Offisiell tråd for Panasonic VT20, V20, G20 & X20 plasma-TVer - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 61 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 1215
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

G20 kjøp

Har lest side opp og side ned. Men klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er den beste modellen jeg kan skaffe meg til den prisen. Ser for meg en 46 eller 50 tommer. Så spørsmålet er vell om dere som har kjøpt G20 modellen er strålende fornøyd? Føler at fallhøyden på en G20 modell kan være ganske høy når jeg har så store forventninger til en tv. Har hatt G10 fra tidligere og er ganske fornøyd med den. Eneste som kan trekke ned bør vell være SD sendingene. Hvordan stiller samsung sine plasma skjermer på SD sendinger kontra G20? Er de bedre? Er det noen andre tv-er jeg bør vurdere før jeg går til innkjøp av en G20? Har egentlig sett for meg kjøp av plasma skjerm igjen men hva med lcd skjermene til samsung? De har jo fått veldig bra omtaler.

Bruker tv en til 40 % SD sendinger, 30 PS3 spilling og 30 % film

Får håpe jeg ikke postet dette feil plass

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Svartnivå?

djbigs: Grattis!

Nå har jeg testet skjermen mer med forskjellige kilder. Det virker som den største synderen på svartnivå er den dynamiske kontrasten. Denne oppfører seg omtrent som på en LCD-skjerm der alt blir lysere (inkludert svarte bakgrunner) for å skape totalt mer lys på skjermen (og dermed et klarere bilde). Det virker bare rart at en plasma-skjerm må øke lyset fra samtlige celler og ikke bare de som trenger å bli lysere. Effekten er at svarte bakgrunner hopper opp i lysnivå straks det dukker opp noen lysere områder på skjermen. Jeg har ikke funnet noen måte å regulere denne oppførselen på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimsnarf

Nå har jeg testet skjermen mer med forskjellige kilder. Det virker som den største synderen på svartnivå er den dynamiske kontrasten. Denne oppfører seg omtrent som på en LCD-skjerm der alt blir lysere (inkludert svarte bakgrunner) for å skape totalt mer lys på skjermen (og dermed et klarere bilde). Det virker bare rart at en plasma-skjerm må øke lyset fra samtlige celler og ikke bare de som trenger å bli lysere. Effekten er at svarte bakgrunner hopper opp i lysnivå straks det dukker opp noen lysere områder på skjermen. Jeg har ikke funnet noen måte å regulere denne oppførselen på.
    Dette er den såkalte "Floating Black" effekten. Finnes ikke noe triks for å bli
    kvitt det. Rart at det ikke blir nevnt oftere i denne tråden. Den plager iallefall livet av meg

En kort forklaring på problemet, klippet fra avdforum:

"Why is Black Level Affected? The term Panasonic uses is “Background Brightness” which is black level. In Plasma displays black level is very separate from panel brightness (unlike LCDs in which the two are invariably linked). At the beginning of each frame in a Plasma display the panel must initialize (setup) each and every sub-pixel. Essentially normalizing and preparing all the pixels for the upcoming frame. This requires a relatively strong voltage pulse. If this pulse fails to ionize the gas sufficiently then the pixel will not fire properly during the upcoming frame. Panasonic has chosen to raise this voltage to make sure this does not happen. Unfortunately, increasing this voltage pulse also increases background brightness (black level)."

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo
    Skriveleif avsforum
    The Official Panasonic G20/25 Owner's Discussion Thread [no price talk] - Page 167 - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av kimsnarf

Opplever du dette også i THX-modusen (dvs. floating blacks) eller bare i dynamisk modus?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri opplevd disse "floating blacks". Jeg har min skjerm sett i professional1, som jeg selv har kalibrert. Har også brukt THX modusen litt, og ikke sett noe som helst av dette.

Dynamisk modus var jo helt grusom, så den holdt jeg meg langt unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri opplevd disse "floating blacks". Jeg har min skjerm sett i professional1, som jeg selv har kalibrert. Har også brukt THX modusen litt, og ikke sett noe som helst av dette.

Dynamisk modus var jo helt grusom, så den holdt jeg meg langt unna.
    Fint. Spørsmålet er bare om de som opplever "floating blacks" bruker en modus der skjermen har aktivert visse "dymamiske funksjoner" som egentlig bør skrus av. Jeg har nemlig det samme inntrykket som deg; De gangene jeg har hatt G20 og VT20 i hus, så har jeg aldri sett "floating blacks"-fenomenet. Men så har jeg som deg bare brukt THX eller Pro1.

Skal lure på om de som klager på dette, egentlig bruker "dynamisk" eller "standard"-modus der alle "hjelpeforbedringskretser" står på?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Fint. Spørsmålet er bare om de som opplever "floating blacks" bruker en modus der skjermen har aktivert visse "dymamiske funksjoner" som egentlig bør skrus av. Jeg har nemlig det samme inntrykket som deg; De gangene jeg har hatt G20 og VT20 i hus, så har jeg aldri sett "floating blacks"-fenomenet. Men så har jeg som deg bare brukt THX eller Pro1.

Skal lure på om de som klager på dette, egentlig bruker "dynamisk" eller "standard"-modus der alle "hjelpeforbedringskretser" står på?
    Tror jeg har prøvd alt av innstillinger men står som regel alltid i THX-modus med skarphet satt til 0, Økonomimodus AV, P-NR AV og Superoppløsning, hvis det var et valg i THX-modus, satt til null eller ingen.
    24p Smooth Film og IFC har jeg også som regel av pga "halo effekten".
    Ok, jeg er litt pirkete, og kona ser ikke slike ting som flimring, graderingsproblemer i det hele tatt, men "floating black" er godt synlig på mørke scener. I 24 sesong 7 kan man se fenomenet hele tiden i mørkere scener.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har prøvd alt av innstillinger men står som regel alltid i THX-modus med skarphet satt til 0, Økonomimodus AV, P-NR AV og Superoppløsning, hvis det var et valg i THX-modus, satt til null eller ingen.
    24p Smooth Film og IFC har jeg også som regel av pga "halo effekten".
    Ok, jeg er litt pirkete, og kona ser ikke slike ting som flimring, graderingsproblemer i det hele tatt, men "floating black" er godt synlig på mørke scener. I 24 sesong 7 kan man se fenomenet hele tiden i mørkere scener.
    Det er bare bra at du er pirkete, slik at produsentene får tilbakemeldinger av denne typen (de leser forumene).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Svartnivå?

Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Opplever du dette også i THX-modusen (dvs. floating blacks) eller bare i dynamisk modus?
    Jeg opplever dette uansett modus. Som regel kjører jeg i THX med all ekstra prosessering skrudd av eller minimert.

Se på de vedlagte bildene jeg nettopp tok som demonstrerer fenomenet. I det første bildet er det røde lyset svakt og svart ser svart ut. Noen tiendels sekunder senere i filmen øker det røde lyset og svart hopper plutselig opp til gråblått. Dette skjer hver gang på nøyaktig samme sted.

Ignorer bildekvaliteten forøvrig. Kameraet mitt er ikke særlig bra. Det er svartnivået som er poenget og det ser faktisk verre ut i virkeligheten enn det gjør på bildet.

Se også de tre neste bildene. I båt-scenen er fenomenet der. I klasserom-scenen er svart igjen svart. I opp-av-hullet-scenen har jeg økt eksponeringstiden på kameraet litt for å gjøre fenomenet helt tydelig. Det ser ikke riktig så ille ut i virkeligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Svartnivå?

Dette er den såkalte "Floating Black" effekten. Finnes ikke noe triks for å bli
    kvitt det. Rart at det ikke blir nevnt oftere i denne tråden. Den plager iallefall livet av meg

"Why is Black Level Affected? The term Panasonic uses is “Background Brightness” which is black level. In Plasma displays black level is very separate from panel brightness (unlike LCDs in which the two are invariably linked). At the beginning of each frame in a Plasma display the panel must initialize (setup) each and every sub-pixel. Essentially normalizing and preparing all the pixels for the upcoming frame. This requires a relatively strong voltage pulse. If this pulse fails to ionize the gas sufficiently then the pixel will not fire properly during the upcoming frame. Panasonic has chosen to raise this voltage to make sure this does not happen. Unfortunately, increasing this voltage pulse also increases background brightness (black level)."
    Det du siterer her er ikke "floating blacks" men at svartnivået på panelet blir dårligere over tid. Dette skyldes at skjermen øker volten for å kompensere for at plasma-gassen blir vanskeligere å ionisere etter lang tids bruk. I 2010-modellene skal denne degraderingen skje mer gradvis enn i 2009-modellene der svartnivået plutselig degraderte tydelig over natten.

Hvis forklaringen i dette sitatet var årsaken til "floating blacks" ville det vært synlig dårlig svartnivå konstant. I stedet er det noe som skjer i visse scener men alltid i disse scenene. Det skjer altså for regelmessig til å være noe som skyldes en sjelden glipp.

På meg virker det derfor som fenomenet skyldes noe dynamisk prosessering skjermen gjør som man ikke kan skru av. Det minner som sagt veldig om hvordan LCD-skjermer (og iriser på projektorer) dynamisk tilpasser lysstyrke, men på en plasmaskjerm gir det ingen mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å måtte mase. Men postet et innlegg om G20 her i går og ingen har tatt seg tid til å svare meg enda. Hadde satt veldig stor pris på dette siden jeg tenkte jeg skulle kjøpe nytt tv i morgen. Innlegget mitt er i begynnelsen av denne siden.

Hadde satt stoor pris på svar :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått igjen 46" G20 igjen etter reparasjon, men jeg klarer ikke å få bildet sånn jeg vil ha det. Noen som har link til kalibrering?

Hele innmaten er bytta på tv'en så alt er igrunnen nytt. Mener å merke en god del mer graderinger, og phosphor trails nå enn før dessverre. Irriterende.

Edit: Fant på fprrige side i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde 50" VT20 til 14990,- på åpningsfesten på Lefdals nye butikk på forus i går. Merker jeg angrer på at jeg ikke slo til...

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langtongting
    De hadde 50" VT20 til 14990,- på åpningsfesten på Lefdals nye butikk på forus i går. Merker jeg angrer på at jeg ikke slo til...
    Tja....50" er fortsatt for lite

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke spesielt fornøyd med G2, kommer neppe til å kjøpe panasonic plasma igjen. Det er altfor mye graderinger, du ser det til og med i ansikter i HD! samme gjelder phosphor. Plagsomt. Føler det er verre etter at tv'en var inne til reparasjon og det ble byttet panel.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders W
    Jeg er ikke spesielt fornøyd med G2, kommer neppe til å kjøpe panasonic plasma igjen. Det er altfor mye graderinger, du ser det til og med i ansikter i HD! samme gjelder phosphor. Plagsomt. Føler det er verre etter at tv'en var inne til reparasjon og det ble byttet panel.
    Mener du G20? Når det gjelder graderinger, har du forsøkt å slå av funksjonen som heter Intelligent Fram Creation og sett om det blir bedre da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mener du G20? Når det gjelder graderinger, har du forsøkt å slå av funksjonen som heter Intelligent Fram Creation og sett om det blir bedre da?
    Syns ikke det hjelper nevneverdig. Hvilken oppløsning kjører folk med? Jeg har satt den av nå.

Svartnivået er heller ikke bra. En dress kan være svart mot hvit bakgrunn, men så fort kamera snur og bakgrunnen blir rød, er dressen grå. Heller LED tv sin blåsvart enn grått! Jeg bytta inn en Samsung 6 serie pga clouding, men det var også eneste problemet med den tv'en. På G20'en er det masse småplukk som er dårlig. I tillegg måtte den inn til reparasjon etter 2 mnd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders W
    Syns ikke det hjelper nevneverdig. Hvilken oppløsning kjører folk med? Jeg har satt den av nå.

Svartnivået er heller ikke bra. En dress kan være svart mot hvit bakgrunn, men så fort kamera snur og bakgrunnen blir rød, er dressen grå. Heller LED tv sin blåsvart enn grått! Jeg bytta inn en Samsung 6 serie pga clouding, men det var også eneste problemet med den tv'en. På G20'en er det masse småplukk som er dårlig. I tillegg måtte den inn til reparasjon etter 2 mnd.
    Graderingen blir ikke bedre uannset hva du gjør. Men svartfargen skal jo ikke være så gærn, med mindre floating black er på topp .
    Er enig i at det er mye småplukk med G20. Jeg kommer heller ikke til å gå for en "G30" neste gang, hvis ikke det viser seg at det har blitt mye "glattere" gradering og at floating black er historie.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Graderingen blir ikke bedre uannset hva du gjør. Men svartfargen skal jo ikke være så gærn, med mindre floating black er på topp .
    Er enig i at det er mye småplukk med G20. Jeg kommer heller ikke til å gå for en "G30" neste gang, hvis ikke det viser seg at det har blitt mye "glattere" gradering og at floating black er historie.

Hva er floating black? Kanskje jeg ikke vil vite det, hehe. Men ser av og stil at det er skyger på skjermen, akkurat som om selve skjermen skulle være skitten, men det er den ikke. Irriterer meg at denne får toppkarakterer. Det må ta finens bedre skjermer til 10000

Side 39 av 61 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •