Dette med FullHD og Hd-ready....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dette med FullHD og Hd-ready....

Hei alle sammen, dette er min første post her på forumet. Jeg lurer på noen småting i forbindelse med kjøp av nytt TV, og tenkte jeg skulle spørre her.

Jeg sitter idag ca. 4 meter fra TV'en.
    Hvor stort må TV'en være for at jeg i det hele tatt skal kunne se at en film er i FullHD fra den avstanden? Har hørt at man må opp i 55 tommer eller mer for å få utbytte av det, og akkurat nå tror jeg ikke jeg har råd til et 50+" FullHD. Har en fin DVD-samling som jeg kommer til å se på TV'en, samt bruke min gode gamle Ps2 og Xbox360.

Hva bør jeg gjøre? Er det bedre om jeg kjøper et HDReady TV og heller bruker pengene på størrelse og andre avgjørende faktorer? Vil gjerne ha et stort TV, men vil helst ikke gå over 11-12.000. Alle svar og tips mottas med stor takk!

Mvh
    Johannessen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johannessen
    Hei alle sammen, dette er min første post her på forumet. Jeg lurer på noen småting i forbindelse med kjøp av nytt TV, og tenkte jeg skulle spørre her.

Hvor stort må TV'en være for at jeg i det hele tatt skal kunne se at en film er i FullHD fra den avstanden? Har hørt at man må opp i 55 tommer eller mer for å få utbytte av det, og akkurat nå tror jeg ikke jeg har råd til et 50+" FullHD. Har en fin DVD-samling som jeg kommer til å se på TV'en, samt bruke min gode gamle Ps2 og Xbox360.

Hva bør jeg gjøre? Er det bedre om jeg kjøper et HDReady TV og heller bruker pengene på størrelse og andre avgjørende faktorer? Vil gjerne ha et stort TV, men vil helst ikke gå over 11-12.000. Alle svar og tips mottas med stor takk!

Mvh
    Johannessen
    Jeg ville aldri kjøpt annet enn Full HD (1080P) nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Men vil jeg kunne få utbytte av det i 42" - 46" sjiktet når jeg sitter 4 meter unna? Har ingen erfaring med FullHD, så unnskyld noobisheten min når det gjelder dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Hvis du klarer å skille mellom en fullhd og en hdready skjerm fra 4 meter er du veldig god.
    Pixeltetthet er såpass liten at jeg tror du ikke merker forskjell.

K :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort må TV'en være for at jeg i det hele tatt skal kunne se at en film er i FullHD fra den avstanden? Har hørt at man må opp i 55 tommer eller mer for å få utbytte av det.......
    Ja, det er nok ikke så langt unna sannheten, men det er folk på forumet her som kan mye mer om dette enn meg.

Her har du en link som kalkulerer akkurat det du er ute etter:
    Viewing Distance Calculator

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mitt råd er at du kjøper fullHD og så stor tv du har råd til.
    Om ikke lenge kommer du til å skaffe deg en bluray-spiller og da vil du angre på at du ikke kjøpte større tv en du gjorde

TVen kan virke veldig stor med en gang du får den i hus, men etter en uke eller to vil øynene dine venne seg til den store skjermflaten og du venner deg til størrelsen=)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedenfor å henge seg opp i full hd eller ikke, er det viktigere å ta i betrakning bruksområdet til tv'n.

Skal den brukes til SD tv signaler fra gammel tunerboks via scart, eller er det snakk om hd-signaler/blu ray/spillkonsoll osv
    Noen har god bildebehandling noen har det ikke.
    For noen betyr sortnivå og kontrast mye, andre er mer opptatt av design.

Med budsjett på 11-12 tusen har du mye å velge mellom.
    Panasonic g10 serie har fått en del skryt, 50" ligger rundt 11500,-
    Lg ps8000 er og mye omtalt på forumet, 50" ligger rundt 11000,-
    Samsung har og modeller i de fleste prissjikt.

Jeg vurderer panasonic g10 nå for tiden, men lurer på å vente litt da nye modeller kommer iløpet av våren.
    Personlig ville jeg ikke kjøpt noe annet enn full-hd, men det betyr ikke at du ikke vil bli fornøyd med noe annet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, det er nok ikke så langt unna sannheten, men det er folk på forumet her som kan mye mer om dette enn meg.

Her har du en link som kalkulerer akkurat det du er ute etter:
    Viewing Distance Calculator
    Kalkulatoren sier jeg er litt for langt unna ja for FullHD på en 42", men takker uansett for link.

Sitat Opprinnelig postet av alek
    Om ikke lenge kommer du til å skaffe deg en bluray-spiller og da vil du angre på at du ikke kjøpte større tv en du gjorde
    Det er en ting jeg har tenkt en del på, det er sikkert. Vil heller ha litt for stor enn litt for lite. Sitter jo 4 meter ifra tross alt... Men prisen må bare stemme, har ikke mer enn ca. 11-12.000 kr å bruke, og av det jeg har sett er det litt av et prishopp fra 42" til 46" for eksempel. Mye mulig jeg tar feil, men har fått intrykket av at jeg kan ha mer nytte av en 50" hdready Tv enn en 40" - 42" fullhd tv, siden jeg ikke vil kunne se FullHD fra 4 meter på den skjermstørrelsen. Er veldig usikker i det hele tatt, og blir bare mer usikker hvert minutt, haha.

Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Istedenfor å henge seg opp i full hd eller ikke, er det viktigere å ta i betrakning bruksområdet til tv'n.

Skal den brukes til SD tv signaler fra gammel tunerboks via scart, eller er det snakk om hd-signaler/blu ray/spillkonsoll osv
    Noen har god bildebehandling noen har det ikke.
    For noen betyr sortnivå og kontrast mye, andre er mer opptatt av design.

Med budsjett på 11-12 tusen har du mye å velge mellom.
    Panasonic g10 serie har fått en del skryt, 50" ligger rundt 11500,-
    Lg ps8000 er og mye omtalt på forumet, 50" ligger rundt 11000,-
    Samsung har og modeller i de fleste prissjikt.

Jeg vurderer panasonic g10 nå for tiden, men lurer på å vente litt da nye modeller kommer iløpet av våren.
    Personlig ville jeg ikke kjøpt noe annet enn full-hd, men det betyr ikke at du ikke vil bli fornøyd med noe annet
    Takker for tips!
    Jeg har HD-dekoder fra Canal Digital, men ærlig talt ser jeg ikke mye på TV-programmer. Ser mye DVD'er, og bruker både Ps2 og 360 (og muligens Ps3 med tiden).
    Skal sjekke ut de TV'ene du nevner her, takker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalkulatoren sier jeg er litt for langt unna ja for FullHD på en 42", men takker uansett for link.
    Hvis jeg ikke tolker den feil, så er sitter du innen for på en 42" HDready skjerm, men derimot på en en FullHD skjerm så sitter du for langt unna uansett størrelse.

Jeg har testet litt med dem forkjellig formatene på mitt FullHD tv, så det kan ikke direkte sammenlignes. Jeg får følelsen av at det materiallet man spiller av er mer viktig enn skjerm oppløsningen, av en eller en annen grunn?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det lønner seg å være oppdatert på de nyeste formater og teknologer dersom man har mulighet til det, nå for tida ser jeg få skjermer over 37 tommer uten full hd...du kan lett få plasmaer 50 tommere med full hd og 100hz, eller 46-47 lcd med full hd til under 12.000kr

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg får følelsen av at det materiallet man spiller av er mer viktig enn skjerm oppløsningen, av en eller en annen grunn?
    Det er den følelsen jeg har og. Vil f.eks. DVD'er se bedre ut spilt av på en standard DVD-spiller på en FullHD framfor en HD-ready TV?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    det lønner seg å være oppdatert på de nyeste formater og teknologer dersom man har mulighet til det, nå for tida ser jeg få skjermer over 37 tommer uten full hd...du kan lett få plasmaer 50 tommere med full hd og 100hz, eller 46-47 lcd med full hd til under 12.000kr
    Etter det jeg har forstått, så tror jeg LCD er best for meg (spiller en del 360, osv.) så 46"-47" LCD til under 12000 høres definitivt intressant ut. Noen tips til gode TV'er i det sjiktet? Har fått med meg at innbrenning ikke er et så stort problem lenger på plasma tv'er, men vil helst ikke ta noen risikoer med dette.

EDIT/Beklager dobbelposten, gjorde en liten feil her. :/

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Dette er jeg ikke umiddelbart enig i. Det finnes en del som skal ha det siste til enhver tid og som mener dette er viktig. Men for den gemene hop så holder fjorårets teknologi lenge, og den er som regel en del billigere enn siste skrik. Trådstarter har pr i dag ikke det aller siste på kildefornten og kommer til å ha stor glede av en 50" HDReady plasmaskjerm på 4 meter. Og selv om han skulle skaffe seg BD om et år eller to, eller HD-tuner så vil han allikevel merke en klar oppgradering fra SD-signaler. HD-materialet skiller seg fra DVD på flere områder, ikke bare oppløsning. Større fargedybde, kontrast og generell opplevd bildekvalitet får han også glede av på en HDReady-skjerm.

Men med et budsjett på 11.000,- får man en god TV, helt klart. Personlig sverger jeg til plasma fordi jeg synes LCD skaper en slags kunstig "glans" over bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter selv å ha erfart hvor mye det koster å henge med på TV har jeg slappet helt av med miin 50" Samsung HD-klare Plasma. Ja jeg hoppet i stolen de første ukene pga bildekvaliteten siden jeg kom fra Pio G8, MEN siden jeg ga 10k ifjor å vil tro jeg får 4-5k hvis jeg skulle selge er regnestykket enkelt for meg! Pio G8 kostet 40K og gikk med lelighet da de gikk for 13-15k på brukt markedet. Å JA de fleste vil se forskjell på SD, HD og Blu-ray selv på 50" HD klar skjerm på 3 meter avstand.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått, så tror jeg LCD er best for meg (spiller en del 360, osv.) så 46"-47" LCD til under 12000 høres definitivt intressant ut. Noen tips til gode TV'er i det sjiktet? Har fått med meg at innbrenning ikke er et så stort problem lenger på plasma tv'er, men vil helst ikke ta noen risikoer med dette.

EDIT/Beklager dobbelposten, gjorde en liten feil her. :/
    jeg spiller masse xbox 360, helst spill med mye fart, skytespill osv, er avhengig av rask responstid og generelt lav lag på high output, LG 47LH4000 er en veldig voksen tv til prisen med 3 hdmi, usb, full hd og 100hz, men jeg er da 18 år, og dette er så langt budsjettet mitt strekker uten at mamma og pappa på steppe inn:P men du finner bedre tver under 11k, sony har jeg hørt skal være bra på spill...( har aldri testa det selv ) bare brukererfaringer.

Komplett.no - Sony Bravia 46" LCD-TV KDL-46W5500
    Komplett.no - LG 47" LCD-TV 47LH5000
    Komplett.no - Philips 47" LCD-TV 47PFL8404H
    Komplett.no - Samsung 46" LCD-TV LE46B655

gode skjermer til den prisklassen, nå har jeg bare fått sett på samsungen og lgen, men ikke phillipsen og sonyen, lgen er en del billigere enn dem, men sonyen og samsungen skal være best, alle har forøvrig ganske like specs og byr på det nyeste basic teknologiene...100hz og full hd

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du større TV enn 40/42' og primært skal bruke den til TV/film må du ha fullHD, ellers er det like bra med HDReady. Unntaket er om du skal bruke TV'n som PC skjem. Da er FullHD og viktig også for TV på 40/42". Selv sitter jeg på 3m på en FullHD og ser forskjell på FullHD og HDready.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kjøper du større TV enn 40/42' og primært skal bruke den til TV/film må du ha fullHD, ellers er det like bra med HDReady. Unntaket er om du skal bruke TV'n som PC skjem. Da er FullHD og viktig også for TV på 40/42". Selv sitter jeg på 3m på en FullHD og ser forskjell på FullHD og HDready.
    Jeg har ikke gått i dypen i dette, men i følge den linken jeg la ut så klarer ikke øye å oppfatte forskjellene på pikslene på en 50" fullHD kontra en HDready på 4meter avstand... og i hvert fall ikke på en 42", men det kan jo hende at den kalkulatoren er feil?

Når jeg har testet litt med HD-materialle(1080) og skalerer ned på mitt FullHD tv så ser jeg liten forskjell. Så slik jeg oppfatter det så vil HD-materialle spilt av på en FullHD-skjerm kontra HDready skjerm utgjøre en veldig liten forskjell, spesielt hvis du sitter for langt unna. Som sakt så har jeg virkelig ikke gått i dypen på dette, men jeg er av samme oppfattning som denne kalkulatoren.

Selv ville jeg også gått for FullHD slik at jeg vet jeg har beste forutsettning, men jeg er ikke begrenset til et budskjett. Trådstarter har 4m sitteavstand og da vil en 50" være minimum i mine øyne, og jeg tror faktisk det ville vært viktigere for meg at TVen var større enn at den hadde FullHD.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Johannesen, FullHD er oppskrytt. De som tror de kan se forskjell har enten lerret eller sitter uhordelig nært TV-skjermen. Sitter man 3m fra 50" er man i grenseland til å kunne se forskjell, fra 4 meter kan du bare glemme det med menneskelige øyner. Og ved 42" er det ikke mulig med mindre man sitter 2,5 meter eller nærmere. Med et sagt er nesten alle TVer fullHD nå, utenom de 50" til vel under 10.000

Dersom TVen skal brukes til film og spill er det ikke nødvendig å utelukke plasma da du får langt mer for pengene om du kjøpe dette. Innbrenning er historie på modelelr man får kjøpt i Norge, LG var tregest, men deres 60" PS8000 har vært brukt som eneste PCskjerm fra første stund uten problemer. Samsung sin 8-serie plasma overgår alle deres edge-LED skjermer og koster også mindre. Panasonic sine er også godt anbefalte.

Samsung 8-serie

Samsung 6-serie

Panasonic G10

LGs toppmodell

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Da har nok dette med skjermen dins, eller PCens skalering eller tilpasning av bildet. Det menneskelige øyet, forhåpenlitgvis har du dette, er ikke i stand til å skille på så høy pikseltetthet fra den avstanden. Fra PC vil selvsagt objekter bli mindre ved høyere oppløsning, men i detaljsammenheng er dette likt, eks om man spinner video. Det i tillegg til at dersom du har en skjerm med 1080p oppløsning vil den selvsagt vise et 1080p bilde mer korrekt spesielt fra PC. Du nevnte vel faktisk ikke egen skjermstørrelse, men om man tror at man kan så så bra på en så liten som 42" skjerm fra 3meters avstand, ja da er man optimist

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt dette jeg, for jeg har 42" HD-ready Panasonic. Når jeg spiller PS3 står det likevel HDMI 1080p eller noe lignende. Er ikke 1080p full-HD da?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larsinnj
    Skjønner ikke helt dette jeg, for jeg har 42" HD-ready Panasonic. Når jeg spiller PS3 står det likevel HDMI 1080p eller noe lignende. Er ikke 1080p full-HD da?
    TV'en får inn 1080P, noe den da bare nedskallerer . Samme skjer på min Panasonic .

FULL HD har vel lite for seg på skjermer under 60", og for de som bare ser på film/TV....

Men fremover er det vel bare Full HD TV'er å oppdrive :P.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •