Cd drev/dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Cd drev/dac

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cd drev/dac

Hei!

Beklager hvist dette er tusende gangen dette spørsmålet dukker opp på forumet.

Jeg eier for tiden en Nad C 525BEE cd spiller og lurer på å oppgradere denne.
    Så nå ser jeg på løsningen reint cd drev og en dac. Så spørsmålet mitt er: kan jeg bare koble en ekstern dac til cd spilleren min og forvente at lyden skal bli bedre. Eventuelt kan jeg like godt bruke en Walkman med digital ut koblet til en dac og få bedre lyd? Hvor mye har cd drevet/laser og si for lyden? Er det bare konverteringen fra digitale signaler til analoge som "farger" lyden? Er det stor forskjell på drevet/laseren som står i en bugett spiller sammenlignet med drevet/laseren i en mange tusen kroners spiller?

Hvilke erfaringer har dere med dette? Skjer det annen prosesering inne i cd spilleren bortsett fra lesing av platen og konvertering av signalet? Vil jeg komme bedre ut av det ved å kjøpe en dac for de pengene jeg hadde tenkt å bruke på en ny cd spiller?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her spør du om mye jeg ikke kan svare på, men jeg kan si at de fleste dac's vil være en oppgradering for deg så lenge du har optisk ut e.l.
    Det ligger som du antok ganske mange tråder rundt emnet, både når det kommer til driverk og dac.
    I mitt lille hode tror jeg ikke det spiller noen rolle om du kobler et driverk til 100k eller en walkman til hundrelappen til gitt dac...men andre vil nok være uenige med meg der, kommer vel litt ann på anleget du har ellers også vil jeg tro:wink:

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at du kommer mye bedre ut av å kjøpe en DAC, og beholde NAD´n. Det skal mye til før drevet har noen innvirking på lyden.

Et drev kan ikke farge lyden, men om det er defekt eller fantastisk dårlig, så vil man kunne få litt støy/jitter/knitring.

Jeg har testet dette litt selv med en steingammel Pioneer DVD-spiller og en Parasound spiller.
    Når jeg brukte de analoge utgangene på DV´n så var lyden rett og slett grusom. Med litt volum kunne jeg lett høre knitring og skurring. Men så fort jeg koblet den til en Rotel reciever via SPDIF kunne jeg ikke høre forskjell på de to.
    Jeg klarte heller ikke å skille Pioneeren fra HTPC´n som spilte FLAC over SPDIF.

En OK DAC og et OK drev vil etter all sannsynlighet gi deg så god lyd, at det er helt andre steder man må oppgradere for å komme videre.

Med ny DAC til 1200-2000,- vil du få så god lyd, at det kreves CD-spiller til 10k++ for å matche.
    Du vil også kunne koble til en PC/HTPC og nyte den samme gode lyden. Noe som ikke skal undervurderes, ettersom CD er på vei ut, og nedlastet/streamet materiale er på vei inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Med ny DAC til 1200-2000,- vil du få så god lyd, at det kreves CD-spiller til 10k++ for å matche.
    Er det der fakta ?
    Må man opp i den klassen på en cd-spiller før de har brukt ad-konverter av samme kaliber som i en ekstern dac i 1200-2000 kr ?

Skurrer litt i mine øre men...Er dette sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lerøen
    Ja!
    Hvilket utstyr benyttet du deg av ved sammenligningstesten din?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har oppfattet det, har man to typer DACer: a) DACer som er følsomme for drivverkets egenskaper, særlig dette med jitter, og b) DACer som er bortimot immune m.h.t. hva slags drivverk som bruker, såkalte jitter-immune DACer.

Av jitter-immune DACer som ofte nevnes her på AVForum, nevner jeg f.eks. Abrahamsen V6, Benchmark DAC-1, Beresford 7510/7520/Caiman, Cambridge DacMagic, Hegel, RME ADI-2. Min Weiss DAC2 hører også til den kategorien. Slike DACer spiller like bra enten man bruker Squeezebox eller en CDspiller til 30.000 kroner som kilde. Har prøvd med en av Benchmarkene mine - uten å høre forskjell.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nylig å ha gått til innkjøp av Cambridge Dacmagic vil jeg bare si at særlig lyden fra PC-en får et ordentlig løft, både til MP3 og flac. I direkte sammenligning med Cd-spilleren (cambridge 640 )kjørt gjennom dac og analogt sliter jeg med å høre forskjell. Neste gang jeg skal ha en cd-spiller hadde jeg faktisk tenkt å kjøpe en rimeligere og så kjøre den gjennom dac-en. Hvis ingen overbeviser meg om noe annet da....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Streethassle
    I direkte sammenligning med Cd-spilleren (cambridge 640 )kjørt gjennom dac og analogt sliter jeg med å høre forskjell. Neste gang jeg skal ha en cd-spiller hadde jeg faktisk tenkt å kjøpe en rimeligere og så kjøre den gjennom dac-en. Hvis ingen overbeviser meg om noe annet da....
    Men hvis man ikke hører forskjell så må det jo være en befrielse og bruke cd-spilleren da, så slipper man alt for mange ekstra bokser som det igjen skal kobles kabler til

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Men hvis man ikke hører forskjell så må det jo være en befrielse og bruke cd-spilleren da, så slipper man alt for mange ekstra bokser som det igjen skal kobles kabler til
    Man sparer penger, og man får mulighet til å nyte den samme lydkvaliteten fra PC´n også.

2-0 til DAC

Det finnes også lydkort med gode komponenter som feks Wolfson eller Asahi Kasei DAC, og National Semikonductors OPAMPS.
    Disse kortene får man fra 1100,- og opp, og med på kjøpet da får man muligheten til å bruke PC´n som et aktivt delefilter og/eller romkorreksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Slik jeg har oppfattet det, har man to typer DACer: a) DACer som er følsomme for drivverkets egenskaper, særlig dette med jitter, og b) DACer som er bortimot immune m.h.t. hva slags drivverk som bruker, såkalte jitter-immune DACer.
    Jeg har en mistanke om at dette er enda et felt der hi-fi-fantaster skaper myter på svakt grunnlag.

Går man til teknisk litteratur, er det vanskelig å finne grunnlag for at det forekommer variasjoner i kvalitet på digitale signaler. Enten er det perfekt, eller det blir lett hørbare feil; typisk "popping".

M.a.o., hører du ikke "poppelyder" når du spiller musikk, har du ikke noe jitter-problem...

Jeg har prøvd DAC'er fra et par hundrelapper og oppover, og har aldri hørt slike lyder; uansett om kilden var en datamaskin eller en billig DVD-spiller. Såvidt jeg skjønner, er det uansett ikke det fysiske drivverket som skaper jitter, men den digitale signaloverføringen. Det kreves heller ikke avanserte løsninger for å motvirke det; det skulle være nok med en buffer som lagrer signalene et øyblikk, slik at det kan korrigeres for eventuelle uregelmessigheter i overføringen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke noe jeg kan veldig mye om - jeg bygger på det jeg jeg har oppfattet av det jeg har blitt fortalt.

Og det jeg har blitt fortalt, er at noen DACer bufrer og klokker om signalet, og de er av den grunn nærmest immune mot tidsfeil (= jitter) i datastrømmen. Videre - hvis jeg har oppfattet det riktig - finnes det stadig DACer på markedet som ikke bufrer, men som tar og behandler signalet "rett fra drivverket", og disse er mer følsomme for tidsfeil i datastrømmen.

De poppelydene du beskriver, skyldes feil i rekken av enere og nuller - mens jitter er en i og for seg korrekt rekke av enere og nuller, men hvor enerne og nullene ikke er timet helt riktig. Jeg har hørt poppelyder hjemme hos meg - men da har jeg brukt feil kabler (les lange skolisser) til digital overføring. Jitter er jeg mer usikker på - det skal visstnok ligge som et slør over lyden - men jeg tror ikke at det har vært noe fremtredende problem hos meg.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jitter er jeg mer usikker på - det skal visstnok ligge som et slør over lyden
    Jeg er ganske sikker på at det er en audiofil myte. Digital lyd er "perfekt" så lenge signalet ligger innenfor toleransegrensene, og blir svært tydelig forringet ("popper") når grensene overskrides.

Uten at jeg skal sverge på det, tror jeg at alle DAC'er buffrer signalet.

De digitale komponentene i en DAC koster ikke mange kronene. Om du sjekker "innholdsfortegnelsen" på et utvalg DAC'er, vil du se at billige DAC'er kan ha de samme, eller antatt bedre, komponenter enn dyrere typer. Forskjellene ligger eventuelt på den analoge siden, og på strømforsyning.

PS:
    Jeg gjorde et raskt søk, og fant et par tilsynelatende solide "papers" som konkluderte med at jitter ikke er hørbart -- og et utall heftige diskusjoner der det hevdes at jitter er hørbart, men ikke fremlegges noe dokumentasjon av påstanden. M.a.o. en klar parallell til "kabeldebatten": Tro mot forskning...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Enig i det, men måtte jo prøve når dac-en som sitter Dacmagic sies å skulle være den samme som sitter i de dyrere modellene av Cd-spillerene deres. Men som sagt, uten å være en profesjonell lytter hørte ikke jeg den store forskjellen. Hvis utviklingen fortsetter slik som nå, så vil det uansett bli en del bokser og Pc-er etterhvert som det er lett å koble dac-en til. F.eks ikke så lett å si til jobben at jeg vil ha et bra lydkort på den bærbare.
    Ellers er jeg enig i det at det ikker skjer noen mirakler med Spotify og Wimp. Her mangler det fortsatt en del for at det skal bli bra. Ikke prøvd Spotify i best kvalitet. Noen som har prøvd dette???

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Streethassle
    Ikke prøvd Spotify i best kvalitet. Noen som har prøvd dette???
    Ja, og det er bedre enn gratisversjonen (som ikke er noe særlig å skryte av). Men jeg bruker det ikke nok (les: de har ikke noe særlig av den musikken jeg liker og ikke allerede har) til at jeg gad å betale etter et en måneds prøveperiode.

Derfor kan jeg heller ikke uttale meg om Spotify Premium er verdt en ekstern DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på diskusjonen igjen. Har vert borte noen dager så fikk først nå tid til å sette meg ned. Det hadde vert morro å høre forskjellen på en walkman m/digital ut, en dvd spiller, en budget cd spiller og en dyr cd spiller. Da opp mot samme dac. Jeg ser for meg at du kunne ha lært en del av å bruke samme dac på drivverk av "Forskjelling kvalitet".

Men som tidligere nevnt så er det denne klokken da som skal synkronisere alle enerene og nullene, denne samt strømforsyningen i cd spilleren vil være variabler som kan ha invirking på lyden i en slik test. Men hvor mye disse tingene har å si kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg stiller meg på samme side om noen av dere her med tanke på at det er mangen påstander innenfor hifi som folk klenger seg til men ikke har klart å bevise. Jeg liker og vite hva som skjer i komponentene mine og liker når folk kan legge fram en logisk forklaring på hvordan ting kan påvirke lyden i en positiv retning.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maniax
    Det hadde vert morro å høre forskjellen på en walkman m/digital ut, en dvd spiller, en budget cd spiller og en dyr cd spiller. Da opp mot samme dac. Jeg ser for meg at du kunne ha lært en del av å bruke samme dac på drivverk av "Forskjelling kvalitet".
    Jeg gjorde omtrent det du beskriver her - med unntak av Walkman - før jeg gikk over til harddiskbasert avspilling via Squeezebox i hele huset, og gikk til det skritt å kvitte meg med samtlige av mine dedikerte CDspillere.

Benchmark DAC-1 sammen med en over 10 år gammel Denon av billigste sort, sammen med en Primare CD31 og CD21, sammen med en av Denons aller billigste DVDspillere eller en Squeezebox fôret trådløst med FLAC fra harddisk - i mine ører låt det kliss likt. Jeg inviterte et par av mine hifi-gærne venner - bare for å være helt sikker før jeg gjorde noe dumt - og deres vurdering var den samme som min: Drivverket hadde ingen betydning.

Men jeg har også audiofile venner - så det også er sagt - som mener å høre forskjell når forskjellig drivverk brukes på DACene deres. Sarte rør-DACer og slikt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •