Samsung først med 3D blu-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung kom først med 3D TV, og nu følger de op med markedets første 3D blu-ray.

Alle de store producenter lancerer 3D udstyr i år. 3D TV, 3D blu-ray og 3D spillekonsoller. Samsung kom først med et 3D TV på det amerikanske marked forleden, og Panasonic har nu fuldt trop.

Nu er Samsung også den første der sender en 3D blu-ray afspiller på markedet. Det er ligeledes amerikanerne der får glæde af dem først, men de skulle dukke op herhjemme senere i 2. kvartal. i USA sælges de nu igennem Amazon.com

Men en 3D blu-ray kan både lydentusiaster og filmelskere nyde film optaget i 3D i full HD hjemme i sofaen. BD-C6900 er Samsungs første Blu-ray afspiller, som er forberedt til 3D og understøtter den nye 3D-standard til Blu-ray.

Dog er det nødvendigt med et TV, som kan afspille i 3D-format for at kunne se 3D-film. Naturligvis afspiller BD-C6900 også DVD- og Blu-ray film som vanligt. Derudover har den indbygget trådløst netværk.

Den danske pris kendes ikke endnu, men i USA koster den omregnet kr. 2.160,-

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man full HD 1080P fra bd spillerne, og takler skjermene fullHD i 3D? Siden jeg kjører alle mine kilder gjennom receiver, så er det vel et poeng at receiverne takler 3D også?? tror 3D for hjemmekino blir et nisjeprodukt, og for den vanlige mann i gata, høyt opp og langt frem...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    tror 3D for hjemmekino blir et nisjeprodukt, og for den vanlige mann i gata, høyt opp og langt frem...
    Tja...kanskje...
    Men......
    Les kommentarene til "vanlige mennesker i gata"
    tu.no - Vi har testet 3D-tv - Teknisk Ukeblad

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok det at det er kult Men får man 3d briller med styrke da? Alt utstyret må jo oppgraderes til HDMI 1.4 og slik jeg har forstått det (rett meg om jeg tar feil) så er det kun 720P oppløsning man får på 3D foreløpig... Jeg tror ikke jeg bytter ut mitt utstyr til 3D med det første iallefall

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok det at det er kult Men får man 3d briller med styrke da? Alt utstyret må jo oppgraderes til HDMI 1.4 og slik jeg har forstått det (rett meg om jeg tar feil) så er det kun 720P oppløsning man får på 3D foreløpig... Jeg tror ikke jeg bytter ut mitt utstyr til 3D med det første iallefall
    Jeg skrev i TV-gruppa for over 1 år siden at 3D med briller kommer aldri til å bli det store, og det mener jeg fortsatt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Alt utstyret må jo oppgraderes til HDMI 1.4 og slik jeg har forstått det (rett meg om jeg tar feil) så er det kun 720P oppløsning man får på 3D foreløpig... Jeg tror ikke jeg bytter ut mitt utstyr til 3D med det første iallefall
    Du trenger ny blu-ray spiller og tv/projektor.
    Receiver/forsterker trenger ikke oppgraderes.

720p ved jeg ikke noe om. Men alle produsentene reklamerer med FULL HD 3D.
    Er det kildematerialet som blir begrenset til 720p ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Receiver/forsterker trenger ikke oppgraderes.
    Du må nok ha det også. Må ha HDMI 1.4 på reciever for å kunne sende 3D-materiale videre til tv/prosjektor.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra det jeg har skjønt(!), er det vel slik at når man bruker aktive briller vil man få full HD oppløsning, mens med passive briller blir det ikke det.

HDMI 1.3 vil visst (ifølge Wikipedia) kunne overføre 3D, men bare opptil 1080i, altså ikke 1080p.

Men kven kveit, sa mannen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blu-ray discene på 3D...

Sitat fra IT-Avisen:
    Blu-ray Disc Association har valgt kodeken Multiview Video Coding (MVC) for å lagre Blu-ray-film i 3D, en teknologi som krever dobbelt så mye plass som vanlige Blu-ray-filmer.
    Videre:
    De nye platene blir også bakoverkompatible så har man ingen 3D-spiller får man vanlig 2D-film.
    Så.. hvordan fungerer dette i praksis? Vil man benytte meste parten av plassen til 3D bilder, og la det gå utover plassen til 2D, eller er teknologien slik at 3D materiellet "omgjøres" til 2D slik at man får like god kvalitet på 2D som 3D?? Altså platen er i utgangspunktet en ren 3D, men blir 2D i full kvalitet på en eller annen måte? (mye å sette seg inn i her tror jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra IT-Avisen:
    Videre:
    Så.. hvordan fungerer dette i praksis? Vil man benytte meste parten av plassen til 3D bilder, og la det gå utover plassen til 2D, eller er teknologien slik at 3D materiellet "omgjøres" til 2D slik at man får like god kvalitet på 2D som 3D?? Altså platen er i utgangspunktet en ren 3D, men blir 2D i full kvalitet på en eller annen måte? (mye å sette seg inn i her tror jeg
    Dette var interessant lesning.. Skulle vel nesten tro at det må være to deler på platen, en med 3D og en med 2D, men ikke godt å si

Noen som vet om filmer med 3D må ha vært filmet med 3D-kamera ?
    Tenker feks på om filmer som allerede er utkommet kan komme i 3D, eller om dette kun vil gjelde nye filmer hvis filmen må være tatt opp med et 3D-kamera..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    3D-laget er rett og slett et duplisert "dybde"-lag i full oppløsning i tillegg til det eksisterende... Hvorvidt de blir nødt til å komprimere hele filmen avhenger vel av størrelsen i utgangspunktet. BD-disken har støtte for totalt 50GB, og de aller færreste "2D"-filmer i dag benytter såpass mye plass... Samtidig benytter de færreste 25GB eller mindre, typisk størrelse er 30-40GB, så noe mer komprimering må nok påregnes på filmer med både 3D og 2D.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 3D film må i utgangspunktet være filmet med to kameraer/objektiver.

Men det har vel vært snakk om at diverse TV modeller vil ha muligheten til å gjøre om 2D bilde til 3D... Skeptisk.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Du må nok ha det også. Må ha HDMI 1.4 på reciever for å kunne sende 3D-materiale videre til tv/prosjektor.
    Ikke absolutt.
    Det jeg mener er:
    Jeg skal kjøpe 3D tv og 3D BluRay-spiller.
    Forsterker og Projektor for komme om noen år.

Så sender jeg 3D bildet fra BluRay-spiller via HDMi 1.4 til 3D-Plasma.
    Samtidig sender jeg fra den ANDRE hdmi-porten på BluRay-spilleren HD-lyd i HDMi 1.3 til min forsterker.
    (Flere av de annonserte 3D BluRay-spillerene er annonsert med 2 HDMI utganger)

Alstå jeg vil kunne nyte såvel FULL 3D HD bilde, og HD-lyd i min stue, uten en HDMi 1.4 receiver/forsterker.

Det er ikke optimalt, men en helt grei løsning jeg kan leve med.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...så noe mer komprimering må nok påregnes på filmer med både 3D og 2D.
    Da vil det si at man kanskje får "dårligere" bilde både på 2D og 3D da, om man skal komprimere ytterligere? Man vil da få redusert kvalitet? Ikke noe bra utvikling... De får heller selge duodisker, en plate med 3D og en plate med 2D i samme coveret. Mindre ekstramateriell vil det jo også bli, ikke at jeg ser så mye på det, men om én disk skal inneholde både 3D og 2D. 5-6 HD lydspor i alle språk, pluss ekstramateriell.. Hmm skeptisk på dette jeg ja..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...forsåvidt enig, Speedfight2... De burde jo heller forbedret 2D-versjonen med bl.a. 10-bits farger og enda høyere båndbredde, så vi får vel håpe og anta at det stort sett vil dukke opp en 2D og en 3D-versjon... Uansett tror jeg vi nok bør ta den mer generelle 3D-Blu-ray-diskusjonen under en annen tråd...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dere hva gutter, dere trenger over hodet ikke være redd for at komprimeringen ikke holder mål. 3D bruker 50% mer plass enn 2D, men når vi var i Hlooywood hos Panasonic så fikk vi en liten demo med Avatar på Blu-ray hvor lerretet var delt diagonalt (308 tommer stort), den ene halvdelen var ukomprimert bilde(rundt 1,5 Gb i sekundet)mens den andre halvdelen var ferdig komprimert Blu-ray. Det var ikke en kjeft som kunne se forskjell på de to halvdelene. De nyeste komprimeringsalgoritmene er kanonbra og gir ingen degradering av bildet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Vet dere hva gutter, dere trenger over hodet ikke være redd for at komprimeringen ikke holder mål. 3D bruker 50% mer plass enn 2D, men når vi var i Hlooywood hos Panasonic så fikk vi en liten demo med Avatar på Blu-ray hvor lerretet var delt diagonalt (308 tommer stort), den ene halvdelen var ukomprimert bilde(rundt 1,5 Gb i sekundet)mens den andre halvdelen var ferdig komprimert Blu-ray. Det var ikke en kjeft som kunne se forskjell på de to halvdelene. De nyeste komprimeringsalgoritmene er kanonbra og gir ingen degradering av bildet.
    Jepp, 50% var det jeg mente dere (du?) skrev ja!

Men for visse filmer kan vel selv kun 50% i tillegg være for mye for en BD-plate? Jeg ripper BD-platene mine til HD for streaming og flere filmer runder 33 GB, noe som er en slags magisk grense her (33 GB * 1.5 = ca 50 GB). Dette er da rene filmer, med ett lydspor og uten ekstramateriale (hvis jeg ikke har dummet meg helt ut da).

Men det er selvagt mulig de har sløst litt med båndbredden fordi de uansett hadde godt med plass og at de ved å komprimere noe hardere fint hadde fåt plass til en ekstra dimensjon!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sløser med båndbredden til vanlig for å si det sånn.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer Happy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Valgets kval... Vente på 3D projektor? Eller gå for Benq w5000

Hei.
    Skal nå oppgradere det som har hengt i taket i 5 år (Benq 6100).
    Jeg føler for w5000. Men er redd jeg hiver meg på noe som er
    på vei ut....
    Bør jeg ha is i magen til 3D projektorene får komme ut i år?
    Noen som "vet mer enn jeg" om hva som nå kommer?
    Takker for svar.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    BenQ nå.

Det er lenge til vi får noen duganes 3D-projektorer.
    Det har vært annonsert lite i projektorverden vedrørende 3D.
    Den lampeteknologien projektorene bruker i dag er veldig lite egnet til 3D.
    3D krever mye lys, og med dagens lamper blir det kort lampetid, mye varme, krav til kjøling, viftestøy osv.....

Tror ikke det vil komme noen flaggskip av 3D-projektorer i 2010.
    Vi skal nok langt inn i 2011 før det begynner å røre seg på det markedet.
    Og prisene vet vi heller ikke noe om.

Så hvorfor ikke en W5000 med kanonbilde til en god pris nå?

3D-projektor vet vil alt for lite om nå. Både med tanke på teknologi, pris og ytelse.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •