Plasma/LCD 47"-50" (maks 8000,-) budsjett-TV - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Jeg vil anbefale deg disse to skjermene her, da jeg leter etter skjerm i samme prisklasse som deg, jeg har vært på skjermhunt i 3 uker nå og har kommet til 2 av de beste skjermene til prisen!:

LCD:
    Komplett.no - LG 47" LCD-TV 47LH4000

PLASMA:
    Komplett.no - Samsung 50" Plasma TV PS50B551
    Jeg har kjøpt denne samsungen og grisefornøyd prisen tatt i betraktning. Kjempebilde og jeg storkoser meg foran skjermen og nyter knallbra bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe da sitter vi i samme baret tror jeg. Har hele tiden vært usikker på enten Plasma eller LCD. Prisene er jo stort sett like.
    Er som du sier, opp til en hver enkelt hva man eventuelt velger, etter eget behov.

Både LG LCD'n og Samsung Plasmaen så rimelig like ut ja, men man har disse små forskjellene på det rene når det kommer til Plasma vs LCD.

Selv så kommer det til å bli fint lite spilling via TV'en, ihvertfall i nærmeste fremtid. Jeg skal som sagt bruke en media-PC på TV'en jeg kjøper, men alt til sin tid. TV'en skal kjøpes inn først. Så kommer PS3, så kommer evt media-PC.
    Men som sagt, TV skal kjøpes inn først.

Derfor blir det nok omtrent 80-90% film, 10-20% medie-avspilling via PC (musikk og div).

LCD er fristende fordi det ikke er noe mas med IR og lignende, Plasma er fristende fordi det er noe bedre bildekvalitet.
    Nedturen er jo såklart det med IR om jeg skal vurdere en Plasma-TV.

Men om man "brenner" den inn på riktig måte kan dette altså eliminere det meste av IR? Vet ikke om jeg hadde klart å holde meg i en uke med "innbrenning" men hehe..

Nå vet ikke jeg hvordan IR påvirker skjermen da, men deler av bildet henger altså litt etter før det gir seg? Om man f.eks har hatt et statisk bilde en stund?

Ikke lett det valget der nei.. men heller litt mot Plasma føler jeg.

Terrawa:

Har du opplevd noe IR på den hittil? Og hva bruker du den til?
    Virker som en kickass TV ja, definitivt

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av niccen
    Hehe da sitter vi i samme baret tror jeg. Har hele tiden vært usikker på enten Plasma eller LCD. Prisene er jo stort sett like.
    Er som du sier, opp til en hver enkelt hva man eventuelt velger, etter eget behov.

Både LG LCD'n og Samsung Plasmaen så rimelig like ut ja, men man har disse små forskjellene på det rene når det kommer til Plasma vs LCD.

Selv så kommer det til å bli fint lite spilling via TV'en, ihvertfall i nærmeste fremtid. Jeg skal som sagt bruke en media-PC på TV'en jeg kjøper, men alt til sin tid. TV'en skal kjøpes inn først. Så kommer PS3, så kommer evt media-PC.
    Men som sagt, TV skal kjøpes inn først.

Derfor blir det nok omtrent 80-90% film, 10-20% medie-avspilling via PC (musikk og div).

LCD er fristende fordi det ikke er noe mas med IR og lignende, Plasma er fristende fordi det er noe bedre bildekvalitet.
    Nedturen er jo såklart det med IR om jeg skal vurdere en Plasma-TV.

Men om man "brenner" den inn på riktig måte kan dette altså eliminere det meste av IR? Vet ikke om jeg hadde klart å holde meg i en uke med "innbrenning" men hehe..

Nå vet ikke jeg hvordan IR påvirker skjermen da, men deler av bildet henger altså litt etter før det gir seg? Om man f.eks har hatt et statisk bilde en stund?

Ikke lett det valget der nei.. men heller litt mot Plasma føler jeg.

Terrawa:

Har du opplevd noe IR på den hittil? Og hva bruker du den til?
    Virker som en kickass TV ja, definitivt
    Det er helt korrekt, og i og med at pc bruk handler for det meste om statiske bilder på skjermen så vet jeg ikke hvordan denne samsungen takler dette, sjekk tråden

http://avforum.no/forum/tv-apparater...551-satse.html

her vil du få noen gode svar, har skrevet en del jeg også og minst 6 personer med skjermen har skrevet om blant annet IR problemer, jeg er på ca 60-40 for å kjøpe LGen der Lgen har forspranget innenfor spill, får lønning 29 februar så bestiller nok da

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier så skal du i hovedsak se film. For min del, så er det kun plasma som duger der i gården. Har ikke fått sett de nye led tv'ene på dette området, men disse er jo i en annen prisklasse.
    Hver gang jeg er hos kamerater ol med lcd, så får jeg ikke fred, "filmfeelingen" over bildet mangler, ødelegger filmer :-(

Når det angår IR så snakker jeg kun om min erfaring, og det er med en Panasonic, som er veldig gode på dette området. For et års tid siden, så var det kun LG og Panasonic som gjalds innen plasmatv'er(sett bort ifra Pioneer), de vant det som var av tester osv. Her diskuteres det Samsung plasma? Mulig det har skjedd noe på denne fronten som jeg ikke har fått med meg....
    Som allerede nevnt, IR forekommer ikke når du ser film, kun ved statisk bilde.

Men uansett, lykke til med ny tv;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt igjennom tråden der, Samsungen høres jo riktig knall ut.
    Får se hvor mye $$ jeg sitter med etter bursdagen min hehe, men heller litt mot en Plasma-skjerm. LCD hadde sikkert gjort susen det og, men jeg skal omtrent IKKE bruke skjermen til annet enn film, noe musikk og slikt.

Har en gammel forsterker og 2x 500w høyttalere som jeg skal plassere på sidene, og etterhvert kommer en media-PC inn i bildet, men det er da visstnok litt i etterkant. Men blir sånn ca 70% film ihvertfall, og ellers noe musikkspilling i ny og ne.. men Plasma'en går vel ikke akuratt i tusen knas selv om man hører på litt musikk iblandt, med tanke på IR

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG'n som er nevnt ovenfor kan kjøre 24p realcinema.. det kan visst
    ikke Samsugen. Er enten heller, men Plasma er vel best på film, mens LCD funker ok som "hybrid" om man skal både se litt film og samtidig bruke TVen som pc-skjerm?

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som pc-skjerm? Og bruke til surfing og annet "arbeid" på pc'n så LCD!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke den 80-90% til film og 10-20% musikk/diverse hadde jeg ikke bekymret meg ett sekund over innbrenningsproblemer. Kjøp plasma!
    Sjekk ut Panasonic sine modeller, de dessuten annonsert nye modeller nå så de utgående kan fåes til en god pris mange steder om dagen. Men er ikke sikkert du finner Panasonic 50" FullHD til 8000.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at noen har nevnt det, men det har absolutt betydning for valget:

Plasma fungerer best i mørke rom, og gir betydelig dårligere bilde enn LCD i dagslys.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Panasonic px-80. Denne bruker jeg som vanlig tv og mediasenter-tv. Jeg har aldri helt skjønt den store grunnen til å ikke anbefale plasma som pc-skjerm. Ok hvis man sitter nærme tv'en får man bedre oppløsning på mindre tv'er. Men jeg sitter ca. 3 m unna en 42" tommer og hvis jeg setter pc'en på full oppløsning blir skriften rimelig liten. Det eneste som skjer om skjermen hadde hatt enda bedre oppløsning er jo at alt blir enda mindre. Ja det blir selvsagt skarpere og, men fortsatt smått. En kamerat av meg sitter rundt 4 m unna sin full hd LCD og når vi setter den på full oppløsning kan du jo bare glemme å lese det som står i windows mediaplayer i hvert fall.

Så neste sak, innbrenning. Jeg bruker min på vorspiel som varer gjerne fra 17 - 00. Da står mediaplayer'n på hele tiden. Jeg har aldri hatt noen form for innbrenning på min. Jeg har dog gjort det samme med en LG tv som hadde vesentlig mer problemer. En kamerat av meg har en litt eldre Samsung LCD og der henger bildet igjen som bare det. Akkurat om det kalles IR på LCD og veit jeg ikke, men at stillbilder henger igjen i flere timer på den er i hvert fall et faktum. MYE værre enn på LG'en jeg hadde til og med. Så og si at LCD ikke har noe problem i det hele tatt er ikke riktig. Mulig det er noe feil med tv'en hans, hva veit jeg..

Jeg vil anbefale deg å se litt på hva du egentlig skal bruke dette til. Reis til en kamerat med en flatskjerm og prøv ut f. eks. ulike oppløsninger fra pc'en og se hva du egentlig synes om størrelsen på det som kommer, du vil kanskje da se at det er ikke nødvendig med så høy oppløsning om du sitter normalt nærme en tv.

Lykke til.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt Samsungen og bruker den som PC skjerm hver eneste dag. Ingen problemer med IR. Jeg var dog litt nøye med å ikke bruke den i lange perioder som dette i begynnelsen. Satt ned kontrast og lysstyrke og lot den kjøre seg inn med bevegelige bilder noen netter.
    Etter flere timer som PC skjerm har jeg så og si 0 innbrenning når jeg bytter til sort skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Plasma fungerer best i mørke rom, men LCD gir et betydelig bedre bilde i dagslys"

Altså... synes folk er veldig bastante her. Er dere hjemme og ser hos folk eller bare hoster man opp det som lyd og bilde skriver i testene sine. Det er alltid det samme som blir sagt, og selvfølgelig er det en grunn til det. Men folk her inne får det til å høres ut som den ene teknologien er helt ubrukelig til film, mens ser du på tv om dagen kan du bare glemme den andre.

Har virkelig folk det så sinnsykt lyst i stua si og ser på tv kl. 12 om dagen hele tiden så en plasma blir ubrukelig? Som nevnt vil jeg anbefale å reise hjem til en som har en LCD og en som har en Plasma og prøve ut de forskjellige tingene, både pc og dagslys. Det er egentlig eneste måten å se hva DU synes om dette for jeg er i hvert fall ikke enig i de mange bastante meningene som kommer her.

Jeg har ikke nødvendigvis svarene dine jeg heller, men å kjøpe en tv ut fra de ulike trådene her synes jeg i hvert fall er ganske skummelt.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe litt enig med han over. Sitter for øyeblikket i fult dagslys og bruker en Plasma som PC skjerm, går det ann da? :S
    Ja det går fint, så bra at 20" LCD som er en vanlig PC skjerm ikke brukes noe særlig.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hehe litt enig med han over. Sitter for øyeblikket i fult dagslys og bruker en Plasma som PC skjerm, går det ann da? :S
    Ja det går fint, så bra at 20" LCD som er en vanlig PC skjerm ikke brukes noe særlig.
    såpass ja! ser ut til at du har vært heldig:P du har den samsung 50 b551 el?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at du får innbrenning til ditt bruk, og om du får det kan det som regel fjernes/går bort av seg selv. Dessuten kan du ha pc/spillutstyr hvor du slår på skjermbeskytter om du skulle få en tlf eller noe som tar tid og du glemmer tv'n. Har selv aldri hatt problem med innbrenning. Om du kun bruker tv til å se film fra pc så er ikke bildet statisk og du får ikke innbrenning av dette.

Forstår det slik at enklelte mener at man ikke kan se på plasma i dagslys. Det kan man og plasmaskjermene er mye bedre enn vanlige gamle crt-skjermer. Joda, lcder kan nok være bedre i fullt dagslys men da må man jo justere det ned om kvelden for ikke å bli blenda. Selv gidder jeg ikke justere tv om jeg ser på dag eller kveld og lar det alltid stå i en stilling. Plasma funker perfekt. Lcd er utviklet med tanke på statiske bilder som pc-skjermer i utgangspunktet.

Kan jo nevne at jeg har lest at Samsungskjermene har lettere for innbrenning av andre merker men til vanlig tv bruk er jo ikke dette noe tema uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm skjønner.. vel viser seg nå at jeg måtte (med nød og neppe) betale et par ekstra regninger.. hater utgifter.. :P

Så, derfor har jeg nå bare rundt 7000 riksdaler på TV-budsjettet mitt.
    Jeg kunne ha spart opp en lapp til og gått for Samsung's 551..

MEN, jeg er litt i tvil om jeg "må" legge på en lapp til for å få en TV som kanskje ikke er SÅ mye bedre enn hva man kan få for rundt 7000.
    Så sitter med et lite dilemma.

Har bestemt meg for at jeg skal gå for Plasma, dette er internt avgjort.

Har følgende modeller i kikkerten:

Samsung PS50B551 50"
    LG 50PS3000 50"

Grunnen til at jeg ser på 50PS3000 fra LG er vel at jeg føler den egentlig kan dekke mitt bruksområde. Kommer til å sitte 2,5m fra TV'en (ikke verdens største rom) og TV'en vil bli brukt til PS3, Blu-Ray og ellers noe musikk-avspilling. Skal koble til en mediasenter-PC etterhvert. Men mest film, legger vekt på det.

Er det STOR forskjell på 50PS3000 og PS50B551?
    Hva er de største forskjellene? Ulemper, fordeler?

Hadde håpa noen av dere kunne bidratt med innspill her.

Jeg har jo såklart lyst på TV'en som yter mest, men jeg har desverre ikke tykk nok lommebok for Samsung's 551 for øyeblikket, men LG's PS3000 derimot..

HJELP.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0