Ny tv, til spill, blu ray. Budsjett ca 15-17k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer chras sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv, til spill, blu ray. Budsjett ca 15-17k

Hei!

Tiden har nå kommet for å kjøpe en ny tv!
    Jeg ønsker en tv som skal være til spilling med blant annet playstation 3 og en hel del blu ray titting.
    Det jeg savner ved min tv nå, er at i min nye leilighet sitter jeg endel lenger unna enn jeg gjorde før. Så da har den blitt nesten litt liten ifra der jeg sitter.
    Så nå ønsker jeg meg en 46", det tekniske jeg krever er full hd, et godt bilde, godt sort nivå(veldig viktig!!) lei halvgrått svart i mørke scener.

Jeg har sålangt sett på en samsung tv ifra hifiklubben:
    SAMSUNG UE46B7070WW LCD TV - LCD TV fra Samsung, LG, Sony og NAD av beste kvalitet | Hi-Fi Klubben

Min far har en sånn tv i 40" og jeg ble veldig sjalu da jeg så denne.

PS: Budsjettet 15-17k er innkludert forsikring(1200kr ish).
    Håper jeg kan få noen gode svar av noen kloke hoder

Adelphia
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av chras
    Hei!

Tiden har nå kommet for å kjøpe en ny tv!
    Jeg ønsker en tv som skal være til spilling med blant annet playstation 3 og en hel del blu ray titting.
    Det jeg savner ved min tv nå, er at i min nye leilighet sitter jeg endel lenger unna enn jeg gjorde før. Så da har den blitt nesten litt liten ifra der jeg sitter.
    Så nå ønsker jeg meg en 46", det tekniske jeg krever er full hd, et godt bilde, godt sort nivå(veldig viktig!!) lei halvgrått svart i mørke scener.

Jeg har sålangt sett på en samsung tv ifra hifiklubben:
    SAMSUNG UE46B7070WW LCD TV - LCD TV fra Samsung, LG, Sony og NAD av beste kvalitet | Hi-Fi Klubben

Min far har en sånn tv i 40" og jeg ble veldig sjalu da jeg så denne.

Håper jeg kan få noen gode svar av noen kloke hoder
    Kan anbefale deg denne:

Komplett.no - Samsung 46" LED-TV UE46B7070 platinum

Scorer _MEGET_ høyt i de fleste tester.
    Syltynn sjarmør
    Stortest: 46" LCD flatskjermer - Lyd og Bilde

Den feier over Sharp, JVC, Grundig, Panasonic, Sony og Toshiba!

Om du kan klare deg med Plasma så kan jeg anbefale:
    Komplett.no - Samsung 50" Plasma TV PS50B551

50" FullHD til 7999,-

Da vil du ha mye til overs som du feks kan bruke på lyd ?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at jeg mer eller mindre er låst til elkjøp, lefdal og hifiklubben.
    Da jeg liker å ha en fysisk butikk og gå til om noe skulle vært feil.
    Og tv lyden er uvesentlig, da det brukes ekstern lyd.

Adelphia
    Guest
    Glemte å nevne at jeg mer eller mindre er låst til elkjøp, lefdal og hifiklubben.
    Da jeg liker å ha en fysisk butikk og gå til om noe skulle vært feil.
    De har UE46B7070 hos Elkjøp.

Ser også at du har lyd fra før, så da utgår 50" til 8000,-.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adelphia
    De har UE46B7070 hos Elkjøp.

Ser også at du har lyd fra før, så da utgår 50" til 8000,-.
    Ok, det skal undersøkes!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsungen er en god tv det, men husk at mange klager over clouding på denne. DVS at den har et ujevnt baklys, noe som oppleves spessielt godt om man demper belysningen i rommet når man ser film.

Den testen Adelphia linker til viser jo en blanding av LCD, LCD m/LED og plasma og en sånn test synes jeg grenser til latterlige uten at dette presiseres.

Ett eksempel er sharp sin LC46LE705S som heller burde vært med i denne testen. Dette er en led tv som på mange områder er bedre en samsungen. Den viktigste forskjellen på disse er at sharp har en bakgrunnsbelyst led og at samsung bruker sidebelyst led. Se på disse i butikk og jeg er ganske sikker på at du vil oppleve fargene til sharpen som bedre.

Husk også på at samsung sin led seire har vært ute på markedet en god stund nå. Nye modeller har blitt annonsert og er ventet om ikke alt for lang tid. Greier du å ha litt is i magen kan det lønne seg å vente.

Lykke til i jakten.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sabre
    Samsungen er en god tv det, men husk at mange klager over clouding på denne. DVS at den har et ujevnt baklys, noe som oppleves spessielt godt om man demper belysningen i rommet når man ser film.

Den testen Adelphia linker til viser jo en blanding av LCD, LCD m/LED og plasma og en sånn test synes jeg grenser til latterlige uten at dette presiseres.

Ett eksempel er sharp sin LC46LE705S som heller burde vært med i denne testen. Dette er en led tv som på mange områder er bedre en samsungen. Den viktigste forskjellen på disse er at sharp har en bakgrunnsbelyst led og at samsung bruker sidebelyst led. Se på disse i butikk og jeg er ganske sikker på at du vil oppleve fargene til sharpen som bedre.

Husk også på at samsung sin led seire har vært ute på markedet en god stund nå. Nye modeller har blitt annonsert og er ventet om ikke alt for lang tid. Greier du å ha litt is i magen kan det lønne seg å vente.

Lykke til i jakten.
    Jeg ser utelukkende på film med dempet\ingen øvrig belysning i rommet. Så det kan jo være veldig relevant.
    Et godt argument er jo at de tvene som har vært ute en stund har begynt å synke i pris

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 1200,- kan du totalforsikre* hele innboet ditt i ett år såfremt du har verdier for under 500 000. Vil absolutt ikke anbefale deg å kjøpe forsikring gjennom elektrokjeder - det er ren svindel, og du har de samme, om ikke bedre rettigheter og betingelser gjennom de fleste innboforsikringer.

*dekker også uhell, men da med en liten egenandel.

Newcomer Zathrax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av novastrum
    For 1200,- kan du totalforsikre* hele innboet ditt i ett år såfremt du har verdier for under 500 000. Vil absolutt ikke anbefale deg å kjøpe forsikring gjennom elektrokjeder - det er ren svindel, og du har de samme, om ikke bedre rettigheter og betingelser gjennom de fleste innboforsikringer.

Nyttig og vite, takker for det, Tråden er høyst relevant da jeg nettop returnerte min 46" samsung pga clouding, dette var riktig nok 6050 men det er samme displayet tror jeg, og jeg ville lett etter bakLED skjerm fra nå av

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av novastrum

Takk for den, ikke at jeg tviler på deg.
    Men har du dette skriftlig ett sted?
    Kjedelig å drite seg ut på dette.
    Jeg har innbo forsikring

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående forsikring så er det delte menginger om dette. Men har man en utvidet hjemmeforsikring som dekker uhell (les nøye om egenandeler og avskrivning) så er det neppe noe poeng i å kjepe forsikring på produktet.

Har man en normal innboforsikring kan det kanskje lønne seg, men man må ta en vurdering på hvor sannsynelig man tror at man får brukt for forsikringen. Noen anser dette som en fornufitg trygghet, også i forhold til økonomisk forutsigbarhet ved evt skade.

Konklusjonen er vel at du bør sjekke hva ditt forsikringsselskap tilbyr og hva kjedene tilbyr, og om du er villig til å betale for den tryggheten de gir deg.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sabre
    Angående forsikring så er det delte menginger om dette. Men har man en utvidet hjemmeforsikring som dekker uhell (les nøye om egenandeler og avskrivning) så er det neppe noe poeng i å kjepe forsikring på produktet.

Har man en normal innboforsikring kan det kanskje lønne seg, men man må ta en vurdering på hvor sannsynelig man tror at man får brukt for forsikringen. Noen anser dette som en fornufitg trygghet, også i forhold til økonomisk forutsigbarhet ved evt skade.

Konklusjonen er vel at du bør sjekke hva ditt forsikringsselskap tilbyr og hva kjedene tilbyr, og om du er villig til å betale for den tryggheten de gir deg.
    Da skal jeg undersøke dette nærmere med gjensidige.
    Muligheten for et uhell er jo der alltids, om noen lystige mennesker svinser forbi er det jo en mulig for uhell .

Lengten etter et ordentlig sort nivå er største grunnen til byttet, så jeg må vel ta meg noen turer rundt om på butikker.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg undersøkt dette med gjensidige, og det stemmer at det stortsett bare er tull med forsikring ifra butikken

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så nå ønsker jeg meg en 46", det tekniske jeg krever er full hd, et godt bilde, godt sort nivå.

Budsjettet 15-17k er innkludert forsikring(1200kr ish).
    Du sier i en senere post at du også vil bruke tv i et svakt opplyst rom for film.

Ville vanskelig anbefalt deg (på bakgrunn av din bruk) Samsung.

Samsung sliter til tusen med clouding, ringte senest i går med Samsung for å forhøre meg om det var en sjanse for å hjelpe eventuelle kunder som klaget på clouding (dvs heve kjøpet.) Svaret var nei, slik var tvene og de skulle være slik. 30 dagers retur retten til elkjøp er her ganske kjekk (expert har også denne retur retten, usikker med elprice.)

Clouding er lys som skinner igjennom, langs kantene og danner små lyse skyer, synes utrolig godt i mørke rom, i mørke scener. Veldig vanskelig å se clouding om rommet har mer normal belysning.

Når du i tillegg skal spille en del, så skal du også vite at det er noe som heter input lag. Samsung er ikke kjent for å være gode her. Du trykker og det tar tid før noe skjer på skjermen, meget irriterende på skyte spill og guitar hero etc. (Med innstillinger får du input lag ned, men sannsynligvis ikke så bra som på andre tv er, Philips er kjent for å ha lav input lag, noe som er perfekt for en som spiller mye.)

Forsikring er kun kjekt om du har planlagt å bevisst bruke den, noe som er svindel. Spørsmålet er enkelt, hvor mange tv er har du ødelagt tidligere?

Jeg vil tro ingen, sannsynligheten er også liten for at du kjenner noen som har gjort det... (av uhell.)

Du har garanti og reklamasjonsrett på produktene du kjøper i norge, totalt 5 år på tv. Har ikke tall på alle kunder som har kommet til oss og spurt om vi selger produkter med garanti, disse kundene kommer fra elkjøp (og expert og elprice), og selgerne der har forsøkt å prakke på dem forskringer og ordlagt seg heller tvilsomt (kundene tror isåfall at de ikke får garanti om de ikke kjøper forsikring.)

VG Nett| Dine Penger : Unngå rådyre tulleforsikringer
    Her er link, om forsikring.

Testen på 46 tommere som ble vist til her av en annen, ville jeg ikke brydd meg om. Trist test, uten at jeg skal gå videre inn på den.

Blant led tv er (dvs lcd tver med litt led på) ville jeg anbefalt sharp og philips. Med hovedvekt på Philips som er utrolig på både input lag og sort nivå. Pluss det finnes ikke clouding på dem

V serien til Panasonic i plasma hadde også vært kjempe, men der må du velge 50 tommer. Prisene og tilgjengeligheten har falt mye pga nye modeller, så vanskelig å oppdrive muligens. Input lag på plasma er vel ikke eksisterende, rimelig deillig tv.

Det kommer mange nye modeller nå i februar og utover, noe som betyr at du kan få en god pris på philips 46-47 tommer, noe jeg ville satset på.

Selv sitter jeg med stor forventning til nye V serien til Panasonic med 3d....

Mine to anbefalinger (men får du en god pris på en panasonic plasma eller sharp så kunne det også vært en tanke.) Og det viktigste er at du kikker på tvene og gjør deg dine egne tanker, men ikke bli lurt av innstillingene som tvnene står på og ikke minst belysningen i butikken.

47PFL9664H/12 (dette er lcd ikke led tv.)

Denne er mulig å få til rundt 16 000 i vanlige butikker (kanskje lavere), dersom selgern er villig til å forhandle litt (det er lav kalkyle for selgern, men er mulig.) Tilby deg å betale ved cresco/her og nå i tillegg, slik at selgern får en ok bonus i tillegg (ikke nevn ordet mastercard eller diners og forvent noe dog.)

46PFL9704H/12

Denne er vel kjent for å være det beste du får på led, men det koster deretter, så du er avhengig av å være litt kreativ med budsjettet ditt.

Pruter du i butikker får du den ned til ca 22 000 kroner (elprice selger den til 25 000.) Sannsynligvis lavere om du venter litt (pga nye modeller.)

Deretter tilbyr du deg å ikke betale, dvs bruker cresco eller her og nå, dette gir butikken en bonus og du kan da dele på denne bonusen. Du kan da fort slå av en tusenlapp til. Dette vil kun fungere på en dyktig oppegående selger som har oversikt.

Trask fram og tilbake mellom expert elprice og elkjøp, spør etter pris på den og den modellen, gi tydelig inntrykk av at du er ute etter pris, men at du helst vil handle hos dem, pga god service etc (ikke nevn angrerett dog det gir galt inntrykk.) Spør litt smart om det er mulig å betale med cresco/her og nå (hva nå enn de tilbyr,) dersom ikke profiten lyser oppi selgerns øyne så har du dessverre møtt feil selger og du får nok ikke noen god pris.

Du må gjøre deg til en interessant kunde som de kan gå veldig lavt på.

Er tilbudet lavere enn hos en annen butikk så hint om at du har fått et bedre tilbud over gata, og be dem om å regne på det igjen, de vil da se på det igjen, før du trasker tilbake til de andre butikkene og gjentar prosedyren. Gjerne med forskjellige selgere i samme butikk, det er bare bonus, la de konkurere mot hverandre

Små butikker, har null vanskeligheter med å konkurere mot de store dog.... Så har du en liten butikk i nærheten og du kommer med typenummer og en ca pris du er ute etter (gjerne fra internett) og viser til betalingsmåten så slår de fort til.

Det ble langt gitt.

Lykke til

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fare for å lage en tråd enormt lang så siterer jeg deg ikke, hehe.
    Men takk for svaret, og for et svar!
    Jeg skal ta det til ettertanke, jeg ser aldri film på dagtid, eventuelt helg så det er alltid dempet eller ingen belysning da jeg ser på film. Så det er vel ganske så relevant, blir et fordømt vanskelig valg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte du kunne få med noen "skikkelige tester", når man først var igang.

Dette er tester som viser fram tvene skikkelig, både positive og negative sider (noe av det første du finner ut når du leiter etter tv, er at ingen er perfekt.)

Det er viktig å bemerke at clouding for kanskje de aller fleste ikke er noe problem, det er når du slår av lyset og i mørke rom, at du legger merke til dette. Men har du en slik bruk, så vil du om du er noenlunde lik meg, ergre deg helt grønn og føle deg lurt.

Philips 42PFL9664H test/anmeldelse - FlatpanelsDK

47PFL9664H/12
    Denne får noe kritikk for lavt sort nivå, dvs sort nivået er ikke dårlig men kunne gjerne vært bedre (tror du vil bli kjempefornøyd.) Med lav input lag i tillegg så er dette et godt tv. Samsung led vil ha bedre sort nivå, men clouding og høyere responstid. Tror kanskje jeg heller ville ha valgt sharp led tv framfor denne.

Panasonic V10 test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Panasonic V10 serien, knall serie, som nå faller ned på levelige priser, men dessverre ikke å finne i 46 tommer, så du må opp til 50.
    Ta også en titt på G serien til Panasonic i 46 tommer. Disse har godt sort nivå, lav (null) responstid og ikke noe clouding eller innbrenning. V serien får top award for 2009 av testpanelet, absolutt ikke uten grunn.

Philips 9704 test/anmeldelse - FlatpanelsDK

46PFL9704H/12, dette er bare kongen. fy søren så deillig. Men det koster å være kar og er utenfor ditt budsjett. Fantastisk sort nivå, lav responstid og ikke noe clouding, det kan bli bedre, men dette er noe av det beste på markedet nå.

Sharp 40LE705s test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Sharp 40LE705s, den nye led tven til sharp, som også fåes i 46 tommer, flott tv. Forbedring fra 700 serien til sharp i forhold til sort nivå, faktisk like godt som på V serien til Panasonic, ikke noe clouding selvfølgelig.

Prisen på denne er litt i underkant av ditt budsjett, og det er jo egentlig ok

Kanskje det beste valget for deg akkurat nå, les testen og jeg tror du vil smile.

Sony og Samsung sliter begge med clouding, men er for all del gode tver.

LG har gode tver men jeg har aldri vært noen fan av disse, så her får noen andre geleide deg og begrunne svarene sine.

Grundig har jeg alltid likt, og de har også led, har dessverre ikke satt meg inn i dem sine tver ennå. Grundig var tidligere kjent for å ha knall service (i forhold til andre merker, feks philips som ble kastet ut av en del verksteder.)

Service:
    Ifølge en selger på expert er det mye feil på samsung tvene, eller mer direkte sagt: "så må du bare forvente det på disse tvene" (uten at han sa noe om det når han solgte den samme tven en uke tidligere til henne.) Jeg takker expert for en ny kunde

Servicen er dog god på samsung, de kommer til deg og henter tv og tror de ordner låne tv også. Prestige service kalles det og det er kjempeflott.

På philips fra og med 1 januar i år (pluss minus noen dager) så har de også kopiert denne servicen, de kommer nå til deg, fikser tven på stedet, eller tar den med seg og låner deg et tv i mellomtiden.

Philips var tidligere beryktet for elendig service på tver, godt å se at konkuranse fra andre merker fører til forandring.

Sharp aner jeg ikke om har noe lignende, men du har krav på avhjelp uten vesentlig ulempe og kostnad (eller noe slikt) fra selger eller leverandør (ifølge forbrukerkjøpsloven), og du har krav på låne tv, så det pleier å ordne seg, bare man sier ifra.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang, takk for god hjelp.
    Disse skal sjekkes ut på nærmeste dealern på lørdag forhåpentligvis! =D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har hodet snart stupt inn i skjermen etter lesing av så mange tester, og sharpen ser "sharp" ut.. høhø..
    Og fant da også en helt pervers prisforskjell
    17000,- hos elkjøp

Og 13000 hos netshop.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har hodet snart stupt inn i skjermen etter lesing av så mange tester, og sharpen ser "sharp" ut.. høhø..
    Og fant da også en helt pervers prisforskjell
    17000,- hos elkjøp

Og 13000 hos netshop.
    "Det er dumt å betale for mye"

Mener du skrev at du ønsket å handle i butikk, det er fortsatt fullt ut mulig.

Tar du med deg et utskriv av internett prisen og viser den til noen butikker (inkludert elkjøp,) så vil du rimelig sikkert få den til 13 tusen (det er lav kalkyle men gir fortsatt kroner i kassa), i tillegg kan du tilby deg å ta den på avbetaling (cresco/her og nå) som gir butikken (og ofte selgeren) litt ekstra bonus.

Du er dog veldig avhengig av å møte en "sulten" selger som virkelig ønsker å selge (uavhengig av om du handler i liten eller stor butikk), møter du en som heller vil spille playstation eller snakke med de andre ansatte (gjerne av motsatte kjønn) og syns du kun forstyrrer og i tillegg våger å komme med internett priser, så får du bare kikke videre.

Og ja de store kjedene er ikke kjent for å være billige på tver, er stort sett "overprisa" (de må tjene mer enn internettbutikkene, de har langt større utgifter) med unntak av noen få kampanjevarer (men da kan du virkelig få gode tilbud også.)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •