Aargh... widescreen/zoom tull...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aargh... widescreen/zoom tull...

Jeg lurer på når enkelte TV produsenter (i mitt tilfelle Panasonic) skal skjønne at det finnes noen som sender letterbox bilder med teksten utenfor bildet?

Problem stillingen er jo selvsagt at på en Widescreen skjerm vil TV'n zoome opp bildet for å fylle skjermen, og dermed naturligvis droppe den nederste delen av tekstingen. På engelsk språklig film klarer jeg meg uten tekst, men det som er mer irriterende er at jeg ser halve teksten - det er plagsomt det.

Min gode gamle Philips WS TV (som er over 10 år og død) hadde en fin funksjon for å "rulle" det zoom'ede bildet opp og ned slik at jeg kunne "rulle inn" teksten. Min nye panasonic (PX10F) har Zoom1 (som kutter topp og bunn), Zoom2 (som kutter alle sider og lager eggshapes) og Zoom3 (som kutter enda mer) - helt ubrukelig spør du meg... (dersom noen vet hvorfor disse to siste funksjonene idet hele tatt finnes - istedetfor en "scrollbar" zoom - please tell me!)

sukk sukk... (men ellers virker tv'en bra - har kun hatt den i noen timer ennå...)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kikket litt på forumet så hadde du vist dette før du kjøpte.

Blant annet her:

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...highlight=px10

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huh, det går jo fint på min PL10. Sært at de skulle kutte noe sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg var forsåvidt klar over at det var et problem, men det er ikke den eneste tv'en der ute som ikke takler dette - og min frustrasjon var generelt rettet mot en viss inkompabilitet mellom tv-produsenter og tv-linnholdsleverandører.

Ikke at det hjelper særlig at eks. SVT2, TV4 og NRK2 sender i 16:9 format når teite Canal Digital (tidl. Avidi kabeltv) nedskalerer til 4:3 letterbox og legger teksten utenfor 16:9 ramma.. .:(

Jeg kjøpte en PX10 fordi den så ut til å være den "beste" tv'n i den prisklassen visuelt sett. Jeg har sett en film på "tv" i år med tekst som ville skapt et slikt problem (går mest på "dvd").

Så vidt jeg vet har vel omtrent alle tv'er som er nyere enn 10 år nå WS funksjon, så hvorfor ikke sende 16:9 sendinger... en TV holder ikke mye mer enn 10 år likavel...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Så vidt jeg vet har vel omtrent alle tv'er som er nyere enn 10 år nå WS funksjon, så hvorfor ikke sende 16:9 sendinger... en TV holder ikke mye mer enn 10 år likavel...
    Personlig er jeg helt enig. De som bryr seg så lite om bilde at de fortsatt har 4:3 uten slik funksjon legger uansett ikke merke til at folk er lange og tynne.

Svaret jeg fikk fra NRK på dette var at for få hadde denne funksjonen til at de kunne begynne med det.

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Aargh... widescreen/zoom tull...

Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    (men ellers virker tv'en bra - har kun hatt den i noen timer ennå...)
    Da har du lang tid igjen på 30 dagers returretten din... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha, tror ikke jeg gidder å bytte av den grunn - jeg bruker den primært til dvd og xbox og der er den knall (med unntak av den noen ganger har problemer med å forstå at det er NTSC som kommer inn på AV4 med RGB (i Svideo går det fint hver gang) ...

Dessuten fikk jeg den så "billig" (8500) - og jeg tipper jeg skal ha den så lenge at det ikke er noe problem :wink: Ser faktisk ut som om den klarer å holde teksten innenfor billede på NRK2 ...

Jeg tipper jeg starter en kampanje for å klage til NRK/TV2/TV3 etc. for å få dem til å sende orntlig 16:9... Synd at PalPlus aldri tok av... (et system utviklet på midten av 90 tallet og brukt endel i Tyskland blant annet som la inn ekstra billedinformasjon i "tomrommet" utenfor/påsiden/mellom annen informasjon i bilde som TV'n så "la inn" i bildet igjen for å oppnå et 16:9 signal på tv'er som støttet PalPlus men fortsatt ga et letterbox 4:3 bilde til "vanlige" TV'er... unnskyldningen til TV2/NRK den gang var at ingen hadde PalPlus og at folk ikke ville ha letterbox... aargh...)

Men akkurat min TV har nå 2 zoom funksjoner som er helt latterlige... Zoom2 som er laget for å zoome inn på anamorfiske bilder for å klippe informasjon på alle sidene, og Zoom 3 for 4:3 innhold som klipper latterlig mye av bilde (begge tekstlinjene mener jeg...) hysterisk...

Ellers må jeg si at den "just" skaleringen fungerer overraskende bra... folk blir ikke helt 16:9 feite, og det ser bare litt snålt ut på siden... mer enn godt nok for poden til å se barnetv slik - så slipper jeg å tenke på få'n til å skifte skjerm modus og brenne inn kanter i bilde mitt )

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktuelle klage adresser:

oddvar.kirkbakk@statskanalen.no (bytt ut statskanal.no med den kanalen du vet) Han er sendesjef.

ole.skogheim@tvto.no (bytt ut to med 2)

Nå er ikke TV2 noen versting akkurat.

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg er litt spent på om de virkelig bryr seg om en enkeltperson som sender en mail. De har nok fått en del slike mailer fra før. Du får si at du taler for hele AVforum.

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    allt håp er ikke ute, man kan tweake bildet (ws setting og bilde for HVER scart inngang)
    man kan f.eks. la scart inngang 1 være orginal.

Jeg gjorde det på min Toshiba tv i service menyen med hell

men man bør ta det systematisk og ha baller av stål (skriv ned orginal-verdiene før justering, og garantien går fløyten hvis di merker at du har vert inne i servicemenyen.

på grunn av att jeg ikke skrev ned orginal verdiene FØR justering og rota meg helt ut på vidda (bildet/tekst ble uleselig) så ble redninga og resette tv'en til fabrikkinstillinga (ganske enkel prosedyre)

for info om fremgangs måte prøv denne linken http://search.kvasir.no/query?pg=q&q...k&what=web

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •