Vanlig TV-oppløsning (SD/576i) suger på HDTV? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    Godt mulig du vil slite med å finne et TV som viser SD-kilder bedre enn ditt PV-60!
    Har ikke noen HD TV ennå jeg. Det jeg så i butikken (Expert) var en Panasonic TXP42U10E 42" til 8499 og en Panasonic TXP42C10Y 42" til 4790. Og den billigste var best på SD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært på Siba og sjekket litt. Jeg sammenlignet to skjermer jeg likte spesielt godt (og hendig nok sto ved siden av hverandre), en HD Ready Samsung 42-tommer plasma (PS42B455, ca 6000 kr) og en Full HD Samsung 40-tommer LED (UE40B7050, ca 11000 kr).

På Dagsnytt 18 som jo er SD så var Full HD-skjermen klart skarpere enn HD Ready-skjermen (og skarpere enn alle de andre TVene i butikken tror jeg). Dette var ganske overraskende for meg. Overgangen mellom farger som nesten er like (iallfall de "gulrøde" fargene, det vil si hudtonene i ansiktet til Steinfeldt) var også mye bedre på Full HD-skjermen, mye smoothere overganger mellom de forskjellige sjatteringene.

Jeg så også litt på OL på NRK1, hopprenn. Dette går jo i HD, 720p. Full HD-skjermen var igjen skarpest, men bare på de rolige bildene. I bilder med mye bevegelse (hopperen i svevet) var HD Ready-skjermen skarpest. Kanskje pga at den ikke trenger å prosessere noe, hva vet jeg.

Jeg hadde egentlig tenkt meg en plasmaskjerm for jeg synes LCD-skjermer jeg har sett har hatt så dårlige farger, spesielt ansiktene som jo har sett griserosa ut, eller så har det vært et overdrevet kaldt/blåaktig bilde. Og så har det jeg har sett til nå vært så dårlige til å vise vanlig TV. Nå ble jeg imidlertid i tvil for den LED-skjermen var veldig bra. Hvis jeg skulle kritisert noe er det vel bare at den er så skarp at den skjærer litt i øynene på en måte... Kan man kanskje lære seg å leve med?

Plasmaen hadde på mange måter et mer avslappet bilde med naturligere farger, men av og til ble det altfor gult/rødt (ansiktet til Steinfeldt ble en bare gulrød kladas, for å sette det litt på spissen). Og ja, jeg var inne og stilte kontrast, lysstyrke, fargemetning og fargebalanse på alle TVene jeg prøvde, så godt det lot seg gjøre. Men det var ikke mulig å få alle bildene som TVen viste til å se bra ut. En innstilling som funket bra på noe, funket dårlig på andre ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Elnor i går. Fikk sammenlignet den gode Full HD LED-skjermen (Samsung UE40B7050) med en bra Full HD plasmaskjerm (Panasonic TX-P42G10E), og en bra HD Ready plasmaskjerm (Panasonic TX-P42X10E).

HD Ready plasmaskjermen (X10en) var fremdeles skarpest og best å se på når det var mye bevegelse i bildet (sport). Full HD LED-skjermen var skarpest på rolige bilder, men den beste av Panasonicene (G10en) lå ikke langt bak. Den hadde også mer naturlige farger. LED-skjermen viste snøen veldig blåaktig synes jeg. Det norske flagget så heller ikke ordentlig rødt ut, det var mer magenta.

Gikk inn og stilte Samsungen til film-modus, og det hjalp på fargene. Men jeg lurer på om litt av skarpheten forsvant med denne innstillingen. Er ikke sikker, kanskje det var innbilning.

Det står mellom Samsungen og Panasonic G10. Må sjekke litt nøyere hvor skarp Panasonicen kan bli, og hvor mye man kan gjøre med fargene på Samsungen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt intr det der med hva som er best av HD-ready og FullHD på vanlige SD-signaler. Man får jo inntrykk av at det litt tullete å ikke kjøpe FullHD nå som prisene har sunket såpass mye. Husker da en kompis hadde kjøpt seg Panasonic PV600 og faren hans PV60. Syntes SD var best på PV60'en uten at jeg kan garantere for andre forskjeller (så de ikke side-by-side, men på hvert sitt sted). Det er jo tross alt vanlig SD de fleste ser absolutt mest av, så det er litt kjedelig å legge masse ekstra penger i f.eks en G20 hvis X20 er bedre på SD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker da en kompis hadde kjøpt seg Panasonic PV600 og faren hans PV60. Syntes SD var best på PV60'en uten at jeg kan garantere for andre forskjeller (så de ikke side-by-side, men på hvert sitt sted).
    I og med at begge var HD-ready-skjermer med identisk bildeprosessor så håper jeg for såvidt at du ikke så alt for mye forskjell.....:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det he he! Hadde for meg at PV600 hadde høyere oppløsning på panelet. Men forskjell var det nå hvertfall. Vet at kompisen min hadde Get kabelTV på den tiden, kan jo være at PV60'en var tilkoblet parabol eller noe annet.

Hva er din erfaring i oppskalering av SD signaler på Panasonic ellers, synes du SD blir like bra på fullHD som HD-ready modellene?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •