3d film på allerede utgitte tv'r?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3d film på allerede utgitte tv'r?

på det engelske avforumet var det noen som mente man kunne få en relativ grei 3d opplevelse på allerede eksisterende tv'r med 24p støtte som feks Panasonic v10. Vil dette fungere i praksis eller vil 3d filmer som feks avatar komme i et format som kun 3d-spillere vil kunne vise? Hvordan briller må man isåfall bruke? røde og grønne? (stakars øyer) eller vil det bli slik som på kino i dag?

kopiert fra forumet:
    Fans of 3D movies can rest easy. You probably won’t need to upgrade your Blu-ray player, and you almost certainly won’t need to pick up new cables.

Remember back when the 3D specification for Blu-ray was announced and somehow the Playstation 3 made the list of compatible devices? It was said that a firmware update would make the popular Blu-ray playing game console compatible, and that’s true. It’s not just the PS3 though, that update will also apply to any BD-Live capable Blu-ray player.

In fact, any device that has a method for updating the firmware can be kicked up to support the new format. Cable set-top boxes and satellite receivers included.

Like most things though, the 3D update for already existing HDMI 1.3 products comes with a catch, and it’s a catch in the form of reduced video quality. While HDMI 1.4 cables and devices will be capable of shooting out 3D pictures in full 1080p, HDMI 1.3 just can’t handle it.

The problem is that for a 3D picture, two images have to be shown nearly simultaneously. Since HDMI 1.3 can’t handle two 1080p pictures at that speed, you’ll get two 1080i pictures. It’s not a huge downgrade when all is said and done. The real clincher comes with TV signals.

Since cable boxes normally show a 1080i image, they’ll be stepped down to 540i to handle 3D. With HDMI 1.3 cable boxes, you’ll have the choice between HD and 3D, but not both.
    It seems to me that since the V10 can show a 24p signal at 96hz, it should be able to alternate the two images for 3D at 48hz.
    Edit: Det skal sies at disse personene ikke hadde noen andre kilder enn seg selv

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er viktig her å skille mellom intern "Hz" og RGB-dekoderens støttede inngangsfrekvens. I tillegg stiller det jo krav til TVens interne behandling av signalet. Eksempelvis er det jo slik at en V10en quadrupler det innkommende 24Hz-signalet til 96Hz, men klarer jo ikke det samme om det sendes inn f.eks. to synkrone 30Hz-bilder. De færreste TVer, inkludert Panasonic PV10, har støtte for mer enn 60Hz inngående i Full-HD. Det nye med "3D"-TVene er jo bare at de støtter enda høyere båndbredde på inngangen, typisk rundt 120Hz.

Mye mulig det allikevel blir et "kvasi 3D"-format, der to 1080i-bilder sikkert kan fungere som en grei løsning, og jeg vil jo gjerne se hvordan det ser ut før jeg avgir "dom". Jeg bruker imidlertid en 120Hz-basert PC-løsning nå (nVidias 3D-løsning), og må jo si at flimringen allerede er på grensen... Spørsmålet er jo om lavere frekvens på delbildene fører til enda mer flimring, men jeg har jo en viss anelse om at det kan være tilfelle....

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir ikke rød/grønn briller.
    3D teknologien som står på trappene nå er som lygren beskriver. Shutter glasses.
    Altså en brille som skifter hurtig mellom å skjule for venstre og høyre øye.
    Brillen skjuler for venstre øye, og viser et bilde på skjermen som er for høyre øye. Så skjuler brillen for høyre øye, og viser et bilde på skjermen som er for venstre øye.
    Dette er en relativt god 3D-teknikk.
    Rød/grøn er noe skjit for slike som meg som er fargeblind/svak.
    Men shutter glasses beholder man alle de naturlige farger men det stiller større krav til tv og frekvenser.

Jeg gleder meg til å se Avatar i 3D hjemme i stuen på et 3D plasma når den tid en gang kommer.
    Har vært hekta på 3D siden jeg var lite unge, og har fremdeles en del rød/grønn filmer i hyllen. (Faktisk rød/blå).
    Spillte en del med Shutter glasses før i tiden, og opplevelsen er helt super.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •