Innbrenning i dagens Panasonic plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning i dagens Panasonic plasma

Jeg er i gang med å bestille meg en HTPC, og har tenkt til å gå til innkjøp av en bedre TV.
    Valget har i utgangspunktet falt på Panasonic sin S10-serie med plasma TVer (50" antagelig), men jeg er litt (bare bittelitt) bekymra for innbrenning da denne skjermen vil bli brukt mye som monitor for PCen, PS3 og Wii.

Er det noe å bekymre seg for lenger, eller er dette problemet helt dødt?

PS: Det er mulig jeg går for en rimeligere Panasonic-modell, 42" C10, som jeg i så fall kan hente nede på elkjøp allerede i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt en panasonic plasma (pv70) i ca 3 år, brukt mot HTPC i over et år uten noe problem med innbrenning..

Vil anta de nyeste pana modellene er enda bedre når det gjelder innbrenning. Ville derfor IKKE vært redd for dette

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har PX81 som det er brukt mye Xbox360 på. Null problemer med innbrenning.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg aldri hatt en Panasonic plasma så kan ikke si noe om hvordan de er på innbrenning. Da jeg kjøpte min Pioneer plasma ble jeg også fortalt at innbrenning hørte fortiden til. Modellen jeg kjøpte var en demo, med mye innbrenning. Fikk byttet den inn i en ny en, å selv om jeg ikke spiller noe på den ser jeg at det er litt innbrenning etter de svarte stripene ved film. Dama sin Samsung plasma har også litt innbrenning etter stripene.

Dette er forsåvidt enkelt å hanskes med, jeg kjører skjermvask kanskje en gang i uken så det er ikke noe problem. Men ikke kjøp plasma i den tro at innbrenning er et ikke-problem. Med forbehold om at Panasonic har klart noe de andre produsentene ikker har

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å skille mellom innbrenning og IR (image retention). Førstnevnte problematikk er permanent og irreversibel. IR er reversibel. Innbrenning er ikke et problem lenger, og forekommer kun dersom TV-en viser det samme statiske bildet mangfoldige timer i strekk. IR kan fortsatt forekomme, men det varierer mye med merke, modell, kilde og bildeinnstillinger. Dagens Panasonic er særdeles lite utsatt for innbrenning, og veldig lite utsatt for også IR.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om at Panasonic har klart noe de andre produsentene ikker har
    Ja, men det er nettopp det de har klart! Panasonic har riktignok hatt noe problemer på enkelte modeller (kanskje spesielt PX80), men de fleste generasjonene har vært gode. PA50 og V10 er tilnærmet immune mot IR/innbrenning.

I tillegg er det som skribenten over sier; Det er viktig å skille mellom IR og permanent innbrenning, der sistnevnte selvsagt er en katastrofe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    umm, har "42 PA30. den er vel 5 år nå?
    Ingen form for innbrenning, ingen IR heller.

Tro om jeg har den gamleste tven i hele Norge?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    umm, har "42 PA30. den er vel 5 år nå?
    Ingen form for innbrenning, ingen IR heller.

Tro om jeg har den gamleste tven i hele Norge?
    Neida Det finnes eldre plasma-skjermer enn dette. Men da Panasonic TH-42PA30 kom ut i 2004 (til over 40 000,-!) så var den markedets beste plasma-skjerm. Den ble avløst av PA50 i 2005 og begge disse er tilnærmet immune mot IR og innbrenning. I tillegg er det meget gode på SD-signaler. Mange lever godt med disse skjermene selv i 2010, noe som indikerer at de var noe spesielt da de kom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    umm, ja.
    Betalte 26000 kr for min
    og 1 mnd senere kjøpte jeg designer bordet til 7000kr

så det er ikke så gøy å vurdere å kjøpe ny tv idag.

Ville jo sikkert kunne trøkt ned ny tv i bord festene da disse sikkert har samme avstand idag, men overgangen hadde neppe blitt pen ??

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Panasonic PV 60E som begynner å få noen år på baken. Aldri hatt problemer med innbrenning på denne og jeg bruker den MYE til Xbox 360 til avspilling av musikk. Musikkspilleren er jo et statisk bilde som kan stå på i timevis uten at det har gjort noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Panasonic PV 60E som begynner å få noen år på baken. Aldri hatt problemer med innbrenning på denne og jeg bruker den MYE til Xbox 360 til avspilling av musikk. Musikkspilleren er jo et statisk bilde som kan stå på i timevis uten at det har gjort noe.
    Flott! Jeg har en søster som har en Panasonic TH-42PA60E (lavoppløst), og den blir brukt som en hvilken som helst CRT-skjerm med lange sesjoner med stillbilde o.l. Ikke antydning til IR der heller. Så innbrenningsproblematikken er ikke stor på Panasonic sine plasma-skjermer

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Ja, men det er nettopp det de har klart! Panasonic har riktignok hatt noe problemer på enkelte modeller (kanskje spesielt PX80), men de fleste generasjonene har vært gode. PA50 og V10 er tilnærmet immune mot IR/innbrenning.

I tillegg er det som skribenten over sier; Det er viktig å skille mellom IR og permanent innbrenning, der sistnevnte selvsagt er en katastrofe.
    Det var jeg ikke klar over, flott at Panasonic har klart det!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Det var jeg ikke klar over, flott at Panasonic har klart det!
    Klart og klart. Hadde PA50 før og den var det nesten ikke mulig å se noe IR på.
    Har en P50V10 nå som er mye verre.
    Etter en film så er sorte felt oppe og nede, samt tekst stripa klart tydelig en stund etterpå. Det la jeg aldri merke til på den gamle.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Nå har jeg aldri hatt en Panasonic plasma så kan ikke si noe om hvordan de er på innbrenning. Da jeg kjøpte min Pioneer plasma ble jeg også fortalt at innbrenning hørte fortiden til. Modellen jeg kjøpte var en demo, med mye innbrenning. Fikk byttet den inn i en ny en, å selv om jeg ikke spiller noe på den ser jeg at det er litt innbrenning etter de svarte stripene ved film. Dama sin Samsung plasma har også litt innbrenning etter stripene.

Dette er forsåvidt enkelt å hanskes med, jeg kjører skjermvask kanskje en gang i uken så det er ikke noe problem. Men ikke kjøp plasma i den tro at innbrenning er et ikke-problem. Med forbehold om at Panasonic har klart noe de andre produsentene ikker har
    Pioneer er kjent for "innbrenning", ikke så hyppig som f.eks LG, mer på linje med Samsung. Panasonic har ikke hatt dette problemet på mange år.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •