Canal Digital HD-PVR eller HD-receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Canal Digital HD-PVR eller HD-receiver?

Jeg er i ferd med å skaffe meg en Sony Bravia 46W5500 nå (99% sikker på valget av TV), og følgelig har jeg behov for en HD-mottaker eller HD-PVR. Jeg har allerede Canal Digital med sameiet jeg bor i, og er derfor mest interessert i deres bokser. Spørsmålet er om jeg skal velge PVR'en eller bare gå for mottakeren. PVR'en har en irriterende viftestøy som jeg ikke liker, og har jeg forstått rett så har ikke mottakeren dette problemet. Nå er PVR unektelig kjekt å ha mtp. opptak og ekstrafunksjonalitet, men jeg sliter med å bestemme meg for hva jeg skal velge, spesielt siden jeg er mer eller mindre allergisk mot viftestøy. Jeg leser også her på forumet at flere sliter med ustabilitet og treghet, og det er heller ikke særlig fristende.

PVR'en koster en tusenlapp mer enn mottakeren, og denne tusenlappen kan jeg legge i et kjøp av en boks som muliggjør opptak. Det blir dog en mer tungvint og knotete løsning enn en PVR, og konefaktoren er vel heller ikke særlig høy. Men alle alternativer må vurderes. Det blir litt for dumt ikke å kunne ta opp TV-programmer uten mye om og men i år 2010. Er det noen opplagte anbefalinger jeg burde vite om?

Jeg spurte forresten kundeservice hos Canal Digital om man kunne forvente en ny HD-PVR snart, men det var visst et ukjent tema for personen jeg snakket med. Det tyder i alle fall at det ikke er noen ny boks rett rundt hjørnet. Han visste heller ikke om det var noen softwareoppdateringer som kunne hjelpe på viftestøyen i den ekstisterende PVR'en. Jeg har forresten et akvarium i stua, kanskje bare jeg skal kjøpe en ekstra stor vannpumpe, slik at den overdøver alt annet? :-P Løsningen er altså mer støy! If you can't beat'em, join'em.

Alle tips og anbefalinger mottas med glede :-)

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke kjøpe kun CAM og kort (IDTV) godkjent for Sony TV'en din da? Så slipper du de fæle boksene..

W-serien - Canal Digital NO

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pest eller kolera..

Jeg har begge boksene fra Canal Digital, og har et par tips:

HD PVR har klart bedre bildekvalitet, spesielt godt synlig på SD-sendinger. Har koblet de opp på samme tv, og forskjellen var relativ stor. På HD-sendinger gir HD PVR også et bedre bilde så langt mine øyne kan bedømme.

Når det gjelder støy så kan jeg skrive under på at HD PVR støyer.. har på en måte blitt vant til det nå, men her er HD helt tyst.

Bugs: Jeg har enda tilgode å oppleve at HD PVR låser seg eller fryser på en annen måte, har hatt den i 6 mnd nå, men vet at det er svært ulike erfaringer her.
    HD derimot, den får "anfall" et par ganger i uken, og jeg må kutte strømmen for å vekke den til live igjen.
    Jeg har nå mottatt min tredje HD-mottaker, og de er akkurat like ille på dette punktet.

En annen vesentlig forskjell hos meg er at HD-PVR gir utdypende info om programmene ved å trykke på 2 knapper, HD-mottakeren er derimot litt gnien på hvilke kanaler den vil gi info om programmene på.

Dersom Canal Digital kommer med en ny dekoder slik det har blitt snakket om her på forumet, kommer jeg til å kjøpe den. Ikke fordi jeg er så veldig misfornøyd med HD PVR, men fordi jeg tror og mener den nye dekoderen bør være bedre, og forhåpentligvis uten viftestøy.

B

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Kan du ikke kjøpe kun CAM og kort (IDTV) godkjent for Sony TV'en din da? Så slipper du de fæle boksene..

Næmmen! Jeg var ikke klar over at dette var en mulighet en gang. Takk for tipset! :-D

Men spørsmålet om opptaksmulighet er fortsatt uavklart. Hvis jeg slipper unna boksene fra Canal Digital så er jo det i seg selv glimrende. Da står jeg fritt til å velge og vrake blant opptaksbokser selv. Er det noen opplagte valg jeg bør vurdere?

-edit-

Takk for info, bhoiem Jeg vurderer nå å skaffe CAM og kort fra Canal Digital, og se hvordan det fungerer. Da får jeg i alle fall TV-bilder, så har jeg litt mer tid til å vurdere alternativene, evt. vente på ny HD-PVR fra Canal Digital. Den nåværende HD-PVR'en virker litt både óg, men det kan godt hende jeg ender opp med den likevel. Vi får se hvor utålmodig jeg er, samt hvilke andre alternative som er aktuelle. Er det noen spesielle anbefalinger jeg bør vite om mtp. valg av CAM? Pest eller kolera indeed :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig! Bort med boksene.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Benoni
    Helt enig! Bort med boksene.
    Hvordan får du gjort opptak med en slik løsning? Har TV'n innebygget HDD? Eller AV utgang?

Jeg vil si HD PVR er helt suveren funksjonsmessig, bortsett fra en stygg bug de aldri har klart å fikse. Men jeg har fått en som er stillegående og stabil. Jeg forstår veldig godt at de som har fått støyende enheter ikke er like fornøyd.

Det har versert rykter en stund om at CD vil komme med nye bokser, deriblant en ny "high end" HD PVR. Jeg er svært spent på hva dette er og når det evt kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ingen opptaksmuligheter med det første. Jeg tar ikke sjansen på å kjøpe HD-PVRen til 3000 spenn og risikere å få et støyende eksemplar. Da venter jeg heller til en ny PVR-modell kommer, så vil det vise seg hvor lenge det er til. PVR virker veldig praktisk, men en støyfri stue er viktigere for mitt vedkommende. Jeg har ikke hatt opptaksmuligheter på lange tider uansett, så det er ikke noe tap av funksjonalitet for min del uansett.

Men jeg får bange anelser ang. IDTV. På Canal Digitals nettsider med godkjente modeller for IDTV spesifiserer de at det er KDL46W5500K som er godkjent modell. Jeg har bestilt KDL46W5500 (fra Komplett), altså uten K på slutten. Har jeg forstått rett så betyr dette at det ikke er en nordisk modell jeg har bestilt. Jeg trodde først at K'en i "KDL" var godt nok, men nå er jeg jammen ikke så sikker.

Jaja, TVen ankommer i morgen, så vi får se om det funker. CA-modul har jeg allerede kjøpt, og programkortene er på vei. Hvis det ikke funker med IDTV og CAM kan jeg alltids benytte meg av angrefristen, men det beste hadde jo selvfølgelig vært om alt funket sikkeom det skal, uten å måtte sende tilbake TVen og kjøpe en annen modell. Hvis jeg søker på "46W5500K" i Prisguide.no v.1.1 så er det tilsynelatende bare mShop og Gigashops som selger K-modellen. Denne lille, men kanskje akk så kritiske detaljen la ikke jeg merke til. Vi får se hva det blir til

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på samme TV, 46W5500, men jeg må jo si at clouding-problematikken gjør meg skeptisk. Om det blir til at du pakker ut TV'n og starter den opp er det fint om du gir oss en tilbakemelding her på hvordan du opplever den. Veldig fint om du har mulighet til å teste i mørke omgivelser. Jeg blir ikke klok på dette. I en test står det å lese om meget godt svartnivå, på nivå med middels plasma-skjermer, mens i neste øyeblikk kan man komme over forumbrukernes egne erfaringer som gir inntrykk av at skjermen er så dårlig på dette punktet at hele seer-opplevelsen ødelegges.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av NinjaBalle
    På Canal Digitals nettsider med godkjente modeller for IDTV spesifiserer de at det er KDL46W5500K som er godkjent modell. Jeg har bestilt KDL46W5500 (fra Komplett), altså uten K på slutten. Har jeg forstått rett så betyr dette at det ikke er en nordisk modell jeg har bestilt. Jeg trodde først at K'en i "KDL" var godt nok, men nå er jeg jammen ikke så sikker.
    Jeg prøvde å sjekke om KDLW5500 (uten K på slutten) vil fungere som IDTV med Canal Digitals kundeservice både via telefon/chat/e-post, men der var det ingen som kunne svare på dette, annet enn at hvis du får problemer så er det fordi modellen ikke er godkjent. Ingen av personene på kundeservice virket som om de hadde særlig peiling på noe som helst. Rådet var med andre ord: Prøv og se om det går, hvis ikke er det ditt problem. Jeg har vel ikke noe annet valg enn å prøve, men det hadde vært veldig praktisk å kunne vite dette på forhånd, for å unngå en evt. unødig opp- og nedpakking og tilbakesending av TV.

Det er jævlig irriterende at det skal være vanskelig å finne ut av dette, IMHO, og ikke minst at de fleste sjappene selger ikke-nordiske modeller (den berømmelige K'en), uten at det er særlig opplagt. Jeg har som nevnt tidligere registrert at K'en i W5500 betyr nordisk modell, men det er lett å misforstå siden det fulle modellnavnet er KDLW5500. I iz annoyed! :evil:

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Funker det kun med KabelTV fra Canal Digital, eller med parabol også?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Posten kom på døra i dag, men jeg ante ugler i mosen når jeg så at det var en liten pappeske med størrelse på en telefonkatalog. Greit at det er flatskjermer det er snakk om, men det får da være måte på hvor flate og små de skal være. Det viser seg at Komplett har kun sendt meg galvanisk skille. Fantastisk

Vel vel, det får kundeservicen deres ta seg av. Det som er mer positivt er at jeg har sjekket ut dette med W5500 vs W5500K mtp. CAM fra Canal Digital, og det virker som det ikke er noe problem ifølge andre eiere av W5500 her på forumet. Phew!

@olemj86:
    Ifølge infoside om IDTV hos Canal Digital (spørsmål #5) så er det ikke forskjell på CAM for kabel eller parabol, så det burde tyde på IDTV også funker for parabolkunder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Funker det kun med KabelTV fra Canal Digital, eller med parabol også?
    Forutsetter at du har en TV med innebygget DVB-S dekoder da........

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •