciver
    (med mindre man hele tiden går inn i oppsett bd spiller å må endre config hele tiden da)
    Om Panasonic også gjør denne utvidelsen med analog utganger ?

Sammenligner man en BD spiller innstillt for beste lyd (ingen reduksjoner i decoderens innstillinger og booste LFE med +10db enten i reciver eller ved å skru opp subwoofer volum)
    og en reciver som decoder lyd (ingen reduksjoner i decoderens innstillinger , ingen farging eller legge til effekter til lyd

bør ikke lyd være så ulik men selvsagt vil DAC avgjøre dette for DAC og signatur på lyd er ikke lik i en Pioneer , Denon , Marantz , Onkyo , NAD , Yamaha osv reciver
    og heller ikke lik mellom en Panasonic , Denon , Pioneer , Sony osv BD spiller
    (bd spillere er ikke like , recivere er ikke like , bd spillere/recivere er heller ikke like seg imellom)

samme blir om man samenligner bitstram HTPC til reciver (reciver inntillinger for best lyd) mot decoding i en BD spiller til analogt (bd innstillinger/reciver innstillinger)

Man må gi valgt ustyr beste mulighet til beste lyd for at man så kan deffinere forskjeller (noe kanskje trådstarter har gjort)
    Så vil DAC som brukes hvor gjøre mye av type signatur på lyd

at decoder og hvor har jeg liten tro på gjør hørbart utfall men som nevnt har bd spiller decodere flere begrensninger til lydformater enn reciver decoder men for de format begge decoder bør decodingen bli lik fordi samme decoder brukes til feks LPCM (multichannel PCM) å det er ingen tvil om at denne decodingen blir bit for bit identisk med lyden før decoding.......avik blir volum...lavere db men dette er volum å ikke tap av lydinformasjonen.

decoding i reciver blir garantert beste valg for de med flere høytalere enn 5.1 oppsett for de vil kunne få utnyttelse av utvidelsescodec på plate eller utvide 5.1 i reciveren
    Decoding i reciver for alle brukere er en enklere måte å sjekke at man faktisk spiller av beste lyd og codec da det vil lyse i reciver display hva man avspiller (dette bla fordi det ikke altid er beste lyd på spor 1 på bd å stiller man ikke inn lydspor for avspilling eller endrer til beste spor men får feks reduserte lydspor istedenfor er det kjekt og enkelt da med ett reciverdisplay som viser type lyd så man er sikker på at beste lyd er det man motar ....eller blir obs på at man bør endre lydspor)
    Decoding i reciver er mere "idiotsikkert" og gir en bruker mindre hodebry til innstillinger for best lyd

for den som setter seg inn i det man har (reciver , prosessor , avspiller) til 5.1 høytalere og bruker det riktig er det for de fleste kvaliteten på spiller/reciver/prosessor som avgjør best (ikke decodingen) men påkostet DAC , beskyttelse og bevaring av den analoge lyden.
    Delefrekvens mulighetene er også bedre i en påkostet spiller enn en billig spiller da de billige/enkle spillerene har bare fixed frekvens (ofte 120 hz bare mellom valget stor/liten høytalere)

Sitat Opprinnelig postet av johsgjerde
    Jeg vet ikke. Men å lage surroundlyd handler jo også om å mikse sammen lyden til et sammenhengende lydbilde. Og det er der jeg syns HD-receiveren danker ut BD-spilleren.
    De som lager lyden er de som tar opp , mixer lyden når de lager film ..å encoder ofte lyden til et codec
    .ikke avspiller/reciver som bestemmer hvodan surround skal bli
    Det eneste en reciver/bd spiller bestemmer i en decoding er ut fra dine innstillinger om tillegsfunksjoner til et codec å hvordan de skal brukes/ikke brukes.
    Resten er forutbestemt (ulikt mellom dolby og dts) og ulikt med meta informasjonen som ble laget da de som laget lydcodec encodet den og deres ønske om muligheter en decoders innstilling fra brukeren kan endre noe lyd
    Takler en decoder feks DTS HD MA så decodes lyden......ulike komponenter decoder ikke DTS HD MA på ulik måter
    Altså du som bruker kan endre en decoding men recivere/spillere osv som takler samme type codec decoder ikke på ulike måter

Lyd i codec på DVD/BD
    Lyden er i utgangspunktet i studio og de som behandler lyden sepparate discrete lydkanaler (feks 6 discrete kanaler til 5.1 lyd) som encodes (pakkes inn i lydcodec) som da blir lydcodec på plate.....ved avspilling av disc vil lyden bli ført til en decoder (ut fra utstyr og hvor man velger å decode)
    Lyden vil da decodes i denne decoderen , feks reciver , bd spiller (decodes=codec pakkes opp igjen) og ferdig decodet (utpakket) får man igjen 6 sepparate lydkanaler i 5.1 som har samme lyd og kanal sepparasjon som lyden var da den var før den ble lagt på disc.......altså reciver/bd spiller lager ikke surroundlyden men sørger for at den blir avspillt slik den var laget i utgangspunktet.
    Hver sepparate utpakket kanal sendes til DAC som igjen sendes til sepparat utgang på reciver

Ekte surround (BD , DVD , DVDA , SACD , MVI , DTS CD osv må ikke blandes med simmulert (fake) surround
    for ved fake surround er det feks reciver som mixer sammen en stereo lyd til surroundlyd
    Ekte er ekte (og selvsagt enormt mye bedre enn fake)
    Sammenligner man decode samme lyd men av flere steder en decoding gjøres kan man bli lurt til at noe fremstår som dårligere pga det vil høres lavere ut men dette vil normalt være volum ulikheter å ikke faktisk innhold av lyd
    (du vil også oppleve at decode hd lyd til multichannel pcm i bd spilleren overføre denne lyden til reciver (HDMI) vil virke dårligere enn om du bitstreamer hd lyden å lar reciver decode den........men er ikke dårligere lyd men litt lavere volum når du ikke bitstreamer).........kompanseres for lik mengde db lydopplevelse med å skru opp volum på reciver

Selv om du opplevde forskjell johsgjerde er sansynligvis hovedforskjellen DAC hvor.
    Selve decodingen var sansynligvis helt lik (om innstillinger decoder var like i sammenligning)
    Det kan være innstillinger som ikke var helt riktig som ga forskjell (jeg påstår ikke det men skriver ...kan)
    Selvsagt en fordel med bitstream og decoding i reciver siden du har 6.1 oppsett
    men
    lydmessig kan du garantert få en BD spiller som igjen overgår reciveren din stort men det blir da hvor bra og hvor mye påkostet spilleren er ang analog lyden (som koster å mye mere enn den enkle DAC som er i en billig BD spiller)
    Også recivere vil ha ulik DAC og analog lyd ut fra påkostet , en rx-v1800 er vel ikke dårlig som de billige/billigere recivere ...kanskje sånn middels......selvsagt har man recivere høyere opp i modeller/fabrikanter med enda bedre dac

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grundig svar hygen, jeg er vel stort sett enig.

På min receiver kan man velge EX/ES i tillegg til PLIIx for å dekode center bak-kanalen. Jeg synes dette gir et godt resultat iom. at jeg har 6.1

Da jeg hadde analog fra BD, hadde jeg gode hjemmelagde kabler. Men det er nok klart at en receiver til over 10k ny for et par år siden, har bedre DAC'er enn en BD-spiller til 2-3k. Har lest et sted at frontkanalene har Burr Brown DAC'er på RX-V1800?

Poenget mitt med tråden var også å gjøre andre her på forumet klar over at man med disse rimelige BD-spillerne med analog lyd ut, kanskje går glipp av litt av moroa...

Jeg er uansett fornøyd.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johsgjerde
    Takk for grundig svar hygen, jeg er vel stort sett enig.

På min receiver kan man velge EX/ES i tillegg til PLIIx for å dekode center bak-kanalen. Jeg synes dette gir et godt resultat iom. at jeg har 6.1
    Skal bli bra det. (er jo bra å få litt lyd bak for mere surround opplevelse)
    Har selv ikke testet hvordan 7.1 lyd blir fremført som 6.1 men begge surround back slåes vel sammen til en center back

DAC på recivere til 5.1 , 6.1 , 7.1 i en prisklasse som rx-v 1800 er normalt mere enn bra for de fleste.
    Forskjellen blir der noen liker Denon lyden , noen Yamaha lyden og andre Pioneer osv.
    Yamaha er meget bra til film å da også med alle muligheter til å farge lyden.

7.1 / 5.1 analogutganger er for de med eldre recivere/prosessorer osv å kan aldri måle seg med overført HDMI pga man får begrensninger i en spiller med analogt.

så det å anbefale digitalt med decoding i reciver er ikke dumt for den som skal kjøpe nytt å da kreves det ikke dyre spilleren når man tenker på lyd
    (er færre og færre nye spillere som har multichannel analog utganger for hvert år)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det var stort sett det samme i CB1 og CB2?

Jeg synes iallefall at Yamaha-lyden er mer livlig en Rotel som jeg hadde før. Det ble litt kjølig for min smak.

Forresten: noen som har erfaring med den 40-tommeren som komplett.no har til 4995,- (best i test i dinside eller noe....) Trenger man egentlig 100hz når man skal se bluray i 24p uansett? Og må man for å ha 24p, ha støtte for dette i receiveren, eller holder det å sett HDMI til passthrough?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •