Hva skjer hvis man fører HD component inn på en CRT-tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer hvis man fører HD component inn på en CRT-tv?

Jeg lurer på å kjøpe en brukt CRT-tv med komponentinnganger, for å koble den til min Canal Digital HD-PVR. Jeg har ennå ikke funnet en flatskjerm til en fornuftig pris som jeg klarer å se på og venter ikke å finne det før OLED kommer i masseproduksjon. Ja, jeg vet jeg er en dinosaur! Jeg finner alltid et eller annet som irriterer meg med skjermene! Og da gidder jeg ikke.

Jeg har en Sony 36" nå, som gir et helt nydelig bilde på RGB-scart. Problemet er at jeg har flere dataskjermer rundt i huset som kjøkken- og soveromsfjernsyn som kjører på HDMI-utgangen til HD-PVR-en, og av en eller annen merkelig grunn gir den ikke bilde på HDMI hvis den analoge utgangen er satt til RGB Scart. Derfor kan jeg tenke meg å få en tv i samme størrelse som har komponentinngang.

Men spørsmålet er hva som vil skje hvis jeg setter HD-PVR-en på 576p (som vel er laveste innstilling) og kjører den inn i en sånn tv. Blir det ikke noe bilde, funker det, eller hva? Har noen prøvd noe lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oled

Jeg vet dessverre ikke hva som skjer om du kopler en CRT-TV til et HD-signal, men jeg er redd du må vente lenge på OLED-TVen din ;-)

OLED: Sony stopper OLED-produksjonen - DinSide Bolig

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    576p er vel helt vanlig signal for en CRT å ta imot. Tror derfor det ikke burde være noe problem å få bilde.. Men er ikke 100% sikker.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kln, jo takk, jeg så det. Men Samsung har ennå ikke gitt seg. Vi får se, kanskje de i løpet av et par år får lagd et LED LCD som jeg klarer å se på uten å begynne å kaste ting mot skjermen etter fem minutter og brøle: "Det skal være svart, ikke grått!" Ellers blir det nok å hamstre 80-kilos tv-monstre...

Jonas Blomster, det høres bra ut. Selgeren sa at han hadde brukt sin NAD DVD-spiller med 576p på tv-en, og det hadde funket ypperlig. Så det er vel samme signalet, håper jeg. Så er det bare å legge tre feite kabler ned fra loftet (skal lage dem selv med R59-kabel og krympetang), og dermed burde det bli bedre bilde enn med den S-Video-kabelen jeg har nå. Fatter forresten ikke hva CD driver med når de lagr programvare til mottakren. At det ikke kan kjøres RGB scart pålitelig samtidig med at HDMI-en gir bilde er jo helt utrolig! Det funker av og til, men så forsvinner det igjen.

Og så kan de ikke faguttrykk heller. De har kalt S-Video for S-VHS! Jeg som trodde videospillerens tid var over...

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Og så kan de ikke faguttrykk heller. De har kalt S-Video for S-VHS! Jeg som trodde videospillerens tid var over...
    Dette var da en spøk?8)

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonas_Blomster
    576p er vel helt vanlig signal for en CRT å ta imot. Tror derfor det ikke burde være noe problem å få bilde.. Men er ikke 100% sikker.
    Det er 576i som er vanlig PAL SD.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Olemj86, av Canal Digital, i så fall. Det er ingen kabel som heter S-VHS, det heter S-video.

Doc.G, det kan nok stemme. Men ifølge han jeg skal hente TV-en hos, fungerer hans NAD dvd-spiller ypperlig på 576p til tv-en, så da tror jeg at jeg klarer meg.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Olemj86, av Canal Digital, i så fall. Det er ingen kabel som heter S-VHS, det heter S-video.
    Joda, det er en kabel som heter S-VHS .. de ser da helt like ut...

Quick Tip - The Difference Between S-VHS and S-Video - What the Difference Between S-VHS and S-Video Means to Consumers

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Har lest linken din 2 ganger nå, kan ikke finne hvor det står noe om en kabel som heter S-VHS.

Deck

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deckarep
    Har lest linken din 2 ganger nå, kan ikke finne hvor det står noe om en kabel som heter S-VHS.
    Deck
    Vell, der sto vell bare forskjellen på de to..
    Men uansett, stikk innom din elektro sjappe, så kan du kjøpe både s-video og s-vhs kabel.. var selv og kjøpte en s-vhs kabel her om dagen... de ser like ut, tror forskjellen er antall pinner inni pluggen(?) ... Skal ikke sitte og påstå så mye rart, her, jeg vet ikke forskjellen på de, og er ikke sikker på om de er helt like eller ei, mulig det også er samme kabel med 2 navn... Men jeg VET at jeg kjøpe et pakken med en S-vhs kabel... så da må det jo finnes8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, denne diskusjonen minner meg om det gode gamle 90-tallet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Vell, der sto vell bare forskjellen på de to..
    Men uansett, stikk innom din elektro sjappe, så kan du kjøpe både s-video og s-vhs kabel.. var selv og kjøpte en s-vhs kabel her om dagen... de ser like ut, tror forskjellen er antall pinner inni pluggen(?) ... Skal ikke sitte og påstå så mye rart, her, jeg vet ikke forskjellen på de, og er ikke sikker på om de er helt like eller ei, mulig det også er samme kabel med 2 navn... Men jeg VET at jeg kjøpe et pakken med en S-vhs kabel... så da må det jo finnes8)

Det som stod i linken var forskjellen på S-VHS (Super-Video Home System, dvs en video maskin (VCR) og S-Video (kontakt/kabel for å overføre video fra kilde (S-VHS, LD, DVD osv)).

At produsenter av kabel bruker S-VHS begrepet feilaktig gjør ikke saken bedre.

Deck

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det helt klart:

1. S-VHS er et videospillerformat, og S-Video er en kabeltype. Ikke noe annet.

2. Komponent i 576P inn på en Panasonic TX-36PL35F går helt utmerket og lager hakkemat av bildet på både RGB-Scart og ikke minst kompositt. Jeg må bare få lagd meg noen ordentlige kabler, så jeg slipper forstyrrelser, for med 10 meter lange kabler holdt ikke noe ræl fra Biltema. Det blir nok tre R59 coax-kabler med skikkelige RCA/phonokontakter i begge ender.

Tv-en var helt klart verd pengene - 300 kroner pluss kjøring til Halden. Med innlagt Harry-runde, selvsagt. Fryseren ba om nåde da jeg var ferdig med å bære inn ytrefilet, lapskauskjøtt og hjortesteik (den siste til 98 kroner kiloen på Rema Svinesund- det er bi-bi-billig!). Så far er fornøyd. Det er også småpøblene, med et halvt tonn godteri, og junior med Sony 36" høykvalitets CRT til Wii og DVD. Den var like god, men hadde ikke komponentinngang.

Så moralen er at hvis man gidder å gjøre det ekstra bryet kan man alltid få tingene til! Så får vi se om fruen merker at tv-en er byttet ut... Hun er på jobb og vet ikke at vi skulle ha den med. Og fargen og formen er omtrent lik, så det er ikke sikkert... Men takhøyttalerne fra kjelleren på Nordbysenteret - Kenwood båthøyttalere til 900 kroner låter helt utmerket når de monteres i et tak med kasse bygd av taksperrene, høyttalerwatt og plate på toppen! (Ja, de fins 80 kroner billigere på nettbutikker, men jeg kjøper ikke høyttalere uten å høre dem først, dessuten kommer porto i tillegg der.) Riktignok låter JBLs 16x9 bedre i taket på badet, men på soverommet slipper høyttalerne å høres bra ut over lyden fra dusjen! Og så er jo prisen en annen... Båthøyttalere passer utmerket i taket. De er hvite, og de tåler eventuell fuktighet på loftet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dermed var det lagt opp RG59 (koaks antennekabel) med skruplugger, og plutselig var bildet enda et hakk eller tre opp! Enorm forskjell, mye klarere og skarpere bilde, bedre farger og himmelvidt over S-Video. 576p funker helt utmerket med en CRT som er skapt for det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •