Jeg skal beefe opp den tekniske pakka i stua litt, og trenger hjelp. Det gjelder både til valg av modeller og til å unngå typiske fallgruber. Totalt har jeg et budsjett på max 25 lapper. Jeg er ingen feinschmecker, får neppe jobb som tester i Lyd og Bilde, men vil heller ikke ha drit selvsagt.

TV: her ender jeg nok opp med en 42'' eller 46'' Sony eller Samsung i 10.000-klassen. Men jeg er lutter øre om det er viktige momenter å ta i betraktning. Jeg ser mye sport og litt film, og er ikke veldig opptatt av spill. Stua er normalt lys, uten direkte sollys mot skjermen. Sofagruppen er ca. 3 meter unna skjermen.

I tillegg til TV og PVR har jeg også tenkt å rive i et lydanlegg. Surround og en ok subwoofer hadde gjort seg. Jeg ser at disse ofte leveres sammen med blue-ray. For min del er blue-ray mer "kjekt å ha" enn "må ha", men før eller senere blir det sikkert blue-ray i huset. Bør jeg isåfall kjøpe det nå for å minimere plunderet senere? Les: kan jeg om to år bare plugge min nye blue-ray sammen med lydanlegget, eller har jeg da en boks til overs? Og er det en fordel at lydanlegget har samme merke som tv'en? Da tenker jeg ikke nødvendigvis kvalitetsmessig, men like mye på integrasjon, brukervennlig, antallet kabler. etc.

Eller: Siden jeg uansett ikke jakter kinolyd, bør jeg heller satse på en "lydplanke"?

Jeg vil også ha en mediaspiller. Noe tv ser jeg via nett (fx. NFL Gamepass), og jeg ønsker også å samle egen musikk, bilder og video på denne serveren slik at det lett kan sees på via tv. Mediaspilleren bør støye lite, ha bra lagringskapasitet og være enkel i bruk. Tips? Jeg har også hørt om Sonos og Squeekbox, som gir aksess til musikken i andre rom. Noen mer erfaringer her?

Det blir mye bokser og ledninger etterhvert. PRV fra CD, Viasat-tuner, DVDspiller med harddisk, mulig blue ray, mediespiller, etc. Jeg ønsker meg også en universal fjernkontroll. Noen med erfaringer fra Logitechs nye, som skryter av RF-teknologien sin? Det kunne vært greit å gjemme bort flest mulig av disse boksene, men likevel ha lett kontakt med dem

Som dere ser; jeg er forvirret, og på et lavt nivå. Flott om noen ihvertfall kan bringe forvirringen på et høyere nivå.