Flat tv, oppskrytt svada?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flat tv, oppskrytt svada?

Hei

Nå har jeg ventet over 1 år, om ikke mer, på å kjøpe meg flat-tv. Grunnen til at jeg har ventet så lenge er pga kvaliteten på bildet på lcd/plasma. Jeg reagerer sterkt når jeg er på elektrobutikker og hjemme hos kompiser. Jeg vet at på butikkene skal jeg ta presentasjonen med en stor klype salt. selv når jeg er hjemme hos mine venner er tv-ene etter min mening rett og slett laget med "feil" på. Bildet lagger, bildet har grøtete forstyrrelser, og man skulle tro at det kun var en svart farge.

Det er en tv hos han ene kompisen min som jeg synes var helt OK. Det var en panasonic 42" med 1024x7 etellerannet 100hz. som han kjøpte i fjor høst for 6000kr på "kupp-tilbud". ( satt ned 2000kr eller noe). Fargene var godkjente og bildeprosseseringen var okå minus. Man kunne se i raske scener at enkelte steder ble bildet forstyrret i små detaljer.

Ellers har man jo en ganske så ny Samsung hos det ene venneparet. Der så vi film på en 42" med blueray full oppløsning. helt greit bilde ... når det ikke var panoreringer.. Forekom det panoreringer ble bildet hengende på slep og var forstyrrende å se på. Som om "cpu" hadde noen hundre MHz for lite..

Men nok fjas og sjas... En av mine undringer er jo anmelderene av tv-ene. De kan skryte tv-ene opp i skyene. Jeg sjekker dem ut og kan raskt konstantere at anmelderen antagenligvis eller forhåpentligvis har sniffet noe.
    Det samme gjelder folk på forum og andre steder, men akkurat der tror jeg de er offer for sin egen samvittighet. De tørr ikke å innrømme at kjøpet de gjorde var høl i huet, og har dermed låst seg fast innstilt på at tv de ga 17000 spenn for er superbra. Slike personer kan jeg ikke forstå - hadde jeg kjøpt noe dyrt og senere innsett at kjøpet var dårlig hadde jeg sagt at "sånn og sånn er feilene, ikke kjøp". men men..

Leste en anmeldelse for en stund siden, der sa jo anmelderen at han brukte en Pioneer plasmatv som referanse. Dette synes jeg er forferdelig forvirrende for forbrukeren. Hva om den pioneeren ikke er noe særlig da? Man kan jo se om et bilde er bra eller ikke. En anmelder av AV utstyr har vel garantert vært borti det meste - projektor, crt-tv, etc. Hvorfor ikke bruke sin bakgrunns erfaring på å avgjøre om bildet er bra eller ikke etter det som kreves for å være dagens standard?

Selv har jeg benq dlp 9900 etteller annet 720p som en liten referanse om hvor godt bilde kan være. nevnte projektor er i dag ca. 4-7 år gammel.. brukte kun vanlig dvd-er på den. bedre bilde enn kinoen her i byen viser, haha.. dog regnbueeffekt.

hvor vanskelig kan det være å kjøpe seg en flattv som faktisk kan vise bildet uten å ha slike tekniske forstyrrelser? greit nok at fargene eller sortnivået ikke er så bra, men at den kan vise bevegende bilder uten å smørje det til?

bah..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier ingenting om hvilket signal eller hvilke moduser som var skrudd av eller på, på skjermene du nevner. Jeg har også sett "grøtete" TV-sendinger som du nevner, og da gjerne i sammenheng med store TV-er og analoge sendinger. Eventuelt 100hz-utjevning i programmer der det absolutt ikke passer seg. Det ser mildt sagt elendig ut.

Så du TV fra digital dekoder og med HDMI mellom kilde og skjerm?

At panoreringer på blu-ray hakker, kan man fjerne/redusere med funksjoner i blu-ray-spiller, og på noen TV-skjermer (24p-funksjoner).

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikBlodøks
    Leste en anmeldelse for en stund siden, der sa jo anmelderen at han brukte en Pioneer plasmatv som referanse. Dette synes jeg er forferdelig forvirrende for forbrukeren. Hva om den pioneeren ikke er noe særlig da? Man kan jo se om et bilde er bra eller ikke. En anmelder av AV utstyr har vel garantert vært borti det meste - projektor, crt-tv, etc. Hvorfor ikke bruke sin bakgrunns erfaring på å avgjøre om bildet er bra eller ikke etter det som kreves for å være dagens standard?
    Man må gjerne ha noen knagger å henge forskjellene på - ha en referanse. Uten det er som regel testene ubruklig... Det er min mening. Feks test av en reciver er sjelden spennede, men har man gruppetest synes jeg det er bedre - da prøver man opp mot hverandre.

Forøvrig ønsker jeg å nevne at jeg tror du er for kritisk. Tipper det går ganske mange år før du for kjøpt deg en tv hvis alt skal være 100 % perfekt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To valg

Kjøp

eller sett deg bedre inn i avspillingskilde + kabelvalg + tv (hva og hvordan tv behandler den kilden som sendes inn)

Å klage over billige hd ready tv*r venner har å deres visningskvalitet sier ingen ting om flat tv er oppskrytt men kan feks si noe om at en billig tv skjelden er så bra som dyrere , nyere tv'r ofte er bedre en gamle , avspillerens kvaliteter og innstilling , kabelvalg osv

Du finner mange tråder /tester her på av eller andre forum/sider over tv'r som kan gi deg det ultimate bilde
    men husk at bilde kommer fra en kilde også å da bør kilden være bra for med ræva avspiller å super tv kan ingen ting bli ultimat
    (det eneste er at en bra tv vil vise bedre bilde en dårlig tv fra en dålig avspiller)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nå har jeg ventet over 1 år, om ikke mer, på å kjøpe meg flat-tv. Grunnen til at jeg har ventet så lenge er pga kvaliteten på bildet på lcd/plasma. Jeg reagerer sterkt når jeg er på elektrobutikker og hjemme hos kompiser. Jeg vet at på butikkene skal jeg ta presentasjonen med en stor klype salt. selv når jeg er hjemme hos mine venner er tv-ene etter min mening rett og slett laget med "feil" på. Bildet lagger, bildet har grøtete forstyrrelser, og man skulle tro at det kun var en svart farge.

Det er en tv hos han ene kompisen min som jeg synes var helt OK. Det var en panasonic 42" med 1024x7 etellerannet 100hz. som han kjøpte i fjor høst for 6000kr på "kupp-tilbud". ( satt ned 2000kr eller noe). Fargene var godkjente og bildeprosseseringen var okå minus. Man kunne se i raske scener at enkelte steder ble bildet forstyrret i små detaljer.

Ellers har man jo en ganske så ny Samsung hos det ene venneparet. Der så vi film på en 42" med blueray full oppløsning. helt greit bilde ... når det ikke var panoreringer.. Forekom det panoreringer ble bildet hengende på slep og var forstyrrende å se på. Som om "cpu" hadde noen hundre MHz for lite..

Men nok fjas og sjas... En av mine undringer er jo anmelderene av tv-ene. De kan skryte tv-ene opp i skyene. Jeg sjekker dem ut og kan raskt konstantere at anmelderen antagenligvis eller forhåpentligvis har sniffet noe.
    Det samme gjelder folk på forum og andre steder, men akkurat der tror jeg de er offer for sin egen samvittighet. De tørr ikke å innrømme at kjøpet de gjorde var høl i huet, og har dermed låst seg fast innstilt på at tv de ga 17000 spenn for er superbra. Slike personer kan jeg ikke forstå - hadde jeg kjøpt noe dyrt og senere innsett at kjøpet var dårlig hadde jeg sagt at "sånn og sånn er feilene, ikke kjøp". men men..

Selv har jeg benq dlp 9900 etteller annet 720p som en liten referanse om hvor godt bilde kan være. nevnte projektor er i dag ca. 4-7 år gammel.. brukte kun vanlig dvd-er på den. bedre bilde enn kinoen her i byen viser, haha.. dog regnbueeffekt.

hvor vanskelig kan det være å kjøpe seg en flattv som faktisk kan vise bildet uten å ha slike tekniske forstyrrelser? greit nok at fargene eller sortnivået ikke er så bra, men at den kan vise bevegende bilder uten å smørje det til?

bah..
    Skjønner absolutt ikke hvor du vil hen med dette innlegget.
    Hvis du er så misfornøyd med dagens flatskjermer, så dropper du å kjøpe.

Og ja; dagens nyheter ligger i morgendagens søplekasser. Så hvis du er redd for å bruke penger, finn på noe annet.

Det finnes nok av bra skjermer på dagens marked. At du bruker venners venner tv´er samt utstillingsmodeller som referanse, sier mest om deg - kontra dagens modeller.

Lykke til med ny tv i 2019!

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i noe av det trådstarter skriver.

Jeg kjøpte en Pioneer LX5090 for halvannet år siden. Den var roset opp i skyene i alle ”reviews og tester”. Ja, den har fantastisk fine farger og kontrast/sortnivå. MEN med en gang der er bevegelser og det er der jo i filmer og TV sendinger, da hakker det noe inn i granskauen. Dette irriterer meg til de grader at jeg har kjøpt en projektor (Epson TW5500) med frame interpolation. Nå viser det seg at bildet projektoren produserer er nesten helt fri for hakking før jeg i det hele tatt aktiverer frame interpolation.

Før noen sier at grunnen for at Pioneeren hakker er feil innstillinger ”spare me” jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner av innstillinger uten at det blir bra. Det eneste som skjer er at med visse innstillinger blir det ekstra dårlig.

De nyeste Panasonic skjermene virker ganske bra, men jeg gidder ikke hive ut en masse tusinger på enda en skjerm. Nå bruker jeg projektoren til filmer, serier og sport, så får TV skjermen i beste fall ta seg av nyhetene og lottotrekningen

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av novastrum
    At panoreringer på blu-ray hakker, kan man fjerne/redusere med funksjoner i blu-ray-spiller, og på noen TV-skjermer (24p-funksjoner).
    Kan vi vennligst få høre litt om hvilke funksjoner der er i Blu-ray spillere, som fjerner hakkingen ved panoreringer

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

bah..
    skaff deg en pioneer KURO 60 tommer plasma, om du klager etter det så skyter jeg meg selv...den skal være verdens beste plasma tv

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    skaff deg en pioneer KURO 60 tommer plasma, om du klager etter det så skyter jeg meg selv...den skal være verdens beste plasma tv
    Hjelper ikke med den heller. Ingen nye flat-TV'er er like gode som de beste CRT-tv'er når det kommer til å vise bilder med bevegelse eller hvordan jeg skal si det...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Hjelper ikke med den heller. Ingen nye flat-TV'er er like gode som de beste CRT-tv'er når det kommer til å vise bilder med bevegelse eller hvordan jeg skal si det...
    Eller kanskje de er gode nok til å avsløre hvor dårlig jpeg komprimering er på bevegelse? Noe CRT skjuler ganske godt siden alt flyter såpass utover som det gjør.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere top modellen CRT til Philips fra noen år tilbake
    De fleste jeg kjenner er helt vant med hakking og blir helt satt ut hvis man glatter ut dette. Den var utrolig skarp under bevegelser, men det kommenterte folk som var vant til vanlig tver og når jeg skrudde av dette ble de veldig fornøyd, mens jeg bare så konstant hakking.
    Tror dette er litt en vanesak.

Er selv ikke plaget av hakking på min nye flatskjerm, skarpheten ved bevegelser er god på digitale kilder med høy oppdatering. Analoge bilder som blir heavy prosessert for å øke skarpheten mister en del fokus ved bevegelser. Sånn er det. Godt fornøyd =)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er langt fra verdens beste på panoreringer eller andre bevegelser, når du oppdager det vil du bli mer og mer irritert jo mer du ser på den :cry:

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten så jeg vil kjøpe en Pioneer 60 til trådstarter, bare for å høre på nyhetene at en har skutt seg selv p.g.a en tv :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakking my ass. Mitt samsung 966 er silkemykt i panoreringene og krystallklart. Fargene og sortnivå er også helt topp.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det går liksom fremover? Ja, jeg så på en bil her forleden. Det var BARE problemer. Jammen måtte du ikke fylle den med bensin også. På service må de titt og ofte, og ikke alltid dritten startet heller.

Nei, har det virkelig ikke skjedd mer så holder jeg meg til hesten min.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden trådstarter ikke har svart mer i tråden, tipper jeg han ligger på sofaen og vrir seg i latter over alle de "seriøse" innleggene :-)

Hadde en klassiker i Drammen for noen år siden hvor forfatteren av et innlegg klaget på elgen som dreit i skiløpene. Debatten ble ganske opphetet ettehvert. Forfatteren ler ennå tenker jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... Lukter litt troll her, ja...

Men det er jo en kjensgjerning at CRT ofte oppleves 'bedre' fordi de skjuler skavankene som digitale skjermer nådeløst avslører.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Køddeinnlegg ! Er ikke mulig å ta dette serøst hvis da ikke Blodøks er både døv og blind på en gang.....

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Kan vi vennligst få høre litt om hvilke funksjoner der er i Blu-ray spillere, som fjerner hakkingen ved panoreringer
    Tipper det er instilling av 1080p24 for BD med 24hz materiale det er snakk om. Dette vil jo også kunne fremstå som hakking ved panoreringer.

Ellers er vel minimal bruk av bildeprossesering i form av filtere osv et godt utgangspunkt for best mulig oppdattering av bevegelsene i bildet.

Synes det er litt rart av trådstarter å gå så massivt ut og kritisere allt av flatskjermer utifra div tilfeldige oppsett.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere ting jeg synes man må ta med her, hvis man først skal ta diskusjonen:

Det er/var ikke vanlig med CRT over 38".
    CRT hadde som hovedoppgave å vise lavoppløste bilder, ikke HD-signaler.

Flatskjermene har et annet bruksområde enn de gamle CRTene, ergo de kan i mine øyne egentlig ikke sammenlignes.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •