Tv til film: Plasma eller LED? + valg av TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv til film: Plasma eller LED? + valg av TV

Skall konfe meg om noen måneder og har begynnt å planlegge tv-kjøp. Størrelsen er jeg ikke helt sikker på men jeg tenker på mellom 50-55" helst 55, avstanden kommer nok til å bli ca. 1,8m men tv bør være stor når jeg skall se film. Prisklassen blir forøvrig minst mulig men 15.000-25.000.

Når jeg har sett litt på plasma tver merker jeg at de fleste er veldig kornete. Når jeg skal sitte såpass nærme bør tven hvertfall ikke være kornete. Men folk sier allikevel at plasma egner seg best til film best tv til film.

LED tvene jeg har sett, er ikke kornete i det hele tatt. De har et fantastisk skarphet i bilde, men folk sier at de ikke egner seg til film, eller er dårlige i mørke scener. Er det sant?

LED tven Samsung UE55B7070 til ca. 23.000 kr har jeg sett litt på. (Prisen går sikkert litt ned etter hvert).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si om du vil bli plaget ved mørke scener, da folk har forskjellig oppfatning og terskel på hva som er ok. Skal du sitte i mørket å se film, vil du sannsynligvis legge merke til litt lys i hjørnene. Vi har 55" 7070 selv, og jeg legger ikke merke til det noe særlig. Du må vurdere selv om du tror du vil bli plaget av det. Bildet ellers er jo strålende bra. Vi er veldig fornøyd. Uansett har man jo bytterett i 30 dager, så er det uutholdelig så kan du få hevet kjøpet.

Tror nok du vil bli fornøyd uansett, men vil anbefale deg å ha det i bakhodet når du kjøper. Tror også du bør vente et par måneder til prisen har sunket, så kan du bruke resten av konfpenga på tilbehør, eller andre greier. Men ja, vet det er vanskelig å vente, klarte det ikke sjøl. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på lefdal å så på 7050 siden de ikke hadde satt ut 7070. Bildet var veldig kornete mens et 46" 6-serie som var ved siden av, hadde mye bedre bildekvalitet. Har dette bare med instillingene å gjøre?

Merket at tv'en ble litt stor og tror størrelsen jeg leter etter ligger mellom 46" og 52", jeg skall jo sitte 1,8 meter ifra.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 2,8 meter unna en 50" og jeg ville ikke ha sittet noe nærmere.

Vær klar over at butikkene stiller de TV'ene de tjener mye på bra og de TV'ene de tjener mindre på stiller de dårlig. Hjemmekino hadde en oversikt over TV'er de anbefaler i siste nummeret.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg justert litt på sitteavstanden, og regner med at øynene er 2,7-2,8m fra tven. Jeg har ikke så mange krav, bare at tven skal være mellom 50"-55" og at det eneste som skal vurderes for kjøp av tv er film. Som sagt tidligere i tråden så jeg på 7070, men det så veldig kornete ut. Jeg legger mest vekt på bildekvaliteten, og kan godt gå får en 50" hvis det er opptimalt. Er 9. generasjon kuro noe som er syykt enda? Siden elprice selger den for 18000 her: Pioneer 50 Plasma TV PDP-LX5090 - billig hos elprice.no
    Har forresten innbrenningen på plasma blitt et mindre problem i det siste? Tenkte litt på hvis jeg kobler opp pcen får å se film, å kan derfor være at bilde står stille av og til etter filmen.

Jeg er veldig takknemlig for all informasjon jeg kan få og har fått.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av diskus123
    Nå har jeg justert litt på sitteavstanden, og regner med at øynene er 2,7-2,8m fra tven. Jeg har ikke så mange krav, bare at tven skal være mellom 50"-55" og at det eneste som skal vurderes for kjøp av tv er film. Som sagt tidligere i tråden så jeg på 7070, men det så veldig kornete ut. Jeg legger mest vekt på bildekvaliteten, og kan godt gå får en 50" hvis det er opptimalt. Er 9. generasjon kuro noe som er syykt enda? Siden elprice selger den for 18000 her: Pioneer 50 Plasma TV PDP-LX5090 - billig hos elprice.no
    Har forresten innbrenningen på plasma blitt et mindre problem i det siste? Tenkte litt på hvis jeg kobler opp pcen får å se film, å kan derfor være at bilde står stille av og til etter filmen.

Innbrenning er et ikke problem på plasma i dag. Plasma vil gi deg mer dybde i bildet men kan virke litt mer kornet enn LCD. Mange LCD med led belysning er plaget av ujevne bakbelysning som særlig ses på film. LCD gir deg glattere, men kanskje litt kunstig bilde. Er best hvis du vil bruke TV*n som PC skjerm. Innsynsvinkel kan være et problem på LCD men er det ikke på plasma.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=diskus123]Er 9. generasjon kuro noe som er syykt enda? Siden elprice selger den for 18000 her: Pioneer 50 Plasma TV PDP-LX5090 - billig hos elprice.no
    QUOTE]

Da tror jeg at du skal være heldig. Den har gått ut av produksjon og kan ikke skaffes nå. Pioneer produserer ikke plasmaskjermer lengre.

Hvis du kan vente kommer jo 3d tvene snart og selv om du ikke skal bruke den funksjonen vil jo 2d nyte godt av sortnivået disse må ha pga 3d.

Hvis du ikke kan vente vil jeg anbefale plasma. Har selv kjøpt Panasonic g10e for ikke lenge siden og skal du se mye film, særlig fra BD, er den å anbefale. Selv vurderte jeg også LED, men synest jeg får mer for pengene billedmessig med den jeg har kjøp nå.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av diskus123

samsung 7070 og 7050(samme tv) har ikke et kornete bilde, da er den innstilt feil. Den har fått 6 i Hjemmekino og Max score hos Lyd og Bilde.

Det som kan være et problem i teorien er sidemontert LED kan gi noen lys-skygger på skjermen( dette var godt synlig på bilder med lang lukkertid) jeg tror ikke det særlig synlig på BD, DVD evt tv bilder med godt signal iom at de norske asyl-bladene har begge gitt denne tv'en toppscore, phillips sin LED skal være litt bedre, men koster 10K mer ca på 40"
    Fordelen med LED og LCD er at de egner seg svært godt til pc og gaming.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •