Forsinket levering av TV, rettigheter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsinket levering av TV, rettigheter?

Litt usikker på hvilket underforum denne skal under, så tok den her. (Flytt den gjerne om jeg har oversett det riktige subforumet).

1.1.10 bestillte jeg en Samsung 40B6050 hos elkjop.no for kr 8 500 kr. Dette var et dagstilbud, og flere andre butikker hadde lignende priser (blandt annet expert til 500 kr mer). I følge nettbutikken var TVen på lager.

Dagen etterpå sto fortsatt TVen som tilgjengelig på lager, og den ble solgt til samme pris hele dagen. I uken etterpå ringer jeg kundeservice og får beskjed om at det er tomt på lager, og det er ubekreftet når den kommer inn igjen. Dette samsvarer med nettsiden, som sier at lageret er tomt (og det er nå ikke mulig å kjøpe TVen lenger).

Mandag 11.01.10 har nettsiden igjen TVet lagt ut for kjøp, og det står at den er inne på lager. Jeg ringer derfor kundeservice for å få bekreftet dette. Jeg får da beskjed om at TVet mitt ble plukket opp av Tollpost fredag 08.01.10, og dermed burde være hos meg snart.

Onsdag 13.01.10 ringer jeg nok en gang. Denne gangen får jeg beskjed om at TVen aldri har blitt sendt til meg, og de har aldri hatt den på lager, siden de fortsatt venter på leverandøren. Beskjeden jeg fikk to dager før måtte være en feil, for det stemte ikke med infoen som lå på datasystemet. Jeg ber på dette tidspunktet om kompensasjon fordi det begynner å bli en del rot i bestillingen. Jeg får beskjed om at han skal lage en sak på det, og at jeg vil bli oppringt dagen etterpå.

Fredag 15.01.10 ringer jeg nok en gang og purrer, da jeg aldri mottok noen telefon fra Elkjøp, og jeg nå begynner å skjønne at det er stor forskjell på hva de sier til meg, og hva som faktisk blir gjort. Jeg får da vite at deres info sier at de skal ringe meg så snart de vet noe mer om leveringstidspunkt. Jeg forklarer nok en gang at jeg vil snakke med noen ang kompensasjon. Han lager en sak på det, og sier jeg vil bli oppringt over helgen.

Tirsdag 19.01.10 blir jeg oppringt tidlig på morgenen av en dame på det svenske hovedlageret. Hun sier at hun har TVet mitt på lageret der, og lurer på om jeg fortsatt vil ha det. Jeg bekrefter det, og ber dem om å bare få det sendt så snart som mulig. Hun bekrefter, og sier jeg vil motta en SMS med sporingsnummer så snart den forlater lageret.

Torsdag 21.01.10 Har jeg enda ikke hørt noe. Jeg ringer derfor enda en gang til kundeservice. Jeg får da beskjed om at varen fortsatt er på lageret, men at den ikke har blitt sendt ennå. Jeg spør om hvorfor det tar over 2 fulle arbeidsdager å få en TV ut av et lager, men får bare et svar om at det kan ta et par dager. Hun skulle purre på den for å få fortgang i saken. Jeg begynner å tro at de ikke har noe TV, og ber om å få snakke med en person "høyere i systemet", ang kompensering. Jeg får beskjed om at dette må hun lage sak på, så jeg vil bli oppringt.

Mandag 25.01.10 Jeg blir oppringt i 14-tiden, og får da vite at TVet mitt vil ankomme hovedlageret til Elkjøp den 08.02.10. Jeg blir rimelig irritert, og spør om hvordan det er mulig når de hadde det inne på hovedlageret allerede forrige tirsdag. Dette var en eller annen feil får jeg forklart, for de har aldri hatt dette TVet inne. Det kommer først 8. februar. Jeg ber om kompensasjon, men får kun tilbud om å kansellere kjøpet. Etter litt om og men kan jeg få tilbakebetalt frakten på 339 kr. Jeg sier at det ikke er godt nok. De har solgt meg en vare de ikke har, de har løyet til meg flere ganger. Jeg prøver alle muligheter, men kommer ingen vei. Til slutt godtar jeg refusjon av frakten, og venter til 8.februar.

Mitt spørsmål er da følgende:
    1. Siden prisen på denne varen har gått opp i markedet, har jeg krav på å få tilsvarende sum i erstatning?
    2. Kan de misinformere meg gang på gang om at en vare er sendt/skal sendes når dette ikke stemmer, uten at det får følger for dem?
    3. Kan en butikk selge en vare de ikke har under salg uten å annonsere at de ikke har den inne? (I butikkene var det info om noe leveringstid, mens på nett sto det at den var inne på lager, noe det også har gjort i perioder etter dette kjøpet).
    4. Kan jeg egentlig kreve noe som helst, eller må jeg bare vente i en evighet frem til Elkjøp finner det rimelig å faktisk sende meg varen jeg har kjøpt?

Jeg vil også presisere at hovedproblemet mitt ikke er å måtte vente litt på noe jeg har kjøpt, men at jeg konstant har blitt løyet til/misinformert både fra nettsiden og fra kundeservice.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er feil lov. Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder ved forbrukerkjøp.

<dato>LOV-2002-06-21-34</dato> Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

Adelphia
    Guest
    Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder her, og i ditt tilfelle kunne du kjøpt denne tven til hvilken som helst pris og krevd elkjøp for det resterende.

Men hvorfor du handler dyrt hos Elkjøp forundrer meg. Kanskje du har lært nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du ikke får produktet levert til avtalt dato, har du strengt talt kun krav på heving av kjøp - noe Elkjøp tilbyr.

I de fleste tilfeller pleier selger (i dette tilfellet Elkjøp) å være tilstrekkelig tilbøyelig og tilby tilsvarende TV.

EDIT: Du vil svært sjelden få erstatning etter paragraf 24, da du sjelden kan bevise at problemet ikke beror på en tredje part.

Adelphia
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Når du ikke får produktet levert til avtalt dato, har du strengt talt kun krav på heving av kjøp - noe Elkjøp tilbyr.

I de fleste tilfeller pleier selger (i dette tilfellet Elkjøp) å være tilstrekkelig tilbøyelig og tilby tilsvarende TV.
    Nop når du ikke får produktet levert til avtalt dato har du krav på flere ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adelphia
    Nop når du ikke får produktet levert til avtalt dato har du krav på flere ting.

Joda, så lenge du kan bevise at det ikke er en tredje part som er årsaken til problemet. I dette tilfellet vil det være svært vanskelig for forbruker å gjøre netopp det.

Adelphia
    Guest
    Joda, så lenge du kan bevise at det ikke er en tredje part som er årsaken til problemet. I dette tilfellet vil det være svært vanskelig for forbruker å gjøre netopp det.
    Elkjøp har opplyst kunden om at varen er på lager, derfor forsivnner dette punktet på tredje-part.

Om Elkjøp derimot hadde opplyst kunden om at dette var en bestillingsvare før handelen ble gjennomført stiller saken seg slik som du sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over forbrukerkjøpsloven, men dessverre er den ikke alltid like lett å tolke når det kommer til selve praksisen. Dette er også et litt spesielt tilfelle da det er snakk om en vare som var på tilbud flere plasser den aktuelle dagen, og siden har steget en god del i pris.

Og det er nettopp her kjernen i saken ligger. I følge loven har man krav på erstatning som følge av økonomisk tap man har lidd grunnet forsinkelsen. Så da er jo spørsmålet om prisøkning i markedet på den aktuelle varen kan regnes som dette? Og så klart hvor lang tid det må gå før en forsinkelse kan beregnes som vesentlig. Det siste punktet anser jeg egentlig som oppfylt, siden jeg har fått mye direkte feilinformasjon, som grenser til direkte løgn. Når det gjelder erstatning så er jo sakens kjerne at jeg kunne kjøpt varen til en mye billigere pris på det aktuelle tidspunktet enn i dag, noe som ble valgt bort da jeg valgte å handle hos Elkjøp. Kan man dermed si at Elkjøp har spolert min mulighet til å få varen til tilsvarende pris hos en konkurrent, og bør betale mellomlegget?

Elkjøp nektet å la meg få en tilsvarende modell, nettopp av den grunn at de "tilsvarende" modellene nå er såpass mye dyrere enn kjøpssummen. De har jo feks en 40B7050 på lager, men den er 3 500 kr dyrere, og da ikke aktuell. For å si det slik så var verken hun jeg snakket med eller andre interessert i å gi meg noe som helst alternativ utover å vente videre eller å få tilbake kjøpesummen.

Adelphia:
    For det første så tviler jeg på at man bare kan kjøpe et produkt et annet sted og kreve Elkjøp. For det andre så sier du jeg handler dyrt hos Elkjøp, men jeg kjøpte det da vitterlig for den laveste tilgjengelige prisen som har eksistert på denne modellen til nå. Hvordan kan du da konkludere med at jeg handler dyrt?

Adelphia
    Guest
    Erstatning some følge av økonomisk tap er feks.

Hvis du kjøper en varebil, bilen blir 1 uke forsinket.. Da har du krav på 1 ukes tap av arbeid .. bla bla

u get it ?

Du har ikke tapt penger i denne saken

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste kravet forbruker har i denne situasjonen er heving - punktum.

Punktet om tredjepart faller ikke bort, hvis det dog viser seg i etterkant at varen aldri har vært på lager. Dette vil kunde aldri klare å motbevise.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svimle
    I følge loven har man krav på erstatning som følge av økonomisk tap man har lidd grunnet forsinkelsen. Så da er jo spørsmålet om prisøkning i markedet på den aktuelle varen kan regnes som dette? Og så klart hvor lang tid det må gå før en forsinkelse kan beregnes som vesentlig.
    Du har ikke lidd noen form for økonomisk tap, da dette er en tv, og ikke en varebil, som nevnt over.

Samtidig er varen ( i dette tilfelle en TV ), en gjenstand som har en beregnet levertid på mange år, og da vil ikke forsinkelsen være vesentlig før det har gått ganske lang tid.

Adelphia
    Guest
    Eneste kravet forbruker har i denne situasjonen er heving - punktum.

Punktet om tredjepart faller ikke bort, hvis det dog viser seg i etterkant at varen aldri har vært på lager. Dette vil kunde aldri klare å motbevise.
    Heldigvis for kunden er det ikke elkjøp som avgjør dette, det er tv2 hjelper deg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes kanskje at dette er å dra på seg magesår for ingenting, men siden du virker til å ha bestemt deg for irritere deg hemningsløst over dette så får du kontakte forbrukerrådet. Du kommer nok ingen vei da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er lett irritabel, skal ikke si noe på det. Men syns egentlig ikke jeg blir det helt uten grunn, da det som irriterer meg er at jeg får feilinformasjon gang på gang. "Ja vi sendte den på fredag", "nei, vi har ikke sendt den", "ja, vi har sagt dette tidligere, men nå har jeg den ved siden av meg her på lageret, så vi kan sende den", "nei denne har vi aldri hatt inne, jeg vet ikke hvorfor du har fått beskjed om dette, men jeg ser at det står her..." (de har fullstendig oversikt over alle samtalene og all info jeg har fått, for de "ser" og "beklager" hver gang at det forrige person sa under forrige samtale ikke stemte).

Hadde jeg fått beskjed om at jeg måtte vente på ubestemt tid frem til leverandøren kom med varene, så hadde det vært noe helt annet. Men når jeg flere ganger får beskjed om at den har blitt sendt/skal sendes, ja da blir det noe helt annen sak. Jeg liker ikke følelsen av å bli lurt og løyet til.

Jeg vil ikke si jeg er hemningløs eller noe, jeg lurte vel egentlig bare på om jeg kunne kreve mellomlegget i prisen av det jeg må betale for TVet en annen plass. Men det ser det da ut til at jeg ikke kan. Imidlertid er det godt å blåse ut litt frustrasjon også

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adelphia
    Heldigvis for kunden er det ikke elkjøp som avgjør dette, det er tv2 hjelper deg.
    Totalt usaklig innlegg. For det første er den instansen man vanligvis henvender seg til Forbrukerrådet. I ytterst få tilfeller blir saker løst gjennom tv2 hjelper deg, relativt sett.

EDIT: "TV2 Hjelper Deg" avgjør ingen verdens ting, de taler forbrukerens sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EDIT: Du vil svært sjelden få erstatning etter paragraf 24, da du sjelden kan bevise at problemet ikke beror på en tredje part.
    Først og fremst, jeg er IKKE jurist, så jeg aner egentlig ikke hva jeg snakker om. Kan godt hende dette med tredjepart er riktig, men på meg virker det som en fantastisk mulighet til å snu seg unna alt som er av ansvar. Finnes vel ingen butikker i dag som ikke importerer via en tredjepart.

La meg bare sitere §24:
    "Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd."

Det såkalte annet ledd:
    "Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av."

På meg virker forsinkelse som skyldes dårlig planlegging ikke å være noe som ligger utenfor leverandørens kontroll. Men som sagt, jeg er IKKE jurist, jeg bare synser.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp oppgir ikke lagerstatus på nettsiden sin, så hvordan du kan tolke at den er "inne på lager" lurer jeg på.

Den er enten tilgjengelig for kjøp, utilgjengelig for kjøp, eller tilgjengelig for kjøp med bekreftet leveringsdato.

I salgsdager, kan det fint gå an å reservere tven til en viss pris selv om den ikke er inne fysisk på lager. I annonsen ble det også tatt forbehold om leveringstid.

Det kjedelige er at du har fått oppgitt mange motstridende meldinger. Det er jo klart beklagelig.

Nå er det slik at etter norsk forbrukerkjøpslov har du kun krav på heving av kjøpet, pengene igjen, ingen erstatning osv da du ikke har lidd noe økonomisk tap som følge av dette. Tviler på at heving er en aktuell deal for deg da tven nå er dyrere alle andre steder.

MEN - elkjøp ønsker jo fornøyde kunder. Er sikker på at du med en velformulert mail til nettbutikken kan få ordnet en avtale om noe. Viktigste er jo at du blir fornøyd + får tven din.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Elkjøp oppgir ikke lagerstatus på nettsiden sin, så hvordan du kan tolke at den er "inne på lager" lurer jeg på.
    Har du noen gang prøvd å klikke på linken "sjekk lagerstatus" på et produkt på elkjop.no?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering i saken:
    I dag står TVen igjen som inne på lager, en kjapp telefon til Elkjøp viser at dette ikke stemmer, siden denne er forventet på lager 17.02.10. Kundeservice var nærmest i vantro over at nettsiden kunne informere om at denne var på lager, da det var langt fra sannheten. De skulle sende informasjon til de som oppdaterer sidene med en gang så de fikk fjernet det.

Sist jeg snakket med kundeservice var det altså 08.02.10 som var den bekreftede datoen. Jeg spurte på det tidspunktet mange ganger om dette også var løgn, og fikk fortalt om igjen og om igjen at dette var BEKREFTET og dermed 100% umulig at det ble forsinkelse.

Så, siden jeg aldri får TVen min, kan noen anbefale en LCD-TV i størrelse 40-46" til max 8000kr som er tilnærmet like god, om det er mulig? Evt. den beste TV til denne prisen? Må ha LCD da jeg har to store vinduer i veggen som er ved siden av TVen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •