Prikker på HD sending.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prikker på HD sending.

Hei. Vær gang jeg skal se på HD kanaler eller blueray-disc så er det akkurat som det kommer masse prikker på bildet.
    Dette skjer spesielt når du ser på svart eller ansiktet til folk. Tv-en er en 5serien samsung Lcd. Er ikke helt sikker på hvilken.Tv-en er 1 og halvt år gammel. Er ikke sånne forstyrelser på vanlig SD sending. Noen som vet hva som kan gjøre det??

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av goldfing
    Hei. Vær gang jeg skal se på HD kanaler eller blueray-disc så er det akkurat som det kommer masse prikker på bildet.
    Dette skjer spesielt når du ser på svart eller ansiktet til folk. Tv-en er en 5serien samsung Lcd. Er ikke helt sikker på hvilken.Tv-en er 1 og halvt år gammel. Er ikke sånne forstyrelser på vanlig SD sending. Noen som vet hva som kan gjøre det??
    Dumt spørsmål kanskje men går ut i fra at du bruker hdmi tilkobling 1.3 vers? Har du evt prøvd og bytte kabler??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr samsung
    Dumt spørsmål kanskje men går ut i fra at du bruker hdmi tilkobling 1.3 vers? Har du evt prøvd og bytte kabler??
    Ja bruker det8)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv en annen HDMI kabel. Det du beskriver høres ut som data-tap i kabelen. Du er nok i grenseland for kabelens ytelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Prøv en annen HDMI kabel. Det du beskriver høres ut som data-tap i kabelen. Du er nok i grenseland for kabelens ytelse.

Takk for svar. Men jeg kjøpte jo 2 hdmi kabeler til 700kr stk. Burde ikke det holde. Merket på kabelen er "WIRESS" står det på den.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en lignende kabel selv, og har ikke noen problemer med bildet.
    Har du tatt en titt på oppsettet av tven, og at det ikke er en innstilling som ødelegger for deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En eldre plasma jeg har i stuen har også samme problemet, men ikke i HD (bruker scart). Det kommer prikker over hele skjermen etter en vis tid, noen ganger er det borte. Har vært sånn noen år nå men har ikke funnet ut av hva som er årsaken.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har en støykilde i nabolager, kraftlinje-høyspent, atomkraftverk, sinna nabo eller noe....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang er kabelen? Hadde samme problem med en 5 meter kabel, byttet den til 2 meter clas ohlson, og bildet ble perfekt. Hvis du får mindre støy hvis du setter ned oppløsningen til 720p, så er det nesten garantert at kabelen er for dårlig.

Kan også være støykilder, men da skal du ha ekstreme forhold der du bor, evt. er kabelen veldig dårlig isolert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis ikke for vanskelig så kan du teste med en annen tv på samme plass.
    for å utelukke at det kan være tven som er problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 2 meter kabel jeg bruker. Jeg har studert bildet litt. Av og til prikker det men ikke alltids. Bor ikke så langt fra haakonsvern (200m). Kanskje de har noe stråling på gang hehe. Men er min mor og de sin Tv så er ikke så nøye.
    Prøvde å sette ned til 720 p men var akkurat samme bildet. Men når jeg prøvde det var det ikke prikker på 1080 heller. Det er akkurat som det kommer å går.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 2 meter kabel jeg bruker. Jeg har studert bildet litt. Av og til prikker det men ikke alltids. Bor ikke så langt fra haakonsvern (200m). Kanskje de har noe stråling på gang hehe. Men er min mor og de sin Tv så er ikke så nøye.
    Prøvde å sette ned til 720 p men var akkurat samme bildet. Men når jeg prøvde det var det ikke prikker på 1080 heller. Det er akkurat som det kommer å går.
    De har vel ganske kraftige sendere. Folk blir vel også syke av å jobbe om bord på slike fartøy har jeg hørt. Hvis du har en lang antennekabel med dårlig skjeming vil den fungere som en antenne. Spørs om ikke årsaken er din nabo...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    De har vel ganske kraftige sendere. Folk blir vel også syke av å jobbe om bord på slike fartøy har jeg hørt. Hvis du har en lang antennekabel med dårlig skjeming vil den fungere som en antenne. Spørs om ikke årsaken er din nabo...
    Plausibelt for kilder som bruker Parabol eller antenne kanskje, men synes dette hørtes litt rart ut ettersom dette vel også gjelder BD avspilling.

Ville misstenke at det kan være noe galt med HDMI kabling, eventuelt en innkobblet receiver eller selve TVen, hvis man får samme bildeproblemer fra flere HD kilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever også noe jeg vil kalle prikker i bildet når jeg ser på enkelte BR-filmer. Men jeg bruker en HDMI-kabel til 30kr, så kan godt være den. Har bare ikke orket å teste en annen kabel enda.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en full-HD TV?
    I så fall kan det kanskje være nedskalering av 1080i/1080p signaler som følge av overscan som er årsaken.

Prøv å slå av overscan. Hvis menyene er de samme som på min Samsung TV så er det Meny->Bilde->Format->Fargefelt (etter hukommelsen).

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "prikker"?
    Slik jeg oppfatter det, høres det ut som én av to ting eller en kombinasjon av begge:

1) HD-materiale viser filmstøy. Takket være høyere oppløsning og mer bildeinformasjon kan du se filmkornene. Dette er helt normalt, og vil ofte være mer synlig i mørke partier.

2) Du har stilt skarphet for høyt eller lysstyrke for høyt, slik at du ser disse kornene mye bedre. Har du kalibrert TV-en? Det er en stor fordel å prøve en DVE-disc eller lignende.

Om disse prikkene er fargete prikker, kan det være en signalfeil, men siden du sier at det varierer om du ser prikker eller ikke, høres det bare ut som forskjellige typer filmmateriale, eller forskjell mellom filmkameraer og TV-kameraer. (Dagsrevyen filmes ikke på film, f.eks.)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Har en lignende kabel selv, og har ikke noen problemer med bildet.
    Har du tatt en titt på oppsettet av tven, og at det ikke er en innstilling som ødelegger for deg?
    Det kan være individuelle forskjeller mellom kabler. For eksempel loddingen av kontaktpunktene eller at kabelen er blitt utsatt for mekaniske påkjenninger.

Det enkleste er jo bare å forsøke med noen andre kabler og se om det gir noen forskjell.

Takk for svar. Men jeg kjøpte jo 2 hdmi kabeler til 700kr stk. Burde ikke det holde. Merket på kabelen er "WIRESS" står det på den.
    Prisen er ingen garanti for god ytelse (det kan være det, men trenger ikke være det). Hør med butikken din og spør om å få låne noen andre du kan teste med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hva mener du med "prikker"?
    Slik jeg oppfatter det, høres det ut som én av to ting eller en kombinasjon av begge:

1) HD-materiale viser filmstøy. Takket være høyere oppløsning og mer bildeinformasjon kan du se filmkornene. Dette er helt normalt, og vil ofte være mer synlig i mørke partier.

2) Du har stilt skarphet for høyt eller lysstyrke for høyt, slik at du ser disse kornene mye bedre. Har du kalibrert TV-en? Det er en stor fordel å prøve en DVE-disc eller lignende.

Om disse prikkene er fargete prikker, kan det være en signalfeil, men siden du sier at det varierer om du ser prikker eller ikke, høres det bare ut som forskjellige typer filmmateriale, eller forskjell mellom filmkameraer og TV-kameraer. (Dagsrevyen filmes ikke på film, f.eks.)

Ja kan godt være innstillingene. Jeg har ikke stilt noe på de, bruker bare "Standard" så kan jo godt være noe der

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Er dette en full-HD TV?
    I så fall kan det kanskje være nedskalering av 1080i/1080p signaler som følge av overscan som er årsaken.

Prøv å slå av overscan. Hvis menyene er de samme som på min Samsung TV så er det Meny->Bilde->Format->Fargefelt (etter hukommelsen).

Det er en 1080p full HD

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det kan være individuelle forskjeller mellom kabler. For eksempel loddingen av kontaktpunktene eller at kabelen er blitt utsatt for mekaniske påkjenninger.

Det enkleste er jo bare å forsøke med noen andre kabler og se om det gir noen forskjell.

Prisen er ingen garanti for god ytelse (det kan være det, men trenger ikke være det). Hør med butikken din og spør om å få låne noen andre du kan teste med.

Er min mor og de sin Tv så er ikke så nøye men skal kjøpe meg ny Tv snart i kåken og da vil jeg ikke ha sånne "småfeil". Men noen som vet hvor de selger gode HDMI kabler til en fornuftig pris??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •