Tips til alle med 7.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Tips til alle med 7.1 oppsett

På mitt anlegg så får jeg 5.1 lyd fra 5.1 Blu Ray og 7.1 lyd fra 7.1 BluRay...
    med Bitstream ut fra BluRay spiller.
    (og DTS 6.1 fra LOTR DVD Extended)
    Og ALLE sier jo at det BITSTREAM ut som er det optimale/riktige....

Og så kom Lord of The Rings med DTS HD 6.1( og Terminator2)
    Da fikk jeg bare 5.1 lyd....

Men setter jeg BluRay spilleren på PCM ut så får jeg LOTR i flott 6.1 og alle mine 5.1 BluRay med flott 7.1 lyd....
    Men ikke noe DTS HD MSTR. i displayet....:-(

Hvorfor er det sånn?
    Noen surroundreceivere fikser dette bedre enn min såvidt jeg vet....
    Vi får se når HDMI v1.4 kommer om det hjelper noe....

Ellers så har jeg lest på et Canadisk forum om en fyr med OPPO 83 og en Marantz surroundreceiver med samme problem....=LOTR

Så for meg er det fra nå av: PCM ut på min BluRay spiller :-)
    Da blir det lyd i alle mine 7 høyttalere når jeg ser på BluRay :-)
    Bortsett fra DOLBY TRUE HD og Harry Potter og andre filmer med PCM/DolbyDigital...
    Så DTS HD er så absolutt å foretrekke :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon (AVR-4308 ) legger på PLIIx ved bitstreaming av 5.1 slik at en får 7.1. Det samme gjør en rekke andre receivere. Men det er enklere for receivere å gjøre dette med PCM, derfor kan alle (?) gjøre det.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    På mitt anlegg så får jeg 5.1 lyd fra 5.1 Blu Ray og 7.1 lyd fra 7.1 BluRay...
    7.1 kan du få både ved DVD 5.1 lyd og BD 5.1 lyd ved å bruke utvidelsescodec som Hellnoob (shaun) nevner
    5.1 + feks Dolby pro logic IIx til 7.1 høytalere = 7.1
    Neste alle recivere har en eller flere av nevnte utvidelser til bitstream codec og veldig mange recivere har også med årene fått disse utvidelses mulighetene til multikanals pcm lyd

med Bitstream ut fra BluRay spiller.
    (og DTS 6.1 fra LOTR DVD Extended)
    Og ALLE sier jo at det BITSTREAM ut som er det optimale/riktige....
    Bitstream er best i forhold til fordeling av 6.1 , 7.1 høytalere , Dial norm innstillinger for de som har det , størst garanti for best lyd , fordel ved å ha de fleste innstillinger i reciver fremfor noen her og der osv
    Eneste PCM fordel er blanding av sekundær lyd på BD film og slikt

Og så kom Lord of The Rings med DTS HD 6.1( og Terminator2)
    Da fikk jeg bare 5.1 lyd....
    Står det DTS HD MA 5.1 i reciver display ?????????????????
    Men setter jeg BluRay spilleren på PCM ut så får jeg LOTR i flott 6.1 og alle mine 5.1 BluRay med flott 7.1 lyd....
    Men ikke noe DTS HD MSTR. i displayet....:-(
    Hvorfor er det sånn?
    Dette du beskriver skal ikke gå >>> alle mine 5.1 BluRay med flott 7.1 lyd....
    <<<
    For det første lager ikke BD spilleren din utvidelser
    altså 5.1 til 6.1 eller 7.1
    Dette er det reciveren som gjør ut fra dine innstillinger så fremt den har mulighet til utvidelser (dolby pro logic II , IIx , ES , EX osv)

Alle BD spillere kan jeg selvsagt ikke svare for men er det slik at en bd spiller får ut multikanals 7.1 ut fra 5.1 lyd blir de to bakerste i 7.1 laget i bd spiller som kopi av surround eller filtrering ut fra surround
    Hvorfor er som nevnt at en BD spiller har ikke ES , EX , Pro Logic II , Pro Logic IIx osv til å lage utvidelsesspor med

Normalt kan en BD spiller bake inn de to bakeste spor i ekte 7.1 til surround left + right om man bare har 5.1 høytalere men som nevnt ikke utvide

Problemet med LOTR er antakelig at disc ikke er merket riktig.
    Det er selvsagt 6.1 på den men det ene sporet til bakeste høytaler er matrix/discrete eller noe.
    Jeg trodde ikke de hadde lagt slike spor til BD ennå men er det så vil ikke BD spiller decode dette til annet en 5.1 men en reciver vil decode dette til 6.1 såfremt det er full DTS decoder å ikke Essential som sitter i reciver.
    Da vil du ved å sette ES knappen på reciver PÅ få vanlig 5.1 + det siste sporet (mono) blir fordelt til de to siste høytalerene i et 7.1 oppsett
    Hvorfor jeg tror det er slik er at veldig mange får ikke DTS HD MA 6.1 på reciver men 5.1 på de filmene du nevner (det hender de som lager lyden ekprimenterer og lager mye rart , skal i utgangspunkt ikke være problem å decode 4.0 , 4.1 , 5.0 , 5.1 , 6.0 , 6.1 , 7.1 lyd i en reciver såfremt den har decodere til det å det har nesten alle nye recivere i dag
    (det er bedre decoder i forhold til muligheter i en reciver så det en reciver ikke greier får man hverfall ikke gjort med en BD spiller)

At det ikke står DTS HD MA i display er fordi ved valg av PCM decoder BD spilleren DTS HD MA til multikanals PCM

Noen surroundreceivere fikser dette bedre enn min såvidt jeg vet....
    Vi får se når HDMI v1.4 kommer om det hjelper noe....
    Dette har ingen ting med HDMI 1.4 å gjøre .....en decoder fungerer hvordan den er pr i dag uavhengig av HDMI 1.4

Så for meg er det fra nå av: PCM ut på min BluRay spiller :-)
    Da blir det lyd i alle mine 7 høyttalere når jeg ser på BluRay :-)
    Ja som nevnt i starten får du ikke PCM (multichannel PCM) til like mange muligheter som om du bitstreamer men valget er ditt
    bla får du heller ikke DTS 6.1 ES fra DVD eller DTS 24bit 96 kHz ved å la BD spiller sende som multichannel PCM fordi en essential decoder som er i BD spillere takler ikke dette

(eksempel.....lotr på dvd har vel DTS 6.1 ES........BD spiller vil decode dette til 5.1.......en reciver med ES vil ved å ha ES knapp PÅ decode dette som 6.1......ES knapp AV vil det bli decodet som 5.1)

Jeg har ikke prøvd discene selv men det er ofte feilmerking av eksakt lyd eller produsenter har lekt seg så mye at det ikke fungerer som det skal.

Reciveren din skal takle •Full suite of DTS® modes, including DTS-HD,™ DTS-HD Master Audio, DTS-ES® 6.1 Discrete & Matrix, DTS Neo:6® and DTS 96/24™
    så da ville jeg prøvd ES...PÅ med bitstream DTS HD MA 6.1 fra LOTR eller brukt Pro Logic IIx fordi jeg tror ikke det ligger allverden info i det bakerste sporet i 6.1 så kanskje tilogmed IIx vil gi bedre 7.1 lyd

uansett er det bare 1 fordel med LPCM (bake inn ekstralyd) men bitstream har mange fordeler + en bedre garanti om man er i tvil om lydformat (idiotsikkert for beste lyd)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    7.1 kan du få både ved DVD 5.1 lyd og BD 5.1 lyd ved å bruke utvidelsescodec som Hellnoob (shaun) nevner
    5.1 + feks Dolby pro logic IIx til 7.1 høytalere = 7.1
    Neste alle recivere har en eller flere av nevnte utvidelser til bitstream codec og veldig mange recivere har også med årene fått disse utvidelses mulighetene til multikanals pcm lyd

Bitstream er best i forhold til fordeling av 6.1 , 7.1 høytalere , Dial norm innstillinger for de som har det , størst garanti for best lyd , fordel ved å ha de fleste innstillinger i reciver fremfor noen her og der osv
    Eneste PCM fordel er blanding av sekundær lyd på BD film og slikt

Står det DTS HD MA 5.1 i reciver display ?????????????????

Dette du beskriver skal ikke gå >>> alle mine 5.1 BluRay med flott 7.1 lyd....
    <<<
    For det første lager ikke BD spilleren din utvidelser
    altså 5.1 til 6.1 eller 7.1
    Dette er det reciveren som gjør ut fra dine innstillinger så fremt den har mulighet til utvidelser (dolby pro logic II , IIx , ES , EX osv)

Alle BD spillere kan jeg selvsagt ikke svare for men er det slik at en bd spiller får ut multikanals 7.1 ut fra 5.1 lyd blir de to bakerste i 7.1 laget i bd spiller som kopi av surround eller filtrering ut fra surround
    Hvorfor er som nevnt at en BD spiller har ikke ES , EX , Pro Logic II , Pro Logic IIx osv til å lage utvidelsesspor med

Normalt kan en BD spiller bake inn de to bakeste spor i ekte 7.1 til surround left + right om man bare har 5.1 høytalere men som nevnt ikke utvide

Problemet med LOTR er antakelig at disc ikke er merket riktig.
    Det er selvsagt 6.1 på den men det ene sporet til bakeste høytaler er matrix/discrete eller noe.
    Jeg trodde ikke de hadde lagt slike spor til BD ennå men er det så vil ikke BD spiller decode dette til annet en 5.1 men en reciver vil decode dette til 6.1 såfremt det er full DTS decoder å ikke Essential som sitter i reciver.
    Da vil du ved å sette ES knappen på reciver PÅ få vanlig 5.1 + det siste sporet (mono) blir fordelt til de to siste høytalerene i et 7.1 oppsett
    Hvorfor jeg tror det er slik er at veldig mange får ikke DTS HD MA 6.1 på reciver men 5.1 på de filmene du nevner (det hender de som lager lyden ekprimenterer og lager mye rart , skal i utgangspunkt ikke være problem å decode 4.0 , 4.1 , 5.0 , 5.1 , 6.0 , 6.1 , 7.1 lyd i en reciver såfremt den har decodere til det å det har nesten alle nye recivere i dag
    (det er bedre decoder i forhold til muligheter i en reciver så det en reciver ikke greier får man hverfall ikke gjort med en BD spiller)

At det ikke står DTS HD MA i display er fordi ved valg av PCM decoder BD spilleren DTS HD MA til multikanals PCM

Dette har ingen ting med HDMI 1.4 å gjøre .....en decoder fungerer hvordan den er pr i dag uavhengig av HDMI 1.4

Ja som nevnt i starten får du ikke PCM (multichannel PCM) til like mange muligheter som om du bitstreamer men valget er ditt
    bla får du heller ikke DTS 6.1 ES fra DVD eller DTS 24bit 96 kHz ved å la BD spiller sende som multichannel PCM fordi en essential decoder som er i BD spillere takler ikke dette

(eksempel.....lotr på dvd har vel DTS 6.1 ES........BD spiller vil decode dette til 5.1.......en reciver med ES vil ved å ha ES knapp PÅ decode dette som 6.1......ES knapp AV vil det bli decodet som 5.1)

Jeg har ikke prøvd discene selv men det er ofte feilmerking av eksakt lyd eller produsenter har lekt seg så mye at det ikke fungerer som det skal.

Reciveren din skal takle •Full suite of DTS® modes, including DTS-HD,™ DTS-HD Master Audio, DTS-ES® 6.1 Discrete & Matrix, DTS Neo:6® and DTS 96/24™
    så da ville jeg prøvd ES...PÅ med bitstream DTS HD MA 6.1 fra LOTR eller brukt Pro Logic IIx fordi jeg tror ikke det ligger allverden info i det bakerste sporet i 6.1 så kanskje tilogmed IIx vil gi bedre 7.1 lyd

uansett er det bare 1 fordel med LPCM (bake inn ekstralyd) men bitstream har mange fordeler + en bedre garanti om man er i tvil om lydformat (idiotsikkert for beste lyd)
    Heisan og takk for tilbakespill:

Nå er det vel sånn at surroundreceivere lages forskjellig og på HK finnes det ingen pure direct eller noe ehancement til 7. 1 osv.
    Den inneholder en krets fra Cirrus Logic (som eies av HK og som har lang fartstid i bransjen for digitale kretser).(Denne kretsen gir meg innstillingen Logic7Movie som gir lyd i alle 7 høyttalere på vanlige TV sendinger i Stereo, og er hovedgrunnen til at jeg har Harman Kardon) Om den har noe med dette å gjøre vet jeg ikke, men etter å ha sjekket div filmer på bitstream og PCM ut så er det ingen forskjell, bortsett fra at PCM ut gir 3/4/.1 48 khz fra DTS HD 5.1 og DTS HD 6.1 og nei LOTR er ikke feilmerket.
    Derimot fikk jeg ingen ekstra kanaler ut av DOLBY TRUE HD, og det samme med Harry Potter filmene som er kodet PCM 5.1 (48khz)
    En av grunnene til at LOTR er 6.1 er vel det var det samme på DVD utgaven. DTS ES.
    Ingen av de filmene jeg testet kom det fram en høyere bitrate enn 48 khz, bortsett fra en liten sekvens før filmen begynte i Terminator 2 (96 khz)
    DTS HD MSTR står det i mitt display ved bitstream ut, så kommer 3/2/.1
    48 khz, så går det tilbake til DTS HD MSTR. Når jeg bruker PCM ut så står det MULTI-Ch. PCM, så kommer 3/4/.1 48 khz, og så tilbake til Multi Ch-PCM.
    Hva som er mulig eller ikke mulig får jo de lærde strides om, jeg er fornøyd med ekstra lyd i mine bakkanaler, selvom den sikkert er den samme i surround og back surround høyttalerne...noen ekstra kvadratmeter med lyd gjør ingenting.
    Så får vi se hva den nye HDMI oppgraderingen bringer, når den er implementert i alle ledd.
    Tar gjerne en prat på tlf hvis du vil.
    mvh
    price-adjustment.com - Price Adjustment gir deg oversikt over andre DTS HD 6.1 filmer
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca kontroll på de fleste bd spillere å de gir
    codec med 5.1 lyd---------->
    DTS HD , DTS HD MA , Dolby Thrue HD , Dolby Digital + , DTS , Dolby Digital 5.1
    decodet i BD spiller til LPCM (multichannel PCM ) ut som 5.1 + LPCM 5.1 som 5.1

Dette er jo (etter min mening og sikker fleste produsenters mening ) riktig fordi har man 7.1 høytalere til 5.1 lyd så bør man selv få lov til å velge hvem type utvidelseslyd man ønsker til sine bakhøytalere (Dolby pro logic II , Dolby Pro Logic IIx , ES , EX osv)
    å ikke bli tvunget til at en BD spiller bare legger på lyd ut fra 5.1 til 7.1

Dette gjør faktisk Panasonic DMP BD80 (som eneste spiller jeg vet om nå) altså tvinger 5.1 til 7.1 så de med 7.1 høytalere ikke får valgt selv de ulike versjoner av utvidelses baklyd man har å velge mellom

Det er kanskje praktisk med Panasonic BD80 decode til LPCM for deg om HK har begrensninger for utvidelser men vanlig er at utvidelser gjøres i reciver (både til bitstream og multikanals PCM)
    enten reciveren heter Denon , Pioneer, Marantz , Onkyo , Yamaha osv
    (din hk skal ikke ha begrensninger)

Tror også det er noe rart i multikanal analog utgang med denne spilleren også
    ---berører jo ikke deg men tar det med
    med spillerens Quick Start modus aktivert --> når du slår spilleren av og på mister spilleren sin 7.1-kanals utgang, og går tilbake til 5.1 utgang i stedet.
    (dette er bare lest men aner den da også faker til 2 bakhøytalere fra 5.1 som den gjør med LPCM men at man får problemer med Quick start)
    ???????

Det jeg mente i sted er at LOTR DTS HD MA ikke er av det normale DTS HD MA 6.1 etter hva mange mener siden de ikke får annet en 5.1 som du gjør.
    Her er enkelte inne på at de har laget en (kall det DTS HD MA 6.1 ES) ---> (en DTS HD MA 5.1 med en ekstra discrete kanal på samme måte som DTS ES som da blir 6.1)
    er dette riktig vil decoding bitstream bli riktig ved å trykke ES knapp til reciver
    (for den bør du ha siden HK skriver at reciveren støtter DTS ES)
    Det kan godt hende det bare står DTS HD MA 5.1 i display reciver men det vil garantert høres i bakhøytalere
    (en ES knapp kan også brukes som utvidelse fra 5.1 til 7.1 selv om lyden ikke er ES men er ikke lyden ekte ES vil det bli dårligere valg med ES utvidelse av 5.1 en feks bruk ab Dolby Pro Logic IIx)

Slik er det jo også om du avspiller en DVD med DTS 6.1 ES for da må man aktivere ES knappen for å få den ekstra kanalen fra 5.1 (men de recivere jeg har sett får ikke 7 eller 8 kanal lamper for DTS 6.1 ES og 7.1 høytalere men bare vanlig 5.1 (6 stk)

En ting jeg er sikker på er at du bør ha Pro Logic II eller Pro Logic IIx eller tilsvarende på din reciver

fra soundgarden om din reciver---->
    •Dolby Pro Logic® IIx (Movie, Music and Game modes) surround sound
    •Harman-exclusive Logic 7 Movie, Music and Game surround sound processing in 5.1 and 7.1 channels

Det vil si at bitstreamer du DVD med DD 5.1 , DTS 5.1 , alle HD codec med 5.1 eller Multichannel PCM 5.1 rett fra disc så bør du bruke utvidelses codec (som er beskrevet rett ovenfor) som utvidelse til dine 7.1 høytalere
    (jeg anbefaler Pro Logic IIx)
    Å rett og slett hopper over Decoding til Multichannel PCM i din BD spiller fordi utvidelses codec fra din reciver blir garantert bedre + da får du avspillt med riktig lyd en DTS 24/96 og DTS 6.1 ES disc bitstream fra DVD (fordi din BD spiller ikke gjør det riktig da dts 24/96 anatakelig bare blir stereo og dts 6.1 es blir 5.1 (kanskje 7.1 på bd spilleren din men da med feil bakhøytaler spor å ikke den på disc)

Du kan selvsagt også bruke utvidelsescodec på din LOTR bitstream til reciver som sikkert vil gi bedre lyd en fake bakhøytalere fra BD spilleren

Altså kort å greit BD spilleren din decoder ikke LOTR riktig men faker til 7.1 som den ellers gjør med alt som blir decodet til 5.1
    (er feil å skrive din for ingen bd spillere eller recivere decoder den slik som den står oppført...dts hd ma 6.1)

Bitstream og bruk utvidelsescodec på reciver å du får garantert beste lyd både på LOTR + alle andre 5.1 disc du har

Dolby pro logic II , Dolby Pro Logic IIx osv er helt vanlig for utvidelse og blir også brukt til å utvide 2.0 stereo til 5.1 / 7.1
    Med ekte 5.1 lyd blir 5.1 kanalene blir hele og urørt og bare utvidelse til 7.1 blir laget (bare utvidelse til surround back left+right
    (på samme måte (urvidelse) som pro logic IIz som kan utvide feks 5.1 eller 7.1 til 9.1 høytaler oppsett)
    __________________________________________________ _____
    kHz som du skriver stort sett ligger på 48 kHz er vel riktig
    (de aller fleste bd disc har 48 kHz lyd)

siden du har oppservert 96kHz er antakelig bd spilleren stilt riktig om det er LPCM du ønsker
    hadde du valgt i bd spiller å mixe inn kommentatorspor osv ville all lyd blitt 48 kHz i LPCM selv om det i utgangspunktet var 96 eller 192 kHz
    Men som nevnt jeg anbefaler bitstream å da behøver du ikke tenke på mixing av lyd i bd spiller riktig eller feil khz fordi da er alt riktig fra disc til disc og riktig avspilling hver gang.

Decoder du i bd spiller bør DRC være avslått for best lyd
    Velger du å bitstreame bør du slå av DRC i reciver
    for best lyd (du får tammere lyd med drc på)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •