Problem vedr rengjøring av Plasmaskjerm-Problem løst !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem vedr rengjøring av Plasmaskjerm-Problem løst !

Kjøpte meg en Panasonic P42V10 plasmaskjerm for noen uker siden. Her om dagen skulle jeg tørke vekk en liten flekk jeg hadde fått på skjermen. Brukte da en klut fuktet med litt vann og grønnsåpe. (fruen var midt i støv tørkinga, så derfor grønnsåpe).
    Så da at det ble et slags blått felt akkurat der jeg tørka av. Akkurat som at det lå et lag med olje på skjermen...Vanskelig å forklare....
    Tok da å tørket over hele skjermen med klut og rent vann. Virket som at det ble bedre da, men når jeg ser nøye på skjermen ser jeg fortsatt en slags "oljefilm" over hele skjermen. Enkelte områder er det mye, mens andre plasser er det ingenting.
    Ser ikke ut til å svekke bildekvaliteten noe, men ser ikke fint ut når man ser etter.

Så spørsmålet er om dette er normalt? Om jeg har forstått det rett er disse skjermene behandlet med et middel fra fabrikk..Er det dette jeg ser? Hva gjør jeg eventuelt for å fjerne det?

Setter pris på innspill/erfaringer

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Kjøpte meg en Panasonic P42V10 plasmaskjerm for noen uker siden. Her om dagen skulle jeg tørke vekk en liten flekk jeg hadde fått på skjermen. Brukte da en klut fuktet med litt vann og grønnsåpe. (fruen var midt i støv tørkinga, så derfor grønnsåpe).
    Så da at det ble et slags blått felt akkurat der jeg tørka av. Akkurat som at det lå et lag med olje på skjermen...Vanskelig å forklare....
    Tok da å tørket over hele skjermen med klut og rent vann. Virket som at det ble bedre da, men når jeg ser nøye på skjermen ser jeg fortsatt en slags "oljefilm" over hele skjermen. Enkelte områder er det mye, mens andre plasser er det ingenting.
    Ser ikke ut til å svekke bildekvaliteten noe, men ser ikke fint ut når man ser etter.

Så spørsmålet er om dette er normalt? Om jeg har forstått det rett er disse skjermene behandlet med et middel fra fabrikk..Er det dette jeg ser? Hva gjør jeg eventuelt for å fjerne det?

Setter pris på innspill/erfaringer
    :sad: Grøss og gru,grønnsåpe er nok helt uaktuelt og bruke spør du meg!!:razz: Heller da litt fuktig med evt bare vann, bruk også da spesialkluter som ikke loer,fåes kjøpt i tvforetninger!!Helst annbefaler jeg "cleaning flued for lcd og plasma"Er ikke helt sikker på hva du skal bruke for og få vekk flekk,men jeg anbefaler deg og ta kontakt med Panasonic serviceavd

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr samsung
    :sad: Grøss og gru,grønnsåpe er nok helt uaktuelt og bruke spør du meg!!:razz: Heller da litt fuktig med evt bare vann, bruk også da spesialkluter som ikke loer,fåes kjøpt i tvforetninger!!Helst annbefaler jeg "cleaning flued for lcd og plasma"Er ikke helt sikker på hva du skal bruke for og få vekk flekk,men jeg anbefaler deg og ta kontakt med Panasonic serviceavd
    Grønnsåpen brukte jeg bare på et lite område helt nede i høyre hjørnet der flekken var, og den gikk vekk. Resten av skjermen er vasket med rent vann og "belegget" vises over hele skjermen.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Uansett. Problmet løses med Jiff vindusrens og en REN microfiberklut.
    Spray på, tørk av.
    Og eventuelt tørk til slutt med en helt ren og TØRR microfiberklut.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Uansett. Problmet løses med Jiff vindusrens og en REN microfiberklut.
    Spray på, tørk av.
    Og eventuelt tørk til slutt med en helt ren og TØRR microfiberklut.
    Leste et innlegg her, eller på et annet forum, at en absolutt ikke måtte bruke microfiber klut. Synes jo dette er litt rart da det fulgte med en slik klut når jeg kjøpte Screen Cleaner produsert av Monster....

Men noen ideer hva dette belegget jeg beskriver skyldes?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Microfiber klut anbefales ikke brukt på skjermer da den kan lage riper.

Bruk Jif glass å vindus våtservieter, funker knall på alt av glossy overflater.
    Evt fuktig, loefri klut. Pusseskinn kan også brukes for å trøke vekk vanndråper for strøken finsih.

Grønnsåpe inneholder fett å bør absolutt ikke brukes på en tv skjerm å er nok dette som har satt seg fast / spredt seg rundt på sjermen din.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette har jeg også erfart- Vasket du tv`t da det var varmt?

Her blir det stygge skjolder på laminatet over krystallpanelet om jeg vasker det mens tv`t har vært påskrudd en stund..

Så kjøp en microfiberklut og jif glassspray- Da blir skjoldene borte.

Noe teknisk forklaring på hva som skjer vet jeg ikke, iallefall ikke annet enn at varme+såpe=skjolder og dårlig humør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at såpe inneholder fett...

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    dette har jeg også erfart- Vasket du tv`t da det var varmt?

Her blir det stygge skjolder på laminatet over krystallpanelet om jeg vasker det mens tv`t har vært påskrudd en stund..

Så kjøp en microfiberklut og jif glassspray- Da blir skjoldene borte.

Noe teknisk forklaring på hva som skjer vet jeg ikke, iallefall ikke annet enn at varme+såpe=skjolder og dårlig humør
    mulig du har et poeng der. Tv var varm når jeg vasket. Mulig det er grunnen.
    Skal tørke av imorgen før tv slås på og se om det hjelper

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke dette med at microfiber skal lage riper på en skjerm..? Det er jo tross alt MF som er det store når det gjelder behandling av lakken på biler...all slags tørking, polering og voksing foregår med MF.
    En forutsetning er naturligvis at det er MF av god kvalitet, og at klutene er RENE.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det utrolig mange dårlige forslag! Man skal ikke bruke såpe eller jif vindusrens på en plasmaskjerm! Bruk en myk brille eller linseklut og tørk av tørt, har du noe som trenger fuktighet bruker du en myk klut fuktet forsiktig med vann og tørk av med en tørr myk klut til slutt. Og grønnsåpe er noe ordentlig dritt å bruke på en skjerm da det er mye olje i den... Lykke til!:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det der med at Microfiberklut lager striper er jeg STERKT uenig i.
    Jeg lakkbehandler biler til det "usunne".
    Altså pusser, sliper og polerer biler, under så sterkt lys at striper du ikke trodde du hadde, ser ut som et sandpapir under lyster.
    Det eneste i "vår" bilbransje som duger til å få den siste prfect show room shine, er microfiberkluter.

Så den er noe av det skånsomste vi har.

Tror de som mener microfoberkluter lager striper ikke har brukt en REN klut.
    Selvfølgelig får man da striper.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå prøvde jeg å tørke over med en ren klut fuktet med vann mens skjermen var kald, men det ser like j.... Ut, nesten verre (trolig pga dagslys vises det bedre).
    Har sendt Mail til panasonic. Får høre hva de sier.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en sak som en får kjøpt hos blandt annet elkjøp og expert, har ikke esken her men det står PM på den.

Spruter på (IKKE FOR MYE) og står med lommelykt og gnikker og pusser til en ikke ser noen striper/rester av noe slag. Det er da for vasking.

Men skal du bare fjerne ltt støv så er det helt ok og bruke en microfiberklut, den må selfølgelig være helt tør... :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ vaske på kald skjerm. Bruk en vanlig glassrens først for å få bort skitt og deretter vann for å få bort glassrensen. Deretter tørker du bort vannet. Bruk en lofri myk klut til de to første, mulig microfiber er best. Jeg bruker en annen klut. Deretter bruker jeg lofritt papir beregnet for vask av barnerumper for å trekke opp vannet. Euroshopper har store pakker av disse og er perfekte til vask av alle glassflater. De ligger i babyavdeligen.

Jeg har en LG plasma med heldekkende glassplate foran og resultatet ble perfekt.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nå gir jeg opp. Har prøvd alt nevnt over. Til og med prøvd med jif på et lite område i ene hjørnet. Fortsatt like ille. Får høre hva panasonic sier.
    Sitter og ser film nå med noe gjenspeil fra vinduer, og det er akkurat som å sitte å se på oljefeltet i Nordsjøen, enkelte plasser

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JIF universal er mitt tips eller Is/dugg fjerner til bil

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det normalt at en ser en blå hinne på skjermen? For alt jeg vet skal det gjerne være slik....

Nå gjorde jeg et siste forsøk der jeg brukte kluten som fulgte med skjermen, sprayet Monster ScreenClean direkte på kluten og tørket forsiktig av. Er vel så langt det beste resultatet, men ser fortsatt denne hinnen...

Som sagt, dette ser ikke ut til å redusere bildekvalitet på noen måter, men irriterer meg grønn over dette, og det ser ikke pent ut når det er ekstra lyst i rommet....

Dersom noen av dere andre her med plasma, står nært skjermen og ser inn på skrått, opplever dere det samme?? Mulig jeg har misforstått og at dette er normalt:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke produktrester du ser da ?

Prøvd klut fuktet med lunkent vann ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du står veldig nærme skjermen og ser på skratt så vil du se brytningen i glasset. Hvis det ligger rester på glasset så må du bare vaske de bort med vann og pass på å tørke av etterpå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •