LG 42-/47LH4000 nå eller LED-TV senere i år?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question LG 42-/47LH4000 nå eller LED-TV senere i år?

Goddag, godtfolk!

La meg først gi en kort introduksjon av meg selv: Jeg er en 30 år gammal gris med stort potensiale for oppgradering på hjemmeunderholdningsfronten. Jeg er helt stuck i prev.gen med CRT-TV og gammal stereoforsterker uten digital tilkobling og rævvdårlige høytalere, og jeg har nå tenkt å gjøre noe med dette de neste par årene. Jeg har ikke tenkt å bruke hundretusener på dette, så jeg er nok i low-end/mid-end markedet, der bang-for-the-bucks er et viktig kriterie. Jeg er altså ingen audiofil eller teknofil, men jeg liker kvalitet der det er mulig uten at det koster skjorta.

Det første jeg vil kjøpe er en en ny TV. Siden jeg fikk en PS3 for noen måneder siden er det stusselig ikke å kunne nyte full oppløsning til denne konsollen, i tilllegg til at flere spill rett og slett blir svart/hvitt med gamle SD-TVer. No more! Spørsmålet er da selvfølgelig hvilken TV jeg skal lande på. Jeg vil ikke har mindre enn 42", men 46" er heller ikke å forakte, siden jeg sitter ca. 4 meter fra TVen pr. i dag.

Jeg kommer til å bestille meg en HD-PVR fra CanalDigital, siden jeg kun har kabel-TV i veggen fra før. TV-en kommer til å brukes til TV-titting, spilling med PS3, Blu-ray-avspilling fra PS3, samt avspilling av video fra en WD TV Media Player (og etter hvert en stue-PC). Jeg kommer nok til å velge en LCD-TV, evt. en LED-LCD. Jeg har lest en del om disse LED-TVene, og de virker ikke som de er så gode som man først kan få inntrykk av, til tross for at de kåres til Årets TV i Lyd og Bilde mm.

Anyhoo, jeg har også et budsjett å forholde meg til, og siden jeg må investere i både TV og anlegg (forsterker, høytalere) er kostnad definitivt en faktor å ta hensyn til. Jeg sliter med å bestemme meg for om jeg skal gå for en rimelig TV nå, eller om jeg skal spare noen måneder til og heller velge en TV i 10.000-12.000-kronersklassen. Jeg kommer nok til å bli fornøyd uansett, siden jeg tross alt sitter med en gammal sliter av en TV.

Jeg har kikket en del på LGs LH4000-serie, da i 42 og 47-tommer. De får nokså gode kritikker på f.eks. TrustedReviews, og virker som veldig mye bang-for-the-buck (TrustedReviews: LG-42LH4000 + TrustedReviews: LG-47LH4000)

Alternativet er å vente noen måneder til det kommer flere LED-TVer på markedet, og punge ut en lapp eller fire ekstra. Siden jeg ikke aner hva som kommer i løpet av året håper jeg at noen av dere er mer bevandret i TV-verdenen, og kan gi noen råd ang. dette. Problemer med clouding på Samsungs LED-TVer virker veldig turn-off for meg, tatt i betraktning at det er snakk om TVer som koster 12-13K, men det virker som om dette problemet er varierende alt etter som hvilket eksemplar man får. Det blir litt for mye sjansespill når det er snakk om såpass til investering. Jeg ville ikke funnet meg i at en stereoforsterker kunne ha god/ikke-så-god lyd alt etter som hvilket eksemplar man får, så det samme gjelder TVer. Det er mulig jeg har urealistiske forventninger, men i så fall får bare virkeligheten tilpasse seg meg

Så hva tycks, græbber? LG 42-/47LH4000 nå, eller LED-TV om noen måneder?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yo! jeg kan med godt hjerte anbefale LG's enten 47 LH4000 eller 42 tommeren, dette er to tver som gir veldig mye for pengene, du får full hd, usb, 3 hdmi inn og en un samt 100hz funksjonen som er veldig ettertraktet i dag, på samme side må du opp i 10-11k hos samsung og sony for å få samme funksjoner. Mot slutten av måneden henger det en 47LH4000 på loftet mitt, og den skal brukes til film og spilling på xbox 360, av alle testene jeg har lest på denne skjermen så er det en veldig rask skjerm som har en utrolig god 100hz funksjon som kan lett måle seg opp mot 100hz funksjonene i tver til over 15.000kr. Dette er en bra skjerm for spilling, definitivt, jeg har sett på LH3000 på elkjøp, og den eneste forskjellen mellom disse to tvene er at du får 100hz i lh 4000, så er det jo 24p cinema funksjonen også da.

Newcomer HiFiHenrik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For Guds skyld mann, vent til senere i år!8) Neida:-D De nevnte TVene er verdige kandidater! Bare for å nevne det så kommer det noen meget potensielle TVer til sommeren. Kanskje det er verdt å ta en nærmere kikk på dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harrharr, takker for svar Nå måtte jeg nesten finne ut av hva 24p true cinema var, og det høres jo slettes ikke dumt ut. Har vurdert LH3000-modellen siden den koster en lapp mindre, men 100Hz + 24p og USB virker praktisk. En god 47-tommers LCD-TV til 8400 er uten tvil mye for pengene

En HD-receiver må jeg også ha, og i utgangspunktet tenkte jeg på HD-PVRen fra Canal Digital, men den har en litt irriterende viftestøy som jeg ikke er så begeistret for. Kanskje en Dreambox eller AB IPBox eller noe sånt kan være verdt å vurdere, men det må jeg sjekke ut nærmere siden jeg vet fint lite om hva som finnes av alternativer enda.

Disse potensielle sommer-TVene du prater om, HiFiHenrik - hvilke modeller er det snakk om, og finnes det info om dem noe sted? Er det et hopp opp i TV-evolusjonen eller noe sånt så kan det være verdt å vente på, hvis ikke er jeg stygt redd for at jeg må handle ny TV ganske snart :-D

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NinjaBalle
    Harrharr, takker for svar Nå måtte jeg nesten finne ut av hva 24p true cinema var, og det høres jo slettes ikke dumt ut. Har vurdert LH3000-modellen siden den koster en lapp mindre, men 100Hz + 24p og USB virker praktisk. En god 47-tommers LCD-TV til 8400 er uten tvil mye for pengene

En HD-receiver må jeg også ha, og i utgangspunktet tenkte jeg på HD-PVRen fra Canal Digital, men den har en litt irriterende viftestøy som jeg ikke er så begeistret for. Kanskje en Dreambox eller AB IPBox eller noe sånt kan være verdt å vurdere, men det må jeg sjekke ut nærmere siden jeg vet fint lite om hva som finnes av alternativer enda.

Disse potensielle sommer-TVene du prater om, HiFiHenrik - hvilke modeller er det snakk om, og finnes det info om dem noe sted? Er det et hopp opp i TV-evolusjonen eller noe sånt så kan det være verdt å vente på, hvis ikke er jeg stygt redd for at jeg må handle ny TV ganske snart :-D
    til prissjiktet så er LH4000 mest for pengene utvilsomt, det kommer snart ut tver med 3d motorer fra sony og panasonic...men da snakker vi fort over 30k, det nyeste du har å få på markedet idag, selv i LED tver er full hd og 100hz, de fleste 13-16k LED tver fra samsung har full hd og 100hz, men de er så jævla dyre pga det er jo ny teknologi, og svartnivået skal være mye mye bedre, bortsett fra det så er det ikke så spesielt, du får plasmaer til 15 k som er bedre enn LED tver, lett....Men det spørs, om du vil være 100% oppdatert på teknologi, så kan du vente på de nyere modellene...jeg er i nesten samme prisklasse som deg, når man er 18 og tjener 5 k i måneden så er 47 LH4000 utvilsomt best bang for the buck produkt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fuck it, jeg går for en prisklasse over, rundt 10.000kr. Skarreværrasåskarreværra Jeg har lest litt mer om LH4000-modellene, og svartnivået er visstnok ikke så bra på de. Er det noe jeg _ikke_ liker så er det dårlig svartnivå. Svart skal helst være svart, ikke blått eller grått.

Jeg vurderte i utgangspunktet Samsungs 6050 en vending, men etter å ha lest nærmere om den her på forumet virker ikke denne særlig aktuell. Nå driver jeg å sikler på Sharp Aquos LC-46LE700S, men jeg er redd den blir litt for dyr til 13K. Sony Bravia KDL-46W5500 er jo på salg hos Komplett denne uken til den nette sum av 9.999kr, og den er høyaktuell. Etter det jeg har lest om denne modellen så er den veldig mye TV for pengene, og med et fintfint svartnivå virker det som et godt valg. Det klør i bestillingsfingeren akkurat nå!

Er det noen god grunn til _ikke_ å gå for 46W5500 hvis man er ute etter en TV til rundt 10K? Jeg har forstått det slik at W5500 er en utgått serie og at det er restlager som selges ut, men hvis den er så god som jeg har fått inntrykk av så er det jo helt greit. Det nyeste er ikke alltid det beste, right?

Men igjen Samsungs B655 ser slettes ikke dum ut den heller, men litt bekymret for lagg mtp. gaming, siden den visstnok sliter med dette. Jeg holder nok en knapp på 46W5500 inntil videre

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke svartnivået er avskrekkende på en lh4000, det er hverken blått eller grått..
    LG skal lansere nye modeller ca i mars, så disse kommer kanskje i butikken i løpet av april\mail ?
    De vil ha fokus på bang for the buck og low->mid som vanlig.

Tror ikke du skal ha noen spesielle begrunnelser for å ikke bestille en w5500 modell, men du burde se en LH4000 live, og bedømme sortnivå først.
    Der kan du spare penger, som du da kan putte i fks bedre forsterker\høyttaler eller lign istedet. Lyd er konge.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darket
    Jeg synes ikke svartnivået er avskrekkende på en lh4000, det er hverken blått eller grått..
    LG skal lansere nye modeller ca i mars, så disse kommer kanskje i butikken i løpet av april\mail ?

Tror ikke du skal ha noen spesielle begrunnelser for å ikke bestille en w5500 modell, men du burde se en LH4000 live, og bedømme sortnivå først.
    Der kan du spare penger, som du da kan putte i fks bedre forsterker\høyttaler eller lign istedet. Lyd er konge.
    sikker på det? bør jeg også kanskje vente før jeg bestiller da? vet du noe om hvor mye disse skal ligge på? vil neppe kjøpe tv nå og så finne ut at jeg må selge den om 4 måneder og kjøpe en ny en med tap på over 4000kr!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darket

Ut i fra det jeg leser så er det en merkbar kvalitetsforskjell i bildet mellom LH4000 og W5500, og da er ikke 1500kr i prisforskjell så mye at det gjør noe. Jeg punger glatt ut det beløpet for en økning i kvalitet. Så vidt jeg vet er det ikke noen butikker jeg kan dra til som har begge modellene, så jeg må nesten basere valget på tester og forum som dette.

Kommende modeller er alltid interessant, for det kan jo være nye greier som gruser det gamle, men samtidig er det litt pes å måtte vente på the next thing. Da får man jo aldri kjøpt noe som helst, siden det alltid det kommer noe fetere. Klart, noen tidspunkt er dårligere enn andre. Jeg fikk min PS3 en måned før PS3 Slim kom i salg. D'oh!

Jeg er stygt redd for at jeg ender opp med en W5500 ganske snart Tenkte jeg skulle prøve å dra til Datakjeden og høre om de vil selge den til 10.000/10.500kr som en del andre nettsjapper gjør. Hvis ikke slår jeg nok til på tilbudet fra Komplett. Deal.no selger samme modell til samme pris, men det virker som folk er mer misfornøyde med kundeservicen der, så da går jeg for Komplett, selv om jeg helst vil handle i lokal Datakjeden-butikk. Tilbudet hos Komplett varer bare ut uka, så tiden begynner å bli knapp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •