LCD med samme problemer som Plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD med samme problemer som Plasma?

Har LCD TVer de samme problemene som plasma har når det kommer til farger?

Så på noen av plasma TVene som serviceavdelingen hadde på fremvisning, og de viste naturfilm med elefanter, og huden deres så ikke spesielt bra ut, den minste av dem hadde ikke like store problemer som de større, selv om jeg stå nærmere den. tipper den var 35" og den store 42".

Eller blir de problemene mindre jo mindre pikslene er, siden LCD gjerne har høyere oppløsning enn plasma.

Og hva er de store forskjellene mellom disse formatene (igjen), billedmessig

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke farge problemer ?
    Plasma har normalt bedre farge gjengivelse i forhold til LCD.

Var fargene på elefanthuden feil ?
    Som regel er skjermer i butikker satt opp med kontast på full styrke, og gjerne overmettede farger.

TV signaler og DVD er tilpasset mye lavere oppløsning enn hva mange LCD skjermer er i stand til å vise.
    Da må bildet skaleres opp. Støy og andre uønskede elementer blir også skalert opp, og jo større skjermen er, jo mer synlig blir dette.
    Står du i tillegg med nesa opp i skjermen blir ikke dette pent.

De fleste plasma skjermer har NTSC oppløsning (852x480 punkter). Hvis du bruker skjermen til TV og DVD er dette perfekt, da du slipper å skalere opp. Kjører du PAL DVD må bildet skaleres litt ned, men kjører du NTSC/Sone 1 DVD har du perfekt match.

Billedmessig vinner plasma. Den har bedre kontrast, bedre farger, bedre sortnivå og raskere responstid. Og dagens modeller har en levetid som er på samme nivå som LCD.

Roger

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener med farge problemer er at fargene ser ut til å komme blokkvis, det var svært synlig i elefant huden, noe som vanligvis vises i mørke bakgrunner på plasma, der spesielt grønnfarger kommer blokkvis, dette på en plasma som en kompis har, nyeste versjon fra JVC

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring har LCD mer problemer med etterslep. Det er blitt et godt hakk bedre med årene, men jeg er nok særlig følsom for sånt, så det irriterer fortsatt meg på alt jeg har sett.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv plasma, og tror jeg vet hvilke problemer du snakker om. Det varierer stort om disse problemene er synlige eller ikke, fra program til program.
    Jeg tror disse feilene dannes i elektronikken og ikke nødvendigvis i selve display panelet, og dermed vil det også være tilstede på LCD. Med elektronikken mener jeg skalering og de-interlace. Dette blir bedre med 10-bit (eller mer) istedet for 8-bit som har vært vanlig.
    Men det kan selvsagt gi store utslag med dårlige display panel. Det verste jeg har sett var å se film på LCD skjermer montert i ryggen på flyseter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •