Hvilken 46" LED tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken 46" LED tv?

Vi trenger tips om hvilken 46" LED tv vi bør velge. Bruken blir mest vanlig tv titting men vil ha mulighet til å koble til PC og PS3. Prisklasse 8-14000.

Det finnes en jungel av tver å velge mellom og det som ble skrevet forrige uke gjelder tydeligvis ikke i dag. Har sett på Samsung sine modeller og de får gode kritikker. Men hva er grovt sett forskjellene på disse. Kan man ikke koble en pc til 6050 serien?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, om du skal ha en lcd/led tv så er det i grunnen noen store forskjeller på hvordan de fungerer.

De supertynne vanligste i dag er kant-led tv'r, personlig var jeg ikke fornøyd med dette til film, spesielt i ett mørkt rom med mørke scener på filmen var clouding ett betydelig problem, skjermen jeg brukte var Samsung UE46B7070.

Jeg bytter til Plasma, får min nye skjerm i morgen... men du vil ha LCD / LED så da fortsetter vi med det

Den andre typen LCD/LED skjermer er med LED i bakpanel, dette gir en noe tykkere model, men også mye bedre kontroll på baklyset slik at man får en jevn bakgrunnsbelysning.

Såvidt meg bekjent er det kun Sharp og Philips (av alle merker) som faktisk kjører med backlit led i dag.

Tenker jeg blir korrigert raskt av andre her på forumet om jeg tar feil

/Jon

Newcomer HiFiHenrik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det ja, men sony kommer med en bak-LED til sommeren HX900! Beste LEDen man får i dag er vel philips 9704?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett flere som klager på clouding, er det farger som henger igjen?(jeg er ikke så god på disse tekniske begrepene)

Er clouding noe som bare finnes på LED/LCD eller vil jeg kunne se det på min gamle CRT tv? I så fall har det ikke plaget meg til nå?

Hvor plagsomt er egentlig clouding ved normal tv titting?

Er det mye forskjell på 60 og 70 serien til Samsung? Jeg ser også at de forskjellige butikkene har forskjellige bokstavkoder på tilsynelatende like tver. hva er forskjellene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjell på 6050 og 7050/7070 er at 7 serien har DLNA, dvs kan koble den opp mot internet/wifi.

6050 = rød farget lys nederst
    7050 = rød farget lys nederst
    7070 = hvitt lys

6000/7020/7000 = paralellimporterte TVer.

Clouding er såvidt jeg har fått med meg at det sorte ikke blir helt sort i mørke scener på sidene av disse EDGE LED tvene. Jeg har sett flere av disse i butikk uten at jeg så noe til dette, jeg tror man bør ha et ganske mørkt rom for å se det. Og ikke sikkert alle plages av dette, har lest om flere her som er fornøyd med disse tvene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clouding vil si at baklyset er ujevt på skjermen. Dette ser en lettest i et mørkt rom med et helt sort bilde på skjerm. Da vil en se at f.eks hjørner og kanten på skjermen vil være lysere enn resten av skjermen for noen meg inkl er dette ekstremt irriterende da jeg ser film i helt mørkt rom! Mens andre som bare ser på tv i vanlig stue belysning ikke skjønner hva problemet er. CRT har ikke ujevnt bak lys heller ikke Plasma samt at baklys LED er meget gode på jevt baklys.

Den største forskjellen på 6000 og 7000 serien er LAN tilkobling for enkel nett brukt mot bestemte nettsider. Bildekvaliteten er LIK. De "Norske modellene" heter WXXE og 6050/6070 typisk. Forskjellen på 6050 og 6070 er fargen hvor den ene har et svakt rød skjær mens den andre er helt sort.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk! Jeg ønsker å bruke en pc tilkoblet for å spille av film og ev. litt nettsurfing, da forstår jeg det slik at det ikke er noe poeng å betale de ekstra kronene for 7050/7070 i forhold til 6050?

Ser i grunn ut som at 6050 er et greit valg?
    Et siste spørsmål. Hifiklubben har en som heter UE46B6050VW og elkjøp har en som heter UE46B6050XXE. Dette er altså samme tv men en norsk versjon og en "utenlandsk/eurpeisk" modell? Ingen forskjeller i bildekvalitet eller bruk?

Hifiklubben 11775,- og Elkjøp 14995,- Hvorfor betale ekstra for elkjøp modellen? Finnes disse enda rimeligere ande plasser?

Beklager at det ble så mange spørsmål, men det er ikke enkelt og velge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det er mye å forholde seg til Jepp stemmer at 6050 gir mest for penga ved ditt bruk og så vidt jeg vet er alle tver som HIFI klubben selger også Norske modeller. Samme tv koster 12k for ikke lenge siden hos de fleste el kjeder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du en XXE-modell får du litt ekstra "garantigoder" fra Samsung. Husker ikke om nulltoleranse for pixelfeil var en av dem, eller om dette også gjelder importerte modeller. Kan dobbeltsjekke akkurat hva som er ekstra om det er ønskelig, men husker ikke helt i farten (og linken må jeg søke opp på nytt).

Nå er likevel min erfaring etter å ha kikket mye rundt på nettet at du kan få en 46B6050 til akkurat samme pris uansett om den er XXE eller ikke (12 000 kr), så da er vel valget lett. Man sier vel ikke nei til ekstra fordeler om problem skulle oppstå?

Sist jeg sjekket (noen dager siden) var Lefdal.com billigst på en 46B6050XXE til 11 990 kr. Eneste problemet er at de for øyeblikket er utsolgt, og det er ikke noe info om når den kommer på lager igjen.

MEN! Enkelte nettbutikker påstår at du får samme garantifordeler selv om du bestiller en importert TV fra dem. Om du vurdere en import-modell ville jeg sendt mail og spurt spesifikt om dette, slik at du eventuelt kan få det skriftlig.

Og du har helt rett i at det er kun et par ekstra nett-saker som er forskjell på 6 og 7 serien. Personlig kan jeg ikke forstå hvorfor noen er villige til å kjøpe 7-serien i hele tatt, men det er en digresjon.

EDIT:
    her er link til et dokument om forskjellen på en importert og en nordisk-modell: http://www.samsung.com/no/consumer/l...kjellen_no.pdf

Oppsummering av de viktigste punktene for de som ikke gidder å åpne linken:
    "Ved å kjøpe en Samsung-TV som er kvalitetssikret av Samsung i Norden er man garantert:
    • at den innebygde digitalmottakeren er testet og godkjent av følgende nordiske
    operatører: Boxer, ComHem, RiksTV, Canal Digital (kabel-tv Norge) og HD Cable
    Ready,

• menysystem og bruksanvisning på det lokale språket – gjør det lettere ved installering
    og bruk

• at norsk bruksanvisning medfølger – gjør det lettere for den som vil lære seg mer på
    norsk

• at miljøavgiften er inkludert – Samsung i Norden garanterer at miljøavgiften er betalt.
    Det gir forbrukeren sikkerhet om at gjenvinningsavgiften er betalt og at samfunnets
    gjenvinningssystem etterleves.

• at tekst-TV fungerer korrekt

• full garanti og service:
    • nulltolleranse mot pikselfeil – Samsung i Norden har gått et skritt videre og har 100 %
    pikselgaranti hvis du har en eneste feil piksel på din 26-tommers TV og oppover. Den
    vanligste garantien tillater et bestemt antall feilaktige piksler.

• prestige service i hjemmet neste arbeidsdag for forbrukere dersom deres TV må ha
    service. Gjelder alle TV modeller fra og med 40-tommer og oppover, og er foreløpig
    tilgjengelig i distriktene i og rundt Bergen og Oslo.

• henteservice i hele landet om TV-en må repareres. 37 tommer og oppover.
    CHANGE TITLE

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk igjen! Helt fantastisk bra info!

Da blir det en 46 B6050XXE. Trenger ikke gjøre det vanskeligere. Da mangler det bare å finne en butikk/kjede som har den inne og til 12000,- Gjerne i Bodø eller Mo i Rana. Man kan kanskje prute litt på elkjøp siden de har hatt den inne til den prisen før.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid en god ide å prute. Skal du ta deg en runde på lokalbutikken din ville jeg printet ut prisinfoen fra en side eller to som selger modellen til lavest pris (men da ikke importerte modeller, siden disse er "billigere"), og spurt om å få den til tilsvarende pris i butikken. Spesielt Elkjøp skal visstnok ha en tendens (prisgaranti?) til å matche andres priser. Og siden de selv har solgt modellen til 12 000 kr, og de er søsterselskapet til Lefdal, så burde det ikke være vanskelig å få tilsvarende pris der, vil jeg tro. Eneste problemet er muligens at det virker som om "alle" har senket prisene på Samsung sinde LED-LCDer ved årsskifte, slik at en del butikker har blitt utsolgt, og nå venter på leverandøren.

Jeg ville uansett ikke betalt 15 000 kr for en TV som har en markedspris på 12 000 kr! Om du ikke klarer å få den til denne prisen innen det du mener er rimelig tid, kan du jo vurdere andre merker/modeller? Venter selv på en 40B6050 fra Elkjøp, og har egentlig begrenset kunnskap om både denne og andre modeller, så eventuelle anbefalinger lar jeg andre her inne stå for

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du lar andre ta seg av anbefalingene, men dine inspill gjorde det mye lettere for meg å velge og du kom med tips som jeg ikke har tenkt på så du skal ha tusen takk uansett.

Ikke ofte folk på forum kan gi så presise tilbakemeldinger, det blir ofte synsing noe som ofte kan gi mer frustrasjon enn hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid hyggelig å kunne være til hjelp!

Jeg har også forstått det slik at denne Samsung serien skal være ganske gode for den "vanlige" TV-titter, til tross for clouding-problemene. For min del kom jeg frem til at siden jeg har to store stuevinduer som slipper inn lys, og sjelden/aldri gjør stuen 100% mørk når jeg skal se en film (madammen liker å ha en eller annen lyskilde på også under film), så burde det ikke bety så mye. Og jeg er ingen entusiast, selv om jeg riktignok liker å se litt film og serie.

Trikset er vel det samme uansett hva du ender opp med. Test TVet ditt mye rett etter kjøp, med tanke på hva du skal bruke det til. Se filmer, spill spill osv. Søk opp info om det er noe som virker dårlig (det ser ut til at et par enkle instillingsendringer kan ha store virkninger i enkelte tilfeller). Og er du ikke fornøyd, så har du en angrerett

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er temmelig sikker på at hifiklubben sin tv også er importert gjennom dei rette kanalane og har samme garanti som elkjøp sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Eg er temmelig sikker på at hifiklubben sin tv også er importert gjennom dei rette kanalane og har samme garanti som elkjøp sin.
    Det er jeg også. Komplett har VWXXE feks, og det er jo en blanding av de to.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en tur innom elkjøp etter jobb i dag. Han på Elkjøp ville ikke selge meg 6050 til 12000,- Han ville vel egentlig ikke selge meg samsung i det hele tatt. Han anbefalte LG sl9000 som en mye bedre tv.

Han virket egentlig ikke interressert i å selge tv i det hele tatt.

Hva sier dere er LG en bedre tv? den koster jo også noen tusen ekstra?
    Kan noen her bekrefte at hifiklubben har samme garanti som elkjøp på samsung? Litt frustrert

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s_maurseth
    Tok en tur innom elkjøp etter jobb i dag. Han på Elkjøp ville ikke selge meg 6050 til 12000,- Han ville vel egentlig ikke selge meg samsung i det hele tatt. Han anbefalte LG sl9000 som en mye bedre tv.

Han virket egentlig ikke interressert i å selge tv i det hele tatt.

Hva sier dere er LG en bedre tv? den koster jo også noen tusen ekstra?
    Kan noen her bekrefte at hifiklubben har samme garanti som elkjøp på samsung? Litt frustrert
    Sjekk med Hifiklubben.
    Sl9000 så jeg også i butikken, den var totalt uaktuell for meg pga sinnsyke refleksjoner, og middels sortnivå. 6050 er i mine øyne er en bedre tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. har vist rotet litt. Nå kan jeg ikke finne 6050 på hifiklubben, kun 7070 til 15775,-

Lefdal leverer ikke til Nord-Norge så da ble alt litt vanskeligere. Komplett 12999,- pluss frakt. Litt irriterende å betale mer enn nødvendig. Jeg holder fortsatt en knapp på samsungen.

Tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vurdert 46B6050 og kontaktet Hi-Fi klubben i går om de hadde en på lager. Dette er svaret jeg fikk:

Denne tven er dessverre utgått nå. Vi får ikke tak i flere. Alt er utsolgt. Beklager. Er det en annen tv som kunne vært aktuell?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er usikker på om HiFi-klubben har nordisk eller importert siden de ikke bruker XXE bak modellens navn.

Jeg registrerer nå at NetOnNet.no har 46B6050XXE til 11 990 kr, men den er ventet på lager i morgen. Jeg er 100% sikker på at da jeg sjekket sist uke så hadde de ikke XXE-bak modellen (jeg har skrevet ned mye info om Samsung-TVene hos de ulike sidene), så dette betyr vel bare at de enten har glemt dette tidligere, eller gir deg samme garanti. Det ser dermed ut som et perfekt alternativ, så sant de får dem på lager da

Litt på siden:
    Kan også nevne at første gangen jeg var på Elkjøp med tanke på TV for noen uker siden (hadde da lest 0 om TV, ville bare starte med å samle litt inntrykk), fikk jeg også beskjed av selgeren om at det var en LG-TV jeg skulle ha. Eventuelt en Toshiba. Han ville vel egentlig at jeg skulle holde meg godt unna alle andre merker. Philips var det bare trøbbel med, "alle" kom i retur. De andre merkene var liksom ikke noe å snakke om heller. Det morsomme var jo at han ikke hadde jobbet der så lenge, og hadde ikke all verdens kunnskap, så det virket mer som en "disse TVene skal vi selge, disse ikke" opplegg. Nå har jeg lest mye bra om LG da, er ikke der problemet ligger, men syns det var rimelig rart å si litt indirekte at alle andre merker ikke holdt mål i hele tatt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •