Panasonic TH-42PA20 med 4.000:1 og nytt bord

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TH-42PA20 med 4.000:1 og nytt bord

Panasonic kommer i juni med nye plasmaskjermer som de nå sier de har en kontrast på 4,000:1 på, men skjermene har kun NTSC-oppløsning. En 37-tommers versjon kommer de også med.

Noe annet som er positivt er at man endelig har fått til et bord for plasmaskjermer som ser nogenlunde ut.

http://www.watch.impress.co.jp/av/do...30522/pana.htm

Robert-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

NTSC oppløsning, eller 848x484 er ikke verdens største problem, bildeprosessorene i Panasonicen, ev. PCen/DVD-spilleren takler konverteringen helt fint. Har sett mye PAL materiale direkte inn til forrige generasjon, og det taklet de flott, selv med sine innebyggede scaler. Nye modeller har sikkert enda bedre scalere i tillegg. Oppløsninger som 1024x768 må jo også skaleres om, og jeg har hatt lite å si på skaleringen på f.eks. min tidligere NEC HT-1000.

Hvor vidt 848x484 holder rent oppløsningsmessig er jo en annen sak... For de fleste vil dette være tilstrekkelig, men sitter en rimelig nærme, kan det være fordelaktig å gå for XGA oppløsning. Uansett, du vil også her skalere bildet, men dette ser ikke jeg på som noe stort problem. De nye versjonene vil sikkert komme også med XGA oppløsning... Da er det bare å vente på mer detaljerte tester/spesifikasjoner!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Oversatte teksten til engelsk... De kommer også med ny gammabehandling, og sier de vil få 1536 graderinger... Er ikke sikker på om dette tilsier 11 bit, men uansett vet Panasonic hvor de skal sette inn forbedringer! Både kontrast og fargedybde er adressert - de helt klart viktigste elementene ved videovisning (da selvsagt i tillegg til fargegjengivelse og skalering/prosessering). Oppløsning er selvsagt også fordelaktig å øke, men da all forbedring krever visse kompromisser for at ting ikke skal koste mer enn markedet er villige / har evne til å betale, mener jeg at Panasonic har valgt den mer hensiktsmessige veien å gå...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har lest litt mer om Panasonics nye gammasystem... 1536, eller ca. 10.5 bit, benyttes på lavere lysnivåer, der menneskets øye er mest følsomt. Dette er helt i tråd med de observasjoner jeg selv har hatt... Det er spesielt i dunkle scener, en ser begrensningen i fargedybde/gråtoner, selv på en 10 bits maskin. På 8 bit ser jeg for øvrig godt graderinger selv i helt normalt lyse scener. Med Panasonics nye skjermer, vil bildet bli enda bedre... Sikle, sikle... Tror jeg må ha meg en sånn en rimelig snart!

Skjermen finnes i to varianter, en PW6, som er beregnet for profesjonell bruk, og skjermen som her nevnes. Veiledende i USA er 4999 USD for PW6 og 6499 USD for TH-42PA20. Varierer jo hvordan prisene vil ligge her på berget, men Panasonic innser vel forhåpentligvis at løpet er kjørt for 50.000 kroners 42" uten HD oppløsning skulle en anta. Tror dermed den nye TH-42PA20 vil kunne komme på en 40-45.000, kanskje opp mot 50 ved lansering...

Det dukker for øvrig også opp HD (1024x768 på 42", 1366x768 på 50") rimelig snart. Disse er imidlertid oppgitt med en noe lavere kontrast, 3000:1, uten at det nødvendigvis er noe stort problem. Imidlertid vil de også koste en hel del mer...

PW6 kan nå bestilles fra England for ca. 38.000 + mva, da inkludert DVI og komponent/S-video kort samt bordstativ... Denne modellen kommer imidlertid uten dual-tuner og leveres med standard, sort design. TH-42PA20 leveres sølvdesignet (som PW5), og høyttalere (kanskje greit å ha til nyheter...)

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket med Panasonic Norge i forrige uke, og de antydet sent august som dato for tilgjengelighet i Norge.

Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen

Jeg har også snakket med Panasonic, og fått litt kontrabeskjed...

Det er PW6 som dukker opp i August, ikke denne TH-42PA20 modellen, som etter sigende visstnok skulle dukke opp oktober/november. TH-42PA20 vil trolig også koste en del mer, selv om jeg personlig mener en 42" plasma til over 45.000 ikke er liv laga i dagens market... Det kan jo hende også Panasonic innser det innen lansering, da...

PW6 er som sin forgjenger, PW5, ikke utstyrt med tuner, men har mulighet for bl.a. DVI via tre kortslotter. Antar at den kommer med silver design, i tillegg til standard sort...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    selv om jeg personlig mener en 42" plasma til over 45.000 ikke er liv laga i dagens market... Det kan jo hende også Panasonic innser det innen lansering, da...
    I alle fall ikke så lenge det er et produkt med dårlig pålitelighet og elendig garanti.

Robert-

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42PW6 (consumer) er nok i sølv, mens 42PWD6 (commercial) er sort/mørk grå.

Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    selv om jeg personlig mener en 42" plasma til over 45.000 ikke er liv laga i dagens market... Det kan jo hende også Panasonic innser det innen lansering, da...
    I alle fall ikke så lenge det er et produkt med dårlig pålitelighet og elendig garanti.

Robert-
    Hva mener med med det, Robert? Har du noen konkret erfaring som tilsier at Panasonic er dårlig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mitt inntrykk av Panasonic Norge ble iallfall en hel del bedre, etter at de i dag skal sende meg en 42" PW5, bare for å teste litt... Dette er selvsagt litt i forbindelse med at jeg sitter som produktsjef, men uansett er det ikke alle som gir såpass god service! Sender med ilbud i flightcase!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener med med det, Robert? Har du noen konkret erfaring som tilsier at Panasonic er dårlig?
    død pixel = defekt produkt

Når fikk Panasonic nulltoleranse for døde pixler?

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke si noe jeg... er kjempefornøyd med Panasonic.

Hadde det ikke vært for deres produkter og alle feilene på dem hadde jeg ikke sittet med en Action idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Jeg har også snakket med Panasonic, og fått litt kontrabeskjed...

Det er PW6 som dukker opp i August, ikke denne TH-42PA20 modellen, som etter sigende visstnok skulle dukke opp oktober/november. TH-42PA20 vil trolig også koste en del mer, selv om jeg personlig mener en 42" plasma til over 45.000 ikke er liv laga i dagens market... Det kan jo hende også Panasonic innser det innen lansering, da...

PW6 er som sin forgjenger, PW5, ikke utstyrt med tuner, men har mulighet for bl.a. DVI via tre kortslotter. Antar at den kommer med silver design, i tillegg til standard sort...
    Du vet ikke om HD-utgaven kommer samtidig? Og må man da evt. kjøpe ekstra DVI-kort for å få dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    HD utgaven kommer noe senere... Både i 42 og 50". Du trenger ikke DVI for å få utnyttet HD (som i dette tilfellet blir 720p, selv om en del mener 1024p er minimum). DVI gjør at du slipper to konverteringer av signalet, da fra digitalt til analogt fra senderen og fra analogt til digitalt igjen i mottakeren. Har selv benyttet 10 meters DVI på en NEC HT-1000 projektor, og signalmessig snakker vi da perfekt! Imidlertid ser en ikke store differansen fra gode komponentkabler ved filmbruk, men...

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TH-42PA20 er nå dukket opp hos engelske forhandlere, og er på lager hos Panasonic UK.
    Finner det noe merkelig at Panasonic norge oppgir oktober/november for Norge.

Standard tilkoplinger på 42PA20 er:
    AV1 - SCART m/RGB
    AV2 - SCART m/S-video
    AV3 - S-Video (Front)
    AV4 - Component video

Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Rogers

Har du fått oppgitt noe veil. pris? Som vanlig ligger vi i bakevja, men det kan jo hende selgerne oppe hos Panasonic forsøker "gardere" seg, da på bakrunn av tidligere erfaring...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Flyttet prisdiskusjonsdelen til korrekt kategori, så kan vi fortsette diskusjonen av pris osv. der... Link til prisdiskusjon HER

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •