Flat tv, oppskrytt svada? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    hehe... Lukter litt troll her, ja...

Men det er jo en kjensgjerning at CRT ofte oppleves 'bedre' fordi de skjuler skavankene som digitale skjermer nådeløst avslører.
    For SD CRT TVer ja, men snakker man f.eks CRT i form av noen av de beste CRT projektorerene som ble laget, så vi også snakker god utnyttelse av BD i FullHD, så vet jeg ikke om jeg er så enig med deg.

Selfølgelig vil arbeidsprinsippet med en catodeståle som sveiper over og tegner bildet andeledes enn fast pixel oppløste teknologier, og det er vel kanskje litt måten bildet bygges opp på og oppdatteres som gjør disse forskjellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere

Nei det er ikke et køddeinnlegg. Og ja jeg ler litt, men litt latter må man da ha i hverdagen

Men hvis dere tenker litt over dette, så er jo igrunn flatskjermer neste generasjons tv-er. Er det ikke da logisk at neste generasjon skal være bedre enn forrige? For å svare riktig: ja.

Jeg synes det blir feil å gi en tv 5-er, 6-er når den ikke en gang klarer å vise frem bildet skikkelig en gang. Av og til så får jeg sånne snertne konspirasjonsteorier om de kjekke anmelderene.

Ble et raskt svar dette her, skal lese igjennom alle svarene. Jeg følger med på tråden

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet lagger, bildet har grøtete forstyrrelser, og man skulle tro at det kun var en svart farge.
    Dette er jeg helt enig i, og det er like ofte toppskjermene som disse problemene.
    Jeg fikk i hvert fall hakeslipp når jeg så hvor mye kuroskjermene til Pioneer hakker ved panorering, særlig etter og ha hørt så mye skryt om de på forhånd.
    Jeg tror anmelderne ser litt bort i fra at det er litt hakking ved panorering fordi det er et problem på så og si samtlige flatskjermer. Men selv om CRT tv mitt på soverommet nesten er fritt for dette vil jeg ikke på noen måte ønske å gå tilbake til CRT i stua pga størrelsen på skjermen.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    To valg

Kjøp

eller sett deg bedre inn i avspillingskilde + kabelvalg + tv (hva og hvordan tv behandler den kilden som sendes inn)

Å klage over billige hd ready tv*r venner har å deres visningskvalitet sier ingen ting om flat tv er oppskrytt men kan feks si noe om at en billig tv skjelden er så bra som dyrere , nyere tv'r ofte er bedre en gamle , avspillerens kvaliteter og innstilling , kabelvalg osv

Du finner mange tråder /tester her på av eller andre forum/sider over tv'r som kan gi deg det ultimate bilde
    men husk at bilde kommer fra en kilde også å da bør kilden være bra for med ræva avspiller å super tv kan ingen ting bli ultimat
    (det eneste er at en bra tv vil vise bedre bilde en dårlig tv fra en dålig avspiller)
    etter at jeg byttet til canal digital hd-pvr dekoder blir bildet hengende igjen etter byte av kanal, noe den ikke gjorde med deg gamle dekoderen. så signalkilden er nok lik så viktig

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo skjønne han blodøksa litt, hos meg er kun bra bilde på tv via bluray filmer. Når det kommer til digital/hd er det lite som kan levere noe her via tvkontakar, skal jeg ha noe så må jeg ha parabol på veggen og slikt gidder jeg ikke å montere her. Det hører 80tallet til for min del men så trege disse utbyggerne er i dette landet så har det skjedd veldig lite på den fronten. Jeg har ringt feks Get og de hadde ikke planer å bygge ut noe her, skal jeg ha noe digitalt så er kun RiksTV det eneste valget. Ellers kan jeg kjøpe noe som heter "Morsaboksen" til 3200kr som FAAL leverer som er vår kabeltv distributør her i byen.

Nå har HD tvene vært lenge på markedet og kanaler finnes jo nesten ikke, er det planlagt at de gamle hdready tvene som kom for 5 år siden ikke duger før nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikBlodøks
    Hei dere

Nei det er ikke et køddeinnlegg. Og ja jeg ler litt, men litt latter må man da ha i hverdagen

Men hvis dere tenker litt over dette, så er jo igrunn flatskjermer neste generasjons tv-er. Er det ikke da logisk at neste generasjon skal være bedre enn forrige? For å svare riktig: ja.

Jeg synes det blir feil å gi en tv 5-er, 6-er når den ikke en gang klarer å vise frem bildet skikkelig en gang. Av og til så får jeg sånne snertne konspirasjonsteorier om de kjekke anmelderene.

Ble et raskt svar dette her, skal lese igjennom alle svarene. Jeg følger med på tråden
    Hva mener du at de ikke klarer å vise bildet skikkelig engang? Greier du alle tv under en kam her? Har du noengang sett ett tv med skikkelig CMS som er kalibrert etter rec601/709 standaren?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare nevne at en del film hakker litt. Dette er noe som kjennetegner ekte film, og skiller seg fra video.
    Jeg er interessert i filming, så har lest en del rundt det.

En måte å redusere hakking ved panorering fra en kameramanns sitt ståsted er ofte å holde subjektet på
    samme sted i bildet, men bakgrunnen vil fortsatt hakke litt. En kan også panorere fortere slik at bakgrunnen
    beveger seg så fort at det ikke oppleves som hakkete (bildene flyter sammen), eller sakte nok..

Så det er ikke alltid bare opp til innstillingene eller teknologi på avspillingen som er årsaken til at bildet
    ikke er 100%, selvom det kan ha innvirkning. Det samme gjelder også sortnivå etc. Ulike filmer og
    produksjoner er forskjellig, og har forskjellig kvalitet.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Nesten så jeg vil kjøpe en Pioneer 60 til trådstarter, bare for å høre på nyhetene at en har skutt seg selv p.g.a en tv :twisted:
    hahha du skjønte poenget, å komme med en like kraftig påstand som det trådstarter gjør ved å hevde at ingen flatskjerm er god nok i forholt til CRT, jo da må man presentere den beste flatskjermen da, må man ikke? kan jo seff diskuteres men av det jeg har lest topper kuro på bildekvalitet og sortnivå

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Dette er jeg helt enig i, og det er like ofte toppskjermene som disse problemene.
    Jeg fikk i hvert fall hakeslipp når jeg så hvor mye kuroskjermene til Pioneer hakker ved panorering, særlig etter og ha hørt så mye skryt om de på forhånd.
    Jeg tror anmelderne ser litt bort i fra at det er litt hakking ved panorering fordi det er et problem på så og si samtlige flatskjermer.......
    Jeg tror heller at anmeldere klarer å sette opp skjermen til å vise bildet riktig.......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... ser ut som jeg misforsto litt. Det finnes altslå noen som synes "hakkingen" i film er plagsom? Det ser jo ut som en forbanna såpeopera/amatørfilm hvis man jevner ut denne. Hakkingen kommer av at bildet oppdateres 24 ganger i sekundet progressivt, i forhold til "vanlige" TV-sendinger som sendes interpolert med 60 halvbilder i sekundet, og dermed oppfattes glattere.

For min del er ikke hakkingen plagsom i det hele tatt, og er med på å gjøre filmopplevelsen til noe annet enn vanlig TV-titting.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Jeg tror heller at anmeldere klarer å sette opp skjermen til å vise bildet riktig.......
    Du har Kuro?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får de gjerne komme hjem til meg og ”sette opp” min Pioneer LX5090.

Har prøvd alle mulige kombinasjoner av innstillinger og det hakker okkesom. På TV sendinger som nyhetene og den slags går det og leve med, men Blu-ray filmer som har 24p source blir helt ulidelig og se på. Forbannet kjedelig for skjermen har fantastiske farger og sortnivå

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle

Har prøvd alle mulige kombinasjoner av innstillinger og det hakker okkesom. På TV sendinger som nyhetene og den slags går det og leve med, men Blu-ray filmer som har 24p source blir helt ulidelig og se på. Forbannet kjedelig for skjermen har fantastiske farger og sortnivå
    Det er nok din tv som har en feil,har venner med samme skjerm som deg og både blu-ray og tv sendinger er helt strøkent hos dem,de er ihvertfall strålende fornøyd.Kan være mye rart som forstyrrer tv bildet,lysstoffrør,halogenlamper,jordingsfeil etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kan godt kjøpe din Kuro for en billig peng hvis du vill, bare send ett PM

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Du har Kuro?
    Nei desverre, men har sett noen slike og det har ikke vært noen problemer med panoreringer på disse.

Synes den tilslørings effekten som mange LCD skjermer kan ha er et annet problem som virker forstyrrende på panoreringer.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synes det du sier om BD i 24p høres rart ut. Problemet med disse skjermene er vel egentlig ikke mangel på justerings muligheteter, snarere tvert i mot. Hvilken drive mode kjører du forresten på når du ser BD?

[Drive Mode] 1: viser skjerm frekvens i 75Hz
    [Drive Mode] 2: viser skjerm frekvens i 100Hz
    [Drive Mode] 3: viser skjerm frekvens i 72Hz

24hz materiale skal vel (hvis jeg har forstått dette riktig) vises vel her best i drive mode 3, da man får et heltall dvs 3x24 = 72.

Eller kan kanskje denne tråden gi noen nye forslag som kan testes

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode flatskjermer har:

a) Ingen problemer med farger
    b) ingen problemer med sortnivå og detaljering her
    c) er det problemer med panoreringer så skyldes dette bildeprosesseringen og oppdateringsfrekvenser og ikke flatskjermteknologien i seg selv. Med andre ord vil noen TVer hakke i panoreringer og andre ikke.
    d) ikke grøtete bilder, selv om LCD definitivt ikke klarer å følge med en CRT når det gjelder bildeskarphet ved panoreringer. Plasma har ikke dette problemet.

Det største problemet med flatskjermer og som hovedsaklig gjør seg gjeldende på SD, er at de håndterer andre oppløsninger enn paneloppløsningen svært dårlig. Med andre ord ser alt videomateriale som ikke har original oppløsning=panelet mindre optimalt ut, uavhengig av oppskalering. Det er bare å sette en oppløsning ulik skjermens oppløsning på PCens flatskjerm og se hvor elendig uskarpt bildet blir. På en CRT ville bildet fremdeles vært like skarpt.

Det trådstarter beskriver høres for meg ut som skoleeksempler på billig-TVer og TVer som ikke har fornuftige innstillinger, dvs avskrudd all jallaprosessering og minimum en gråskala kalibrering. Nesten alle flatskjermer jeg har sett hos folk jeg kjenner ser på grunn av disse tingene omtrent slik ut som trådstarter beskriver i større eller mindre grad, så jeg forstår frustrasjonen. Det er likevel ikke representativt for hva flatskjermer kan prestere, selv i billigprisklasser rundt 7-10k på nye TVer.

CRT er likevel det desidert beste på SD-sendinger. De håndterer variabel og lav oppløsning mye bedre enn flatskjermer som jo har sin faste paneloppløsning, gjerne på 1920x1080 i dag, samt at CRT var langt bedre (men også langt mindre skjermflate og MYE tyngre) per krone.
    Men for oss som har gått over til HD på så godt som alt som er så er flatskjermer overlegne.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det du sier om BD i 24p høres rart ut. Problemet med disse skjermene er vel egentlig ikke mangel på justerings muligheteter, snarere tvert i mot. Hvilken drive mode kjører du forresten på når du ser BD?

[Drive Mode] 1: viser skjerm frekvens i 75Hz
    [Drive Mode] 2: viser skjerm frekvens i 100Hz
    [Drive Mode] 3: viser skjerm frekvens i 72Hz

24hz materiale skal vel (hvis jeg har forstått dette riktig) vises vel her best i drive mode 3, da man får et heltall dvs 3x24 = 72.

Eller kan kanskje denne tråden gi noen nye forslag som kan testes
    Når Kuro skjermer får 24Hz signal stiller de automatisk om til 72Hz, har testet dette og der blir da heller ingen forskjell når man skifter til Drive Mode 3, for vanlige TV sendinger bruker man selvfølgelig Drive Mode 2.

At Kuro skjermene er svært dårlige på panoreringer er ingen hemmelighet eller noe jeg har funnet på, det kan man lese om på forskjellige forum worldwide.

Tingen er nok sånn at den første tiden man ser på disse skjermene er man så imponert over farger og sortnivå at man legger ikke særlig merke til svakhetene. En annen ting er at ”filmfreaker” mener jo at der skal være hakking og hopping for og få den rette ”filmfølelsen”, så de er vel fornøyde uansett. Selv foretrekker jeg et bilde som er naturlig, hadde jeg sett en masse hakking når jeg beveger hodet rundt, så hadde jeg gått til øyelegen med en gang.

Jeg er klar over at hovedproblemet er at man fremdeles bruker 1920-tals teknologi (24fps) ved filminnspillinger.

Jeg har tatt konsekvensen av dette og kjøpt en projektor som har ”frame interpolation”, så nå kan jeg se på film igjen :-D

Newcomer Stian`sen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikBlodøks
    Hei

Nå har jeg ventet over 1 år, om ikke mer, på å kjøpe meg flat-tv. Grunnen til at jeg har ventet så lenge er pga kvaliteten på bildet på lcd/plasma. Jeg reagerer sterkt når jeg er på elektrobutikker og hjemme hos kompiser. Jeg vet at på butikkene skal jeg ta presentasjonen med en stor klype salt. selv når jeg er hjemme hos mine venner er tv-ene etter min mening rett og slett laget med "feil" på. Bildet lagger, bildet har grøtete forstyrrelser, og man skulle tro at det kun var en svart farge.

Det er en tv hos han ene kompisen min som jeg synes var helt OK. Det var en panasonic 42" med 1024x7 etellerannet 100hz. som han kjøpte i fjor høst for 6000kr på "kupp-tilbud". ( satt ned 2000kr eller noe). Fargene var godkjente og bildeprosseseringen var okå minus. Man kunne se i raske scener at enkelte steder ble bildet forstyrret i små detaljer.

Ellers har man jo en ganske så ny Samsung hos det ene venneparet. Der så vi film på en 42" med blueray full oppløsning. helt greit bilde ... når det ikke var panoreringer.. Forekom det panoreringer ble bildet hengende på slep og var forstyrrende å se på. Som om "cpu" hadde noen hundre MHz for lite..

Men nok fjas og sjas... En av mine undringer er jo anmelderene av tv-ene. De kan skryte tv-ene opp i skyene. Jeg sjekker dem ut og kan raskt konstantere at anmelderen antagenligvis eller forhåpentligvis har sniffet noe.
    Det samme gjelder folk på forum og andre steder, men akkurat der tror jeg de er offer for sin egen samvittighet. De tørr ikke å innrømme at kjøpet de gjorde var høl i huet, og har dermed låst seg fast innstilt på at tv de ga 17000 spenn for er superbra. Slike personer kan jeg ikke forstå - hadde jeg kjøpt noe dyrt og senere innsett at kjøpet var dårlig hadde jeg sagt at "sånn og sånn er feilene, ikke kjøp". men men..

Leste en anmeldelse for en stund siden, der sa jo anmelderen at han brukte en Pioneer plasmatv som referanse. Dette synes jeg er forferdelig forvirrende for forbrukeren. Hva om den pioneeren ikke er noe særlig da? Man kan jo se om et bilde er bra eller ikke. En anmelder av AV utstyr har vel garantert vært borti det meste - projektor, crt-tv, etc. Hvorfor ikke bruke sin bakgrunns erfaring på å avgjøre om bildet er bra eller ikke etter det som kreves for å være dagens standard?

Selv har jeg benq dlp 9900 etteller annet 720p som en liten referanse om hvor godt bilde kan være. nevnte projektor er i dag ca. 4-7 år gammel.. brukte kun vanlig dvd-er på den. bedre bilde enn kinoen her i byen viser, haha.. dog regnbueeffekt.

hvor vanskelig kan det være å kjøpe seg en flattv som faktisk kan vise bildet uten å ha slike tekniske forstyrrelser? greit nok at fargene eller sortnivået ikke er så bra, men at den kan vise bevegende bilder uten å smørje det til?

bah..

Det kommer jo helt ann på hva slags tv du kjøper og hvilke kilde du sender fra! en tv til 6 lapper og borettslagets gamle kabel linje blir ikke bra vettu. Køp deg en philips pfl9704 eller en toshiba sv685 dn kombinert med en denon eller marantz blu-ray spiller så skjønner du hva det dreier seg om. Om ikke annet så må du hvertfall skaffe deg en hd tuner/dekoder. Folk i dag kjører gammal dårlig sd kvalitet på skjermer som er laget for hd, sier seg selv.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Kuro skjermer får 24Hz signal stiller de automatisk om til 72Hz, har testet dette og der blir da heller ingen forskjell når man skifter til Drive Mode 3, for vanlige TV sendinger bruker man selvfølgelig Drive Mode 2.

At Kuro skjermene er svært dårlige på panoreringer er ingen hemmelighet eller noe jeg har funnet på, det kan man lese om på forskjellige forum worldwide.

Tingen er nok sånn at den første tiden man ser på disse skjermene er man så imponert over farger og sortnivå at man legger ikke særlig merke til svakhetene. En annen ting er at ”filmfreaker” mener jo at der skal være hakking og hopping for og få den rette ”filmfølelsen”, så de er vel fornøyde uansett. Selv foretrekker jeg et bilde som er naturlig, hadde jeg sett en masse hakking når jeg beveger hodet rundt, så hadde jeg gått til øyelegen med en gang.

Jeg er klar over at hovedproblemet er at man fremdeles bruker 1920-tals teknologi (24fps) ved filminnspillinger.

Jeg har tatt konsekvensen av dette og kjøpt en projektor som har ”frame interpolation”, så nå kan jeg se på film igjen :-D

Ok, så dagens flatskjermer incl Kuro er etter din mening dårlige fordi de ikke bruker ”frame interpolation” når de viser 1920 talls 24hz filmmateriale?

Det er nokk litt sånn at slike bilde feil oppleves individuellt forskjellig også. Jeg kan ikke bruke DLP fargehjuls projektorer uten å få vondt i hodet, og foretrekker hvit lerrets duk fremfor grå, for å si det slik.

Det jeg har sett av ”frame interpolation” har ikke fristet til å bruke det, da jeg synes "gjettningen" mellom den faktiske bilde informasjonenofte skaper andre forstyrrende feil i stedet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •