Uling fra cd-drev med medfølgende hakking i lyden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Uling fra cd-drev med medfølgende hakking i lyden

Jeg kjøpte en brukt Musical Fidelity Elektra E60 cd-spiller i fjor. Da jeg merka litt hakking i lyden la jeg den til side for testing sammen med dacen jeg hadde planer om å kjøpe senere. Da jeg endelig fikk kjøpt dacen og fant at det fortsatt hakka hadde jeg ikke tid til å feilsøke CDspilleren og heller fortsatt å bruke datamaskinen som lydkilde, så spilleren har ligget der til nå.

Den spiller feilfritt på en hvilken som helst plate frem til rundt 8 minutter, og så begynner hakk og stygge datalyder å komme, dette varer frem til rundt 13 minutter. Noen ganger stopper den helt opp og slutter å spille av.

Samtidig som den sliter med lyden er det en ulelyd fra drevet. Har skrudd den opp og sett på den, men alt ser bra ut for et utrent øye. Ulelydene får meg til å tenke at det er en feil på noen måte med selve drivverket. Er det noen som har noen idé om hva feilen kan være?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke opplevd dette med en CD-spiller til musikk (har ikke hatt dedikert CD-spiller på flere år) -- men det minner jo veldig om det som skjer med spilleren i en datamaskin om laserhodet er skittent.

Har du forsøkt å kjøre en renseplate?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke det var det som var problemet siden den spiller helt perfekt ellers. Trodde ytelsen ville gå ned generelt hvis laseren var skitten, så jeg har faktisk ikke prøvd å kjøre renseplate. Må se om jeg finner tak i en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fungerte ikke med rense-cd

Da har jeg vært på clas ohlson og skaffa meg en rense-cd, men det fungerte ikke.

Ulelyden fra drevet kommer også når jeg hopper rett til et spor som er senere ut på plata, så jeg føler det må bety at det er noe galt med selve drivverket?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Correct me if I'm wrong -- men dersom drivverket hadde vært problemet, burde vel ulyden være konstant og ikke variere etter hva spilleren leser fra platen?

Lesemekanismen (laseren) er fortsatt hovedmistenkt i mine øyne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden problemet ikke oppstår før etter en spilletid på 8 minutter ville jeg ha mistenkt drivverket. Hadde det vært laserern skulle d jo være likegyldig hvor på platen den leser. Drivverket derimot kan ha hindringer/ujevnheter som ikke gjør seg gyldige helt innerst på platen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    Drivverket derimot kan ha hindringer/ujevnheter som ikke gjør seg gyldige helt innerst på platen.
    Her tror jeg vi legger helt ulike ting i ordet "drivverk"...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er godt mulig vi mener det samme. Jeg var kanskje litt uklar, for Drivverket er vel strengt tatt det som får platen til å spinne rundt? Jeg mente uansett at problemet er mekanismen som beveger laserhode fram og tilbake ettersom hvor på platen den skal lese.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da også det som flytter frem og tilbake på laserhodet jeg benevnte som drivverket og tror må være feil på. Hvordan feilsøker jeg noe slikt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •