Flat tv, oppskrytt svada? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ok, så dagens flatskjermer incl Kuro er etter din mening dårlige fordi de ikke bruker ”frame interpolation” når de viser 1920 talls 24hz filmmateriale?

Det er nokk litt sånn at slike bilde feil oppleves individuellt forskjellig også. Jeg kan ikke bruke DLP fargehjuls projektorer uten å få vondt i hodet, og foretrekker hvit lerrets duk fremfor grå, for å si det slik.

Det jeg har sett av ”frame interpolation” har ikke fristet til å bruke det, da jeg synes "gjettningen" mellom den faktiske bilde informasjonenofte skaper andre forstyrrende feil i stedet.
    Nei, dagens (2010) flatskjermer, for eksempel Panasonic og Samsung har god interpolasjonsteknologi som gir gode panoreringer. Uansett så kan man slå av funksjonen hvis man ikke liker det.

Min Epson TW5500 med FI satt til low gir et klart glattere og skarpere bilde enn uten. Forstyrrende feil opptrer ikke før man går opp til normal eller high setting.

Men du har helt rett i at hakking/judder problemet er individuelt forskjellig og jeg tilhører definitivt dem som er ekstra følsomme for dette

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min første flatskjerm for mer enn 5 år siden. Jeg mener billedkvaliteten selv da var "grei nok" til TV-bruk. På sortnivå og SD billedbehandling var den ikke like god som min gamle 28" CRT. Men så var også flatskjermen 9" større og alle skavanker ble blåst opp tilsvarende slik at en direkte sammenlikning ikke er helt rett fram.

Jeg har i dag en 47" flatskjerm. Denne synes jeg er mer enn god nok til TV-bruk.
    "Frustrerte Fruer", dagsrevyen og til og med fotball i HD fra C+ ser meget bra ut på denne skjermen. Fortsatt er det litt igjen å ønske seg på sortnivå. Men aldri i verden om jeg ville byttet den ut med en stor kasse av en CRT-TV med langt mindre billedflate. Hver gang jeg ser noen som har en slik stående, noe som blir sjeldnere og sjeldnere, får jeg nesten en slik "gufs fra fortiden" følelse...

Flatskjermen er mer enn god nok til TV-bruk. Til film og "special events" bruker jeg projector og 106" duk..
    :-)

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det jeg har sett av ”frame interpolation” har ikke fristet til å bruke det, da jeg synes "gjettningen" mellom den faktiske bilde informasjonenofte skaper andre forstyrrende feil i stedet.
    Jeg vet ikke hva du har sett av FI så langt, kanskje det som jeg vil betegne som 1st generation der man bruker kun frame 1 og 2 med straight interpolation, tror AE3000 og TW5000 bruker det. Da vil der nok bli en del feil ja. Men på min TW5500 og sikkert også AE4000 bruker algoritmen frame 1,2 og 3 for å beregne hva som skjer mellom 1 og 2, da blir det betydelig mindre gjetting og lite forstyrrelser. En ting er i hvert fall sikker, disse nye projektorene må ha meget god prosessor som klarer og handtere dette.

Når jeg i dag finleste en review for TW5500 (8500UB i USA) på projectorreviws.com så fant jeg en funksjon som ikke vises til i manualen (jeg har i hvert fall ikke funnet den)

Hvis man holder ned memory button på fjernkontrollen i ca. 8 sec så splitter man bildet i to, der høyre side får en blå ramme med FI innstillingen oppe til høyre.

Genialt, har brukt 4 timer i kveld for å teste forskjellig materiale med forskjellige FI innstillinger, kan bare si: helt awesome, når du har halve bilden uten FI og så kan forandre den andre halvdelen til Off, Low, Normal og High FI, så ser man virkelig hva som skjer med bildet. Panoreringer blir selvfølgelig mye glattere og finere, men det som virkelig slo meg, var at i scener med lite kamerabevegelser ble bildet også betydelig skarpere og definert siden ”inherent judder” i stort sett forsvant.

Jeg tror faktisk at konservative filmfrelste kan like FI low, for der får man full filmfølelse med et skarpt og fint bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke FI på projektoren men har det på min 55" samsung tv. Bruker den funksjonen på low og bildet blir bare så enormt deilig å se på. Synes ikke den ødelegger filmen med at det ser ut som det er laget med hjemmekamera.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Jeg tror faktisk at konservative filmfrelste kan like FI low, for der får man full filmfølelse med et skarpt og fint bilde
    Sånn til info så fjerner FI filmfølelsen, dvs følelsen av å se på 24hz film på kino.
    Men det er fremdeles slik at man kan foretrekke FI selvfølgelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne tråden skled litt ut så tilbake til poenget!! Dersom noen er misfornøyd med det bildet som flatskjermen viser så må man begynne å lete etter løsning for å forbedre dette. Mange tror at man automatisk (neppe så mange her på AVF) får et bedre bilde ved kjøp av en stor ny skjerm. Som vanlig så finnes det gode og mindre gode produkter også blant de nye skjermene. Første bud er derfor å kjøpe en skjerm fra et kjent merke og ikke ta den billigste. Dernest,og vel så viktig, er KILDE og KABLING. Alle nye skjermer som er HD-ready eller i Full HD trives klart best med HD-tuner,DVD eller Blu Ray. Dernest er det viktig og bruke HDMI-kabel.Mange bruker fortsatt den gamle scarten og det gir et grusomt bilde på de fleste av dagens gode skjermer. Så HDMI er meget viktig. Så er det innstillingene av skjermen.Her er det ikke alle som skjønner at man faktisk må endre (i de fleste tilfeller) innstillingene som tv'n kom med ut av esken.
    Som en var inne på her så vil også feil med filmen eller ved dårlig kilde/kabler bli mere synlig fordi skjermen er så stor i fohold til den gamle 29tommeren. Selv hadde jeg en meget god Sony 29" av den gamle sorten,men da jeg byttet til ny 42" fra Philips så synes jeg bildet ble MYE MYE bedre, til tross for at det er en ganske rimelig skjerm ,nemlig Philips 7 serie. Vi har mye større kalibreringsmuligheter på dagens skjermer og dersom noen fortsatt synes at en gammal CRT er bedre enn dagens skjermer så er det nok en del av de tingene jeg ramset opp som er årsak til Blodøks sine dårlige erfaringer.......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Sånn til info så fjerner FI filmfølelsen, dvs følelsen av å se på 24hz film på kino.
    Ikke den settingen på Samsung-TVen som razor nevner. Bruker den selv på film og 24-frame følelsen blir ikke borte, men man får skarpere bilder og jevnere panoreringer.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •