Tv som pc-skjerm. LCD, plasma eller LED?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tv som pc-skjerm. LCD, plasma eller LED?

Skal kjøpe meg tv som skal brukes til spilling, film, pc-skjerm og som vanlig tv. Lurer dermed på hva slags tv jeg skal kjøpe. Heller for øyeblikket litt mot plasma pga. bildekvalitet. Vurderer panasonic TX-P50V10E. Men er litt usikker med tanke på innbrenning.
    Lurer også på hvordan LED er kontra plasma? tenker da på bildekvalitet, pris etc.
    Tv'n kommer til å bli mest brukt som pc-skjerm og til spilling på PS3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film/tv: Plasma

Spill/Pc: LCD

LED er en LCD tv med led bakgrunnsbelysning ikke en helt egen type. Om du liker LCD eller LCD-LED best blir vel litt opp til deg selv. Personlig synes jeg det er ganske bra bilde, men ville heller selv gått for samsung sin 8serie plasma enn LCD-LED'ene. Men så spiller ikke jeg voldsomt mye heller da.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær også obs på at plasma fungerer best i mørke rom. Har du lys i rommet, og ikke minst dagslys, er ikke plasma tingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Vær også obs på at plasma fungerer best i mørke rom. Har du lys i rommet, og ikke minst dagslys, er ikke plasma tingen.
    Ja, det glemte jeg.. Viktig ting å ta med i vurderingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men herregud da folkens, "har du lys i rommet er ikke plasma tingen". Dere kan jo ikke skrive noe sånt. En stakkar kan jo finne på å tro dere. Ok LCD har høyere lysstyrke, men SÅ stor forskjell er det da ikke. Jeg har kalibrert min plasma med normalt lys i rommet og det er jo ikke som om jeg har lysstyrken på fullt eller noe her.

Som jeg har sagt før, vær så snill å ikke vær så sinnsykt bastante og generaliserende. Kan ikke se for meg at mange har problemer med plasma i stua med mindre sollyset kommer rett bakfra, da det er en del refleksjoner i glasset på de fleste plasmaene.

Jeg sier ikke at det ikke er noe i det dere sier, men som sagt, det finnes grenser for hvor ubrukelig plasma er om det er litt lys i rommet altså.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Men herregud da folkens, "har du lys i rommet er ikke plasma tingen". Dere kan jo ikke skrive noe sånt. En stakkar kan jo finne på å tro dere. Ok LCD har høyere lysstyrke, men SÅ stor forskjell er det da ikke. Jeg har kalibrert min plasma med normalt lys i rommet og det er jo ikke som om jeg har lysstyrken på fullt eller noe her.

Som jeg har sagt før, vær så snill å ikke vær så sinnsykt bastante og generaliserende. Kan ikke se for meg at mange har problemer med plasma i stua med mindre sollyset kommer rett bakfra, da det er en del refleksjoner i glasset på de fleste plasmaene.

Jeg sier ikke at det ikke er noe i det dere sier, men som sagt, det finnes grenser for hvor ubrukelig plasma er om det er litt lys i rommet altså.
    +1

Sterkt oppskrytt dette med plasma og opplyste rom :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skriver at "Det er viktig å ta med i vurderingen" og at jeg personlig hadde gått for plasma (Og ja jeg har endel dagslys med 2 vinduer på ene veggen) så nå får du gi deg. Vil ikke akkurat påstå at det er det samme som at jeg sier at plasma ikke duger hvis du har noe lys der den skal stå, for det er langt ifra det samme! Men som sagt, greit å ta med i vurderingen at plasma ikke har like høy lysstyrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå var det vel Fahnsen sitt utsagn om at "da er ikke plasma tingen" jeg synes var litt i overkant. At du sa at det er viktig å ta med i vurderingen har jeg aldri sagt noe på.

Og jeg og mener det er viktig å ta alt dette med i vurderingen, men poenget er bare disse problemene som blir beskrevet er mye mindre i praksis enn det fremgår om man bare leser på dette forumet.

Når jeg skrev "dere" så mente jeg egentlig dere som skriver om lysproblemet til plasma og ikke nødvendigvis deg og Fahnsen forresten.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå var det vel Fahnsen sitt utsagn om at "da er ikke plasma tingen" jeg synes var litt i overkant. At du sa at det er viktig å ta med i vurderingen har jeg aldri sagt noe på.

Og jeg og mener det er viktig å ta alt dette med i vurderingen, men poenget er bare disse problemene som blir beskrevet er mye mindre i praksis enn det fremgår om man bare leser på dette forumet.

Når jeg skrev "dere" så mente jeg egentlig dere som skriver om lysproblemet til plasma og ikke nødvendigvis deg og Fahnsen forresten.
    Da er vi enige da

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Da er vi enige da
    Hehe, ja fort gjort det der

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men til trådstarter: Er det PC/spill som er hovedbruken eller blir det mest tv/film? For etter min mening så er jo det den største vurderingen. Såvidt jeg vet så har vel LCD'er litt raskere bildebevegelse enn plasma og er derfor hakke bedre til spilling? Men plasma har vel som regel bedre sortnivå/farger og skal derfor være best til for eksempel film.

Edit: Man får vel stort sett også ett bedre bilde i plasma kontra LCD i forhold til pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei er vel Plasma som har den klart laveste responstiden. Her ligger LCD gjerne på 3 - 5 ms, mens Plasma ligger på under 1. Men det er mulig du tenker på noe annet..?

Jeg trodde egentlig stort sett den eneste fordelen med LCD var høyere oppløsning på mindre skjermer. Altså får ikke full hd på mindre enn 42" med plasma f. eks.

Ellers er det jo at LCD bruker mindre strøm og den biten som ingen AV-entusiaster egentlig bryr seg om

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei er vel Plasma som har den klart laveste responstiden. Her ligger LCD gjerne på 3 - 5 ms, mens Plasma ligger på under 1. Men det er mulig du tenker på noe annet..?

Jeg trodde egentlig stort sett den eneste fordelen med LCD var høyere oppløsning på mindre skjermer. Altså får ikke full hd på mindre enn 42" med plasma f. eks.

Ellers er det jo at LCD bruker mindre strøm og den biten som ingen AV-entusiaster egentlig bryr seg om
    Var det jeg tenkte på ja, men da vet jeg det Da ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke gå for plasma hvis man skal ha 42" eller større for som du sier så er det vel ikke mange her inne som bryr seg om strømforbruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Men til trådstarter: Er det PC/spill som er hovedbruken eller blir det mest tv/film? For etter min mening så er jo det den største vurderingen. Såvidt jeg vet så har vel LCD'er litt raskere bildebevegelse enn plasma og er derfor hakke bedre til spilling? Men plasma har vel som regel bedre sortnivå/farger og skal derfor være best til for eksempel film.

Edit: Man får vel stort sett også ett bedre bilde i plasma kontra LCD i forhold til pris?
    Planen var å bruke den hovedsaklig til skjerm til pc'n, spilling og vanlig tv titting. Slik det ser ut nå kommer jeg til å kjøpe en plasmaskjerm rundt 50".
    Noen som har noen forslag? makspris 14 - 15 000.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oley
    Planen var å bruke den hovedsaklig til skjerm til pc'n, spilling og vanlig tv titting. Slik det ser ut nå kommer jeg til å kjøpe en plasmaskjerm rundt 50".
    Noen som har noen forslag? makspris 14 - 15 000.
    Nå er jo jeg veldig fan av bilde på samsung sine modeller og da er det jo eventuelt så høyt opp i serien du får råd til i forhold til hva som skal brukes, ellers er jo panasonic sine modeller også veldig gode etter min mening.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nå i dagslys med en 46G10 plasma koblet til pc,absolutt ingen problem,innbrenning har jeg heller ikke merket noe til selv om jeg kan være hele dagen på internett,ingen spor etter menylinjer etc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •