Offisiell tråd for Panasonic VT20, V20, G20 & X20 plasma-TVer - Side 52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 52 av 61 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... SisteSiste
Viser resultater 1,021 til 1,040 av 1215
    Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Er det noen som har sett banding på en Bluerayfilm, avspilt på en Bluerayspiller? I såfall hadde det vært veldig interessant om dere kunne si hvilken film og hvor i filmen dere ser det. Jeg har fremdeles ikke sett banding på min tv.

På tvsendinger og HTPC'er, er det så mye som muligens kan svikte i signalkjeden før tv'en, at jeg ville vært veldig forsiktig med å si at det var tv'ens "skyld". Er det tv'en som "lager" bandingen, vil den jo være der på høykvalitets signalkilder også.
    Jeg har letet etter dette fenomenet på blu ray, uten å finne det der. Virker dermed som at dette er et SD-fenomen, hvor det det inntreffer på forskjellige kilder.

Har også sett at det kun oppstår når kameraet flytter på seg. F.eks. en scene som viser ansiktet til en person. Når kameraet er i ro, vises fargen i ansiktet svært naturlig. Med én gang kameraet begynner å flytte på seg, begynner fargene å komprimeres og banding-effekten oppstår.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av de problemene folk ser har også sitt utgangspunkt i kildene. analog kabel-TV er vel noe man bør styre unna på de fleste skjermer. Benytter selv en VT20 hjemme til daglig, og man legger godt merke til kvalitetsforskjellene på det tilbyderne leverer. shit in is shit out i mange tilfeller, men på satellitt er jevnt over kvaliteten god. noen av problemene høres rett og slett ut som komprimeringsartefakter. stillestående bakgrunner komprimeres kraftig og når de starter å bevege seg kan man se disse artefaktene. kan det virke som det er mindre problemer med MPEG4 enn med MPEG2? Jeg lever i alle fall meget godt med min VT20, og ville ikke byttet den ut mot noe.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Mange av de problemene folk ser har også sitt utgangspunkt i kildene. analog kabel-TV er vel noe man bør styre unna på de fleste skjermer. Benytter selv en VT20 hjemme til daglig, og man legger godt merke til kvalitetsforskjellene på det tilbyderne leverer. shit in is shit out i mange tilfeller, men på satellitt er jevnt over kvaliteten god. noen av problemene høres rett og slett ut som komprimeringsartefakter. stillestående bakgrunner komprimeres kraftig og når de starter å bevege seg kan man se disse artefaktene. kan det virke som det er mindre problemer med MPEG4 enn med MPEG2? Jeg lever i alle fall meget godt med min VT20, og ville ikke byttet den ut mot noe.
    Analog har jeg aldri brukt på min TV. Bruker digital kabel-tv samt mye videoer fra PC, f.eks. fra nrk nett-tv. Masse banding både fra kabel-tv og nett-tv. Vet ikke helt om jeg bare kan godta at alt skyldes dårlige kilder.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får man dårligere signaler enn fra net-tv da? Jeg henter i alle fall signalene fra satellitt, og der er ikke disse problemene spesielt fremtredende. Jeg kan se litt banding noen ganger, men bildet ellers er så bra at jeg gidder rett og slett ikke å la slike småting ødelegge totalopplevelsen for meg.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får man dårligere signaler enn fra net-tv da?
    Med tanke på at det finnes flere kanaler som sender i HD via nett-tv, så er vel svaret på det ja?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Du kan også vaske skjermen ved å bruke hvite bars/stolper som skjermvask over skjermen. Disse er tilgjengelig i menyen på proff-skjermene til panasonic, men er også tilgjengelig på disse modellene via fabrikk-menyen. Det du gjør er følgende:

Trykk inn V- knappen på fjernsynet og hold den inne samtidig som du trykker "0" på fjernkontrollen tre ganger etter hverandre. Så trykker du på den røde knappen på fjernkontrollen inntil den hvite "stolpen" går over skjermen. Den kan stå på en stund - ved behov.
    Nå har stolpen rullet over skjermen konstant i ca 20 timer, og jeg kan enda se The Voice-logoen. Men tror kanskje den er blitt litt svakere

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører min skjerm med 36 i kontrast og strømsparing på. Det gjør i alle fall at jeg ikke har noen problemer med midlertidige innbrenninger.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører min skjerm med 36 i kontrast og strømsparing på. Det gjør i alle fall at jeg ikke har noen problemer med midlertidige innbrenninger.
    Vet ikke om jeg vil kalle mine innbrenninger for midlertidige :S
    Kan du ramse opp alle skjerm innstillingene dine?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har stolpen rullet over skjermen konstant i ca 20 timer, og jeg kan enda se The Voice-logoen. Men tror kanskje den er blitt litt svakere
    Det var jo fint at du fant ut hvordan du skulle aktivere denne stolpen, men 20 timer taler for seg; Det må være noe feil med skjermen din. Jeg har vært borti mange Panasonic-plasmaskjermer de siste 7 årene, og aldri opplevd noe liknende av det du beskriver.

Noen av Panasonic-skjermene kan få litt IR når de er nye (også den siste generasjonen), men det skal gå bort nesten med en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo fint at du fant ut hvordan du skulle aktivere denne stolpen, men 20 timer taler for seg; Det må være noe feil med skjermen din. Jeg har vært borti mange Panasonic-plasmaskjermer de siste 7 årene, og aldri opplevd noe liknende av det du beskriver.

Noen av Panasonic-skjermene kan få litt IR når de er nye (også den siste generasjonen), men det skal gå bort nesten med en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump. Dobbeltpost

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var det jeg fryktet Får vell ta en rma etter jul. Det er vell reklamasjonssak?

Newcomer Konge Odin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Midlertidige innbrenninger og banding

Har en 42" G20, en Oppo bdp83 og en Onkyo NR-905. Vil først nevne at jeg er strålende fornøyd med tv, men opplever desverre også banding ved noen noen kilder og har NRK super logo oppe i hjørnet sammen med nrk3 nrk HD o.l. skal prøve "vasken" deres og se om det hjelper.

Dersom det er for lite lys i rommet er det også en del grønne skygger (fosfor spor) i scener med høy kontrast på BLurays o.l. Dette løser seg ved å ha litt lys i rommet slik at veggen bak tv blir gråaktig. Tvn er faktisk best i halvmørke på regntunge dager og ved skumring.

Banding viser seg i de fleste Blurays, men er fraværende ved gode produksjoner som f.eks. nest siste HArry Potter filmen og Avatar ext edition.
    En Bluray som viser bandingen spesiellt nesten hele tiden er The Road med Viggo Mortensen. Her er imidlertid filmen blitt mikset med landskap i forskjellige nyanser av grått og man ser effekten spesielt tydelig på himmelen i horisonten som vises en del i denne filmen.

Vil nevne til slutt at fagene oppleves som spesielt gode og klare og foretrekker heller litt banding enn at fargene kun vises i en slags grøt som på enkelte andre tver.

Vil herved derfor tilbakevise påstandene om at Bluray er fri for banding på denne tven.

Nå kan det jo hende at:

- Det finnes noen mandagseksemplarer på Elkjøp der jeg kjøpte den.
    - Noen mennesker har bedre evne til å se feil i bildet enn andre.
    - At både SKjermkortet mitt HD4870, Apple Macbook, GET HDPVR og Oppo BDP83 sender ut råtne signaler som fører til dette, men tviler litt på akkurat det...

Ellers vil jeg si at hele tven er en stor glede å bruke så feilene kan man leve fint med.
    Ser egentlig frem til Oled skjermene når disse kommer for fullt, men de har sikkert også noen feil annet enn den forventede "korte" levetiden.

Noe som er litt snodig er den gode kvaliteten til enkelte DVD i samlingen min.
    Regner med at det er som med lyd, at enkelte innspillinger er bedre enn andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 42" G20, en Oppo bdp83 og en Onkyo NR-905. Vil først nevne at jeg er strålende fornøyd med tv, men opplever desverre også banding ved noen noen kilder og har NRK super logo oppe i hjørnet sammen med nrk3 nrk HD o.l. skal prøve "vasken" deres og se om det hjelper.

Dersom det er for lite lys i rommet er det også en del grønne skygger (fosfor spor) i scener med høy kontrast på BLurays o.l. Dette løser seg ved å ha litt lys i rommet slik at veggen bak tv blir gråaktig. Tvn er faktisk best i halvmørke på regntunge dager og ved skumring.

Banding viser seg i de fleste Blurays, men er fraværende ved gode produksjoner som f.eks. nest siste HArry Potter filmen og Avatar ext edition.
    En Bluray som viser bandingen spesiellt nesten hele tiden er The Road med Viggo Mortensen. Her er imidlertid filmen blitt mikset med landskap i forskjellige nyanser av grått og man ser effekten spesielt tydelig på himmelen i horisonten som vises en del i denne filmen.

Vil nevne til slutt at fagene oppleves som spesielt gode og klare og foretrekker heller litt banding enn at fargene kun vises i en slags grøt som på enkelte andre tver.

Vil herved derfor tilbakevise påstandene om at Bluray er fri for banding på denne tven.

Nå kan det jo hende at:

- Det finnes noen mandagseksemplarer på Elkjøp der jeg kjøpte den.
    - Noen mennesker har bedre evne til å se feil i bildet enn andre.
    - At både SKjermkortet mitt HD4870, Apple Macbook, GET HDPVR og Oppo BDP83 sender ut råtne signaler som fører til dette, men tviler litt på akkurat det...

Ellers vil jeg si at hele tven er en stor glede å bruke så feilene kan man leve fint med.
    Ser egentlig frem til Oled skjermene når disse kommer for fullt, men de har sikkert også noen feil annet enn den forventede "korte" levetiden.

Noe som er litt snodig er den gode kvaliteten til enkelte DVD i samlingen min.
    Regner med at det er som med lyd, at enkelte innspillinger er bedre enn andre.
    Selv om jeg har hatt noen ex. av disse VT/V/G/X20 skjermene, få jeg en ny G20 i dag (betalte bare 5990 på Elkjøp). Er spent på om ingeniørene har gjort noen endringer (les: forbredringer) siden modellen ble introdusert denne våren og fram til nå.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg har hatt noen ex. av disse VT/V/G/X20 skjermene, få jeg en ny G20 i dag (betalte bare 5990 på Elkjøp). Er spent på om ingeniørene har gjort noen endringer (les: forbredringer) siden modellen ble introdusert denne våren og fram til nå.
    Det var litt av en pris. Gi en tilbakemelding når du har fått fiklet litt med den.

Har vært og sett litt på Sony HX900 som du har skrøte av og mente var bedre enn de beste plasmaene, men jeg ble ikke overbevist i første omgang i alle fall. Opplevde at bilde var kunstig med HX900, akkurat som andre LCDer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært og sett litt på Sony HX900 som du har skrøte av og mente var bedre enn de beste plasmaene, men jeg ble ikke overbevist i første omgang i alle fall. Opplevde at bilde var kunstig med HX900, akkurat som andre LCDer.
    Jeg har ikke endret mening angående HX900. Det er den beste Sony LED-skjermen jeg har sett (har ikke skrevet at den er bedre enn de beste plasma`ene).

Nå er den nye modellen EX/NX710 også bra til en langt lavere pris, men det er slett ikke alle som liker LCD og LED-teknologien likevel. I tillegg kan bildet oppleves kunstig på de fleste skjermer om alle bildeforbedringskretsene står på (de må altså skrus av - i hvert fall en del av dem).

Når alt dette er sagt; Plasma er det jeg liker best. Men de fyker rett ut av huset når OLED kommer i betalbare 50-tommer.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JFM
    Jeg kørte også "vasking" på skjermen for en stund siden. Det stod på ca. 30 timer. Dessverre så forsvant ikke innbrenningen (Spes NRK-Super logo) men kunne se at det hadde blitt svakere.
    Det jeg nå gjør når jeg setter på NRK-super, er å sette kontrasten ned til ca 32. Ungene bryr seg jo ikke alikevel .
    Hvis jeg ser serier eller filmer som ikke har 100% topp kvalitet så setter jeg kontrasten til ca 44 faktisk. Det er fordi at jeg opplever at posterization/banding-problemet er absolutt mest synlig mellom 36 og 42. Det er da Posterization (hva er det norske ordet?) i anskikter som er ekstremt irriterende.

Kjører med disse innstillingene:
    Modus: Pro 1
    Kont.: 44 på serier og "normale" filmer, 37 på foreksempel Avatar og 32 på barne-TV
    Lys: -1
    Farge: 32
    Skarphet: 0
    Øko.: Av
    P-NR: Av

R-nivå: +1
    G: 0
    B: -4

R-av: 0
    G: +3
    B: -2

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo
    Kjører med disse innstillingene:
    Modus: Pro 1
    Kont.: 44 på serier og "normale" filmer, 37 på foreksempel Avatar og 32 på barne-TV
    Lys: -1
    Farge: 32
    Skarphet: 0
    Øko.: Av
    P-NR: Av

R-nivå: +1
    G: 0
    B: -4

R-av: 0
    G: +3
    B: -2
    Hvor finner jeg "Modus: Pro 1" og RGB instillingene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JFM
    Hvor finner jeg "Modus: Pro 1" og RGB instillingene?
    Hadde det litt travelt så forkortet litt
    Bildemodus = Profesjonel 1
    RGB innstillingene finner du under "Avanserte innstillinger" > "Hvitbalanse".
    Fargestyring lar jeg stå som det står. Fant ut at det var veldig lite å hente der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo
    Hadde det litt travelt så forkortet litt
    Bildemodus = Profesjonel 1
    RGB innstillingene finner du under "Avanserte innstillinger" > "Hvitbalanse".
    Fargestyring lar jeg stå som det står. Fant ut at det var veldig lite å hente der.
    Har ikke muligheten til å velge prof. 1 her. Bare Cinema, THX, Spill, Foto, Dynamisk og Normal.
    Ikke finner jeg "avanserte instillinger" heller :S

Side 52 av 61 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •